Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tilogaards baggrunde og historie. Tegning af Gerard Muguet.

Tilogaard
Meditationskole

Klik her for at åbne indholdslisten

R

 

  Rahu (skt.):
 tib.:  dra tjæn [sgra chen] -  navnet på en principiel   djævel  i  Dharma’en, og et oldindisk illusorisk begreb om sol- og måne formørkelser. I Oldtiden forestillede man sig, at der var en planet,  Rahu, som faktisk fandtes, skønt den var usynlig.  Rahu bestod helt og holdent af mørke og udsendte aldrig lys, sådan som de andre planeter jo gør.  Rahu var derfor kun synlig, når den passerede ind mellem jorden, solen og månen, hvor den blev belyst bagfra. Ellers var den usynlig, mystisk og farlig.
   Derfor kom  Rahu til også at symbolisere formørkelse af sindet, især når formørkelsen blev helt ekstrem. Således kom begrebet  Rahu  til at stå for det modsatte af   befrielse og  oplysning.  Især bruges begrebet om folk, som ikke blot bryder, men fuldstændig ødelægger deres   samaya  i forbindelse med udøvelse af   Tantra. I stedet for at  opnå  Buddha-tilstanden,  virkeliggør de tilstanden af  Rahu, en tilsyneladende evigt varende formørkelse, som effektivt forhindrer  Nirvana, fordi de tror, at  de selv som person  er blevet oplyst som følge af deres  sadhana, hvorved de helt misforstår  Selvets illusion.  De tror derfor ikke, at der er nogen, som kan lære dem noget, og de lukker efterfølgende af for   transmissionen  og går i stå for altid. Dén tilstand kaldes også for   Vadjra  helvedet, fordi det er som en konstant   inkarnation  i intetheden uden udvikling og uden udsigt til nogen ændring nogensinde  Rahu_Total_Solar_Eclipse,_9_March_2016_from_Balikpapan_East_Kalimantan_Indonesia
   I moderne tid er begrebet  Rahu  særlig interessant, fordi vi nu ved, at  Rahu  som planet jo slet ikke eksisterer. Eksistensen af planeten  Rahu  var i Indiens Oldtid en logisk slutning udfra den tilgængelige viden, som fandtes dengang. Skønt planeten   Rahu  var ren indbildning   (se under:  Ahaṃkāra,  selvbedrag  -   se også under: Moha,  selve bedraget og indbildningen, som bevirker følelsen af forvirring),  så forklarede eksistensen af dette himmellegeme nemt et besværligt natur fænomen.
  
(Ligesom  vore dages teori om ‘the big bang’ er  indbildning,  for teorien handler om, hvad der skete 10 sekunder bagefter. De første 10 sekunder er uberegnelige.  ‘Big Bang’  er en logisk slutning, skønt helt indbildt uden basis i viden, som forklarer et besværligt natur fænomen, som der ellers ikke er nogen forklaring på. Det burde kaldes for ‘the big mystery’).
   Sindets formørkelse er egentlig også en indbildning af samme karakter, men den kan virke så overbevisende, at den fuldstændigt dominerer sindet og bevidstheden. Begrebet  Rahu er således en dobbelt advarsel mod alle former for  indbildning. Derfor er  Rahu  udtryk for noget afgjort djævelsk i livet.  Mara  er det dæmoniske symbol for tilknytning og identifikation.  Rahu er det dæmoniske symbol for  indbildning  og selvbedrag. Tilsammen er disse to  Dharma’ens største, skønt ikke absolutte,   djævle.
   De to  djævle  er ikke absolutte af natur, fordi ondskab altid er relativ, forårsaget af  avidya  (uvidenhed)lidenskab  (skt.:  klesha)  og  karma  (de 3 slør).  Som begreb og symbol er de to uden personlighed og inkarneret eksistens. Som vision besidder de illusorisk og fantastisk eksistens og identitet   (indenfor visionens egen logik og udfoldelse).  Når deres illusoriske karakter og natur erkendes, forsvinder de, som når tågen letter uden at efterlade en rest.  Rahu er  Buddha’s modsætning. Buddha er den fuldstændigt oplyste  (skt.:  samyak sambodhi)Rahu  er den fuldstændigt formørkede. Når du virkeliggør det syvende  Bodhisatva  trin  (skt.:  bhumi), kan du ikke længere blive forblændet på   Rahu måden.
   (I moderne hindu astrologi betyder Rahu den tiltagende måne, mens ‘Ketu’ er den aftagende)

  Rahula (skt.): Arhat Rahula, Buddha Sakyamunis søn
  (tib.: dra tjen dzin), Buddha Sakyamuni’s søn. Han var en vigtig arvtager og stamfader til  transmissionen af  Mulasarvastivada  Vinaya. Da Buddha Sakyamuni havde etableret sig som Buddha og startet på sin virksomhed, dukkede hans tidligere kone  Yusodhara og hans søn op. Yusodhara siger da til  Rahula, at han skal bede sin far om sin arv. Det gør  Rahula så, og Buddha svarer ham, at det eneste, som han har at give, er livet som munk.  Rahula  var kun 9 år gammel. Da  Rahula’s  motivation ikke er helt god, er han den første, som bliver ordineret som  novicemunk, den første   sramanera i verdenshistorien. Han blev oplyst allerede , da han var 20 år gammel. Han regnes blandt  de 10 hovedelever af Buddha Sakyamuni og blandt de 16  Arhats. Det er  Upali, som reciterer hele Vinaya  Sutra  ved det første koncil efter Buddha Sakyamuni’s  parinirvana, men det er  Rahula, som videregiver Vinaya i den form, som kendetegner  Mulasarvastivada, hele den nordlige  Dharma’s  transmission. Navnet Rahula er muligvis et øgenavn, som hans far gav ham i betydningen, at sønnen forhindrede farmand i at forlade sin familie - i hvert fald for en tid. Så betydningen er den kære formørkende forhindring:  se under  Rahu for oven.

  Rajgir:
 skt.: Rājagṛiha, betyder konge bjerget, en by i Bihar, Indien, som engang var hovedstad i kongeriget  Rajgir, Gribbebjerget eller Gridhkuta Peak. Man aner den skovklædte dal med randbjerge i baggrunden. Rajgir lå oprindeligt i denne dal.Magadha. Byen er omgivet af en ring af klipper. Her oppe på toppen ligger  Gribbebjerget, hvor  Buddha Sakyamuni drejede Dharmahjulet anden og tredje gang. Buddha opholdt sig ofte ved  Rajgir i sit liv. (På billedet ses stedet på Gribbebjerget, hvor Buddha Sakyamuni underviste, mens dalen spreder sig ud nedenunder. I det fjerne anes ringbjergene. Rajgir fyldte oprindeligt hele dalen.)
  Læs også om de 8 pilgrimsteder.

  Ratnakhuta  (skt.):
 ‘Bjerget af Ædelsten’- en samling  Mahayana  Sutra’er.

 Ratnasambhava  (skt.):
 er navnet på overhovedet for Juvel familien blandt de 5 Buddha familier. Hans tibetanske navn er Rintjen yungdæn [rinchen ’byung-ldan].  Hans ledsagerske hedder Mamaki. Ved  tilknytning til hvem, man selv er i forhold til andre, opstår spontant stolthed i sindet.  Ratnasambhava symboliserer stolthedens iboende  visdom, Ratnasambhava i sit Bodhisatva aspekt med fyrstelige smykker, silketøj o. s. v. Bodhisatva aspektet symboliserer hans aktivitet. Ellers ses Ratnasambhava almindeligvis som munk med simpelt tøj, symbolsk for hans befriede samadhi.som erkendes, når en sådan tilknytning og  identifikation med stolthed opgives. Stolthed forvandles da til lighedens visdom, en af visdomsindets, skt.:  djñana, 5 visdomme. Det er også denne lighedens visdom, som betegnes som én smag, smagen af frihed, ved erkendelse af alle sansende væsners samme natur og ultimativt samme situation. Det er det, som lighedens visdom værdsætter   Ratnasambhava symboliserer følelses  skandha’en, skt.:  vedana skandha. Det vil sige, at han befrier vedanas fra identifikation og tilknytning. Juvelen eller ædelstenen i hans venstre hånd (som ganske vist mangler på billedet)  symboliserer denne værdi og værdsættelse, som er grundlag for gavmildhed, skt.:   dana, Derfor er Ratnasambhava’s højre hånd med den givende  mudra, symbolsk for dana. Nogle gange ses Ratnasambhava med tre ædelsten i hånden, symbolsk for  Tilflugten og dermed hengivenhed, skt.:  sraddha – se under:  tro. Ratnasambhava er således af større betydning end man måske umiddelbart skulle mene. Læs videre om: de 5  Buddha familier.  Læs også om: de 6 paramitas.  Læs også artiklen:  De 5 Buddha Familier.

  Reinkarnation:
 se under:  genfødsel.

  Relativ:
se under:  samvriti.

  Rent land:
 se under:  Sukhavati.

  Rigpa (tib..):
 se under:  Vidya

  Rimé  (tib.):
 udtales: ‘rimæ’ [ris med]  betyder uden fordom -  en ’uden fagforening’ - normalt kaldet en Jamgon Kongtrul Lodrø Taye, en af de vigtigste rime Lama'er.’usekterisk’ - bevægelse i 19 hundrede tallet i  Tibet, udformet af Jamgon Kongtrul Lodrø Taye, Khyentse Wangpo, Patrul Rinpotje, Mipham Rinpotje og flere andre.
        Billedet viser
           Jamgon
           Kongtrul
           Lodrø Taye

Bevægelsen sigtede på at dyrke og fremelske alle de såkaldte 8 transmissioner fra  Buddha Sakyamuni, som tilsammen udgør Buddhadharma transmissionen til Tibet fra Indien. Dette gjorde de – og det gøres stadig – og det var også gjort førhen – på kryds og tværs af de officielle institutioner fra de officielle traditioner med deres traditionelle selv-centrerede klostre,  labrangs og så videre. Disse traditionelle institutioner havde i det gamle Tibet (før 1959)  store jordbesiddelser med store indtægter fra forpagtning af jorden til de lokale bønder, så de var optaget af at opretholde og styrke deres institutioner med deres særlige skoles karakter træk. Herved kom de til at udelukke andre traditionelle måder at dyrke Buddhadharma på og udviklede en ’fagforenings’ mentalitet, hvor man kun støttede sine egne, og kun konsoliderede sig selv.
  De 8 transmissioner er:
1)  den gamle instruktions arvefølge,
      Nyingma
2)  Buddha’s ord som instruktions arvefølge,
      Kadam
3)  vej og resultat instruktions arvefølgen,
      Lamdre
4)  Marpa’s mundtlige instruktions arvefølge,
      Marpa  Kadjy
5)  Shangpa instruktions arvefølgen,
      Shangpa Kadjy (se under: Kadjy)
6)  fredeliggjort lidelse,  Zhidje (se under:
      Padampa Sangdje) samt afskær instruktions
       arvefølgen, Tjød
7)  Vadjra  yoga instruktions arvefølgen,
      Dordje nyaldjor
8)  intensiv praksis af de 3 Vadjra’er instruktions
      arvefølgen, Dordje sum dji nyen drub.
Denne formulering er Jamgon Kongtrul Lodrø Taye’s.
  På flere måder var denne bevægelse et opgør med  Gelug traditionens forsøg på monopolisering af Buddha’s Dharma i Tibet, men Geluk var ikke de eneste enøjede ‘fagforenings’ folk. Det er velkendt, at når ‘sandheden’ bliver institutionaliseret, handler det ikke længere om den, men om institutionen.

  [Sangyum] Rintjen Yangzom  (tib.):
 stammer fra Bhutan, hvor hun blev født i Timphu, landets hovedstad i 1981. Rintjen Yangzom. Fotografi fra brylluppet med Karmapa fra hans hjemmeside.Hun er uddannet i Thimphu, gik på gymnasium i Indien og har studeret i Tyskland.  Rintjen Yangzom giftede sig med den  17. Karmapa Thrinle Taye Dordje den 15. marts 2017. De havde været venner siden barndommen.
Titlen ‘sangyum’ betyder ordret ‘hemmelig ledsagerske’ - et udtryk fra  Tantra. Imidlertid er Sangyum i vore dages tibetanske sprogbrug ganske enkelt den typiske betegnelse for en  Tulku’s hustru. Det er med andre ord en  traditionel høfligheds titel ligesom den engelske ‘lady’. Vi har ikke rigtig noget tilsvarende på dansk.
  En korrekt oversættelse ville jo være ‘Tantra-kone’ - men den går ikke, fordi udtrykket mangler kvaliteten ved, at hun er en  Bodhisatva’s hustru. Det er unægtelig en usædvanlig  karma, så man må antage, at det har kvalitet i sig selv.
  I det gamle  Tibet, som eksisterede indtil for ikke særligt længe siden,  var en sådan titel i klasse med prinsesser og kvinde fyrster.
  Titlen er med andre ord middelalderlig, så jeg vil blot betegne hende som  Karmapa’s hustru på almindeligt dansk, hvor hun får kvalitet ved sin egen måde at være på og ikke ved en fyrste titel og adelig status. Vi bør blot huske på, at for mange tibetanere betyder åndsfyrster og adelige stadig noget, selvom  fyrsternes status blandt tibetanere i dag nok mere ligner den engelske opfattelse af sin adel. På en gang noget smukt og en anakronisme. På Karmapa’s hjemmeside omtales  Rintjen Yangzom som Sangyum-la - dette ‘la’ på endelsen betyder ‘kære’ - så hun er Karmapa’s kære hustru. Det er ikke en selvfølge eller nødvendighed, at hun selv bliver til en  Lama.  Det er op til hende, hvor privat hun måtte ønske sin tilværelse.

  Rishipatana  (skt.):Rishipatana med den store Sarnath Stupa i baggrunden
 er det klassiske navn på dyreparken, skt.: mrigadava, i  Sarnath ved Varanassi (Benares) i Indien, hvor  Buddha Sakyamuni drejede  Dharmahjulet – eller underviste og demonstrerede  Buddhadharma – for første gang i verdenshistorien for sine 5 første elever (læs om dem under: Buddhas 5 første elever).
  Tarthang Tulku  skriver, at i en fjern fortid var Buddha Sakyamuni en  Bodhisatva, som boede på disse åbne vidder som leder af en flok hjorte. Bodhisatva’en var altså i den inkarnation en hjort.
Så en dag gik landets konge på jagt, forfulgte og fangede en gravid hind. Da Bodhisatva'en så hinden i vanskeligheder,Jataka Buddha som hjortenes leder i Sarnath, Calcutta Museum, Indien. Fotograf ukendt. nærmede han sig kongen og bukkede for ham. Han bad kongen om at skåne hindens liv og i stedet tage ham.

  Billedet viser Sakyamuni
  som hjortenes leder
  bønfalde kongen om at
  skåne den stakkels hind. 

  Jataka fortællingerne beretter, at Sarnath har fået sit navn fra denne ædle handling af  Saraganatha, som betyder hjortenes hersker. Kongen blev rørt og ydmyget ved denne uselviske dåd, som blot et dyr formåede at udøve. Kongen erklærede derfor dette område for Dyreparken. Han udstedte en forordning, at parken skulle være et tilflugts sted, hvor jagt var forbudt, og at dyrene skulle frit kunne boltre sig uden at komme til skade.  Således beskyttet mod voldsomme gerninger og elsket for sin fredelige og dog spirituelt ladede stemning, blev Dyreparken et foretrukket sted for Rishi'er, Old Indiens eneboer helgener.
  Tidligt i vores nuværende æon, skt.:  kalpa, steg nogle guder, skt.:  devas, ned fra deres højere himelske dimensioner og bekendtgjorde for de 500  Pratyekabuddha'er, som dengang opholdt sig i Dyreparken, at om 12 år ville en  Buddha blive født. Da de 500 Pratyekabuddha'er erkendte, at formålet med deres tilstedeværelse nu var fuldbragt, rejste de sig samlet op, deres kroppe brød i flammer og asken faldt til jorden. Fordi denne store park således blev velsignet, kaldes den for Rishipatana, stedet hvor Rishi'erne faldt  (på sproget Pali hedder det: Isipatana)
 Det er naturligvis påfaldende, at en flok Pratyekabuddha’er bliver kaldt ’Rishi’er’. Rishi er en hæderstitel for en  Dharmalærer med stor  indsigt, som det blev opfattet i Oldtidens Indien, hvor ‘Dharma’ blot betød religion, det vil sige en hvilken som helst agtværdig religion, herunder Buddhadharma. Det er dog ualmindeligt, at titlen Rishi bliver brugt om Buddha’er, selv Pratyekabuddha’er.

  Samtidigt er det underligt, hvis der skulle have været Pratyekabuddha’er allerede 12 år  før  Buddha Sakyamuni’s fødsel. Det er faktisk en meget mærkelig beretning, med mindre disse 500 Pratyekabuddha’er havde opholdt sig i  Rishipatana i dyb  samadhi lige siden den forrige historiske Buddha.
 Der findes en tilsvarende historie om  Mahakashyapa, som angiveligt lever den dag i dag i dyb samadhi inde i et bjerg, hvor han venter på den næste historiske Buddha,  Maitreya. Når så Maitreya kommer, vil han åbne bjerget igen.

 Disse sagn synes at pege på, at der tilsyneladende altid er en eller 500  Arhats i dyb samadhi, så Buddhadharma så at sige altid er til stede og udstråler  velsignelse. Dette tema gentages i mange  Mahayana  Sutra’er, hvor velsignelsen kan komme fra andre Buddha’er i fjerne Universer som en slags baggrunds stråling i vores verden.
  Læs også om de 8 pilgrimsteder.

  Rudraka (skt.):
 den anden af  Buddha Sakyamuni’s
meditations lærere fra byen Rajagriha  (vore dages Rajgir)  i Bihar, dengang hovedstaden i kongeriget   Maghada. Han er også kendt som Ramaputra  UdrakaRudraka  er kun kendt som Buddha’s lærer - ellers ved vi ikke meget om ham.  Lalitavistara Sutra  beretter, at  Rudraka  var en meget berømt asket, som mestrede fred  (skt.:  shamatha)  og den  samadhi, hvor der ikke er forskel på skelnen og ikke-skelnen (læs om denne tilstand i artiklen:  de 51 samskaras, 5 vedvarende tilstande, punkt 2 og 3. Denne evne kaldes også den fjerde  dhyana). Buddha Sakyamuni beskriver selv i Lalitavistara Sutra denne lære som  'den essentielle meningsløshed ved en samadhi, som er begrænset'. Begrænsningen var, at den fjerde dhyana kun gav frihed, så længe  yogi'en befandt sig i samadhi.  Derfor spurgte Buddha så  Rudraka, om der findes en højere form af samadhi, hvortil han svarede, at det gjorde der ikke. Derfor forlod Sakyamuni  Rudraka og fortsatte sin søgen efter den  vedvarende og ubetingede lykke andre steder. Buddha Sakyamuni’s første meditationslærer var   Arada Kalama fra  Vaisali. Buddha Skayamuni lærte grundlæggende  shamatha meditation, som resulterer i samadhi,  af sine to meditations lærere.  Læs artiklen.
 

Click here to get to the top
  

  Rumtek (tib.): Rumtek Kloster
 Karmapa’s kloster i Sikkim, som
lider under, at   de to grene af Karma Kadjy  fører retsag om ejerskabet, som endnu ikke er afsluttet  - hvilket i sig selv er en skandale, fordi sagen blev påbegyndt allerede i 1997. I mellemtiden er begge 2   Karmapa’er ved lov forhindret i at blot nærme sig   Rumtek.

  Rupa  (skt.):
 ordret 'form'  i betydningen  'opfattet sanse genstand' eller 'oplevet sanset form'. Rupas findes i  'rupa  skandha', men de opleves også af sanse bevidsthederne, skt.:  vidjñanas, i den femte  skandha, skønt de ikke står alene. De vil for bevidstheden fremtræde i en fortolket udgave ved den anden og tredje skandha's bearbejdning, som der også er reageret på ved den fjerde skandha's begrebs dannelse.
1) Rupa er ikke en 'objektiv' sanse genstand, men
      den mentale opfattelse af en sanse genstand, som opstår ved kontakt, skt.:  sparsa, mellem sanse evne og sanse genstand, skt.:  visayas. Rupa er ikke genstanden, som der opnås kontakt med, men resultatet af denne kontakt.
 En bedre oversættelse end 'form' – den traditionelle betegnelse – vil derfor være:  udseende, figur  eller  skikkelse.
 Rupas udgør en særlig gruppe  dharma'er. Det er de oplevede sansningers begivenhed, herunder tanker, følelser og erfaringer, skt.:  manaskleshas  og  caitasikas  – de oplevede  mentale  sansninger. Manas er specifikt 'tanker' – hvor betegnelsen egentlig hører hjemme i den femte skandha. Kleshas er specifikt lidenskaberne, som hører hjemme i den fjerde skandha, ligesom caitasikas, erfaringer, kommer herfra. Når caitasikas og kleshas opfattes af sinds bevidstheden, skt.:  mano-vidjñana, i den femte skandha, får de skikkelse af 'manas'. Når disse manas opstår bagefter i den første skandha ved det næste øjebliks forløb, skt.:  santana, gennem de 5 skandha'er, opfattes disse 'manas' som 'rupas'. De optræder som 'figurer' i den første skandha, som de efterfølgende skandha'er derefter kan bearbejde på hver deres specifikke måde.
 Rupa bruges også i betydningen 'ren form' (uden fysiske partikler) som i udtrykket: 'rupaloka'  (se under:  triloka). Formerne i rupaloka består blot af 'mentale former'. Den første betydning er den almindeligste.
2)  Rupa er også betegnelsen på en Buddha statue.
       Læs også om: de 5 skandha'er
samt om:  santana.

  Rupaloka (skt.):
 de 18 stadigt højere verdener med form (rupa), men uden  kleshas - se under:  Triloka.

  [tre] Rødder:
 LamaYidam  og  Dharmaphala.
 

Click here to get to the top

 

 

Klik her, så åbner næste side
Klik her, så åbner næste side

 Mangler titel-bjælken foroven?  Klik her.

Ordforklaring

Belærende Buddha statue fra Sarnath, Varanasi, Indien

Ord som begynder med:

 

R

 

 

Ordforklaringen er ikke komplet,
men stadig under opbygning.

 

 

 

 

 

 

R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
R
 
 
 
R
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
R
 
 
 
 
R

 

 

 

 

R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
R
 
 
 
R
 
 
 
 
R
 
 
 
R
 
 
 
 
R

Her går stregen og slutter siden ...
        Klik her for indholdsliste, sitemap    © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden på netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breveLama Tendar Olaf Høyer CV
                                            bliver gemt. Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk