|
Hertil kommer, at den forsmåede elskerinde Vikki Hui Xin Han påstår, at hun blev voldtaget i deres første erotiske forhold, men at forholdet efterfølgende blev 'romantisk.' Det er jo en meget mærkelig udtalelse. Forholdet var altså til at begynde med et overfald uden samtykke, hvorpå der efterfølgende - og åbenbart med tilbagevirkende kraft - alligevel blev givet samtykke. Selvom det forekommer lettere besynderligt, er der adskillige voldsramte kvinder, som kan berette om noget lignende, når de er - eller var - forelskede i manden, som overfaldt dem og udsatte dem for tvang. Så påstanden er ikke urealistisk eller uhørt - den er imidlertid meget alvorlig. Anklagen om voldtægt vil nu hænge på Ogyen Dordje, ligesom en voldtægts anklage blev hægtet på Sogyal Rinpotje førhen. Men denne anklage vil ikke blive behandlet af domstolen i Canada, så en mistanke om voldtægt vil blive en permanent følgesvend, med mindre Ogyen Dordje på en eller anden måde får fjernet påstanden. Men det bliver svært, for en voldtægt er en voldtægt - også selvom kvinden bagefter tilgiver overfaldet og overfaldsmanden. Det korte af det lange er dog, at der ikke er rejst sigtelse om voldtægt. Sagen drejer sig alene om børnepenge og hustru bidrag. Og så drejer sagen sig naturligvis i høj grad også om begge elskeres sociale omdømme og dermed fremtids muligheder. Foreløbig lader det til, at alle holder vejret og beder til, at anklagen er falsk og et forsøg på penge afpresning. Og penge vil den tidligere nonne Vikki Hui Xin Han jo meget gerne have, men alting tyder unægtelig på, at Ogyen Dordje er far til barnet. Det med voldtægt får måske lov til at forpeste atmosfæren omkring Ogyen Dordje, uden rigtig at blive afklaret, selvom det muligvis er en løgn, som var tiltænkt at lægge pres på ham. Men det er svært at bedømme, fordi vi kun har rets dokumenterne at gå ud fra. Hverken Vikki Hui Xin Han eller Ogyen Dordje har udtalt sig endnu. Der er en larmende tavshed. Højesteretten i British Colombia i Canada har tilladt, at sagen kommer for retten. Både faderskabs sagen og påstanden om et ægteskabs lignende forhold. Sagen skal starte om et års tid i april 2022. Sagens fakta består af emails, logning af telefon opkald og den store penge overførsel. Læs om det her (CBC, Canada). Læs om det her (Daily Mail, UK). Læs om det her (Tricycle, USA). Læs rets dokumentet her (The Supreme Court of British Columbia).
BAGGRUND: Ogyen Dordje blev udnævnt som 7 år gammel knægt fra Amdo til at udfylde rollen som den 16. Karmapa's genfødsel - en såkaldt Tulku. I følge den 13. Dalai Lama's rangliste for betydningsfulde Tulku'er i Tibet og omegn, er Karmapa’erne nummer tre. Kun overgået af Dalai Lama'erne - som jo var konger af Tibet - og Panchen Lama’erne fra Tsang, som spillede en særlig rolle i Gelug traditionen - Dalai Lama's tradition. Så blandt tibetanerne spiller Karmapa'erne en særlig rolle. Før 1642 blev Karmapa'erne anset for de mest betydningsfulde Lama'er i Tibet, fordi de var de første til at danne en Tulku linje af genfødsler flere hundrede år forinden, hvor Karmapa udnævnte sig selv som lille barn, fordi han kunne huske sine tidligere liv. Dengang var de næsthøjeste Lama'er Shamarpa'erne. Men med den mongolske invasion af Tibet i 1640 blev Dalai Lama konge (i 1642), og Karma Kadjy traditionen blev generelt undertrykt. Den værste skurk i disse begivenheder var dog ikke den daværende 5. Dalai Lama, men den mongolske konge Gushri Khan, som invaderede Tibet med sin hær. I 1992 anerkendte den daværende 14. Shamarpa den lille dreng Thaye Dordje som den 'klassiske' Tulku af den 16. Karmapa. Der var således meget usædvanligt to inkarnationer af Karmapa. Shamarpa mente, at udnævnelsen af Ogyen Dordje var politisk bestemt. Dels for at imødekomme det kommunistiske kinesiske imperium, som er besættelsesmagten i Tibet, samt for at promovere Situ Rinpotje, den højtstående Karma Kadjy Lama, som havde udpeget Ogyen Dordje. Det var dengang ret tydeligt, at Situ Rinpotje ved denne udnævnelse ville tilsidesætte Shamar Rinpotje og gøre ham ligegyldig og uden indflydelse, selvom Shamarpa'erne traditionelt rangerer højere end Situpa'erne i vores tradition. Det er naturligvis for os danskere ret middelalderligt det hele, men det er en vigtig politisk og religiøs virkelighed i hele det tibetanske kultur område. Historien om de to Karmapa'er udredes i en anden artikel (Læs på dette link, hvorfor der er to Karmapa'er). Fordi den nuværende Panchen Lama blev bortført som lille dreng og nu lever et ukendt liv et eller andet sted i Kina, er den 17. Karmapa blevet den næstvigtigste Lama efter Dalai Lama i tibetansk traditionel tankegang. Ikke kun blandt eksil tibetanerne, som lever i landflygtighed i Indien og andre steder efter oprøret mod den kinesiske besættelsesmagt i 1959 – men for alle tibetanere og mongoler. Det passer derfor den kinesiske besættelsesmagt fint, at der er så stor ballade om Karmapa'erne. I mellemtiden har kommunisterne i Kina udpeget deres egen Panchen Lama, som dog ikke nyder anerkendelse blandt tibetanerne. Han opholder sig derfor for det meste i Beijing. At Ogyen Dordje nu laver skandale (igen), betyder ikke noget for det kommunistiske kinesiske imperium. Det er kun godt for lederne i imperiet, når nogen eller noget skaber splittelse blandt tibetanerne. Den 'klassiske' 17. Karmapa Thaye Dordje har ikke oplevet den slags problemer, som plager Ogyen Dordje. Thaye Dordje blev ikke 'fundet,' men udpegede sig selv som lille purk. Han blev ikke adopteret af det kommunistiske kinesiske imperium som Ogyen Dordje, men blev smuglet ud af Tibet uden at blive opdaget af det onde imperium som lille dreng. Han giftede sig ikke i hemmelighed, men i fuld offentlighed. Vel at mærke efter han havde opgivet sine munke løfter og var blevet lægmand. Så Thaye Dordje har ikke brudt sine løfter. Han har udvist rettidig omhu. Det har han altid gjort. Han bestemmer alting selv, mens Ogyen Dordje forekommer at være under kontrol af andre hele tiden. Det erotiske 'eventyr,' som denne artikel omhandler, er sikkert sket spontant - hvis det er rigtigt - uden planlægning og i modsætning til hele planen omkring Ogyen Dordje, hvis der altså er en plan, og hvis der stadig er en kinesisk styring af hans liv. Det vides ikke, men hans kinesiske sponsorer på Taiwan, som samarbejder med det kommunistiske kinesiske imperium, har betalt for det meste i tidens løb. Så disse kinesere må derfor formodes stadig at udøve indflydelse. Det kan også formodes, at det er på grund af disse kineseres indflydelse, at Ogyen Dordje ikke opgav sine løfter, når han indgik i et erotisk forhold. De ønskede sikkert en munk som Karmapa, fordi det ville være mere 'helligt' for de almindelige kinesere. At Ogyen Dordje's munkeri så ville være en gang hykleri, betød sikkert ikke så meget, blot han ikke blev opdaget. Men vi ved jo ikke, i hvor høj udstrækning kineserne stadig kan påvirke og lede Ogyen Dordje's liv. Amerika burde og skulle jo være et fristed for ham. Nogle mener, at Ogyen Dordje slet ikke var munk, da affæren fandt sted. Men det er faktisk dokumenteret, at han i hvert fald holdt den såkaldte 'Rabdjang' ordination, som indebærer cølibat. Men han var da ikke fuldt ordineret Bhikshu. Der er ingen information om, at han skulle have aflagt løfterne. Hvad vi nu kan forvente, er en lang tavshed fra Ogyen Dordje's side. Sådan plejer det at være, når noget går galt for ham. Og det er en meget dårlig strategi. Herved får især anklagen om voldtægt lov til at sætte sig, og det bliver svært at få den væk igen - også selvom der ikke er hold i påstanden. Ved at lade stå til, får omverdenen indtryk af, at det hele sejler for Ogyen Dordje. Måske har han ikke styr på noget.
Endnu ingen retssag den 16. april 2022 Ogyen Dordje skulle have været i retten i Canada den 11. april 2022 i sagen om hustru bidrag og børnepenge til den tidligere nonne Vikki Hui Xin Han, som er canadisk statsborger. Men der er ingen rapporter om sagen; intet nyt noget steds. Den sidste nyhed er fra maj 2021, hvor retten meddelte, at der var afsat en retsdag til at åbne sagen den 11. april 2022.
Læs her om Ogyen Dordje's mange andre problemer.
Relateret:Læs også om den tidligere munk Tenzin Paldjor, som var revisor på Ogyen Dordje's kloster i staten New York (Woodstock), Karme Dharmachakra. Han forlod klosteret i skuffelse over de tibetanske Lama'er på stedet og Ogyen Dordje's overgreb på en nonne i retreat. Læs artiklen her.
|
|
|
![]()
| |
|