regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befrielse og oplysning

Forsiden

sitemap

Tendar

Angst for tomheden

Svar på et vigtigt spørgsmål
af Lama Tendar Olaf Høyer

 

Denne artikel er inspireret af flere elevers spørgsmÃ¥l  - eleverne fik ikke sÃ¥ lange svar. Grunden til artiklens længde er den buddhistiske psykologis sammensathed, nÃ¥r den bringes i anvendelse under meditation, og ønsket om at give dig et overblik. Vi gÃ¥r ogsÃ¥ i dybden med tomheden. Artiklen er en generel beskrivelse af emnet. Du vil som regel have brug for en personlig instruktion til at hjælpe dig med at hÃ¥ndtere problematikken. Folk reagerer meget forskelligt, sÃ¥ emnet er ikke helt entydigt. Angst for tomhed er muligvis det største problem med meditation.
Klik her for artiklen som PDF fil for optimal udskrift på din printer. På PDF filerne er der blandt andet side tal. Teksten er den samme som her på siden, men med et lidt andet design med henblik på udskrift på papir i A4 størrelse.

 


1.        Panik i klistersindet

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar Olaf Høyer.Du berører et meget vigtigt emne. Der, hvor du gik i stå med træningen, er millioner af andre mennesker også gået i stå i tidens løb. Det betyder hverken, at der er noget forkert med dig, med træningen eller med den buddhistiske anskuelse. Det betyder heller ikke, at dine instinkter slår til fejlagtigt. Du oplever noget meget uvant, derfor vækkes dit instinkt for fare.

  Er du sÃ¥ i fare? Nej - egentlig ikke. Det betyder, at du har ramt et vigtigt drejepunkt i træningen - et typisk drejepunkt, en overgang eller et fase skift. Alle, som træner, nÃ¥r frem hertil før eller siden som følge af korrekt træning. SÃ¥ her er noget at lære, og det er ikke helt nemt. Det er ikke et meditations teknisk problem. Det handler om din faktiske selvforstÃ¥else.
 Angsten har sin egen logik, og den styres indirekte af din selvforstÃ¥else.
 

  Du fortæller mig, at det med selv-løshed og tomhed kan virke ret skræmmende. Det er helt rigtigt. Det virker meget skræmmende. Det er dog ogsÃ¥ helt naturligt, at det virker sÃ¥dan. Der er en nem Ã¥rsag til det, og det skræmmende varer ikke ved, hvis du sætter dig ind i, hvad der egentlig foregÃ¥r.

  Men det er blandt andet derfor, at der er sÃ¥ fÃ¥ Buddha'er i verden.
 

  Folk løber - som hovedregel - skræmte væk, første gang de erfarer  tomhedsnaturen. Det er ogsÃ¥ grunden til, at der findes sÃ¥ fÃ¥ helgener i de andre religioner. De nÃ¥r jo til det samme punkt, hvor man mÃ¥ give slip pÃ¥ sine vante forestillinger om virkeligheden og opgive sit stivsind, for at kunne Ã¥bne sig for en Ã¥ndelig virkelighed, som er lige sÃ¥ stor og omfattende som Buddhanaturen. SÃ¥ det skræmmende ved tomheden er tydeligvis et vigtigt emne for alle, som ønsker og søger selverkendelse (jævnfør for eksempel med Søren Kierkegaards bog: Begrebet Angest, fra 1844).
 

  Der er nogle mennesker, som simpelthen ikke kan komme forbi dette drejepunkt i træningen, fordi de bliver overraskede over styrken i  deres samskaras (vaner), uden at de opnÃ¥r en forstÃ¥else for, hvordan de skal komme videre. Der sker en slags eksistentiel lammelse. I stedet for at fÃ¥ kvalificeret rÃ¥dgivning og anvisning af  en ægte Dharma-lærer, holder de deres problem for sig selv  - og gÃ¥r i stÃ¥ med træningen. I værste fald bliver de bange for deres eget sind, og det er ikke sÃ¥ godt. Det er en virkelig forbandelse at blive bange for at blive bange. Især nÃ¥r der ikke er noget at frygte.
 Nogle mennesker har brug for psykosomatisk terapi pÃ¥ grund af ulykkelige fortidige forhold i deres liv, som hæmmer dem nu, og det forstærkes, nÃ¥r de nÃ¥r dette drejepunkt i træningen. NÃ¥r det er tilfældet, har disse mennesker ikke kun brug for at rÃ¥dføre sig med deres Dharma-lærer, men ogsÃ¥ med en eller flere gode terapeuter, som kan deres virkningsfulde kram. Husk at det ofte er svært - eller umuligt - at hjælpe, nÃ¥r man ikke bliver bedt om det. Tøv derfor ikke med at søge hjælp.
 

  NÃ¥r virkeligheden virker skræmmende, sÃ¥ nytter det ikke, at ønske sig en nem bortforklaring og en beskyttelse. NÃ¥r virkeligheden viser sig pÃ¥ den mÃ¥de, er det bÃ¥de tomheden og angsten, som du bør undersøge nøjere. Du bør ogsÃ¥ undersøge, hvem du selv er i oplevelsen af angst for tomheden. NÃ¥r du oplever angst for tomheden, er du faktisk pÃ¥ rette vej. Det er bare dit første stævnemøde, og din partner forekommer bÃ¥de for stærk og for farlig. Hvis du taler med din ægte Dharma-lærer om det, gør du det helt rigtige.

Klik her for at komme øverst på siden

  I stedet for at stikke af i frygt, sÃ¥dan som langt de fleste gør i samme situation, bør du undersøge tomhedens forbløffende virkelighed og blive nysgerrig om tomhedens omrÃ¥de, som er sindets natur og virkemÃ¥de. Det er netop tomheden, som karakteriserer alt omkring sindet. Kun ved sÃ¥dan nysgerrighed vil du finde ud af, hvem du i virkeligheden er. Samt hvad, du i virkeligheden er, selvom det hverken er din hjerne eller noget andet  stofligt eller kvantitativt, som du kan siges egentlig at være. Hvem og hvad er pÃ¥ alle niveauer tomme - ikke for indhold og mening, men tomme for uafhængighed og stoflighed. Det kommer vi tilbage til.
 

  Du bør ogsÃ¥ forstÃ¥, hvor angsten kommer fra, og hvorfor den kommer. SÃ¥ dit problem handler om dig selv, angst og tomhed. Det er 3 distinkte størrelser.
 

  Der er ikke noget forkert ved, at tomheden umiddelbart virker skræmmende. Det skal den være - det er sÃ¥dan, at den umiddelbart viser sig, og du er jo ikke vant til den. Tomheden virker skræmmende pÃ¥ grund af din nuværende umiddelbare og i nogen grad ubevidste selvforstÃ¥else. Det er din personlige udfordring at opdage ved din egen undersøgelse, at der ikke er noget i tomheden at være bange for.  Den er jo netop ikke noget. Det er Kejserens nye klæder om igen. Kejseren har intet tøj pÃ¥, selvom alle tror det.

    Angsten opstÃ¥r ikke direkte pÃ¥ grund af mødet med tomhedsnaturen, selvom det føles sÃ¥dan, men pÃ¥ grund af klistersindet  (sanskrit:  kleshacitta). Dine  identifikationer  og  tilknytninger. SÃ¥dan nogle har du jo, og dem behøver du hverken at samle pÃ¥ eller holde fast i. Imidlertid plejer du at holde godt fast i dem. Det er dem, som du bliver bange for at miste.
     

 

Det sorte hul

Nedgang til Limbo instellation af Anish Kapoor.

 Anish Kapoor’s installation hedder Descent into Limbo. Den befinder sig hos:  Serralves Foundation, Portugal. Kapoor  har angiveligt fÃ¥et en eksklusiv kunstnerisk ret til at bruge 'vantablack' - det mest sorte farve pigment, som er udviklet af NanoSystems i Storbritanien. Foto af  Filipe Braga © Fundação de Serralves.

Læs om vantablack her

 

 Det er her, at den personlige udfordring ligger, og det er slet ikke umiddelbart indlysende, at det virkelig er sÃ¥dan. Det virker jo netop som om, at det er tomheden, som er farlig. Det er heller ikke spor indlysende, at det overhovedet er muligt at leve uden identifikation og tilknytning.  Eller at det skulle være sundt og problemfrit. I hvert fald er man ikke vant til det. Derfor kan  ogsÃ¥ det virke skræmmende. Munke og nonner prøver at gøre det lidt nemmere ved hjælp af deres løfter. Som lægmand uden løfter er man ogsÃ¥ nødt til at konfrontere denne problematik pÃ¥ et eller andet tidspunkt. Det kan hjælpe at tage lægmands- og   Bodhistava løfter.
 

  Det er pÃ¥ grund af klistersind, at der opstÃ¥r angst. Man bliver bange for at miste det noget, som man plejer at holde fast i og definere sig selv ved. Der opstÃ¥r spontant angst, fordi tomheden viser en helt anden eksistens, end man er vant til. En helt anden mÃ¥de at være til pÃ¥. Klistersindet er  den emotionelle identitet, som bestÃ¥r af  de 5 slags lidenskabelige følelser. En af de 5 lidenskaber er  vrede. Vreden har to former eller faser, som kan veksle hurtigt. De er aggression og frygt eller angst. Begrebsmæssigt baserer klistersindet sig pÃ¥ opfattelsen af, at der er forskel pÃ¥ en selv og verden. Det, som man kaster sin lidenskab pÃ¥, befinder sig for det meste i verden. Den emotionelle identitet synes derimod at brænde inde i en selv.
 

  Ved angst for tomhed retter lidenskaben sig dog indad. Man bliver bange for tomheden i sit eget sind. Man bliver først og fremmest bange, fordi man ikke har bemærket tomheden før. Dernæst bliver man bange for følgevirkninger, som synes uoverskuelige.
 

  Ved at tomheden slet ikke er noget som helst, fjerner erfaringen fra mødet med tomhedsnaturen selve basis for klistersindet og dermed ens sædvanlige emotionelle selvforstÃ¥else. Derfor vil man samtidigt med mødet med tomheden ogsÃ¥ opleve  forvirring, opleve at grundlaget for den emotionelle identitet skrider og erstattes af en Ã¥ben rummelighed fuld af udefinerbar og hudløs følsomhed og skarp fornemmelse - en helt uvant sindstilstand for de fleste. Tomheden kan forekomme at være noget stort, som man bliver opslugt af, ligesom nÃ¥r man falder ned i et stort hul. NÃ¥r der er en oplevelse af at være helt Ã¥ben, føler man sig pludselig ogsÃ¥ nøgen, sÃ¥rbar og ubeskyttet.  Det er en stærk subjektiv følelse..
 

  Mødet med tomhedsnaturen er desuden altid uventet og fanger en uforberedt. Derfor gÃ¥r der nemt  panik i klistersindet, som man almindeligvis er stærkt tilknyttet, hvad enten man identificerer sig med lidenskaberne eller prøver at dæmpe dem for at forblive social og rimelig at omgÃ¥s. Da man ikke ved, hvor eller hvordan man eventuelt kunne sætte aggressivt ind for at gendanne sikkerheden og beskyttelsen, gribes man af frygt. Det er vredens logik. NÃ¥r vredens første fase ikke er anvendelig, skifter vreden spontant til angst fasen.
 Mødet med tomhedsnaturen forkommer farligt, derfor vækkes vreden til at begynde med. Vreden vil af egen drift søge at fÃ¥ dig til at fjerne faren eller fÃ¥ dig til, at du fjerner dig selv fra faren. Angreb eller flugt. Det er de to faser. 
 

 Selvom mødet med tomheden ikke er en passende lejlighed for angst som sÃ¥dan, sÃ¥ bør man forstÃ¥ - ikke mindst nÃ¥r der nu er vækket vrede i sindet - at Ã¥benhed naturligvis gør en sÃ¥rbar og følsom. Vredens logik er skam fornuftig nok. At der sÃ¥ er en helt anden slags beskyttelse i forbindelse med Ã¥benhed  - naturligt Bodhicitta -  finder du først ud af senere. Det frustrerende ved tomheden er selvfølgelig, at man ikke kan flygte fra sin sindstilstand, heller ikke fra tomheden, nÃ¥r man nu har mødt den. Du bærer pÃ¥ en ny erfaring.
 

  Klistersind er den emotionelle eller lidenskabelige selvforstÃ¥else og en ganske særlig selvorienteret forstÃ¥else for verden. Da klistersind fungerer intuitivt med sin egen begrebsverden, nogle gange sammen med – og ved andre lejligheder parallelt med – personlighed, og da klistersind mÃ¥ siges at forme en vigtig del af tilkoblingen med verden, mÃ¥ personlighed og klistersind anses for at være to dimensioner af den samme tilkobling med verden. Netop ogsÃ¥ nÃ¥r fornuften vil et, mens lidenskaben trænger til noget helt andet. Selvom personlighed og klistersind følges ad, mÃ¥ de anses for forskellige funktioner i sindets struktur. Din egen vilje   (sanskrit: cetana)  er det styrende princip for din personlighed – det kan man netop ikke sige om dit klistersind. Det følger sin egen lovmæssighed og baserer sig pÃ¥ begreb om  ”jeg, mig og mit”. SÃ¥ klistersind er udtryk for  begreb om Selv, men lader sig ikke styre af din vilje, som logisk set burde være det rene udtryk for dig selv som individ i verden. Derfor er lidenskab lidt kompliceret, selv ud fra et selvisk perspektiv.
 

  Det er det, som menes, med det moderne udtryk: følelsernes intelligens. Det intelligente her er lidenskabernes intuitive funktion. Intuitionen er ogsÃ¥ deres bevidstheds form eller vished. Lidenskaberne forgifter sindet, nÃ¥r man identificerer sig med sin lidenskab, for derved fylder de godt op i sindet og dominerer opmærksomheden. Selvom det forekommer umuligt, sÃ¥ kan man godt lade være med at identificere sig med sin manifeste lidenskab. Vel at mærke helt uden at forsøge pÃ¥ at undertrykke eller dæmpe lidenskabens manifestation i sindets strøm af øjeblikke. I sÃ¥ fald bliver lidenskaben forvandlet til intuitiv vished  – den rene intuition (djñana)
 

  Der er en særlig dialektik mellem tomhedsnaturen og klistersindet. Jo mere man erkender tomhedsnaturen, jo mindre vil man identificere sig med sit eget klistersind. Klistersind eksisterer kun sÃ¥ længe, at der er nogen, som klistrer, og noget at klistre til. NÃ¥r der ikke længere er det, bliver  klistersind til intuitiv vished. Herom senere.
 

  Derfor er det ikke ligegyldigt, hvor man lægger sin identitet. Der er nu heller ikke alt for mange steder at anbringe identiteten, men virkeligheden farves af, hvor den er henne (læs klummen: Forholdsvis identitet). Derfor skal vi kigge pÃ¥, hvordan vi forstÃ¥r os selv.
 

  Uden nysgerrighed om sindets natur og virkemÃ¥de, som er tomhedens omrÃ¥de, bliver du aldrig klogere. Der er faktisk noget at opdage i dit eget sind. Noget som overvinder angst. SÃ¥ find inspiration i dit indre, bliv nysgerrig og læs videre.

Klik her for at komme øverst på siden



 


Tomheden er ikke farlig

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar  Olaf Høyer.
Det er kun i første omgang, at  tomheden - sunyata - virker skræmmende. NÃ¥r man lærer tomheden nærmere at kende, og forstÃ¥r, hvad den virkelig er, sÃ¥ slapper man af og drager fordel af, at virkeligheden er  sÃ¥dan. Tomheden er ikke din fjende. Den er dig selv pÃ¥ en ubevidst mÃ¥de. Du var hidtil ikke klar over, at du ogsÃ¥ eksisterer i en sÃ¥dan dimension pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de. Tomheden er ikke kun overraskende, den er særdeles velbeskyttet.

  NÃ¥r du i virkeligheden ikke  er  noget, sÃ¥ er der heller ikke noget, som kan ødelægges, fordærves eller tilintetgøres, for der er ikke noget som helst at ødelægge, fordærve eller tilintetgøre.
 

  Angsten for tilintetgørelse er mor til alle former for frygt. NÃ¥r der ikke er noget, som kan skades eller ødelægges, sÃ¥ er der heller ingen grund til angst og panik. Derfor er Buddha virkelig frygtløs, for han har en sikker viden om, at der i virkeligheden ikke er grund til at være bange. Buddha kan ikke ødelægges, fordi  Buddhanaturen er basis for alt andet og ikke selv bestÃ¥r af noget som helst. Tomhed er det, som karakteriserer Buddhanaturen.

    Alt andet end Buddhanaturen vil gÃ¥ i stykker pÃ¥ et eller andet tidspunkt, fordi   alting er sammensat og forgængeligt. Derimod er Buddhanaturen usammensat og uforanderlig. Der er altid en samtidighed med din egen Buddhanatur og hele verden og alle dine problemer. Samtidigheden kaldes:  sahadja  pÃ¥ sanskrit, ordret: født sammen. SÃ¥ hvor du end er, er Buddha der ogsÃ¥. Helt paradoksalt er din angst midt inde i frygtløshedens Buddha. SÃ¥ slap roligt af - og lad din vished vokse.
     

  Er man sÃ¥ sin egen Buddhanatur? Ja, egentlig er det jo det, som man dybest set er, men ikke pÃ¥ den mÃ¥de, som vi normalt tænker identitet pÃ¥. Buddhanatur er en form for væren – ikke en vilje, hensigt, lidenskab eller særlig form for inkarnation. SÃ¥ skønt Buddhanaturen pÃ¥ en mÃ¥de er vores egentlige eksistens, sÃ¥ er den  ikke  en person (mere om væren og ikke-væren senere).
 

  Som mennesker er vi inkarnerede med de 3 slør, som overskygger eller tilslører Buddhanaturen. De tre slør er 1) avidya, uvidenhedens slør (det, at man ikke kender Nirvana's natur, samsara's karakter og  karmas virksomhed) -  2) lidenskabernes slør  - samt   3) karmas slør  (karma nævnes to gange, fordi man dels ikke er klar over, at karma faktisk er virksom, dels ikke er klar over denne virksomheds Ã¥rsag og følger. Disse slør kaldes: avaranas pÃ¥ sandskrit). PÃ¥ grund af de tre slør er man ubevidst om sin egen Buddhanatur  og  genkender den ikke. SÃ¥ selvom vi som mennesker besidder Buddhanatur, er vi som reglel slet ikke klar over det - og bestemt heller ikke vant til det. Derfor bliver vi overraskede over vores egen tomhed og kan ogsÃ¥ blive bange for den.
 

    Det var det overordnede om tomhed og angst. Vi går i detaljer længere fremme. Så er der den tredje størrelse, nemlig din selvforståelse.
     

  NÃ¥r vi nu bevidst eller ubevidst er Buddhanatur, sÃ¥ mÃ¥ det ogsÃ¥ betyde noget i dagligdagen. PÃ¥ et dybt plan mÃ¥ mange mennesker allerede intuitivt være klar over, at der er en dimension af  væren i sindet, skønt ingen hidtil har fortalt dem, at netop den dimension af sindet fører  til befrielse fra elendighed. Denne væren er  passiv potentiale  for rummelighed og klarhed til sindets  aktive virksomhed, som er de 5 skandha’er, som viser oplevelser.
 

 Derfor er der flere naturlige mÃ¥der at forstÃ¥ sig selv pÃ¥, baseret pÃ¥ sindets struktur. De to første naturlige mÃ¥der at forstÃ¥ sig selv pÃ¥ er relative størrelser, som befinder sig  indenfor de 5 skandha’er. Den sidste er absolut og  indeholder de 5 skandha’er. Disse tre handler næste kapitel derfor om.
Klik her for at komme øverst på siden


 

 

 


2.  3 slags naturlig selvforstÃ¥else

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar  Olaf Høyer.
Vi har naturligt 3 lag af selvforstÃ¥else. Det ene lag dybere og mere omfattende end det andet. Mange mennesker vil kun bemærke det første lag af selvforstÃ¥else i deres liv, fordi de aldrig finder tid, anledning eller grund til at undersøge sagen om selvforstÃ¥else pÃ¥ en mere omfattende mÃ¥de, sÃ¥dan som man gør i indsigts meditationen  (sanskrit:  vipashyana).

  For det første. Vi har selvforstÃ¥else ved vores personlighed, menneskelige karakter og klistersind, som træder i direkte forbindelse til andre og resten af verden ved vores vilje, lidenskab og hensigter, vores udtalte udtryk med bevægelse, krop og sprog, samt vores faktiske fysiske handlinger. PÃ¥ moderne dansk kaldes det for  tilkobling med verden. Tilkobling med sind, ‘tale’  (sprog, al bevægelse og kraft)  samt krop.
 

  For det andet. PÃ¥ et dybere plan har vi selvforstÃ¥else ved selve oplevelses situationen. Vi er opleveren af vores egne oplevelser. Hvem skulle ellers opleve vores oplevelser? Der er noget yderst privat ved det. Det er den situation, som mange mennesker forstÃ¥r med begrebet “Selvet”  (sanskrit:  atman).
 

  For det tredje. Endelig pÃ¥ et endnu dybere plan mÃ¥ vi forstÃ¥ os selv som vores eget sinds rummelighed og klarhed. Der mÃ¥ være denne sidste form for naturlig selvforstÃ¥else, fordi det virker som om, at det er os selv, som rummer sindets indhold, og er klar over det. PÃ¥ en mÃ¥de virker det ogsÃ¥ som om, at man rummer sindet som sÃ¥dan, men det er en absolut illusion, som jeg nok skal forklare længere fremme i teksten.
 

  Man kan sÃ¥ledes forstÃ¥ sig selv som 1) den handlende  person  - 2) det oplevende  selv  - og  3) en selv som  væren.

    Der er tale om  1) selvforstÃ¥else ved tilkobling med verden,  2) selvforstÃ¥else ved at være opleveren af sine egne oplevelser og  3) selvforstÃ¥else ved at være beholderen for  sindets indhold af sindslige processer og de faktiske oplevelser - eller det at være rummet omkring og indeni samt klarheden ved sindets indhold.
     

  SelvforstÃ¥else nr. to og nr. tre kan man aldrig undgÃ¥ at være, for disse mÃ¥der at forstÃ¥ sig selv pÃ¥ opstÃ¥r fra selve sindets funktion og natur. De eneste problemer, som man egentlig kan have med disse to, bestÃ¥r i at erkende dem - og i at erkende deres placering i sindets struktur. Problemet med  Selv og verden ligger i selvforstÃ¥else nr. et - tilkobling med verden. Og problemet er ikke tilkobling som sÃ¥dan, men  klistersind   (sanskrit: kleshacitta)  - lidenskab - som sÃ¥dan.

Klik her for at komme øverst på siden



 

Personlighed er et sammenstød

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar  Olaf Høyer.
SelvforstÃ¥else nr. et - tilkobling med verden  er det, man kalder personlighed og individualitet. Det er i denne relation, at man fremstÃ¥r som individ og som adskilt fra verden og dens andre beboere. Derfor er man ikke ene om at definere relationen. Verden og dens andre beboere gør indtryk, pløjer spor og planter karma-frø  (sanskrit:  bidjas)  i sindet hos den enkelte, som er tilkoblet verden og samfundet. Den enkelte person er sÃ¥ledes ofte under tvang eller pres fra omverdenen eller samfundet. TidsÃ¥nden i samfundet bestemmer ofte mere end individet, fordi man har valgt at tilpasse sig, eller fordi samfundets fordomme dikterer, sÃ¥ man er under tvang.

 Personlighed ligner sÃ¥ledes i høj grad et resultat af  forhandling med omgivelserne, snarere end noget, som man selv helt og alene har besluttet og oprettet, for tilkobling handler om relation. Der er virkelig meget, som du har fÃ¥et fra verden og dens andre beboere ved din tilblivelse og udvikling. Tag for eksempel sprog. Det er jo ikke dig, som har opfundet dansk. Alligevel er det pÃ¥ dansk, at du virkelig kan udtrykke dig pÃ¥ en personlig mÃ¥de. Det samme gælder krop. Den har du heller ikke lavet selv. Alligevel tager du din krop meget personligt.
 

  Denne selvforstÃ¥else som individ i verden er ogsÃ¥ resultat af  karma fra fortiden, sÃ¥ til syvende og sidst mÃ¥ man spørge, hvor meget man selv virkelig er som sin personlighed, og hvor meget har man af simpel nødvendighed taget til sig fra sine omgivelser og  sin tilblivelse. Et sÃ¥dant forhandlings resultat, din, min og alle andres personlighed, vil helt naturligt - som et praktisk kompromis mellem Selv og verden - være indskrænket af fordomme, misforstÃ¥elser og forvirring. Det gode ved dette forhandlings resultat er, at der dog er noget i personligheden, som ikke er indskrænket. Det dÃ¥rlige er fordomme, misforstÃ¥elser og forvirring. Dette blandede resultat af godt og skidt stammer fra utilstrækkelig forstÃ¥else for, hvad det vil sige at være i live og at kunne opleve - at man evner at kunne vide og erfare - fra utilstrækkelig forstÃ¥else eller uvidenhed om  Nirvanasamsara og  karma.
 

  Du bør forstÃ¥, hvor  lille  du er som person i samfund med andre. Det er ikke kun dig selv, men ogsÃ¥ de andres magt, som skaber dine fordomme og sÃ¥ videre. Det er derfor, at der er en meget stor personlig etisk udfordring i at deltage i samfundet. Selvom du er den lille i samfundet, kan din etik godt være den største. Men det sker ikke af sig selv. Etik udvikles ved bevidst refleksion og bedre vaner. Samfundet følger sjældent, eller i hvert fald ikke altid, den bedste etik. Ønsker du Nirvana, klarer du det ikke uden den højeste etik. Fordi det Ã¥bne sind og hjerte, Bodhicitta, ikke vil fungere uden.
 

  Personlighed er ogsÃ¥ meget dynamisk. Den ændrer sig i forhold til den situation,  som man opfatter, at man befinder sig i (den 3. skandha), og den umiddelbare reaktion pÃ¥ situationen, som spontant opstÃ¥r fra ens erfarings grundlag (den 4. skandha). Personlighed baserer sig pÃ¥ alle de gamle begreber, vaner, lidenskab, talenter, forventninger, fordomme og erfaringer, som man har samlet sig i tidens løb og gjort til sin bagage, som man bærer med sig pÃ¥ livets vej i form af frø (sanskrit: bidja) til potentiel karma. Det er denne bagage, som ens vilje  (sanskrit:  cetana)  baserer sig pÃ¥. Derfor ligner ens egen personlighed ogsÃ¥ et sammenstød mellem sansernes verden og ens egen vilje, lidenskab, karakter, talenter, fordomme, sædvane og erfaring.
 

  Personlighed  er en relativ form for selvforstÃ¥else, som vi har opbygget og tilegnet os gennem hele livet. SelvforstÃ¥else som person og medmenneske er dog begrænset. Den handler udelukkende om tilkobling med verden. Den handler  kun om din vilje, dine hensigter, din lidenskab, din menneskelige karakter, dit talent, dit bÃ¥de kropslige og sproglige udtryk, samt dine faktiske handlinger. Det er de personlige størrelser, som der er gang i, ved tilkobling med verden.
  Man er personlig ved at stÃ¥ i forhold til verden.  OgsÃ¥ nÃ¥r man gør det pÃ¥ en upersonlig mÃ¥de.
  Du mÃ¥ naturligvis siges at være mere end en tilkobling med verden, men det er netop pÃ¥ et dybere eller mere overordnet plan som selvforstÃ¥else nr. to.
 

  Personlighed og karakter kan bÃ¥de tæmmes og udvikles, men det sker bedst og naturligt ved medmenneskelig vækst, psykologisk forstÃ¥else og selverkendelse. Det vil ske naturligt som resultat af bÃ¥de den formelle træning i meditation samt  lodjung, træning af vÃ¥gent nærvær og forstÃ¥else, sanskrit:  smriti, i hverdagen udenfor den formelle meditation.  ’Lo’ betyder forstand ved vÃ¥gent nærvær og ‘djung’ betyder træning eller øvelse  (begrebet vÃ¥gent nærvær - sanskrit: smriti   - stÃ¥r i modsætning til ubevidst Ã¥ndsfravær. Det er opmærksomhedens to yderligheder).  Formlen i Dharma'en til tæmning og udvikling af personlighed lyder: find dit Bodhicitta og dit visdomsind.  De ligger jomfrueligt og venter pÃ¥ dig, friske og klar til brug, for du har altid haft dem. Bodhicitta - evnen til at Ã¥bne sig, det gode hjerte, tÃ¥lmod, storsind, samvittighed, venskabelig kærlighed og medfølelse har godt af at blive luftet og brugt stadigt mere og mere (pas pÃ¥ med, at det kan udvikle sig til en ny form for selvbekræftelse.  Det er jo ikke lige det resultat, som er ønskeligt). Indsigt løser alle problemer.
 

  Indsigt fører til to slags  vished  eller bevidstgørelse.
  A) Pradjña (tibetansk: sherab) betyder vished ved sindets iboende
     klarhed og skarphed, som ligger til grund for opfattelsen af oplevelsernes mangeartede forskellighed. Denne klarhedens vished er den bevidstgjorte sindets medfødte præcise skelne evne - frigjort fra dualisme og al anden fordom, som ellers tilslører sindets iboende klarhed. 
                    
  B) Djñana (tibetansk: yeshe) betyder intuitiv vished (eller
        visdomsind; det vil sige basis for visdom).
              De 5 lidenskaber forvandles til:
  1) den spejl lignende vished [i stedet for vrede - nÃ¥r noget opfattes
       som værende forkert]
  2) den skarpt skelnende vished [i stedet for begær - ved værdi
        i verden]

  3) lighedens vished [i stedet for stolthed - ved at være eller
       kunne noget - kan jeg, kan alle]
 4) den altudførende vished [i stedet for misundelse - ved adskilthed
       i forhold til verden]
  5) den altgennemtrængende vished [i stedet for uvidenhed
       / forvirring
- ved fascination af Selv og verden]
.
 

  Men du finder naturligvis kun Bodhicitta og klarhedens vished i dit eget sind som følge af ægte og dyb, bevidst refleksion eller  kontemplation over din selvforstÃ¥else ved din personlighed, dit klistersind og din menneskelig karakter. Der er kun din egen erfaring til at gøre forskel.

    SelvforstÃ¥else nr. 1 begrænses af selvforstÃ¥else nr. 2 og ogsÃ¥ af nr. 3. At være opleveren af sine egne oplevelser er noget helt andet end personlighed. Personlighed i den forbindelse vil sige én af oplevelserne. SÃ¥ det at man oplever at være i besiddelse af personlighed, er noget mindre og mere begrænset end det at være  opleveren  af denne oplevelse.

    Endelig er det at være hele sindet i en ultimativ forstand, noget større og mere end det at være opleveren. SÃ¥ det at være opleveren af sine egne oplevelser er noget mindre og mere begrænset end sindet som  beholder  for oplevelserne, fordi sindet indeholder sindets processer, som bÃ¥de skaber oplevelserne og opleveren.

  SelvforstÃ¥else nr. 2 og 3 er pÃ¥ et andet plan eller niveau end personlighed og klistersind. Dem kommer vi tilbage til om lidt.
 NÃ¥r der er personlighed og klistersind, er der ogsÃ¥ selvfølelse.

Klik her for at komme øverst på siden



 

Selvfølelse

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar  Olaf Høyer.
Som du kan læse i  artiklen om Meditation, sÃ¥ er det vigtigt at fastslÃ¥ tilstedeværelsen af selvfølelse i sit eget sind, nÃ¥r man udfører den analytiske del af indsigts meditationen. Med begrebet selvfølelse, ønsker jeg at definere situationen, hvor du føler dig  tilstede i verden. Hvor du  føler, at du er en selvstændig eksistens med dit eget liv, og at verden, planeten, folk, dyr og sÃ¥ videre er noget andet og nogle andre, som du stÃ¥r i forhold til, ved at være adskilt fra dem. Den opfattelse frembringer  en følelse  i sindet af personlig afgrænsning i forhold til verden. Man føler: “her er jeg, og der er verden”. Det er en uhÃ¥ndgribelig fornemmelse af Selv og verden som forskellige størrelser. Det er netop en relativ fornemmelse.

 Man føler, at man selv er noget i tilkoblingen med verden. Det er denne følelse, som jeg kalder ”selvfølelse”  (den er noget andet end stolthed, som er en af de 5 lidenskaber). Da selvfølelse er en afgrænsning, er den nærmest en slags sansning. Den er for eksempel ofte tilknyttet vores egen krop, men ikke altid. Hvis der en dag er sygdom i kroppen, kan den føles som noget fremmed eller som noget andet end en selv. Det er altsÃ¥ ikke sÃ¥ meget en fast størrelse eller en idé, som vi taler om her, men en subjektiv følelse, som ogsÃ¥ er  en rodfæstet vane  (4. skandha).
 

  Denne selvfølelse af personlig afgrænsning i forhold til verden opstÃ¥r pÃ¥ grund af sindets  inkarnation i kroppen. Da kroppen synes at tilhøre verden som sÃ¥dan ved at bestÃ¥ af de 5 elementer og sÃ¥ videre ligesom resten af verden, er der varieret grad af selvfølelse i kroppen. Selvfølelse er netop   følelsen af inkarnation.
 

  Selvfølelse er tilknyttet, hvad vi opfatter som vores personlighed og altsÃ¥ - i nogen grad - ogsÃ¥ vores krop, vores udtryk, vilje, vaner, lidenskab, sindelag samt ejendom og nære menneskelige forhold. Først og fremmest er der en “indre” selvfølelse, følelsen af sammenhæng mellem personlighed, lidenskab, evnen til oplevelse, bevægelse og kroppen.

    (PÃ¥ det “ydre” plan, er der selvfølelse i højere eller mindre grad ved vores omgivelser. Der er i lidt mindre grad selvfølelse ved ejendom og personlige menneskelige forbindelser end ved ens egen personlighed og krop. I endnu mindre grad er der selvfølelse ved mad, erotik, arbejde, tab, gevinst, kamp og fjernere familie samt venner. Der er meget, som man kan kaste sin selvfølelse pÃ¥, eller give slip pÃ¥, og folk har forskellige prioriteter. Man kan for eksempel medregne national stolthed, socialgruppe, køn, fag og meget andet. MÃ¥ske vil du selv evaluere graden af selvfølelse ved omgivelserne i en lidt anden orden. Det er ikke pointen her)
     

  Det vigtige er at fastslÃ¥, hvor selvfølelsen er henne - og hvor det  IKKE  føles som en selv. Det er ikke noget objektivt, som man søger at fastslÃ¥, men netop den faktiske subjektive selvfølelse i selve dette øjeblik.  Hvor gÃ¥r grænsen mellem Selv og verden?
 

  I meditationen er det ikke sÃ¥ vigtigt at bemærke sine ejerskabs fornemmelser. Der er selvfølgelig selvfølelse ved ejerskab og lignende forhold i verden, men det vedrører for sÃ¥ vidt ikke den analytiske indsigts meditation. Vi er kun interesserede i at undersøge den ‘indre’ selvfølelse. Det vigtige er at hæfte sig ved  følelsen  af inkarnation og tilstedeværelse i verden, og at hæfte sig ved, at verden og dens andre beboere som sÃ¥dan, ikke  føles som en selv, men som noget afgjort andet.
 

  Selvfølelsen er meget velegnet til undersøgelse i indsigts meditationen, fordi den - næsten - altid er til stede i sindets strøm (sanskrit: santana) fra det ene øjeblik til de næste. Det er ikke fordi, selvfølelse i sig selv er interessant.  Det er fordi selvfølelse ret indlysende er en illusion.  Det, som man føler ‘Selv’ ved, er ikke den  -  eller det, som oplever situationen.

Klik her for at komme øverst på siden

 

Opleveren

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar  Olaf Høyer.
Selvfølelse er en opfattelses genstand  (sanskrit: djñeya) og en fortolket oplevelse  (sanskrit:  vidjñapti) for opleveren. I den analytiske vipashyana lokaliserer man selvfølelsens tilstedeværelse i sindet - den mÃ¥ jo være der et eller andet sted - for derefter at konstatere, at opleveren - den dybere selvforstÃ¥else - er noget helt andet. Herved er man pÃ¥ vej til at kunne give slip pÃ¥ tilknytning til selvfølelse - og dermed til personlighed. Man flytter sin opmærksomhed til det, som det vil sige at være opleveren, for at udforske dette perspektiv af selvforstÃ¥else.

  NÃ¥r man gør det, vil man straks mærke sammenhæng mellem selvfølelse og  klistersind. De er nært forbundne. SÃ¥ pludselig er man faktisk ogsÃ¥ ved at give slip pÃ¥ tilknytning til klistersindet. Hermed fjerner man oveni grundlaget for angst.
 

  Det lider personligheden og klistersindet ikke skÃ¥r eller skade af. De fÃ¥r en pause. De fÃ¥r lidt mindre opmærksomhed, end de plejer. Personlighed og klistersind   er  tilkoblingen med verden, derfor forsvinder de aldrig mere, end tilkoblingen med omverdenen forsvinder. Det er ikke direkte et spørgsmÃ¥l om selvforstÃ¥else, men om  samadhi – den yogiske trance. I en dyb samadhi kan man komme til helt at droppe tilkoblingen med verden. Det  er der mange beretninger om i buddhismens historie.
 

    En sÃ¥dan tilstand uden tilkobling med verden, mÃ¥ ikke misforstÃ¥s som den psykiatriske diagnose ‘depersonalisering’. Skønt man kan sige, at der sker det samme for yogi'en i sin samadhi som for personen med denne psykiske lidelse, sÃ¥ har denne sidste hverken samadhi, selverkendelse eller specielt gode muligheder for at koble sig sammen med verden igen. Det er noget helt andet, og det er en ganske forfærdelig sindstilstand. Disse mennesker lider under vedvarende dÃ¥rlig, fragmenteret eller manglende tilkobling med verden. Ingen ved helt rigtigt hvorfor, at det er sÃ¥dan for dem. 
     Depersonalisering er som regel ét af flere tegn pÃ¥, at der er noget galt i tilkoblingen med verden. Lægerne mener sÃ¥, at det skyldes sygdom i hjernen, selvom de ikke ved, hvorfor og hvordan sÃ¥dan sygdom opstÃ¥r. Depersonalisering kan ogsÃ¥ ske for fanger under tortur, eller for folk udsat for krigs traumer og lignende. Det er en anden historie for yogi'en, som mestrer samadhi og besidder alle muligheder for selverkendelse. Ikke mindst formÃ¥r en yogi at give slip pÃ¥ tilknytning og identifikation i kraft af sin samadhi, som yogi'en kan gÃ¥ ind og ud af efter eget valg. Fordi samadhi er et resultat af træning.
     

  NÃ¥r du sÃ¥ senere forlader din samadhi og tilkobler dig verden igen, har du helt naturligt atter personlighed. Personlighed er ikke statisk, men dynamisk. Den baserer sig en samling vaner, lidenskab og en vilje, som alt sammen altid ligger pÃ¥ lager i sindet et eller andet sted.  SÃ¥ personlighed og klistersind kan bÃ¥de være yderst aktive eller gÃ¥ helt i dvale. Det afhænger af tilkoblingen med verden. Det plejer at fÃ¥ sindet til at slappe endnu mere af, nÃ¥r man opdager, at man er sÃ¥ meget mere end blot og bar personlighed og klistersind, og at man er i stand til samadhi. Samt at man godt kan give slip pÃ¥ tilknytning til klistersind - i hvert fald mens man befinder sig i samadhi.
 

  Man  kan give slip pÃ¥ tilknytning til selvfølelse og klistersind, sÃ¥ snart man erkender, at man i virkeligheden er noget større og mere end personlighed og klistersind. Personlighed og klistersind er tilkoblingen med verden, men du er ogsÃ¥ den, som kobler sig til. Du mÃ¥ ogsÃ¥ siges at være  roden for tilkobling. Og hvad er sÃ¥ det? Ja, det er selvfølgelig dig selv som  oplever  af tilkobling med verden. Det er dig selv i dimensionen af at være oplever, som konstaterer, at der er tilkobling med verden, og at der er personlighed, klistersind og selvfølelse blandt oplevelserne.
 

  SelvforstÃ¥elsen som oplever er naturligvis en  abstraktion, som det forklares andetsteds (pÃ¥ siden: Om opfattelsen 3 - Selvets illusion). Det er denne abstraktion, som skaber illusionen om, at der er nogen, som nyder, og noget andet, som nydes – med krop og sind som en slags bro mellem Selv og verden. Det er  dualismens illusion, som vi i Dharma'en erstatter med psykologisk realistisk dialektik. Opleveren er en abstraktion og en relation og dermed en illusion i betydningen, at opleveren pÃ¥ en illusorisk mÃ¥de forekommer faktisk at være noget et eller andet i den ene ende af dialektikken mellem Selv og verden. Men opleveren er ikke noget. Opleveren er aldrig og kan aldrig være en oplevelse. Det at være oplever af sine oplevelser er et  forhold, hvor oplevelser kan bestÃ¥ af sanse genstande, mens opleveren netop ikke gør det som forholdets andet led.
 

    NÃ¥r vi siger ”opleveren”, hentydes der til en relation, som vi nødvendigvis mÃ¥ have til oplevelserne, nÃ¥r vi opfatter oplevelserne  som noget andet end os selvHerved skaber vi faktisk opleveren. I denne relation opdager vi, at selvfølelse, klistersind og personlighed hører til blandt oplevelserne og derfor er af en anden karakter end opleveren, som oplever oplevelserne. Opleveren og oplevelserne er to forskellige kategorier og niveauer i sindets struktur. Da man ikke kan tale om oplevelser uden en oplever, og da man ikke kan tale om en oplever uden oplevelser, er begge størrelser relative til hinanden. Begge to mangler fuldstændigt uafhængig eksistens og stoflighed. Opleveren er en abstraktion og oplevelserne  bestÃ¥r af de 5 skandha’er. De eksisterer i fuldstændig afhængighed af hinanden. Der er ikke den ene uden den anden.
          (En abstraktion hører hjemme i den 4. skandha, selvom
          begrebet
    opleveren ofte misforstås som den 5. skandha,
          bevidsthed, eller
    mere præcist: alayavidjñana,
          rummeligheds bevidstheden.
    )
     

    Rent praktisk misforstÃ¥s  rummeligheds bevidstheden, sanskrit:   alayavidjñana  som om den er et egentligt ‘Selv’. Der er ikke noget ‘Selv’ – der er blot rigtig god plads – og midt i al denne plads er der ogsÃ¥ en oplevelse. Det er umuligt at fastslÃ¥, hvad opleveren eventuelt mÃ¥tte være for noget, fordi observatøren ogsÃ¥ er sit eget vidne.  (Det er den psykologiske betragtning.)
     Den eneste virkelighed, som vi kan fastslÃ¥ for opleveren som det ene led i en oplevelse, er som et  begreb i den fjerde skandha. Men du kan naturligvis ikke være en tanke, følelse eller et begreb, fordi disse er oplevelser, og du skulle meget gerne være den, som har de oplevelser. SÃ¥ skønt det synes sÃ¥ indlysende, at man er oplever af sine egne oplevelser, sÃ¥ forsvinder opleveren ved en nærmere undersøgelse. (Det er den filosofiske betragtning.)

Klik her for at komme øverst på siden

  Man kan ogsÃ¥ sige det sÃ¥dan, at personlighed og selvfølelse er gift med hinanden, mens opleveren ikke er det samme som hverken personlighed eller selvfølelse. Det, som man er i forhold til verden, er ikke det samme, som man er, i forhold til sig selv. I forhold til dig selv er du altid opleveren af dine oplevelser. NÃ¥r du i den analytiske vipashyana har fÃ¥et fastslÃ¥et, hvor selvfølelsen er henne - og hvor den  ikke er henne, gÃ¥r du videre til at fastslÃ¥ tilstedeværelsen af dimensionen af at være  opleveren – mens der er selvfølelse til stede i sindet.
 

 NÃ¥r du sÃ¥ledes har fastslÃ¥et, at du udover personlighed faktisk  ogsÃ¥ er en oplever pÃ¥ et mere overordnet plan, undersøger du nøje, om oplevelsen af selvfølelse kan være identisk med opleveren. Da opleveren er noget andet end en oplevelse, kan selvfølelse ikke være identisk med opleveren, fordi selvfølelse netop er en oplevelse. Det er en kendsgerning, som det er vigtigt for dig at fÃ¥ konstateret ved din egen undersøgelse i indsigts meditationens analytiske fase. Du undersøger ogsÃ¥, om opleveren kan erkendes direkte eller ej. NÃ¥r du har konstateret, at opleveren ikke kan erkendes direkte, men kun ved  deduktion, nemlig at fordi der er oplevelser i sindet, sÃ¥ mÃ¥ der ogsÃ¥ være nogen, som har disse oplevelser.
 

 Man kan sÃ¥ tro, at opleveren er det mest personlige i ens liv og sind, men der er netop ingen selvfølelse ved opleveren. Bemærk hvor paradoksalt at dette forhold virker. Dit  upersonlige  aspekt som oplever - alle oplever jo deres egne oplevelser  - føles meget personligt. Det synes meget privat. Det er ‘mine’ oplevelser. Oplevelsen af, at de er mine, er heller ikke det samme som opleveren. Lad denne erfaring synke til bunds i din selvforstÃ¥else.
 Du kan godt være opleveren af dine egne oplevelser uden at knytte dig til dem, for oplevelserne er af en anden karakter end opleveren. SÃ¥ med denne erfaring kan du opbygge en ny vane. En faktisk  passiv  vane, for den bestÃ¥r i   IKKE  at tilknytte sig. Den bestÃ¥r i  IKKE  at foretage sig noget.   Du giver ikke engang slip, for du tager slet ikke fat. Det mÃ¥ være den mest afslappede praksis af alle.
   Du kan først regne med at starte opbygningen af en sÃ¥dan vane, nÃ¥r du har opnÃ¥et en  stabil   samadhi.  Indtil da mÃ¥ du bruge  sÃ¥kaldt modgift  for de stærke lidenskaber.

    Selvom den abstrakte oplever dybest set er en illusion, kan man sagtens bruge forholdet til noget fornuftigt, når det nu er der i al sin relativitet.


 NÃ¥r du sÃ¥ledes har kendt forskel pÃ¥ selvfølelse og oplever, giver du slip pÃ¥ selvfølelsen, forlader den og undersøger meget nøjagtigt, om sindet er  større eller mere end opleveren. Det er sindet jo, og det er meget specielt selv at kunne konstatere det i sin egen meditation. Det er ikke sÃ¥dan, at jeg har et sind, som er mindre end mig selv, og som jeg kan kigge pÃ¥ udefra og bedømme objektivt. Det er sindet, som giver mig en idé om mig selv - ogsÃ¥ nÃ¥r jeg fÃ¥r en idé om, at jeg er hele mit eget sind eller i hvert fald en del af det. Som oplever er jeg  omfattet af hele mit eget sind. Sindet omgiver opleveren som sin dimension af beholder - og kvalitet af rummelighed og klarhed - for bÃ¥de opleveren og oplevelserne.
 

 Der ville heller ikke være oplevelser i sindet, hvis ikke sindet frembringer eller viser oplevelserne i  sindets rummelighed og klarhed.  Denne fremvisning eller frembringelse af oplevelser definerer jeg som  sindets processer for oplevelse. Det vil sige  de 5 skandha'er.  SÃ¥ oplevelserne, processerne for oplevelse og opleveren eksisterer kun i kraft af hinanden og ved det gensidige samspil mellem disse tre størrelser. Sindet indeholder bÃ¥de oplevelserne, processerne for oplevelse og den flygtige ‘oplever.’
 

 HerpÃ¥ undersøger du, om det er sÃ¥dan, at du bÃ¥de mÃ¥ siges at være opleveren, oplevelserne og processerne for oplevelse. Da alle tre størrelser er noget, som foregÃ¥r i dit eget sinds rummelighed og klarhed, mÃ¥ du pÃ¥ denne mÃ¥de forstÃ¥ dig selv som en endnu dybere dimension end begrebet ‘opleveren’. NÃ¥r man i en vis forstand er opleveren i forhold til oplevelses processerne og oplevelserne, sÃ¥ virker det jo paradoksalt, at man pÃ¥ et endnu dybere plan ogsÃ¥ er forholdets  andre deltagere. Det er man da heller ikke direkte, men kun indirekte ved at rumme disse størrelser og ved at være klar over dem. Den abstrakte oplever er en illusion. Der er virkelig ingen hjemme. I stedet for er der virkelig god plads og grænseløs klarhed i sindet.
Klik her for at komme øverst på siden


 

 

 

3.           Sindets rummelighed

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar  Olaf Høyer.
Sindet som en beholder (sanskrit: alaya) for oplevelserne er fuldstændig uændret af, hvad der foregÃ¥r af processer i sindet. Sindet som beholder for sit eget indhold af processer og oplevelser  kendetegnes ved sin rummelighed. For at sindet kan give plads til udfoldelsen af oplevelserne, mÃ¥ denne rummelighed i sagens natur selv være uden stoflighed, kendetegn  [egenskaber  /  karakteristika], dimensionalitet eller tid - netop for at kunne give  plads  til oplevelse af  tid, dimensionalitet, kendetegn og   (sanset) stoflighed. Men netop pÃ¥ baggrund af denne analyse, mÃ¥ rummeligheden eller sindet som en beholder ogsÃ¥ betegnes som en egenskab, hvor kendetegnet er simpel tomhed, forudsætningen for god plads i sindet til hvad som helst.

 Herved burde det gÃ¥ op for dig, at du selv - i den dybeste forstand - hverken kan siges at være forskellig fra - eller det samme som - oplevelserne, processerne for oplevelse og opleveren. Derimod mÃ¥ du i virkeligheden forstÃ¥ dig selv som noget endnu dybere og større, nemlig sindets rummelighed og klarhed. Sindets rummelighed og klarhed kan ikke siges at være noget som helst, for hvis de var det, ville de i stedet for at være deres rumme- og klarheds-natur - være en oplevelse. Hvilken rummelighed og hvilken klarhed skulle i sÃ¥ fald  give plads og karakter til  denne oplevelse? Rummeligheden og klarheden er sÃ¥ledes to tydelige størrelser, som altid er større og mere end sindets virksomhed, som er de 5 skandha’er. Da du tilsyneladende er dit sind, og da rummeligheden og klarheden er essensen af dette sind, er det din egentlige   væren.
 

 Sindets rummelighed og klarhed kaldes ogsÃ¥ for tomhedsnaturen - sunyata. Det betyder den ‘positive’ tomhed, for begrebet betyder, at der ikke er noget, som eksisterer i kraft af sig selv uden samspil med andet eller andre, eller i virkeligheden er stofligt. Tomhed betyder ikke, at der mangler noget - i hvert fald ikke som fagligt udtryk i Dharma'en.
 Bevidsthedens indhold bestÃ¥r ikke af atomer, men af sansninger, tanker og følelser. SÃ¥ egentlig ’stoflighed’ er en praktisk  fortolkning af visse typer af oplevelser, skønt sansninger, tanker og følelser kun bestÃ¥r af sindet i arbejde med at sanse, tænke og føle. Sindet som en beholder for oplevelserne misforstÃ¥s bÃ¥de som et egentligt Selv i oplevelses situationen, samt nÃ¥r man ser ud mod verden, som verdensrummet, sanskrit:  akasha.
 

 Sindets rummelighed og klarhed kaldes jo ogsÃ¥ for Buddhanaturen, hvilket betyder, at rummeligheden og klarheden er større og mere end det, som vi normalt vil definere som os selv. Det at besidde Buddhanaturen er ikke det samme som at eje en lommekniv. Det er Buddhanaturen som indeholder lommekniven og din ide om ejerskab, lige sÃ¥ længe, som du har disse oplevelser, drømmer om dem eller tænker pÃ¥ dem. Buddhanaturen er altid større og mere end hvad som helst, som du mÃ¥tte kunne forstÃ¥ dig selv og verden ved. Buddhanaturen er din egentlige væren, selvom den faktisk er upersonlig, ustyrlig og tom. Buddhanaturen er det, som du dybest set er, men den er ikke det, som du gør i verden, den er ikke dit sprog, og den er ikke det, som du tror pÃ¥ eller det, som du vil. Den er dog heller ikke forskellig fra disse størrelser, for Buddhanaturen giver plads og klarhed til dem. SÃ¥ det er en ganske særlig selvforstÃ¥else - helt uden Selv - selvom det er den basale selvforstÃ¥else.

Klik her for at komme øverst på siden

  Som følge af indsigts meditationen, nÃ¥r den udføres rigtigt i en tilstand af dyb  samadhi, vil du fÃ¥ denne direkte erfaring om, at der er noget i dit eget sind, som er større og mere end dig selv, sÃ¥dan som du almindeligvis forstÃ¥r dig selv. Dog uden at sindet som sÃ¥dan er farligt, og at du selv pÃ¥ grund af denne situation mÃ¥ siges at befinde dig i fare. Det gør du ikke. Du er blot ikke vant til at være der. Eller vant til at være klar over det. Der er noget at vænne sig til, selvom der netop  ikke er noget.
 

 Det er ikke i sindets rummelighed og klarhed som sÃ¥dan, at der findes fare og djævelskab. Farer og djævelskab følger lige i hælene pÃ¥  klistersindet.
 

    Det, som du dybest set mÃ¥ forstÃ¥ som dig selv, er sindets uforanderlige rummelighed og klarhed - ikke mindst fordi situationen aldrig ændrer sig, skønt oplevelserne hele tiden ændres. Der er konstant uendelige mængder af plads og knivskarp klarhed i sindet. SÃ¥ dette ikke-noget er meget stabilt. Denne sindets tomme essens kan ikke forstÃ¥s som opleveren eller personligheden, fordi den ved at være basis for de to mÃ¥ være af en anden natur end dem. PÃ¥ den anden side kan denne sindets Buddhanatur ikke siges at være forskellig fra opleveren og personligheden. Der er jo ingen oplever uden Buddhanatur og ingen personlighed uden bÃ¥de en oplever og Buddhanatur. SÃ¥ de to  relative  størrelser som person og som oplever - baserer sig pÃ¥ den  absolutte dimension ved Buddhanaturen.
     

    Sindets processer for oplevelse samt deres resultat, selve oplevelserne, bestÃ¥r alene af  de 5 skandha’er.  Det gælder ogsÃ¥ for bÃ¥de personlighed og opleveren. Personlighed er en oplevelse, og opleveren er en abstraktion fra den 4. skandha. SÃ¥ de to første slags selvforstÃ¥else befinder sig indenfor de 5 skandha’er. Buddhanaturen indeholder de 5 skandha’er ved at være en beholder for dem, som de er indeni. SÃ¥ den tredie slags selvforstÃ¥else er ret speciel ved bÃ¥de at være basis og beholder for de første to slags selvforstÃ¥else.


   Indsigts meditationen  er designet til at lære dig at erkende disse forhold med din egen forstÃ¥else og personlige  erfaring. NÃ¥r meditationen bliver udført helt perfekt med anvendelse af den perfekte  anskuelse, vil alle  forhindringer  for den fuldstændige oplysning blive fjernet pÃ¥ et enkelt øjeblik. Det var det, som skete ved Buddha Sakyamuni’s Nirvana. Det at indse noget er dog noget andet end meditation og anskuelse. SÃ¥ der er lige dette ekstra - udover den helt perfekte meditation og anskuelse.  Indsigt er mystisk.

    (For at kunne udføre indsigts meditationen helt perfekt, må du først opnå fuldstændig færdighed i samadhi.
    Indtil da anbefales det, at man blot træner vipashyana procedurerne
    i ganske kort tid for at vænne sig til dem.)


 NÃ¥r den stabile samadhi  er etableret, og  vipashyana  udføres korrekt, er det altsÃ¥ stadig usikkert om indsigten vil indtræffe. Det afhænger i nogen grad af hvad, som du har samlet pÃ¥ - af dyder, sanskrit:  punyas, og udyder samt gode og dÃ¥rlige vaner i tidens løb - kort sagt potentiel karma  - samt af hvor meget erfaring om  de to slags vished (djñana  og pradjña), som du har fÃ¥et samlet sammen  og fÃ¥et sans for. Det afhænger igen af hvilken forstÃ¥else, som du har fÃ¥et,  om  de 3 slør  (avidya - uvidenhed,  klesha - lidenskab  og  karma).
 

 Kort sagt, indsigten afhænger af, hvor godt du kender Dharma'en, hvor meget du har  reflekteret  over buddhistisk anskuelse, og hvor dygtig du er til at anvende den buddhistiske opfattelse i forbindelse med meditation. Meditation alene gør det ikke, og selv en dyb samadhi er ikke det samme som  Nirvana. Man kan ikke skabe indsigt. Den kommer af sig selv. Den plejer at komme, nÃ¥r de 3 slør er væk. SÃ¥, væk med dem, tak.

Klik her for at komme øverst på siden

 

Slap af

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar  Olaf Høyer.
Den gode nyhed er, at du blot bør blive ved og ved med træningen, for sÃ¥ mÃ¥ det jo ende med, at du bliver dygtig til det.  Selvom den psykologiske undersøgelse af de tre slags selvforstÃ¥else laver nogle kolbøtter i  hjernen, sÃ¥ er der hverken noget i vejen med hjernen eller den buddhistiske anskuelse.  Du er blot endnu ikke vant til at  anvende anskuelsen. Det er helt almindeligt - selv efter flere Ã¥rs - og nogle gange mange Ã¥rs - studier og træning. Der er det særlige ved den buddhistiske anskuelse, at den først bliver virkelig klar og tydelig, nÃ¥r den bliver anvendt under meditation i en tilstand af samadhi.

 Der er ingen grund til at være bange for tomhedsnaturen. NÃ¥r man alligevel bliver bange, er det fordi en instinktiv reaktion finder sted, som bÃ¥de bunder sig pÃ¥ ens nutidige og desværre begrænsede forstÃ¥else for sindet og virkeligheden samt pÃ¥ den instinktive angst for tilintetgørelse, som er en  meget stærk samskara  (eller vane).
 

 Allerførst bør du vænne dig til, at tomhedsnaturen simpelthen ikke er farlig, men blot er dig selv pÃ¥ et meget dybt plan og helt uden forviklinger om personlighed, klistersind, tilkobling og dualitet mellem Selv og verden. For tomheds-naturen viser blot oplevelserne - uden at ændre pÃ¥ sin essens som substansløs og relationsløs rummelighed og klarhed. SÃ¥dan mÃ¥ den jo være for at kunne give plads, udfoldelse og position til oplevelserne, relationerne og den  sansede stoflighed i verden. Sunyata forhindrer ikke noget i at opstÃ¥, forløbe og ophøre.
 

 Der er absolut ingen grund til at være bange for sin egen essens, selvom den ikke er noget. Den er netop noget særligt ved ikke at være noget. Vi opfatter almindeligvis rummelighed og klarhed som kvaliteter ved oplevelserne, skønt disse kvaliteter i virkeligheden er  basis. Sindet som beholder giver plads til - og klarheden viser forskellighederne ved  - oplevelserne. SÃ¥ der er noget ved rummeligheden og klarheden, som i sagens natur kan erfares og opleves, nemlig deres kvaliteter - oven i købet kvaliteter, som danner basis for alt andet  - men de kan ikke kvantificeres. De er virkelig tomme.


 Sindets rummelighed og klarhed kan ikke mÃ¥les og vejes. De er basis for al mÃ¥len og vejen, for de giver plads og klarhed til alt og alle i alle situationer, nat og dag. SÃ¥ det noget, som tomhedsnaturen alligevel mÃ¥ siges at være, er i den direkte erfaring netop en kvalitet. Kvaliteten af rummelighed og klarhed ved alle oplevelser. At noget ikke-noget sÃ¥ledes alligevel pÃ¥ en mÃ¥de er en aktivitet, er ikke et paradoks, men slet og ret altings naturlige tilstand, som kaldes Dharmata - altings naturlige og uforhindrende essensløshed eller tomhed.

Klik her for at komme øverst på siden

 

.
 

 

4.               Santana

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar  Olaf Høyer.
Potentialet for kvalitet af rummelighed og klarhed viser sig samtidigt med de 5 skandha'er. Man kan ikke tale om dette potentiale uden de 5 skandha'er, for vi kender kun til potentialet i forbindelse med de 5. Buddhanaturen overskrider sÃ¥ledes sin egen rummelighed, nÃ¥r de 5 skandha’er  ikke er virksomme. Den mÃ¥ i sÃ¥ fald ogsÃ¥ være det modsatte af rummelighed, nemlig det ikke at rumme noget. Det er ikke en singularitet, men alt mellem grænseløst tomrum og et uendeligt formindsket punkt. Man kan jo ikke sige, hvad det er, nÃ¥r det ikke er noget. SÃ¥danne tomrum indtræffer hele tiden, men pÃ¥ en ret speciel mÃ¥de.


 Buddhanaturen er, som tidligere omtalt, den passive væren, som er rummelighedens og klarhedens potentiale for sindets virksomhed. I sin mindste størrelse er sindets virksomhed tilblivelsen af en enkelt oplevelse i et enkelt gennemløb af   de 5 skandha’er.  Den tid, som det tager, kaldes for  bevidsthedens øjeblik. Der gÃ¥r næsten overhovedet ingen tid pÃ¥ et enkelt øjeblik, fordi de 5 skandha’er praktisk taget forløber samtidigt, men alligevel mÃ¥ der bruges blot en ganske lille bitte fraktion af tid til et sÃ¥dant enkelt gennemløb. Tilsvarende for de andre enkelte øjeblikke. Imidlertid er der ogsÃ¥ et mellemrum imellem to øjeblikke. Et ganske lille bitte mellemrum helt uden de 5 skandha’er, helt uden bevidsthed og sÃ¥ videre. Et mellemrum i fuldstændig tomhed og helt uden tid, for der er ikke bevægelser - der er ingenting overhovedet - sÃ¥ man kan derfor ikke tale om væren eller tid. Der er logisk set en  ikke-væren - en ikke-eksistens - i dette tomrum. Selvom mellemrummet ikke har et tids forløb ligesom de 5 skandha’er, sÃ¥ mÃ¥ denne ikke-tid  alligevel være der, for der er forskel pÃ¥ to øjeblikke. Forskellen kan ikke bestÃ¥ af de 5 skandha’er, men kan kun være et virkeligt mystisk tomrum uden tid.
 

 Du har i sagens natur ikke en jordisk chance for at opleve et sÃ¥dant mellemrum, da der ikke er nogen skandha'er virksomme eller tid til det. Et øjeblik, en enkelt oplevelses enkle gennemløb af de 5 skandha'er er i forvejen et sÃ¥ lille tidsrum, at du ikke kan nÃ¥ at isolere den enkelte begivenhed. En refleksion kræver jo noget at reflektere over, sÃ¥ selv en enkelt refleksion kræver i det mindste to øjeblikke. De 5 skandha'er virker som en uendelig række af oplevelser, som bliver til i meget bitte smÃ¥ tidsrum, hvor disse enkelte øjeblikke til sammen danner en strøm af fortsatte oplevelser (sanskrit: santana). Denne virksomhed har altid været der, og den vil fortsætte i en uendelig fremtid, med mindre  Nirvana bringer den til ophør.  Selv nÃ¥r der er fred og ro, bliver form skandha'en konstant forstyrret. Mellemrummene bliver ikke bemærket, sanset, opfattet eller oplevet. Alligevel mÃ¥ de jo logisk set være der, og i den store sammenhæng er det vigtigt at vide.
 

    Dette totale tomrum er et aspekt ved Buddhanaturen, som sÃ¥ledes  overskrider bÃ¥de væren og ikke-væren ved at indeholde begge. Sindet strømmer fra det ene øjeblik til det næste (sanskrit: santana) og synes at strømme gennem de enkeltstÃ¥ende oplevelser, men i virkeligheden strømmer sindet gennem Buddhanaturen i hvert eneste øjeblik og hopper hen over hvert eneste mellemrum mellem øjeblikke.
     Skønt santana er den sammenhængende strøm af sind gennem alle øjeblikkene, sÃ¥ er det Buddhanaturen, som gør strømmen mulig. At være og at ikke være. Det veksler. Det er den vældige dynamik i santana.
     De 5 skandha’er   bÃ¥de opstÃ¥r, forløber og forsvinder i hvert eneste øjeblik sammen med oplevelsen og opleveren, som de frembringer. Husk det nu. De 5 skandha’er eksisterer kun momentant, sanskrit:  kshanekshana Kun Buddhanaturen kan lade de enkelte øjeblikke opstÃ¥ i en uendelig kæde med udefinerbare mellemrum af ikke-eksistens. Santana er  sammenhængen mellem øjeblikkene, men ikke  forbindelsen. Strengt taget er der  ingen  forbindelse mellem to øjeblikke.
     

 Selvom sindets essens er tomhedsnaturen, fremstÃ¥r alle landskaber, træer, buske, blomster, dyr, mennesker og sÃ¥ videre, alligevel klart i  sindets strøm (sanskrit: santana) fra det ene øjeblik til det næste  - lidt ligesom i en drøm, fuld af tomme og tidsløse mellemrum af ikke-eksistens. Men verden er ikke en drøm. Den er  ligesom  en drøm, for vi oplever verden samme sted som vores drømme  - og det gør vi ved de samme  processer i sindet  og med det samme  klistersind.

Klik her for at komme øverst på siden

 

 

Frygtløshedens fordel

Amoghasiddhi, statue fra Tilogaards alter. Foto: Lama Tendar  Olaf Høyer.
Når man besidder denne erfaring og viden, har man naturligvis en fordel i forhold til dem, som intet kender til det. Denne viden gør dig i stand til at rumme hvad som helst og alle oplevelser uden undtagelse. Denne viden gør dig i stand til det. Dybest set bør du blot slappe af, forstå at du kun er i live en relativ kort tid, så du behøver ikke at tage livets glæder og genvordigheder så alt for meget tungt. Fortid og fremtid eksisterer ikke. Fortid er det, som var engang, men ikke findes mere. Fremtid er det, som endnu ikke er sket, og som derfor måske heller aldrig sker. Alligevel drages man mod fortid og fremtid og kan fortabe sig i detaljer, muligheder og meget lange historier. Nu er hvert eneste øjeblik i livet faktisk helt unikt og personligt og fortjener derfor vores årvågne åndsnærvær og følsomme deltagelse (om du så finder tid til det, er et andet spørgsmål). Desuden kan livet være overstået, før du ved af det.

 Du kan bruge enhver tid og lejlighed til at tæmme og udvikle din personlighed og karakter, samle pÃ¥ ‘positiv’ eller ‘sund’  (sanskrit:  kushala) karma og sætte dig ind i de to slags visdom og prøve at tage dem til dig. Brug ogsÃ¥ noget tid pÃ¥ refleksion. Lad   Bodhicitta udvikle sig   af sig selv som en læreproces. Begynd dér, hvor du befinder dig nu. Det vil ikke blot hjælpe dig i dette liv, men ogsÃ¥ blive til den bagage, som du tager med pÃ¥ rejsen til dine næste liv.
 

 Ved vedvarende træning vil du med tiden komme til at  mestre shiné. PÃ¥ det tidspunkt vil du opdage  samadhi, og sÃ¥ kan du glæde dig over denne yogiske trance. Først da vil du blive i stand til at udføre indsigts meditationen helt korrekt. Først da betræder du det, som kaldes for Indsigtens Vej  blandt  Dharma'ens 5 veje  (herefter følger den Meditative Færdigheds Vej, sanskrit:  dhyana).
 

 Frygtløshed betyder ikke, at der ikke er angst for tilintetgørelse et eller andet sted i sindet  - eller at en sÃ¥dan angst ikke pludselig kan manifestere sig pÃ¥ et eller andet ubelejligt tidspunkt.  Frygtløshed betyder at man kan fortsætte pÃ¥ trods af angst. Frygtløsheden baserer sig pÃ¥ de tre slags selvforstÃ¥else. Det betyder ikke, at overlevelses instinktet forsvinder  -  det er jo en samskara  (4. skandha)  - sÃ¥ det fÃ¥r nu en ny rolle eller placering i dine prioriteter, nÃ¥r der er forstÃ¥else for, hvad det er for noget. Det forstÃ¥r du, nÃ¥r du forstÃ¥r   klistersindet.
 

 NÃ¥r du virkelig forstÃ¥r klistersindet, vil du helt naturligt komme til at forstÃ¥ og anvende  visdomsindet.
 En af visdomsindets visdomme er den altudførende visdom, som tilskrives  Buddha Amoghasiddhi. Det er her frygtløsheden i Dharma'en kommer fra. BÃ¥de klistersind og visdomsind er store emner, som du kan læse mere om i artiklen:  Om opfattelsen  og andre steder.
 

  Da de fleste antager og instinktivt føler, at de selv er noget et eller andet, kan tomheden opleves som truende og skræmmende, netop fordi den ikke er noget. Mange mennesker vil opleve instinktivt angst ved mødet med deres egen mangel pÃ¥ uafhængig eksistens og stoflighed, fordi det modsiger, hvad de plejer at gÃ¥ ud fra eller plejer at tro om sig selv. Lad være med at stikke af fra denne situation. Gennemsku situationen og slap af. Der er en løsning, men ikke uden vished, bevidst og præcist opfattet selvforstÃ¥else samt selverkendelse.

    (Begrebet bevidst og præcist opfattet selvforståelse står i modsætning til ubevidst selvforståelse. Med udtrykket ubevidst selvforståelse ønsker jeg at beskrive situationen, hvor man føler, at man er noget et eller andet, uden nærmere at vide hvad det er. Det er jo en slags selvforståelse med sjæl. Så det kan være en meget smuk selvforståelse. Det er faktisk den mest almindelige selvforståelse blandt mennesker, men den er ikke udtømmende og fuldstændig, og den fører ikke til befrielsen)
     

 Vished, bevidst og præcist opfattet selvforstÃ¥else samt selverkendelse vil naturligt komme til dig, nÃ¥r du fortsætter med at tilegne dig Dharma'en og stadigt gentager en dygtig daglig meditations træning. Husk at sidde med helt lige ryg.

 


 Man kan mene, at jeg ved at skrive sÃ¥dan en artikel her, skræmmer folk væk fra Buddha's Lære. Men de bliver jo skræmte alligevel, nÃ¥r de nÃ¥r frem til det omtalte drejepunkt i træningen. Jeg mener, at man skal træne pÃ¥ et informeret grundlag. Der er en retning i træningen.  Den gÃ¥r fra klistersind til visdomsind. SÃ¥ det er naturligt, at man pÃ¥ et tidspunkt nÃ¥r dette drejepunkt, hvor ens egen angst for tilintetgørelse viser sig. Det sker netop, nÃ¥r der er noget, som er ved at gÃ¥ op for dig om dit eget sind, og din vante selvforstÃ¥else synes utilstrækkelig og misvisende. Det er ikke et hÃ¥rdt sted at være som sÃ¥dan, men et næsten alt for Ã¥bent sted. Det er OK. Det er herfra, at det virkelig rykker.      Læs gerne artiklen en gang til.

 

 

Klik her for at komme øverst på siden

 

 

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

Links til artiklens kapitler

1.2:   Tomheden er ikke farlig

  2:    3 slags naturlig selvforstÃ¥else 

2.2:  Personlighed er et sammenstød

2.3:  Selvfølelse

2.4:  Opleveren

  3:    Sindets rummelighed

3.2:  Slap af

  4:    Santana

4.2:  Frygtløshedens fordel

 

Buddha Amoghasiddhi, klassisk statue i privat eje. Fotograf ukendt. Amoghasiddhi symboliserer den alt udførende visdom, hvilket vil sige visdom i gerning.

Buddha Amoghasiddhi
højre  hÃ¥nd  med
frygtløshedens
mudra

 

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden pÃ¥ netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk