Start 1

regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befrielse og oplysning

Forsiden

sitemap

Tendar

Lama Tendar Olaf Høyer
  Forfatter  til  denne side
  Tendar Olaf Høyer  er en
  dansk  Lama  fra Karma
  Kadjy traditionen  siden
  1994,  hvis ekspertise er
  klassisk   meditation  og
  buddhistisk anskuelse.

Klik her for artiklen som PDF fil for optimal udskrift på din printer. På PDF filerne er der blandt andet side tal. Teksten er den samme som her på siden, men med et lidt andet design med henblik på udskrift på papir i A4 størrelse.

 

Forhistorie

til  meditationskolen  og  Tendar  Olaf  Høyer

Kend dit sind og bliv glædeligt overrasket

 

 

16 Karmapa Rangdjung Rigoæ Dordje; portræt af Blai Hansen.

 

Den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje. Baggrunds billedet for denne side viser Buddha Vadjradhara, en statue fra Nepal.

 

Den 16. Karmapa  og  Kalu Rinpotje kom til Danmark i halvfjerdserne. Begge store Lama’er kom direkte fra den tibetanske middelalder, hvor  yogi’er boede i klippehuler og alle familier i landet havde slægtninge i klostrene. Dette gamle  Tibet var et bonde-, håndværker- og småbys samfund, karakteriseret ved et klasse inddelt socialt hierarki med en hovmodig højadel, fyrster og staten i hænderne på  Gelugpa traditionen med  Dalai Lama som konge. De var flygtet fra Tibet i 1959 på grund af de imperialistiske kinesiske kommunisters besættelse, undertrykkelse, forfølgelse, drab og ødelæggelser over hele det tibetanske kultur område; ren rædsel og gru.

 
 De forlod ikke en paradisisk tilværelse i en buddhistisk idealstat. Deres verden var en ren middelalder med ulighed, korruption og generel mangel på demokrati og en retsstat. Den kinesiske imperiale kommunisme, som bragte denne verden til ophør, var faktisk meget værre og ingen befrielse fra noget eller for menigmand. Overklassen blev blot udskiftet med kinesere, naive tibetanske overløbere og de sædvanlige lykkeriddere. Overalt blev klostre, templer og religiøse symboler lagt i ruiner, mens en oprørs bevægelse fra  Kham  var i krig med det kommunistiske kinesiske imperium, og mange døde eller endte i fængsel eller koncentrationslejre. I 1959 nærmede krigen sig  Tsurphu Kloster. Der var intet alternativ til at forlade Tibet for vores Lama'er. Deres liv var i fare. Mange andre flygtede også.
 

Kalu Rinpoche. Foto Rüdiger Findeisen.
De var meget åbne for den nye verden udenfor Tibet og søgte et nyt liv fortrinsvis i Indien. Netop Karmapa og Kalu Rinpotje må nævnes som de vigtigste Lama’er fra Tibet, som bragte  Buddhas Dharma eller Lære til Vesten på en sådan måde, at Dharma’en slog rod og blomstrede også i Europa.
           Billedet viser Kalu Rinpotje

 
 Karmapa besøgte Danmark i 1974 og i 1977. Jeg mødte ham ved begge lejligheder. En del danskere tog Buddhismen til sig, og nogle få blev selv  Lama’er. Jeg er en af dem og bor nu på Lolland, hvor min virksomhed for det meste foregår. Virksomheden har jeg kaldt Tilogaard, opkaldt efter Mahasiddha’en Tilo eller Tilopa. Tilopa grundlagde Kadjy traditionen for godt 1000 år siden.  Jeg hedder  Olaf Høyer. Mange kender mig som Lama Tendar, fordi Tendar var mit munkenavn (jeg var munk 1984 - 2000), som er blevet hængende, selvom jeg ikke er munk længere.

 
 Jeg har fået denne tradition betroet af mine læremestre, og de har bedt mig om at undervise i den siden 1984, da jeg blev ordineret som munk. Jeg ved ikke, hvor velegnet jeg er til det, men jeg kunne dårligt sige nej. Både  Tenga Rinpotje  og min vigtigste mester den  14. Shamar Mipham Tjødji Lodrø Rinpotje  insisterede.  (Læs mere om mine lærere på mit CV).

 
Uendelig knude, traditionelt tibetansk design.

 

 

 

Buddha Sakyamuni’s tradition

 Buddha Sakyamuni’s  Nirvana  for 2600 år siden fik Buddha (se billedet) til at formulere en ret enkel analyse og metode, for at folk selv kan nå Nirvana ved deres egen indsats.Buddha Sakyamuni i øjeblikket for hans oplysning. Statue fra Tibet. Fotomontage af Tendar. Derpå, i løbet af blot 1500 år var denne enkelhed blevet fortolket og forklaret på flere forskellige måder, som hurtigt dannede forskellige skoler, og der var således opstået hele 18 kloster traditioner og fire hoved filosofier i denne periode. Der kom også med tiden en mere omfattende og detaljeret forklaring eller beskrivelse omkring  sindets virkelighed, fordi mange mestre arbejdede med emnet og kommenterede det; og der blev formuleret en bredere og tydeligere definition af den uhåndgribelige  tomheds-natur, som blev kendt som  Mahayana  og  Pradjñaparamita.
 
  Det var ikke noget radikalt nyt, men en udvikling og præcisering af det kendte begreb  essensløshed  (skt.:  nairatmya). Der opstod også nye  meditations metoder, som dog fulgte de samme oprindelige enkle meditations principper, som Buddha Sakyamuni havde angivet. Og man begyndte at anvende flere slags  yoga  som hjælpe værktøjer.

 
  Meditations systemerne fik  visualiserings praksisSutra  og  Tantra, tilføjet. Derfor blev det nødvendigt at integrere alle disse forskelle i en helheds forståelse og en tydelig gradvis meditations praksis. Det skete alt sammen for mellem 1000 og 2000 år siden. Det blev anledning til både  Mahamudra traditionen  og  Dzogtjen  eller Maha Ati. Typisk for begge traditioner forenes alt, som var gået forud. Og alt var atter med en enkelhed i mangfoldigheden af meditations systemer og  anskuelse. Dette er kernen i Karma Kadjy traditionen, som Karmapa og Kalu Rinpotje bragte med sig til Europa.

 
Uendelig knude, traditionelt tibetansk design.

 

 

 

Mahamudra mesterene Saraha’s og Tilopa’s tradition

  Med al respekt for vores meget gamle  transmission  prøver jeg at formidle denne gode klassiske  Buddhisme til det moderne Danmark. Mahasiddha Saraha, forfar til Mahamudra.
Tilogaards netsted viser Karma Kadjy traditionen og dens sammenhænge med henblik på meditation. Især Mahamudra systemet, både Sutra og Tantra. Karma Kadjy som Mahamudra tradition begynder med Mahasiddha  Tilopa, som var forfar til alle Kadjy transmissionerne i Indien (se hans billede for oven til højre).
I en noget større sammenhæng er det Mahasiddha  Saraha’s  ('Pilemageren' – se billedet oven over)  lidt ældre tradition for Mahamudra, som vi følger og anvender. Det kaldes for Mahamudra’s korte –  og den lange transmission. Både Saraha og Tilopa havde  visioner  af  Buddha Vadjradhara.
 
  Disse visioner er derfor det egentlige ophav til Mahamudra, og alligevel er der mange Mahamudra arvefølge linjer, efterhånden som traditionen forgrener sig i Tibet. (Det særlige ved transmissionen fra Tilopa, er hans integration af de hemmelige yoga’er med blot én  Yidam  praksis.)

Klik her for toppen af siden

 

 

  Mahamudra integrerer og forener  anskuelserne  fra  Madhyamaka  som filosofi og  Cittamatra  som psykologi. Madhyamaka bruges på  begreberne  og Cittamatra bruges til  meditation. Denne forenede anskuelse anvendes i selskab med  shamatha  og  vipashyana meditation på en ganske særlig måde. Denne rå Mahamudra meditation understøttes af dels  lodjung praksis i hverdagen, samt med  Yidam meditation og de hemmelige  yoga’er, når man udfører systemet efter  Tantra metoden. Man kan også lære Mahamudra's kunst indenfor  Sutra metoden. Herved behøver man ikke at organisere lange meditative retreats, men fokuserer på lodjung som hjælpe disciplin. Hvis  Guruyoga  og  mesterlæren ikke lige er noget for dig,  kan du dyrke Mahamudra efter  Sutra metoden, hvor Lama’en ikke er din mester, men din ven og vejleder på vejen, sanskrit:  kalyanamitra. (Læs også om:  Essensmahamudra.)
 

 
 Der er både teori og praksis instruktioner på Tilogaard’s netsted. Jeg er ikke akademiker, skønt jeg sikkert er filosof, så jeg overlader trygt den akademiske præsentation til andre.  De buddhistiske anskuelser, som forklares her, skal bruges i forbindelse med  meditation  og træning i hverdagen ved lodjung.  En akademisk præsentation er derfor unødvendig, mens det egentlige fagsprog er påkrævet og uundgåeligt.

 
Uendelig knude, traditionelt tibetansk design.

 

 

 

Buddha's Lære handler ikke om tro men om erfaring

   Som du kan forstå, drejer Buddha's Lære rundt om en særlig anskuelse og kunsten at meditere.Pradjñaparamita statue; Nationalmuseet i Jakarta, Indonesien. Anskuelsen er ikke en  tro  i den klassiske kristne forstand, men en vejledning til brug under meditationen, som vil føre til en  erfaring, som nogle vil betegne som selv-erkendelse. Sådan vil jeg ikke sige det, fordi  Selvet er en illusion. Men din egen erkendelse af dit eget  sind  som følge af buddhistisk meditations kunst. Så det handler om, at opnå en bestemt erfaring. Buddha’s Lære er således ikke en tros retning, men en ganske særlig erfarings religion. Derfor kalder jeg min virksomhed for en meditationskole. Du får erfaringen, når du mediterer ordentligt. Du kan nærmest ikke undgå det, med mindre du har  meditations problemer. Meditation og  indsigt  er dog to forskellige ting.

 
Uendelig knude, traditionelt tibetansk design.

 

 

 

Hvilken almen erfaring handler det så om?

  Udgangs punktet er noget ret universelt: de fire  Ædle Sandheder. Alle mennesker kan sidde i en  meditations stiling med deres krop. Forklaringen om sindets natur og virksomhed gælder for alle  sansende væsner.   Nirvana er en medfødt mulighed. Som udgangs punkt må vi derfor forvente, at faktisk alle i princippet burde lykkes med at få denne erfaring ved klassiske former for træning. Problemet er ikke asiatisk kultur og fremmedsprog; problemet er at gennemskue illusioner, sanskrit:  maya.
 

  Selv når du forstår, hvad der menes med begrebet maya, forekommer verden jo stadigvæk som udenfor sindet og en selv som adskilt fra alt og alle. Det er som om, at  dualismen  ikke kan overstås. Det er illusionens styrke. Maya er overvældende, fordi det er den normale måde at opfatte verden og sig selv på. Og det fungerer jo fint, selvom det er en illusion. I dagligdagen er det nemt at bruge denne illusion til at gøre mangt og meget uden de store problemer. Men for at nå Nirvana, er maya en  forhindring. Med andre ord hjælper illusionen os med at overleve i en principielt farlig verden. Samtidigt forhindrer maya indsigt, fordi sindets og bevidsthedens natur er underordnet, når du kæmper for livet, din familie og dine muligheder i verden og prøver på at blive til noget i samfundet og få velfærd, sundhed og sikkerhed for dig og dine.
 

  Dualismen overstås ganske enkelt ikke, før sindet  genkender  sig selv. Derfor er både en rigtigt udført læreproces og en gennemført metode, sanskrit:  upaya  påkrævet. Ellers er Buddhadharma ren teori, en religiøs tro eller blot interessant.
 

  Selvom alt og alle er sind, bør du tage illusionen alvorligt; du ved ikke hvad verden er og du kan ikke erkende din egen essens. Og der er meget  lidelse  i verden. Men du bør ikke tage illusionen bogstaveligt. Det som kan sanses, måles og vejes er i sindet. Både verden og dig selv er et mysterium, hvilket ikke er spor dårligt; det er blot noget ukendt. Men sindet lader sig erkende; det er der dine  oplevelser  bliver til og befinder sig.

 
Uendelig knude, traditionelt tibetansk design.

 

 

 

Enkelhed

  Buddha’s anvisninger beskriver ret præcist og egentlig enkelt, hvordan  sindet bærer sig ad med at opleve; eller at vide noget.Buddha Sakyamuni i øjeblikket for hans oplysning. Statue fra Tibet. Fotomontage af Tendar.
Buddha Sakyamuni inviterer dig til selv at se efter og undersøge, om sindet virkeligt fungerer sådan. Ved en sådan egen undersøgelse får du selv en  erfaring om  sindets klarhed  og derfor direkte også om den  ufødte  klarhedens  vished, sanskrit:  pradjña. Det betyder at være bevidst om  bevidsthed, mens det foregår; at  genkende  sindets klarhed i alle oplevelser. En meta-bevidsthed; at være sig sin bevidsthed bevidst. En sådan undersøgelse og sinds-erkendelse foregår indenfor den analytiske fase af indsigts meditationen, sanskrit:  vipashyana.

 
  Sindet skal dog først afklares og finde fred. Det trænes ved  shamatha meditation, hvor også det vågne nærvær, sanskrit:  smriti  (‘mindfulness’), trænes samtidigt med  koncentration. Resultatet af shamatha meditation er  samadhi, yoga trancen, hvorved vipashyana meget nemt lader sig gøre.

 
  Du bør finde en ordentlig  Dharmalærer for at lære meditation på den klassiske måde. Du kan ikke lære meditation alene fra en tekst. Du får brug for en demonstration og for at stille spørgsmål.

 

 

Klik her for toppen af siden

 


 Klik på ‘skift side’ ikonet  nederst,  så åbner næste side. Der er tilsvarende ‘skift side’ ikoner på alle siderne.

Mahasiddha Tilopa, udsnit fra tangkha fra Rumtek Kloster.

 Mahasiddha Tilopa.
 

 

 

 

 

 

 

Den 17. Karmapa Thrinle Thaye Dordje, 2019. Fotograf ukendt.

17. Karmapa
Thaye Dordje

 

 

 

 

 

 

 

14 Shamarpa i Dhagpo 1987. Fotograf Lama Tendar Olaf Høyer.

14. Shamar Mipham
 Tjødji Lodrø Rinpotje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gendjyn Rinpoche i Le Bost . Ukendt fotograf.

 Gendjyn Rinpotje,
min retreatmester

 

 

 


 

 

 

 

Tenga Rinpotje. Fotograf Helge Krogsgaard.

 Tenga Rinpotje,
min læremester

 

 

 

 

 

 

Lama Tendar Olaf Høyer, april 2022; selvportræt

Lama Tendar Olaf Høyer

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilogaard stuehus, foto: Lama Tendar

Tilogaard, huset set fra haven

 

 

 

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden på netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk         

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her