Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tilogaards baggrunde og historie. Tegning af Gerard Muguet.

Tilogaard
Meditationskole

Klik her for at åbne indholdslisten

Shamar Tulku 2009, foto: Helge Krogsgaard
den 14. Shamar Mipham Tj√łdji Lodr√ł Rinpotje

 

En kort gennemgang af
de forskellige Shamarpa
inkarnationer

 

  Denne korte gennemgang af de forskellige Shamarpa inkarnationer er udvalgt fra ”Malla'en af M√•nevands Krystaller”, skrevet af Situpa, Tj√łdji Djungne og Belo Tsewang Kynkyab.

(Samlet af Khenpo Tj√łdrag Thenpel; oversat til engelsk af Kiki Ekselius og derp√• oversat til dansk af Helge Krogsgaard)

Klik her for udskrift i god kvalitet (PDF)

 Traditionen med en fortsat r√¶kke af inkarnationer opstod i  Tibet i det 12. √•rhundrede med den f√łrste Kamarpa, Dysum Khyenpa. Shamarpa-linjen daterer sig til samme √•rhundrede, og denne linje er den anden med fortsatte inkarnationer i denne traditions historie. Shamarpas linje af inkarnationer begyndte under den tredje Karmapa, Rangdjung Dordje, som gav sin fremmeste elev, Khedrub Dragpa Senge, en rubinr√łd krone, samtidig med at han gav ham titlen ‘Shamarpa’, hvilket betyder ‘Ham med Den R√łde Krone’. Denne r√łde krone er en kopi af den sorte, som Karmapa bruger, og den udtrykker den t√¶tte forbindelse, der er mellem disse to inkarnations-linjer, p√• den m√•de, at Karmapa’erne og Shamarpa’erne er udstr√•linger af den samme str√łm-af-sind, sanskrit:  santana, og at de derfor betragtes som uadskillelige. Den anden Karmapa, Karma Pakshi, sagde: ”Fremtidige Karmapa’er vil vise sig i to former”. Denne udtalelse blev senere gjort tydeligere af den fjerde Karmapa, Rolp√¶ Dordje, da han erkl√¶rede Shamarpa inkarnationerne som v√¶rende en anden manifestation af ham selv. Shamarpa’erne er ogs√• kendte for at v√¶re udstr√•linger af Amitabha, Det Ubegr√¶nsede Lys’ Buddha.
 

  De tibetanske historiske annaler omtaler Karmapa som ‘Karma Shanagpa’, hvilket betyder ‘Karmapa med Den Sorte Krone’, og Shamarpa som ‘Karma Shamarpa’, hvilket betyder ‘Karmapa med Den R√łde Krone’. Disse ben√¶vnelser findes i de historiske tekster, der er forfattede af mange velkendte tibetanske buddhistiske mestre som Golo Sh√łnno Pal (1392 – 1481), Pawo Tsuglag Trengwa (1504 – 1516), den 5. Dalai Lama, Ngawang Lozang Gyamtso (1617 – 1682) og den 8. Situpa Tj√łdji Djungn√¶ (1700 – 1774).
 

  Det er vigtigt at forst√•, at kronerne blot er symboler p√• den aktivitet, som er rettet mod alle v√¶seners velf√¶rd: Kronerne antyder ikke forskellige transmissions-linjer. B√•de Lamaen med Den Sorte Krone og Lamaen med Den R√łde Krone er fra Karma Kadjy   transmissions linjen eller arvef√łlgen.
 

 
Klik her for at komme √łverst p√• siden
Det nyrestaurerede Yangpachen Shedra (akademisk institut)  i det centrale Tibet

Den renoverede Shedra bygning i Dechen Yangpachen Kloster i Tibet.

 Den F√łrste Shamarpa, Khedrup Dragpa Senge,  (1284-1349)

      var den tredje Karmapa, Rangdjung Dordjes fremmeste elev. Han er anerkendt b√•de som mester i skolastik og som meditations mester.

 

  Den Anden Shamarpa, Katj√ł Wangpo,  (1350-1405)

     blev anerkendt af den fjerde Karmapa, Rolp√¶ Dordje. Han var Rolp√¶ Dordjes hovedelev, og han var ikke blot l√¶rd, men ogs√• en mester i meditation. Katj√ł Wangpo fandt den femte Karmapa, Desjin Sjegpa, og han var hans l√¶remester. Han er kendt for at have udbredt  Kadjy  instruktionerne viden om, og han skrev mange afhandlinger, som gjorde Kadjy-liniens l√¶re helt klar.

 

  Den Tredie Shamarpa, Tj√łpal Yeshe,  (1406-1452)

     blev identificeret af den femte Karmapa, Desjin Sjegpa, og blev hans elev. Tj√łpal Yeshe er ber√łmt for at have opf√łrt adskillige klostre og tilbagetr√¶knings-centre. Det lykkedes ham ogs√• at f√• standset dyreofringer i de dele af Tibet, hvor de endnu foregik.

 

  Den Fjerde Shamarpa, Tj√łdji Dragpa Yeshe Pal Zangpo,  (1453 -1526)

     blev  anerkendt af den syvende Karmapa, Tj√łdrak Gyamtso, som blev hans l√¶rer. Tj√łdji Dragpa Yeshe er kendt for fordomsfrit at have godtaget de forskellige veje indenfor buddhismen. Det ber√łmte tibetanske kloster,  Ga Mamo Tasji Rabten, blev grundlagt af ham. Han grundlagde ogs√• adskillige mindre klostre. Under hans rejser udenfor Tibet opf√łrte Tj√łdji Dragpa mange klostre. Blandt dem er der fire i Bhutan, og han var den f√łrste af Shamarpa inkarnationerne til at bes√łge Nepal, hvor han opf√łrte et lille kloster ved  Swayambhu, et af dette lands helligste steder. Da han kom hjem til sit eget land, fungerede han, med omhyggeligt blik for de buddhistiske principper, som konge over Tibet i tolv √•r. Hans [√•nds-] videnskabelige frembringelser inkluderer fjorten kompositioner, som fortolker betydningen af forskellige  Sutra’er  og  Tantra’er.
     

Klik her for at komme √łverst p√• siden

  Den Femte Shamarpa, Kyntjog Yenlag,  (1526-1583)

     blev fundet af den ottende Karmapa, Mitj√ł Dordje. Den ottende Karmapa udtalte, at Karmapa og Shamarpa inkarnationerne rent faktisk er fra den samme str√łm-af-sind, at de er uadskillelige. Kyntjog Yenlag var meget l√¶rd samt en mester i meditation. Blandt hans skrifter er der syv velkendte tekster om buddhistisk meditation. Det var ogs√• ham, der fandt og blev l√¶rer for den niende Karmapa, Wangtjuk Dordje.

 

  Den Sjette Shamarpa, Tj√łdji Wangtjuk, (1584-1629)

     blev anerkendt af den niende Karmapa, som var hans hovedl√¶rer. Han modtog ogs√• bel√¶ringer fra mange andre mestre og er ber√łmt for sin dybe indsigt. Allerede som sytten√•rig havde han l√¶rt halvtreds v√¶rker om sutra’er og tantra’er udenad, og han udviklede store evner i kunsten at debattere. Han blev s√•ledes kendt som ‘Panditten fra Nord, Den Alvidende Shamarpa, som er en Fryd for Den Store Mandjusri’. Tj√łdji Wangtjuk  blev den dav√¶rende tibetanske konge, Desi Tsangpas lama, og han gav omfattende undervisning  i hele landet. Under sine rejser i det √łstlige Tibet fandt han - og blev lama for - den tiende Karmapa, Tj√łjing Dordje. P√• den tid var der uroligheder i denne del af landet. Tj√łdji Wangtjuk m√¶glede og var i stand til at bringe en fredelig l√łsning p√• konflikten. Hans rejser bragte ham ogs√• til Nepal, hvor han p√• sanskrit underviste s√•vel den nepalesiske konge, Lakshminarasimha Mala, s√•vel som andre, der viste interesse og hengivenhed, i buddhisme. Tj√łdji Wangtjuk d√łde i Nepal, i bjegene n√¶r Helambu t√¶t ved en hule, hvor Tibets store yogi, Milarepa, havde opholdt sig. Hans skrifter indbefatter ti afhandlinger, hvori han tydeligg√łrer meningerne med b√•de sutra’erne og tantra’erne.

 

  Den Syvende Shamarpa, Palden Yeshe Njingpo,  (1631-1694)

     blev anerkendt af den tiende Karmapa, Tj√łjing Dordje, og han blev Karmapas elev. Palden Yeshe Njingpo viede sit liv til at praktisere meditation. Han anerkendte den elvte Karmapa, Yeshe Dordje, i henhold til de instrukser, som den tiende Karmapa havde efterladt sig.

 

  Den Ottende Shamarpa, Paltjen Tj√łdji D√łndrub, (1695-1732)

     blev f√łdt af en nepalesisk familie i Helambu, Nepal. Den elvte Karmapa, Yeshe Dordje, sendte repr√¶sentanter fra Tibet til Nepal med instruktioner om at finde Shamarpa inkarnationen. Som syv√•rig blev Shamar Paltjen Tj√łdji D√łndrub bragt til Tibet og blev sat p√• tronen af den elvte Karmapa, der forestod hans opl√¶ring. Paltjen Tj√łdji D√łndrub p√• sin side fandt den tolvte Karmapa, Tjangtjub Dordje og blev hans lama. Begge rejste til Nepal, Sikkim, Bhutan, Indien og Kina, hvor de underviste vidt og bredt. B√•de den tolvte Karmapa og den ottende Shamarpa d√łde i Kina, med kun med en dags mellemrum (1732).

 

  Den Niende Shamarpa, K√łntjog Gew√¶ Djungn√¶,  (1733-1741)

     blev fundet af den trettende Karmapa, Dydyl Dordje. Shamar K√łntjong Gew√¶ Djungn√¶ levede imidlertid kun i ni √•r, s√• de historiske optegnelser om hans liv er yderst kortfattede.

 

  Den Tiende Shamarpa, Mipam Tj√łdrub Gyatso, (1742-1793)

     blev anerkendt af den trettende Karmapa, Dydyl Dordje, som var hans lama. Mipam Tj√łdrub Gyatso udviklede sig til at blive meget l√¶rd samt en mester i meditation. Da han var i fyrrerne, rejste han til Nepal, hvor han tiltrak og underviste et stort antal elever. Han restaurerede ogs√• den store Swayambhu Stupa, et af Nepals store buddhistiske monumenter. Han d√łde i n√¶rheden af Boudhanath Stupa’en, et andet velkendt buddhistisk pilgrimssted.
     

Klik her for at komme √łverst p√• siden

  Den Elvte Shamarpa  Tj√łdji Wangpo

      P√• grund af opst√•ede sekteriske stridigheder i det attende √•rhundrede, forb√łd den tibetanske regering den officielle anerkendelse af Shamarpa’erne. Af denne grund er de fleste biografiske materialer vedr√łrende den elvte Shamarpa utilg√¶ngelige. Det vides imidlertid, at han blev l√¶ge, og at han boede og tog sig af folk i det nordlige Tibet.

 

  Den Tolvte Shamarpa, Tugsay Djamjang Tj√łdji Nyima,

     var s√łn af den femtende Karmapa, Khakyab Dordje. Fordi Shamarpa’erne officielt var forbudte, kendes de pr√¶cise data for hans f√łdsel og d√łd ikke. Det er imidlertid noteret, at han underviste og praktiserede som l√¶gmands buddhist.

 (Der var yderligere en 13. inkarnation, som ikke omtales i denne tekst, fordi han d√łde kun to √•r gammel)

Klik her for at komme √łverst p√• siden

Anandachakra - logo for Tilogaard


 

Shamar Rinpotje i Renchen-Ulm,  juni 2014 - foto af Robert Polly

 

Her f√łlger den 14. Shamarpa, Mipham Tj√łdji Lodr√ł’s biografi

(Denne biografi er skrevet af Khenpo’erne fra Karmapa International Buddhist Institute - KIBI, offentliggjort i 2002 p√• internettet: http://karmapa.controverse.free.fr - oversat til dansk af Lama Olaf H√łyer)
 

   Han blev f√łdt i 1952. Ganske som den 5. Karmapa havde forudsagt viste den 14. Shamarpa sig som nev√ł til den 16. Karmapa  (i den tibetanske poetiske tradition er en nev√ł en broder lignende sl√¶gtning). I lang tid f√łr Shamarpa’s f√łdsel var der et r√łre i klostersamfundene fyldt med forventning, for der var vidtspredte rygter om om, at der snart skulle indtr√¶ffe en lykkevarslende f√łdsel i Karmapa’s familie. Karmapa havde sendt nogle ‘sorte piller’ v√¶vet ind i en s√¶rlig ‘beskyttelses-snor’ til sin svigers√łsters endnu uf√łdte barn. Det skete p√• et tidspunkt, hvor endnu ingen vidste, at hun var gravid.


    I en alder af blot seks √•r s√• den lille Tulku i det fjerne nogle Lama’er fra Yangpachen n√¶rme sig Tsurphu Kloster. Han var begejsret, “de er fra mit kloster”, sagde han. Og det var de jo, for Dechen Yangpachen Kloster var et Shamarpa kloster. Dette spontane udbrud af genkendelse fik hans Lama’er til at anmode [Karmapa] om en formel udn√¶vnelse af deres Tulku, s√• de i fremtiden kunne s√¶tte ham p√•  [Shamapa’ernes] trone [i Yangpachen]. Af politiske grunde ans√• Karmapa ikke en s√•dan handling for passende.


  I 1956 blev de fleste Store Lama’er fra Tibet inviteret af det indiske Mahabodhi Society p√• pilgrimsf√¶rd til Indien. P√• deres hjemrejse [til Tibet] bes√łgte Karmapa og Shamarpa Dechen Yangpachen Kloster. I klosterets hovedtempel var der statuer af alle de tidligere Shamarpa’er. Da Tulku-barnet kom hen til dem, beh√łvede han ikke nogen til at fort√¶lle, hvem de var. Han identificerede dem alle fra den f√łrste [Shamarpa] til den tiende. Han pr√łvede legende deres Kroner p√• sit eget hoved og sagde: “de er mine hatte”. Han var kun fire √•r gammel.
 

Klik her for at komme √łverst p√• siden


  Efter endnu fire √•rs til tider ret usikker udvikling af den politiske situation i Tibet, blev det stadig v√¶rre. Den 16. Karmapa med den 8 √•rige Shamarpa forlod derfor Tibet og slog sig ned i Sikkim. Den officielle udn√¶vnelse af Kunzig Shamarpa fandt derp√• sted i Rumtek Kloster [det havde ikke  kunnet lade sig g√łre i Tibet p√• grund af den tibetanske regerings modstand], hvilket blev godkendt af H. H. den 14. Dalai Lama efter forhandlinger. Tronbestigelsen fandt sted i 1964 p√• Rumtek Kloster i Sikkim. Efter denne h√łjtidelige begivenhed forblev Shamarpa i klosteret lige til 1979, mens han gennemf√łrte sine grundige studier. Han modtog alle Kadjy transmissionens instruktioner fra Karmapa. De traditionelle f√¶rdigheder og kundskaber, [transmission til]  Sutra’er  og Tantra’er, studerede han mest med Thrangu Rinpotje [som Guru]. Han modtog ogs√• en m√¶ngde instruktioner fra Kalu Rinpotje.

  Det var p√• alle m√•der en meget h√•rd tid for alle tibetanere i eksil. Ingen s√¶rlige privilegier, som ellers blev givet til de Store Lama’ers genf√łdte, kunne forventes, og de blev heller ikke tilst√•et  [Shamarpa]. En sand Mahayana l√¶rers s√¶rlige kvaliteter blev s√•ledes bragt til deres fulde modning under meget barske betingelser og under hans Guru’ers √•rv√•gne √łjne. Hans studier blev afsluttet i 1979 og han rejste derp√• til Nepal og slog sig ned som den H√łjeste Repr√¶sentant for Kadjy Transmissionen [p√• klosteret Karmaraj Vihara ved Swayambhu Stupa’en. Klosteret blev nedrevet efter jordsk√¶lvet i maj 2015 og bliver nu genopbygget].

  I 1981 d√łde Hans Hellighed Gyalwa Karmapa. Shamarpa tog opgaven p√• sig at fuldf√łre det langtr√¶kkende projekt med at bygge et stort buddhistisk institut for h√łjere studier i New Delhi  [Karmapa International Buddhist Institute, KIBI] blandt hans mange andre pligter [til at tage vare p√• Karmapa’s] klostre. KIBI blev indviet i februar 1990 af Indiens pr√¶sident Venkataraman. Det var Hans Hellighed  Gyalwa Karmapa’s √łnske, at Karmapa International Buddhist Institute skal virke som en institution for h√łjere studier for at fremme universel visdom og medf√łlelse, baseret p√• korrekt studium og overs√¶ttelse af Buddhismens store traktater  [sanskrit:  shastra, de store mestres kommentarer og udl√¶gning af Buddha’s L√¶re].


  Shamarpa har sat sig for at revitalisere  Mahamudra’s  sande √•nd. Mahamudra’s essens og [inspirerende] energi er i l√łbet af de foreg√•ende generationer [af traditionens ud√łveres] gradvise √•ndsfrav√¶r blevet udvandet. Shamarpa har derfor opsporet Mahamudra’s r√łdder gennem tiderne ved at samle, revidere og unders√łge  Mahasiddha’ernes  vigtige v√¶rker, som kulminerer med den 7. Karmapa’s:  ’Mahamudra’s skatte’. Shamarpa’s vision indeb√¶rer dannelsen af L√¶re centre [Bodhi Path Buddhist Centers] med s√¶rlig v√¶gt p√• Mahamudra, s√•ledes at de fremtidige generationer ikke m√• undv√¶re dette, som er selve Buddhismens essens og noget ganske enest√•ende i Kadjy Transmissionen.
 

Klik her for at komme √łverst p√• siden

  I 1988 indkaldte H. H. den 14. Dalai Lama  alle de ledende tibetanske Lama’er til et m√łde ved  Varanasi [Benares] i Indien. M√łdet blev indkaldt for at udvirke en samlet indsats af de ledende Lama’er til en bedre fremtid for tibetanerne. Lama’erne har l√¶nge i Tibets historie v√¶ret den herskende klasse. Alle b√•de verdslige og √•ndelige forandringer er altid blevet iv√¶rksat af Lama’er. Denne sociale struktur gav landet en vedvarende orden og stabilitet, og til en vis grad ogs√• [kulturel] enhed. Det var kun muligt p√• grund af folkets usvigelige trofasthed overfor deres √•ndeligere ledere og ubestridelige tillid til deres  [Lama’ers]  politiske d√łmmekraft.
 

  Imidlertid var der nogle gange ringe mulighed for at rette fejlene, n√•r der skete uretf√¶rdigheder. N√•r der var utilfredshed, var [folkets] stemmer for svage og uorganiserede til at blive h√łrt [af magthaverne]. Det var helt op til herskernes velvilje og snusfornuft at tilgodese folks behov. Dette ansvar m√• til tider have v√¶ret overv√¶ldende. Shamarpa havde indset denne grundl√¶ggende svaghed i det tibetanske samfunds opbygning. Der er en gensidig kv√¶lningseffekt [ved sammenblanding af] religion og politik. Den logiske l√łsning m√• v√¶re at skille de to ad, s√• de √•ndelige ledere forts√¶tter med at tilgodese folks √•ndelige forn√łdenheder, mens statens anliggender b√łr l√¶gges i h√¶nderne p√• socialt indstillede l√¶gfolk. De religi√łse ledere, som hidtil har haft ansvar for folkets velbefindende, m√• nu p√•tage sig at bevirke visse grundl√¶ggende og drastiske √¶ndringer for at tilpasse sig folkets forandrede behov i overensstemmelse med de nye tider. Kunzig Shamarpa er af den faste opfattelse, at denne politiske og sociale omv√¶ltning m√• ske for at sikre en bedre fremtid for tibetanerne. Det var virkeligt moralsk mod at bekendtg√łre disse overbevisninger for forsamlingen i Varanasi. For flere af de forsamlede m√• tanken om at opgive verdslig magt have v√¶ret lige s√• ny, som den var smertefuld.
 

Klik her for at komme √łverst p√• siden

 (I disse biografier n√¶vnes ikke, at Shamar Rinpotje i 1994 satte den nye 17. Karmapa  Thrinle Taye Dordje p√• Karmapa’ernes trone i KIBI institutet i New Delhi, Indien. L√¶s om det p√• siden:  Karmapa og Shamarpa.)

 

Anandachakra - logo for Tilogaard

Lara Braitstein skriver om den 14. Shamarpa på hans netsted:

  I 1980 begyndte han p√• at rejse og undervise i forskellige buddhistiske centre over hele Asien og Vesten, og i 1982 opholdt han sig p√• U. C. Berkley [ved San Francisco, USA] i ti m√•neder for at studere engelsk. I 1996 begyndte han at organisere Bodhi Path Buddhist Centers, et netv√¶rk af centre som baserer sig p√• en ikke-sekterisk tilgang til Buddhismen. Bodhi Path L√¶replanen [Curriculum of  Bodhi Path Centers] er grundlagt p√• instruktionerne fra den indiske buddhistiske mester  Atisha  fra det 11. √•rhundrede, som de er blevet formidlet af  Gampopa. Atisha’s metoder er de mest virksomme til at t√¶mme sindet og udvirke fordybende visdom. Hertil kommer, at de kan l√¶res og anvendes i verdslige sammenh√¶nge  [for eksempel som:  lodjung].
 

  Shamar Rinpotje opfordrer ikke de fleste af sine elever til at blive munke eller nonner, i stedet fremh√¶ves l√¶gfolks idealet, hvor man studerer og tr√¶ner Dharma [i hverdagen]. Grunden er, at for at blive munk eller nonne er det n√łdvendigt at hellige sig [helt og holdent] til godhed og disciplin, hvilket man ikke b√łr begynde p√•, hvis man ikke er indstillet p√• at f√łlge hele samlingen af retningslinier, som er forklaret i Vinaya (forskrifterne for de ordinerede). For munkene foreskrives der 253 regler, og for nonnerne 364. For at fremskaffe et lysende eksempel p√•, hvorledes Buddha’s afholdende efterf√łlgere virkelig b√łr leve, har Shamar Rinpotje i 2005 etableret tilbagetr√¶knings-centeret  Shar Minub  ved Kathmandu i Nepal. P√• Shar Minub overholder de tyve residerende munke alle Vinaya’s 253 l√łfter ganske stramt. Disse munke er fuldst√¶ndigt afholdende og viet til meditation. Shar Minub er for tiden det eneste kloster blandt de mange i Himalaya regionen, hvor munkene er fuldst√¶ndigt hengivet til Buddha’s Vinaya disciplin.
 

Klik her for at komme √łverst p√• siden

  I januar 2009 grundlagde Shamar Rinpoche ‘The Infinite Compassion Foundation’  for at udbrede rettigheder for dyr. The Infinite Compassion Foundation blev dannet for at fremme en mere menneskelig behandling af dyr, som opdr√¶ttes til forbrug af deres k√łd og andre produkter (is√¶r m√¶lk og √¶g). I stedet for at udbrede vegetar livsf√łrelse, anbefaler Shamar Rinpotje en forvandling af k√łdindustrien, s√• dyr ikke l√¶ngere er tvunget til at leve og d√ł under brutale betingelser.
 

  Shamar Rinpoche har ogs√• skrevet to b√łger. ‘Creating a Transparent Democracy: a New Model er den f√łrste bog om demokrati skrevet af en tibetansk buddhistisk l√¶rer. Den beskriver en ramme for at etablere et √¶gte demokratisk regerings system, som vil fremelske et folks velf√¶rd og fremgang. Denne model foresl√•r et demokratisk system, som baserer sig p√• en decentralisering af politisk magt, en udvikling af politisk f√¶rdighed blandt de demokratiske staters befolkninger og en ende p√• [politiske popaganda]  kampagner. Det er Shamar Rinpotjes h√•b, at denne nye model vil inspirere frivillige til at engagere sig i at forbedre deres medborgeres liv ved oprigtig deltagelse i deres regeringers strukturer.
 

  I bogen  ‘The Path to Awakening  har Shamar Rinpotje frembragt en omfattende kommentar til Chekawa Yeshe Dordje's  ‘Syv Punkter for Tr√¶ning af Sindet’ [bogen er oversat til dansk].  Chekawa's tekst var baseret p√• instruktionerne i tr√¶ning af sindet  [lodjung], som blev bragt til Tibet af Atisha i det 11. √•rhundrede, og Shamar Rinpotje’s kommentar fremh√¶ver den indre betydning af Chekawa’s syv punkter. Det er b√•de en vejledning til at leve et fyldestg√łrende liv som buddhist og en omfattende instruktionsbog om meditations metoder.
 

 [Shamar Rinpotje har skrevet endnu en bog (om meditation):  Boundless Awakening, The Heart of Buddhist Meditation]

Klik her for at komme √łverst p√• siden

 

Anandachakra - logo for Tilogaard


Postskript:

   Shamar Rinpotje d√łde af et hjerteslag i sit europ√¶iske hjem i Renchen-Ulm Bodhi Path Center den 11. juni 2014. Den 31. juli 2014 blev Shamar Rinpotje’s krop kremeret ved Sha Minub Institut, kathmandu i Nepal. Der skal opf√łres en stupa til opbevaring af relikvier fra kremeringen ved klosteret.
 

 (Lama  Olaf H√łyers tilf√łjelse)
 

  The Washington Post  har offentliggjort et interview med Shamar Rinpotje fra for√•ret, posthumt den 1. december 2014. Laura Hambleton interviewer.  Her er et interessant uddrag:

  P√• sp√łrgsm√•let om, hvorvidt Shamar Rinpotje t√¶nker p√• d√łden, svarer han:

     “Hvis d√łden indtr√¶ffer, s√• er det ikke noget problem. Jeg har allerede lavet gode √łnsker [d.v.s. √łnskeb√łnner]. Jeg vil f√łlge mit √łnske. Mens jeg er [tilstede] her, er jeg lykkelig her, men i mit n√¶ste liv vil jeg s√łge mit √łnske  [opfyldt].”
     

  L√¶s  her om Shamar Rinpotje’s d√łd og ligf√¶rd

  L√¶s ogs√• om: Yangpatjen Kloster

  L√¶s  her Shamarpas biografi fra Karmapas netsted  (p√• engelsk)

Klik her for at komme √łverst p√• siden

 

klik her, så åbner den næste side
klik her, så åbner den næste side

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

Bio-

 grafier

        Read this paper in english

 

lykkebringende dharmahjul3

 

 

lykkebringende fisk

 

 

lykkebringende konkylie

 

 

lykkebringende lotusblomst

 

 

lykkebringende vase

 

 

lykkebringende parasol

 

 

lykkebringende sejrsbanner

 

 

lykkebringende uendelig knude

 

lykkebringende dharmahjul3

 

 

lykkebringende fisk

 

 

lykkebringende konkylie

 

 

lykkebringende lotusblomst

 

 

lykkebringende vase

 

 

lykkebringende parasol

 

 

lykkebringende sejrsbanner

 

 

lykkebringende uendelig knude

 

lykkebringende dharmahjul3

 

 

lykkebringende fisk

 

 

lykkebringende konkylie

 

 

lykkebringende lotusblomst

 

 

lykkebringende vase

 

 

lykkebringende parasol

 

 

lykkebringende sejrsbanner

 

 

lykkebringende uendelig knude

 

lykkebringende dharmahjul3

 

 

lykkebringende fisk

 

 

lykkebringende konkylie

 

 

lykkebringende lotusblomst

 

 

lykkebringende vase

 

 

lykkebringende parasol

 

 

lykkebringende sejrsbanner

 

 

lykkebringende uendelig knude

 

lykkebringende dharmahjul3

 

 

lykkebringende fisk

 

 

lykkebringende konkylie

 

 

lykkebringende lotusblomst

 

 

lykkebringende vase

 

 

lykkebringende parasol

 

 

lykkebringende sejrsbanner

Her går stregen og slutter siden ...
        Klik her for indholdsliste, sitemap    © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din f√¶rden p√• netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breveLama Tendar Olaf H√łyer CV
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               S√łger du bestemte emner, kan du indtaste dine s√łge ord i din brawsers s√łgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk