Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tilogaards baggrunde og historie. Tegning af Gerard Muguet.

Tilogaard
Meditationskole

Klik her for at åbne indholdslisten

Klik her for udskrift i god kvalitet (PDF)

Om udvikling

9 trin i shiné, vægmaleri fra Sakya klosteret i Lumbhini i Nepal. Foto Lama Olaf Høyer.

Vægmaleri af de 9 trin i shamatha.  Fra Sakya klosteret i Lumbhini, Nepal.
 Foto af Lama Tendar.


 

 Udvikling af fred og indsigt i sindet sker gradvist gennem træning og refleksion og varer en rum tid. Afvikling af dårlige vaner har sin egen karma tid. Den sande  befrielse sker derimod pludseligt. Den pludselige  indsigt går ud over  ethvert begreb og er således væsens-forskellig fra både anskuelser og træning. Udviklingen beskrives som en vej eller sti til  Bodhi  (lys på sanskrit), som man følger gennem livet. Begrebet ‘bodhi’ står både for frigørelsen fra  de 3 slør og oplysningen af hele sit eget væsen. Derfor har  Shamarpa kaldt undervisningen og lære-planen i sit netværk for  Bodhi Path  (sanskrit: bodhi-marga).

 Det er egentlig en meget privat, intim og personlig proces. Man vil undervejs møde sine egne skyggesider i sin karakter (læs: dårlige vaner) og blive inviteret til at give slip på sin tilknytning til dem. Der vil også være pludselige glimt af indsigt  (hvilket også kaldes Bodhi), som forsvinder lige så pludseligt igen. Efterhånden bliver det både nemmere at give slip på tilknytningerne til de negative og  skadelige  vaner og nemmere at træne. De besværlige buddhistiske begreber vil efterhånden afklare lærlingenes misforståelser, hvis blot de bevarer deres naturlige nysgerrighed. Når man mestrer samadhi (den yogiske eller meditative fordybelse og trance), vil det virkeligt rykke.
   Samadhi viser os, at det faktisk er muligt også for lille mig at give slip på  tilknytninger og identifikation. I den yogiske trance synes det at være nemt nok. Det er så op til os selv at mestre netop det, i resten af tiden både til hverdag og fest. Det bliver lettere at skelne mellem intuition og fantasi, og gradvis vil man opdage, hvor nemt det er at opdyrke de almindelige menneskelige værdier, som alle elsker.
 

Klik her for at komme øverst på siden

 Man vil afholde sig fra vold og drab, tyveri og rov, løgn og bedrag, overdrevent brug af rusmidler og dårlig erotik og så videre - kort sagt hensynsløshed og skadelige  handlinger. Når vi opdager den omfattende elendighed, som ondsindethed og skadefryd pådrager alle - også os selv - mister negativiteten sin tiltrækning. Når vi opdager, hvor fattigt og tungt et liv bliver på grund af fordomme og hjertesorg, vil vi se på vores vaner og begreber (samskaras) med fornyet interesse og bestræbe os på at udvikle  Bodhicitta. Når man bliver træt af  karma  og verdslige sysler, vil der komme mere rummelighed, tolerance og medfølelse med de andre  sansende væsner på planeten.

 Visdomsindet, sanskrit:  djñana, vil pludseligt vise sig til alles overraskelse. Til sidst bliver du til en  helgen  (sanskritBodhisatva), hvilket du sikkert vil finde ganske problematisk. Det er det også, men mest på grund af tidsånden. Det er ikke nogen lille udfordring, men til gengæld kan alle få  gavn af det, oven i købet to slags gavn. Der er både gavn for en selv, når frigørelsen indtræffer, og gavn for andre, hvis bodhisatva’en er gavmild. Den moderne tidsånd er ikke vant til helgener, men forventer købmænd, politi eller banditter i det offentlige rum. Imidlertid er alle jo naboer i en eller anden forstand, og når mennesker mødes er det nemmeste faktisk, at være et godt menneske i situationen. Man sparer en masse tid og besvær. Så måske er det ikke så svært trods alt.

 Da al udvikling er baseret både på forståelse, følsomhed og gode forbindelser, burde du kunne håndtere alle disse udfordringer, fordi du allerede besidder disse kvaliteter. Gode forbindelser (tibetansk: tendrel) - både til dit eget sinds kringelkroge og andre levende væsner - kræver naturligvis en indsats og lidt held, men med følsomhed, forståelse og meditations erfaring er det ikke så svært at bevirke.

 Man besidder større følsomhed og forståelses evne, end man måske umiddelbart tror eller er vant til. Du må blot  både se at komme igang  og  dyrke stor tålmodighed, sanskrit:  kshanti. Slap af, mens du gør det. Giv slip, når du har ro. Det er op til dig selv og din reaktion på din egen karma.

 Uden din egen bevidste bestræbelse bliver det hele blot til bryderier i lange baner om følelser og bange anelser. Det er naturligvis takket være andre, både at du har fået hjælp og er kommet i vanskeligheder, men det er din egen reaktion og indsats, som bevirker både tilbageskridt og fremgang i din udvikling.
   Uden meditation bliver det naturligvis meget besværligt og så tidskrævende, at livet næppe er langt nok. Ægte  bøn  er også godt. Går det hele ad helvede til, bør man nok overveje at fokusere på et paradis. Dem er der heldigvis mange af, og nogle af dem er nemme at komme til.
 

Klik her for at komme øverst på siden

 Man kan meget vanskeligt selv vurdere om det går fremad eller tilbage på udviklingsvejen uden en åndelige ven (sanskrit: kalyanamitra), som fungerer som spejl, coach og feed-back. Det vil være en  Lama  eller en akademisk Dharma-lærer, en såkaldt ‘lopøn’ (sanskrit: Acharya), som i klassisk Dharma kan fungere således.

 Selvom der ikke er nogen Gud i Dharma'en, vil man alligevel før eller siden finde det  hellige -  i sit eget og alle andres sind. Det er ikke personen eller ego’et, som oplyses, men hele det menneskelige væsen. Tror man, at det er den begrænsede og misforståede almindelige identitet, som bliver til en Buddha, har man uhjælpeligt misforstået det hele. Det er netop når den fejl-anbragte identitet gennemskues  og naturligt opgives, at der er en virkelig chance for indsigt.

 De indgroede vaner og begreber gør det rigtigt svært at nå dertil, da de er  naturlige fordomme. Der er heller ikke nogen naturlig lyst (med tilhørende invitation til identifikation) til frigørelse i sindet.  Enhver lyst er baseret på  dualisme, så hvis du oplever lyst til  befrielse, er det ikke den ‘virkelige’ frigørelse, som din lyst sigter på.

 Min mester  Gendjyn Rinpotje sagde altid:  jo mere lidenskab -  jo mere visdom. For visdommen gemmer sig i lidenskaben. Det er imidlertid svært at få øje på, indtil man faktisk opdager den hengemte visdom i sine egne lidenskabelige følelser. Indtil da anvender man  i stedet såkaldt modgift   for at holde på den mentale balance og søge at bevirke, at sindets åbenhed bevares.  Lodjung træning   er et eksempel på anvendelse af sådan modgift (der kommer en artikel om Lodjung senere).
 

 Man skal dog være opmærksom på det moderne menneskes behov for psykoterapi, som er resultatet af formynderi og fremmedgørelse og som består i en nødvendighed af at finde sig selv som et frit og ægte menneske. Det bør man gøre noget ved, da det trækker i en anden retning end Dharma'en. Buddha Dharma handler i høj grad om at  glemme sig selv, hvad man jo kun kan, hvis man  kender  sig selv. Den normale indkapsling i den almindelige fremmedgørelse udgør et særligt problem for oplysnings-arbejdet  (læs mere om dette emne på sidenOm terapi & subkultur).
 

Klik her for at komme øverst på siden

Næste sideMeditation om kærlighed og medfølelse

 

Klik her, så åbner den næste side...

Klik her, så åbner den næste side...

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

 

Bodhi vejen
 

 Billedet til venstre viser de 9 trin i shiné eller shamatha træning. For neden forlader munken sit hjem (sine mentale vaner) og søger at fange elefanten og aben. Elefanten er sindets træghed, aben sindets legende natur. Da det op ad vejen lykkes ham at få sin krog i elefanten, begynder begge dyr at rette sig lidt efter ham og får en delvis hvid farve som tegn på fredeliggørelse. Der dukker også en hare op. Den er den åndelige stolthed, som opstår, når man begynder at kunne noget, som andre ikke kan. Efterhånden bliver dyrene hvide, haren forsvinder, aben plukker roligt frugt på træerne og elefanten ligger for munkens fødder. Nu opnår han resultater. Traditionelt vægmaleri fra det gamle Sakya kloster i Lumbhini, Nepal, hvor Buddha Sakyamuni blev født.

Statue af Saraswati fra Rumtek Kloster

   Statue af Saraswati, symbol for den vellykkede lære-proces. Buddhainden er fra Karmapas private samling i Rumtek klosteret i Sikkim. Foto: Nik Douglas ©, fra  bogen: Karmapa the Black Hat Lama of Tibet.

 

Dordje Sempa Bodhisattva 384px

 Dordje Sempa - sanskrit: Vadjrasattwa, i sit Bodhisattva aspekt. Han symboliserer sindets evne til at afklare sig selv og spontant fjerne alle slør. Han står for den spontane virksomhed, hvor sindet bliver helt friskt, nærværende og i stand til at give slip på fordomme, vaner og karma's forviklinger. Således står han for det helt rene sind - uplettet  af samsara.

 

Vase og bøjle - vasen står for sindets rummelighed og bøjlen for den lige ryg. Foto af Lama Olaf Høyer.

 

  En bøjle i en vase  - bøjlen står for den lige ryg. Når ryggen holdes helt lige føles det som om den hænger på skuldrenes og halsens ‘bøjle’, som igen føles som om at bøjlen er fastgjort til loftet med en snor  - der er en følelse næsten af vægtløshed. Den lige ryg er meget vigtig i shiné, derfor bøjlen. Vasen kan du både forstå som kroppens rum såvel som sindets rummelighed, klar, gennemsigtig, fri for stoflighed og uendelig rummelig og helt bevidst. Sindets rummelighed bør du holde fast i ved indsigts meditationen, derfor vasen. Vasen synes at svæve over Bodil Bojesens røde lotus blomst  - symbolsk for det åbne hjerte, Bodhicitta.  Prøv at træne og leve i en ånd af kærlig velvilje  - derfor en lotus.

 

Gendjyn Rinpotje, 1986. Fotograf ukendt.

 

Gendjyn Rinpotje

 

 

Her går stregen og slutter siden ...
        Klik her for indholdsliste, sitemap    © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden på netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breveLama Tendar Olaf Høyer CV
                                            bliver gemt. Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk