regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befrielse og oplysning

Forsiden

sitemap

Tendar

Klik her for artiklen som PDF fil for optimal udskrift på din printer. På PDF filerne er der blandt andet side tal. Teksten er den samme som her på siden, men med et lidt andet design med henblik på udskrift på papir i A4 størrelse.

De 9 trin i
shamatha meditation

 

9 trin i shamatha, vægmaleri fra Sakya klosteret i Lumbhini i Nepal. Foto Lama Tendar.

 
Vægmaleri af de 9 trin i shamatha. Fra Sakya klosteret i Lumbhini, Nepal. Foto af Lama Tendar Olaf Høyer.

 

(Shamatha hedder shiné på tibetansk, fred med et punkt i 9 trin)

En beskrivelse af et klassisk billede med de 9 trin

 

  1.    Munken, som forlader Templet for neden til højre, symboliserer, at shiné meditationen udføres helt alene.  Templet stÃ¥r for det Ã¥ndelige fællesskab af ligesindede. Munken symboliserer en opgivelse af verdslighed. Munken forlader Templet for at begive sig ud pÃ¥ vejen, hvilket symbolsk udtrykker at starte pÃ¥ en ny udvikling. Han mÃ¥ forlade sit hjem, sit kloster, sine vaner, i betydningen af  at vænne sig til, hvordan han hÃ¥ndterer sit eget sind, nÃ¥r han træner meditation. Han mÃ¥ forlade det vante og tilvænne sig noget nyt.
  Enhver rejse begynder med, at man tager afsted hjemmefra. Den snoede vej er udviklingen af shiné meditation (sanskrit:  shamatha) i 9 trin. Munken holder en elefantkrog og en lasso, hvilket er meditationens virksomme midler, som gradvist tæmmer sindet ved at fastholde det. Elefantkrogen er fokuseret bevidsthed, sanskrit:  ekagrata. Lassoen er vÃ¥gent nærvær (sanskrit: smriti  - tibetansk: drenpa).

    Sindets legende natur og konstante adspredelse i form af skiftende tankestrømme og sansninger er symboliseret ved aben. Sindets træghed og døsighed er symboliseret ved elefanten. PÃ¥ de første 6 trin ses der flammer langs vejen. De symboliserer den nødvendige sindige Ã¥rvÃ¥genhed og anstrengelse i vedvarende nærvær, som mÃ¥ sættes i værk pÃ¥ disse trin.

1. trin i shiné - munken forlader templet og jager elefanten og aben.

   Munken jager efter aben og elefanten, som prøver at stikke af. Det symboliserer, at skønt munken prøver at udvikle shiné, bliver koncentrationen konstant forstyrret og opmærksomheden adspredt af sindets almindelige optagethed af tanker og sansninger samts dets hurtige træthed ved træning. Aben og elefanten er mørkegrÃ¥ som tegn pÃ¥, at de pÃ¥ ingen mÃ¥de er tæmmede. Den grÃ¥ farve symboliserer formørkelse, ukendskab, ubevidsthed eller uvidenhed  (sanskrit: avidya)  om sindets natur og virkemÃ¥de. Gradvis vil man opdage, hvordan ens eget sinds virksomhed foregÃ¥r som følge af den i og for sig enkle opmærksomheds øvelse, som shiné grundlæggende er, og som bevirker fred, følsomhed og Ã¥benhed i sindet. Men man mÃ¥ begynde dér, hvor man befinder sig, nÃ¥r meditation er noget helt nyt, og man endnu ikke har opbygget vaner omkring meditation og endnu ingen erfaring har.

  I Sutra Pitaka kaldes dette trin for  fæstelse. Den 9. Karmapa Wangtjuk Dordje skriver, at fæstelse betyder at rette sin opmærksomhed med et-punkts koncentration mod en passende genstand.
 

 

Klik her for at komme øverst på siden

 

2. trin i shiné


  2.    Det andet trin viser lidt fremskridt. Munken er nu i stand til at holde koncentrationen i et lille stykke tid, før den bliver kraftigt afbrudt af tanker eller sansninger, som drager opmærksomheden til sig. Dette symboliseres ved, at bÃ¥de aben og elefanten fÃ¥r et hvidt felt pÃ¥ toppen af hovedet, som tegn pÃ¥ en vis fredeliggørelse. Kvaliteten ved denne koncentration er som vinden blæser. Afhængig af vinden vil kvaliteten blafre, mens den er uforstyrret uden vind. Dette sidste er symbolsk for, at det lykkes at holde koncentrationen fast pÃ¥ koncentrations genstanden i et lille stykke tid, sÃ¥ længe forstyrrelserne ikke er kraftige.

  PÃ¥ bÃ¥de første og andet trin kigger aben og elefanten pÃ¥ hinanden, men ikke pÃ¥ munken, som løber efter dem for at fange dem. Munkens anstrengelser ændrer ikke pÃ¥ sindets tilstand. Han har endnu ikke fanget elefanten med sin lasso, sit vÃ¥gne nærvær. PÃ¥ andet trin sker der dog noget. Elefanten, altsÃ¥ sindets træghed og døsighed, følger som før efter aben, sindets legende og diskursive natur, men de styrter ikke afsted som pÃ¥ første trin.

 I Sutra Pitaka kaldes dette trin for  fortsat fæstelse. Den 9. Karmapa Wangtjuk Dordje skriver, at fortsat fæstelse betyder forlængelse af  [et-punkts koncentrationens]  fæstelse  [pÃ¥ en passende genstand] og at fÃ¥ sindet til at fortsætte  [sÃ¥ledes]  i lang tid.
 

 

Klik her for at komme øverst på siden

 

3. og 4. trin i shiné


  3 - 4.     Det tredie og fjerde trin viser, at munken fÃ¥r fanget elefanten med sin lasso. Nu kigger bÃ¥de aben og elefanten pÃ¥ munken, men det er stadig dem, som løber foran. Billedet symboliserer, at munken nu er i stand til at holde koncentrationen i sÃ¥ lang tid, at sindets kvalitet faktisk pÃ¥virkes dybt. Stadigvæk kan han dog kun holde koncentrationen i en begrænset tid, men mens det foregÃ¥r, har han stabil samling i sindet. Dette symboliseres ved, at dyrenes hoveder nu er blevet helt hvide.

 Samtidigt dukker der nu en hare op, som sidder pÃ¥ elefantens ryg. Den symboliserer den Ã¥ndelige stolthed ved at kunne noget, som andre ikke kan. SÃ¥dan har jeg fÃ¥et det forklaret.

  Trungpa Rinpotje skriver, at haren symboliserer en uhÃ¥ndgribelig træghed eller sløvhed i det nogenlunde fredeliggjorte sind. Fordi der ved denne grad af færdighed i shiné vil optræde en indre lethed og  relativ meditativ trance  (sanskrit:  samadhi), lulles sindet ind i en ubemærket træghed og stilstand, som slører bevidsthedens helt skarpe fokus. Imidlertid har ogsÃ¥ haren et helt hvidt hoved som tegn pÃ¥, at denne indre uhÃ¥ndgribelige forstyrrelse ikke forhindrer sindets fred og samling. Sindets markante og grovere manifestationer er blevet tæmmet, sÃ¥ en vis fred er indtruffet, mens den indgroede dualisme dog stadig dominerer og gennemtrænger oplevelserne. Denne Ã¥ndelige stolthed og stilstand varer kun en vis tid under et trænings forløb, sÃ¥ den er ikke sÃ¥ stort et problem, som man kunne formode. Det er et naturligt fænomen, som jeg et andet sted har kaldt for ‘et fagligt ubehag’.

  I Sutra Pitaka kaldes det tredie trin for  fast  fæstelse. Den 9. Karmapa Wangtjuk Dordje skriver, at fast fæstelse betyder at bevare den meditative balance samtidigt med at man genkender enhver opstÃ¥et tanke med vÃ¥gent nærvær  [sanskrit:  smriti].

  I Sutra Pitaka kaldes det fjerde trin for  fuldstændig fæstelse. Den 9. Karmapa Wangtjuk Dordje skriver, at  fuldstændig fæstelse  betyder altid at vende tilbage til den meditative balance og forene den med den forrige [uforstyrrede] fæstelse og vedblive med det [ved enhver forstyrrelse af koncentrationen].
 

 

Klik her for at komme øverst på siden

 

5. og 6. trin i shiné


  5 – 6.    PÃ¥ disse trin opnÃ¥r munken en dyb indre fred i sindet som følge af den atter og atter gentagne øvelse i shiné. Dette symboliseres ved, at det nu er munken, som gÃ¥r foran, fulgt af først elefanten med haren pÃ¥ ryggen og derpÃ¥ aben. Før var det aben, sindets legende og diskursive natur, som var leder. Alle dyrene er nu halvt hvide som tegn pÃ¥ deres grad af fredeliggørelse. De er ved at blive tamme. PÃ¥ femte trin kigger munken stadig pÃ¥ dyrene og styrer elefanten med sin elefantkrog, mens han pÃ¥ det sjette trin kigger fremad pÃ¥ vejen, og dyrene er nu to tredie dele hvide og følger ham uden anden tvang end lassoen, symbolsk for det vÃ¥gne nærvær, som fastholder elefanten. PÃ¥ dette sjette trin er ogsÃ¥ pludselig haren væk, sÃ¥ bevidstheden har nu fuldt fokus og uforhindret skarphed samt rummelighed. Den Ã¥ndelige stolthed er forsvundet. Sindet er blevet skarpt og stille. Sindet er  sat.

  I Sutra Pitaka kaldes det femte trin for  tæmning. Den 9. Karmapa Wangtjuk Dordje skriver, at  tæmning betyder klart at genkalde kvaliteterne ved det satte sind  [sindet forankret og fordybet i et-punkts koncentration med fuldstændigt vÃ¥gent nærvær], være glad ved det og forblive i den tilstand.

  Det sjette trin kaldes for rolighed. Rolighed betyder fæstelse af sindet ved præcist at fastslÃ¥ Ã¥rsagerne til bevidsthedens bevægelser og at modvirke tilknytningerne til disse  [bevægelser].
 

 

Klik her for at komme øverst på siden


   7 – 8.    Nu bliver sindet endelig helt tæmmet og naturligt fokuseret, fredeligt og uden vold eller tvang. Det symboliseres ved, at munken ikke længere behøver aktivt at bruge sin lasso og elefantkrog. Dyrene følger af sig selv efter munken, og pÃ¥ det ottende trin bliver de helt hvide.

  I Sutra Pitaka kaldes det syvende trin for  fuldstændig ro. Den 9. Karmapa Wangtjuk Dordje skriver, at fuldstændig ro  betyder, at alle forstyrrelser  [af koncentrationen]  opløser sig af sig selv, uanset hvilke Ã¥rsager der mÃ¥tte være til forstyrrelse som  [for eksempel] begærlighed og sÃ¥ videre, samt resultatet af [sÃ¥danne] forstyrrelser, sÃ¥ som at føle sig utilpas og sÃ¥ videre. Ved at genkende alle disse tilstandes sande natur vil de opløses af sig selv.

  Det ottende trin kaldes  vedvarenhed. Ved kraften fra at meditere pÃ¥ denne mÃ¥de vil sindet naturligt forblive ved [koncentrations-] genstanden og blive sat uden den store anstrengelse.
 

 

Klik her for at komme øverst på siden


  9.    Det niende trin viser munken siddende med elefanten ved sine fødder. Munken skal ikke længere ‘bevæge sig’ ad udviklings vejen. Han har opnÃ¥et resultatet af shiné. Sindet er sat og kroppen er i yogisk trance  (samadhi). Fred, fokus og ikke-vold er blevet til sindets tilstand. Yogi’en er nu i fuldstændig ligevægt og dyb  fuldendt samadhi (meditativ eller yogisk trance). Med denne sindstilstand som basis, kan han nu udføre  indsigts meditationen, lhagthong  (vipashyana  pÃ¥ sanskrit). Det symboliseres ved, at han udstrÃ¥ler to regnbuer, hvor han ridder pÃ¥ elefanten, dels med frygtløshedens mudra  (gestus med sin højre hÃ¥nd) – dels med flamme-sværdet i hÃ¥nden. Frygtløshed betyder, at munken tillader hvad som helst at vise sig i sindet. Sindet er  uforhindret. Flamme-sværdet er symbol pÃ¥ evnen til at skære igennem dualismens illusion, sÃ¥ den evne har han nu vundet med sin analytiske lhagthong. Derfor udstrÃ¥ler munken med flammesværdet sÃ¥ endnu to regnbuer, nemlig hans erkendelse af det relative og det ultimative, hvilket gør ham i stand til at udføre den egentlige lhagthong. Det symboliseres ved munken, som flyver i luften med sit gule sjal mellem hænderne.

  I Sutra Pitaka kaldes det niende trin for  meditativ ligevægt. Den 9. Karmapa Wangtjuk Dordje skriver, at hvad enten du mediterer eller ej, forbliver du i mental balance.
Klik her for at komme øverst på siden

 


Præcise betydinger


   I sit foredrag  7 Points of Meditation  siger Shamar Rinpotje, at de 9 trin er:

               1. to settle the mind inwardly
               2. to settle the mind continuously
               3. to settle the mind intactly
               4. to settle the mind intensely
               5. to tame the mind
               6. to pacify the mind
               7. to pacify the mind completely
               8. to make the mind one-pointed
               9. to settle the mind in equanimity.

 Denne lidt divergerende oversættelse kan man sammenligne med  Henrik Havlat’s  (se klummen til højre), som jeg har brugt i min tekst. Jeg ved ikke hvem, som er ansvarlig for det engelske i Shamar Rinpotje's foredrag, sÃ¥ derfor følger jeg Henriks. Henriks oversættelser plejer at være intet mindre end perfekte, i hvert fald nÃ¥r han oversætter til tysk. Min egen oversættelse af Henriks sprog til dansk er beklageligvis af tvivlsom kvalitet. Meningen burde dog være tydelig. Først fæster man opmærksomheden fast pÃ¥ meditations genstanden. NÃ¥r den sidder fuldstændig fast, er sindet sat.

     (Jeg foreslÃ¥r udtrykket “sat” som faglig formulering for situationen, hvor en opmærksomhed er fast fæstnet til en meditations genstand eller et fokus omrÃ¥de. Herved er fokus fri for fejl og sindets bevægelser er faldet til ro af sig selv, fordi de ikke fÃ¥r opmærksomhed. SÃ¥ der er bestemt noget ‘sat’ over situationen, hvor opmærksomheden stÃ¥r helt stille pÃ¥ grund af fæstelsen eller forankringen, og sindets bevægelser er spontant ophørt, mens kroppen er i samadhi).

     

  NÃ¥r sindet er sat, bliver sindet tæmmet, og kroppen gÃ¥r i en tilstand af samadhi. Med fuldt fokus, bliver sindet bundløst roligt  (mÃ¥ske ogsÃ¥  i ordets svenske betydning - der er bestemt noget glad ved den stille grænseløshed). Til sidst er der ligevægt, fred, fokus, samling, nærvær, følsomhed og rummelighed i sindet, mens kroppen stadig befinder sig i samadhi. Det er denne tilstand fysisk og psykisk, som gør, at du kan beherske dine reaktioner. NÃ¥r du behersker dine reaktioner, kan du overstÃ¥ alle  forhindringer. BÃ¥de forhindringer for meditation og dagligdagens besvær, som nemt forhindrer  Bodhicitta. Det er først, nÃ¥r forhindringerne fjernes, at indsigts meditationen slÃ¥r igennem og muliggør  indsigt.
 

  (Læs om shiné og lhagthong [shamatha & vipashyana] i artiklen  Om buddhistisk meditation.
  Læs om sunyata i artiklen  Om Opfattelsen 4.
  Læs om Dharma begrebet bevidsthed i artiklen  De 5 Skandha'er)

 
 

 Kilder:
      1.   Shamar Rinpotje's og Gendjyn Rinpotje's  instruktioner.

      2. “Mahamudra, the Quintessence of Mind and Meditation” [titlen er egentlig: MÃ¥nestrÃ¥ler] af Takpo Tashi Namgyal, translated & annotated by Lobsang P. Lhalungpa med et forord af Trungpa Rinpotje, Shambhala Publications, 1986. ISBN 0-7773-360-0.

      3. “Mahamudra, The Ocean of True Meaning” [Ngedün Gyamtso], by the 9. Karmapa Wangchug Dorje, translated by Henrik Havlat, Edition Octopus, ISBN 978-3-86582-901-6.

      4. Denne bog findes ogsÃ¥ pÃ¥ tysk: “Mahamudra Ozean des Wahren Sinnes” von Karmapa IX Wangtschug Dordsche, Aus dem Tibetischen von Henrik Havlat, Theseus Verlag. ISBN 3-85936-045-0 (bind 1.) ISBN 3-85936-036-1 (bind 2.) ISBN 3-85936-049-3 (bind 3.)

      5. Se i øvrigt Asanga’s  Abhidharma samuccaya, side 126 - hvor de 9 trin omtales. Listen med de 9 trin i shamatha stammer fra  Maitreya’s  Mahayana-sutra-lamkara.

 

Klik her for at komme øverst på siden

 

 Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

 

 1. fæstelse

 2. fortsat fæstelse

 3. fast fæstelse

 4. fuldstændig fæstelse

 5. tæmning

 6. rolig
 


 7.  fuldstændig ro

 8.  vedvarenhed

 9. meditativ ligevægt

 

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden pÃ¥ netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk