|
Fra fødsel opstår sygdom, alderdom og død; sorg, jammer, smerte, modløshed og fortvivlelse. Det er lidelse at blive adskilt fra det, man holder af, ikke at få det, man ønsker, og at få det, man ikke vil have. Kort sagt vil al tilknytning til enhver af de 5 skandhaer indebære lidelse. Den grundlæggende uvidenhed (sanskrit: avidya), sætter denne kædereaktion i gang, og når først den er sat i bevægelse kører den videre af sig selv som et hjul, der triller ned ad bakken. Derfor kaldes hele denne symbolske sammensætning for Livshjulet. Det er på grund af de 5 skandha’er, at vi er i stand til at opleve disse kredsløb, sanskrit: samsara. Imidlertid opstår hele dette samtidigt opståede og gensidigt betingede samsara - samtidigt med buddhanaturen. Denne yderligere samtidighed kaldes for sahadja på sanskrit (=født sammen); samsara er samtidig med muligheden for Nirvana.
Om de 6 verdener I de seks verdener befinder sig deva’erne, guderne, som bebor forskellige himle på toppen af Meru bjerget og i dimensioner ovenover. Dette bjerg er ikke afbildet på maleriet, fordi det indgår i en anden beskrivelse af virkeligheden, men i stedet kan du betragte billedet til højre med en model af den såkaldte Chakravala (Ringen af Jernbjerge) kosmologi. Her er Meru bjerget i centrum. Denne kosmologiske model svarer naturligvis ikke til Jordens geografi. Meru bjerget, omgivet af syv bjergkæder af jern og syv have, er et mytologisk landskab, som viser relationer mellem de sansende væsner, men er ikke geografi, som vi kender det. Nogle spekulative mennesker har forestillet sig, at Meru bjerget er vores galakses centrum, og de fire kontinenter er så fire forskellige planeter med liv i Mælkevejen. Denne spekulation er misvisende, fordi solen og månen siges at kredse om Meru. Så mytologien skal forstås som en multi dimensionel geografi, hvor der også er usynlige verdener og sansende væsner, som kun mennesker med meget usædvanlige evner, sanskrit: siddhi, kan se. Ned ad siden på bjerget bor asura’erne, de misundelige guder. Nogle gange regnes asura’ernes verden for en selvstændig verden – eller de regnes med i gudernes. Nedenfor bjerget befinder de sidste fire verdener sig. Her gives sanskrit navnene: manushyas [manuṣyas], mennesker – tiryagyonis, dyr – pretas, sultne spøgelser – og narakas, sansende væsner i helvedes verdenerne. Det er karma, som afgør, i hvilken verden du bliver genfødt i dit næste liv. Med mindre karma er overstået ved dit eget Nirvana. Eller din karma er et paradis som for eksempel Sukhavati. Disse 6 eksistens former inklusive deva'erne og asura'erne befinder sig i sindstilstande, hvor lidenskaberne, sanskrit: kleshas, dominerer. Derfor kaldes de i en samlet betegnelse for lidenskabernes verden, sanskrit: Kamaloka. Men der er yderligere flere andre verdener, hvor lidenskabernes dominans faktisk er overstået.
Billedet til højre viser Meru Bjerget omgivet af de 4 kontinenter - (k) kaldes Videha; (l) kaldes Djambudvipa [= Indien]; (m) kaldes Godaniya; (n) kaldes Uttara-Kuru; der er også sol (i) og måne (j). (g) angiver Indra's slot Vaidjayanta med de 4 øvre himle ligesom små skyer omkring slottet, ovenpå toppen af bjerget. Indra's slot synes at have 33 etager; det er en fortolkning af navnet på himlen: de 33 guders slotte, sanskrit: Trayastrimsha. Her er også guden Vishnu's by Sudarshana og mange andre herligheder. (f) peger på Trayastrimsha himlens areal. (e) peger på Meru bjergets sider, som er i 4 farver på grund af de 4 halvædelstens formationer, som bjerget er lavet af; nordsiden er grøn fra emarald og østsiden er hvid fra bjergkrystal. Syd er lapis lazuli; Vest er rubin. Bjerget rejser sig i 4 trin, som snævrer bjerget ind indtil midtpå. Det er på de øverste trin, at de 4 retningers konger bor. Asura'erne bor på de nederste trin og inde i bjerget. Fra de 4 kongers sted bliver bjerget gradvist bredere og er helt glat hele vejen til toppen. (a) angiver den ydre ring af jernbjerge, som omslutter hele systemet. (b) angiver det store hav omkring kontinenterne. (c) peger på de 7 hule bjergkæder af guld med de 7 søer eller have med deres vand af 8 kvaliteter mellem dem. Disse have er fulde af skatte og naga'er, som bor her. (Kunstneren har tegnet de 7 bjergkæder og søer med stadig mindre afstand, så de sidste 3 næsten smelter sammen. Bjergkæderne er her vist i et firkantet layout; på maleriet ovenfor er layout korrekt angivet som rundt.) (h) er de sidste 4 himle i Kamaloka (angivet som 'bølger') og de 22 himle i Rupaloka og Arupaloka. Chakravala systemets yderligere himmelske verdener befinder sig ovenover - og uafhængigt af - de 6 deva eller gude verdener på Meru's top og ovenover, svævende i det tomme verdensrum kunne det synes. De yderligere himle betegnes som Rupaloka og Arupaloka, hvor væsnerne her er fri for dominans af deres lidenskabelige følelser, skønt de stadig har og nærer fordomme om alt muligt på grund af deres ukendskab (avidya) til sindets natur og virksomhed (de 5 skandha'er). Der er 18 himle i Rupaloka; de er udtryk for de 4 dhyanas, altså mesterskab i samadhi. Derfor har de ikke så meget med de 6 verdener at gøre og ødelægges heller ikke ved solsystemets undergang. Kun verdenerne i Kamaloka forsvinder i så fald. Men når hele Universet går under, forsvinder også Rupaloka. Arupaloka har 4 himle, som svarer til de 4 erkendelser (se under: dhyana), og ødelægges ikke, når alt andet går til grunde.
|
|