Bodhisatvaløfter

Der findes to transmissioner for Bodhisatva løfter, som stammer fra henholdsvis Nagardjuna og Asanga. De kaldes for Shantideva‘s transmission og Dharmakirti’s, fordi Shantideva formulerede Nagardjuna’s transmission og Dharmakirti formulerede Asanga’s. Shantidevas transmission kaldes ogsÃ¥ for [Nagardjunas] ’Dybsindige Anskuelse’ – mens Dharmakirtis ogsÃ¥ kaldes for [Asangas] ’Vidtrækkende Handling’.
I følge Shantideva (fra Gampopa’s bog: Befrielsens ædelsten) lyder løftet sÃ¥dan:
“LigesÃ¥ længe som det begyndelsesløse samsara varer ved, vil jeg udvirke uendelige mængder af handlinger til gavn for andre sansende væsner. Foran Buddha, verdens beskytter, vier jeg mit sind til fuldstændig oplysning.”
“Ligesom fortidens Sugata'er (= de henrykte, altsÃ¥ Buddha'erne) udviklede deres sind mod fuldstændig oplysning, sÃ¥ledes vil ogsÃ¥ jeg gradvist gøre fremskridt gennem Bodhisatva træningen. Da jeg nu har pÃ¥taget mig den hellige ed, at opnÃ¥ oplysning for at gavne de sansende væsner, sÃ¥ vil jeg ogsÃ¥ træne trin for trin i de relevante discipliner.”
I følge Dharmakirti lyder løftet således (fra Gampopas bog: Befrielsens ædelsten):
“Jeg beder til alle Buddha'er og Bodhisatva'er i de ti retninger, tænk pÃ¥ mig. Ved kraften fra rødderne til mine dyder, som er samlet sammen i tidligere liv ved at udføre gavmildhed, rigtig opførsel og meditation, og ved rødderne til de dyder, som jeg har tilskyndet andre til at fÃ¥ samlet, og ved disse (dyder, sanskrit: punya, som andre har samlet sig), som jeg med glæde har værdsat, herved pÃ¥tager jeg, som hedder: (her siger du dit navn) den hellige ed, at opnÃ¥ uforlignelig, ren og fuldstændig oplysning, ligesom i Tathagata'erne, Vinderne, de rene og fuldkomne Buddha'er, de befriede Sejrrige med de fuldkomne evner ogsÃ¥ først pÃ¥tog sig den hellige ed, at opnÃ¥ ren, fuldstændig og stor oplysning og at gøre som Bodhisatva'erne pÃ¥ de forskellige Bhumi'er (Bodhisatva-trin). SÃ¥ ligesom dem vil jeg med navnet: (dit navn) nu fra dette øjeblik af indtil jeg opnÃ¥r oplysningens essens, fremkalde kraften fra uforlignelig, ren og fuldkommen stor oplysning for at komme sansende væsner til undsætning, som mÃ¥ bæres over (samsara’s hav), og for at befri de, som ikke er fri, og for at fÃ¥ dem med Ã¥ndenød til at trække vejret frit igen, og for at bringe dem, som endnu ikke er helt fri for lidelse, til (tilstanden) fuldstændig hinsides elendighed.”
Lama eller Acharya, som giver løftet til aspiranten, siger herpÃ¥: “Mit gode barn, ønsker du at modtage følgende hellige ed fra migselv, Bodhisatva: (Lamas navn) og ønsker du at udøve den basis for træning og rigtig opførsel, som alle fortidens Bodhisatva'er udøvede, hvorved de opnÃ¥ede fuldstændig færdighed [ sanskrit: paramita] i træningen. Ønsker du ogsÃ¥ at udøve den basis for træning og rigtig opførsel, som alle fremtidens Bodhisatva'er vil udøve, hvorved de vil træne, og vil du udøve den basis for træning og rigtig opførsel, som alle de Bodhisatva'er udøver, som for tiden er tilstede i verden?”

Shamar Rinpotje omtaler, at der er 4 løfter:
1.) Svigt ikke Buddha, Dharma og Sangha.
2.) Lad være med at få nogen til at fortryde, hvad de ikke burde fortryde.
3.) Gør ikke andre ondsindede.
(Disse 4 løfter er generelle for begge to transmissioner. De to traditioner har lidt forskellige detaljerede løfter. Shantidevas transmission har 14 generelle rodløfter og 4 rodløfter for individer med middelmÃ¥dig evne samt kun et løfte for folk med ringe evne. Dharmakirtis transmission har 4 rodløfter og 46 sekundære løfter. Disse løfter karakteriseres ved at fokusere pÃ¥ din egen overlagte hensigt. Det at virkeliggøre Bodhisatva løfterne kaldes for de 6 fuldstændige færdigheder eller paramitas. Der findses ogsÃ¥ en tradition med 10 rodløfter og 48 gren-løfter fra Sutra’en: Brahmadjala Bodhisatva Shila Sutra.)
Shamar Rinpotje skriver i øvrigt, at der egentlig ikke er tale om eventuelt at bryde et af disse løfter eller alle buddhistiske løfter i det hele taget. Løfterne eksisterer ikke, fordi vi skal have nogle regler. At overholde dem har ingen værdi i sig selv. Løfterne virker som en beskyttelse af det Ã¥bne sind eller det gode hjerte. Dette lyse sind overdøves nemt af lidenskabelige følelser og alle mulige andre slags fordomme, som du er tilknyttet og identificerer dig med pÃ¥ grund af vane og din livshistorie. SÃ¥ ønsker du at udvikle og bevare Bodhicitta, mÃ¥ du passe godt pÃ¥ den menneskelige godhed, som du ønsker at have som vane. GÃ¥r du imod meningen med Bodhicitta, ødelægger du det hellige bÃ¥nd eller løfte, som ellers velsigner dit liv og forbinder dig med alle Buddha’er og Bodhisatva’er. Herved spildes noget af samlingen af værdifulde punyas (dyder) og samskaras (talenter) og de karmiske muligheder forringes. Til gengæld vil løfterne ikke blot bære dig gennem vanskeligheder, men ogsÃ¥ fordoble samlingen af gode samskaras ved en selvforstærkende proces, nÃ¥r du bærer dem med dig.
 |
Læs ogsÃ¥ Karmapa’s artikel: Compassion (om medfølelse - pÃ¥ engelsk). Læs Bokar Rinpotje’s bog om: Lodjung og Bodhisatvaløfterne (pÃ¥ fransk) for uddybning af emnet. Baggrunds billedet pÃ¥ denne side er Avalokitesvara (tib.: Tjenresig), som er et udsnit fra tangkha’en pÃ¥ Tilogaard.
|