regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befirelse og oplysning

Forsiden

sitemap

Tendar

Klik her for artiklen som PDF fil for optimal udskrift på din printer. På PDF filerne er der blandt andet side tal. Teksten er den samme som her på siden, men med et lidt andet design med henblik på udskrift på papir i A4 størrelse.

De 6 Fuldstændige
Færdigheder

De 6 Paramitas

Den helbredende Buddha, Bhaishadjyaguru. Fotograf ukendt.

Statue af ‘Medicin Buddha’  Bhaishadjyaguru. Sundhed.

 

Gavmildhed

 dana   
 shila
 kshanti
 virya
 dhyana
 pradjña


       etik
    tÃ¥lmod
       iver
    meditation
      klarhedens vished      

 

 De plejer at blive kaldt for  de 6 fuldkommen-gørelser. Jeg foretrækker betegnelsen  fuldstændige færdigheder, fordi det dermed er forklaret, at der bÃ¥de er noget, som er gjort færdigt, samt at man har opnÃ¥et en  færdighed ved det.
 

 

  De seks fuldstændige færdigheder  eller  paramitas  pÃ¥ sanskrit, er særkendet pÃ¥ Bodhisatvaernes fartøj, bÃ¥de pÃ¥ Sutra og Tantra mÃ¥den. Med sÃ¥danne fuldstændige færdigheder nÃ¥r man hurtigt Buddhatilstanden, Nirvana, som karakteriseres ved befrielse for misforstÃ¥else, tilsløring og besættelse, samt oplysning af hele sit eget væsen og hele sin inkarnation. Ønsket om at gavne andre kan dog føre til flere inkarnationer i fremtiden, fordi et sÃ¥dant ønske danner  karma frø  [sanskrit:  bidjas].
 

 

 De 6 fuldstændige færdigheder  er udtryk for det overskud, som Bodhisatva'en føler og spreder om sig. De er ogsÃ¥ program for træningen i Bodhicitta, det lyse sind, som kendetegner Bodhisatva'en:  pradjña, klarhedens vished, erkendelse af  sunyata, hjertets Ã¥benhed, venskabelige kærlighed,  maitri, og dybe medfølelse,  karuna. De 6 fuldstændige færdigheder  udvikles gradvis gennem de 10 sÃ¥kaldte  Bhumi’er  eller Bodhisatva-trin. De første fem fuldstændige færdigheder udtrykker Upaya, som betyder virksomme midler eller metoder, og den sjette paramita, Pradjña er klarhedens vished, som er en medfødt - skønt i reglen tilsløret - evne. Man finder ikke klarhedens vished uden virksomme midler, og man fÃ¥r ikke fuldstændig udvikling af de virksomme midler uden klarhedens vished. 
 

 

 Upayas betyder ikke blot, at metoderne for træning i Bodhicitta er virksomme, men ogsÃ¥ at den dygtige anvendelse af holdningerne og metoderne finder sted. Holdningerne sigter pÃ¥ at holde sind og hjerte Ã¥bne, fordomsfrie og rummelige. Metoderne fremmer sÃ¥dan holdning og beskytter den mod forfald. NÃ¥r holdningernes og de dygtigt udførte metoders virkning pÃ¥ sindets og hjertets Ã¥benhed erkendes,  erfares og overvejes, fÃ¥r man et glimt af klarhedens vished, pradjña. Den slags begivenheder bliver med tiden til en stor samling af erfaringer karakteriseret ved bÃ¥de menneskelig godhed,  dyder og gode menneskelige kvaliteter, som lagrer sig i vanerne, samt af personlig oplevelse af klarhedens vished. Det kaldes for de to samlinger.
   

 

 1) Gavmildhed  (sanskrit: dana) er beredvillig støtte og hjælp
       til andre uden onde hensigter eller virkninger med henblik pÃ¥ al mulig gavn for bÃ¥de én selv og andre. Det kaldes de 2 slags gavn. Ved gavmildhed gavner man andre direkte. Ved uselviskhed og Ã¥benhed gavner man sig selv, fordi tilstanden virker befordrende for  befrielsen.  
 

 

 2) Etik (sanskrit:  shila), eller disciplin, er et velovervejet ønske
      og en aktiv indstilling til omverdenen, om at gavne andre om muligt, og ikke  skade nogen med vilje eller overlæg.  
 

 

 3) TÃ¥lmod (sanskrit:  kshanti)  er at  forhindre ondskab, bÃ¥de
       sin egen og andres ondskab mod andre. Det betyder ikke at finde sig i alt muligt, skønt det nogle gange betyder netop dét. TÃ¥lmodighed er naturligvis ogsÃ¥ at lade enhver udvikling fÃ¥ lov til at tage sin egen tid. Det gælder bÃ¥de modningen af den gode  karma, samt erkendelsen af hvorvidt man kan nÃ¥ sit mÃ¥l med de midler man umidelbart har til rÃ¥dighed, eller om man er nødt til at vente pÃ¥ de rette omstændigheder og det rette tidspunkt. I den situation er tÃ¥lmod udholdenhed. Men den generelle betydning er at undgÃ¥ ondsind. 
 

 

 4) Iver (sanskrit:  virya)  eller dygtighed bruger den rette energi,
       men lader bÃ¥de sig selv og andre mere op. Iver er uden sløvhed eller ophidselse. Meningen med virya er vedholdenhed. Man kunne ogsÃ¥ kalde dette punkt for stædighed, men meningen er snarere stadighed eller en vedvarende indsats for at træne i  Bodhicitta. SÃ¥ det er noget med bevaring af energi i en længere varende indsats uden udsigt til hurtige resultater og modsætningen til modløshed og opgiven. Denne vedholdenhed er nødvendig under belastning fra  klesha’erne, de lidenskabelige følelser, og i situationer med  forhindringer. SÃ¥, giv ikke op. Opgiv  tilknytning. Det Ã¥bne sind og hjerte uden fordomme, altsÃ¥ Bodhicitta, er den eneste  psykologisk realistiske  løsning pÃ¥ de lidenskabelige følelsers dominans,  begrebernes tyranni,  karma’s tvang og  sindets uvidenhed om sig selv, skt.:  avidya.  Iver er den bedste betegnelse for resultatet af træningen, som Bodhisatva’en besidder som en ressource i bestræbelserne pÃ¥ at gavne andre. 
 

 

 5) Fuldstændig færdighed i meditation(sanskrit:  dhyana)
    er færdig udviklet evne  og mesterskab i meditationernes opbyggende og fuldendende faser ved  sadhana (visualiserings praksis) og / eller mesterskab i  shamatha og vipashyana. Dhyana er sÃ¥ledes som fagligt udtryk forskellig fra bhavana (tibetansk: gom), som betyder træning i meditation. Der er 4 slags stadigt dybere mesterskab i samadhi,  de 4 dhyanas.
 

 

  6)Klarhedens Vished  (sanskrit:  pradjña - tibetansk:
Statue af Pradjnaparamita, personificeringen af klarhedens visdom. Statuen er fra Java. Fotograf ukendt.sherab)
  -  betyder fuld bevidsthed om den medfødte skarpe skelne-evne og følsomhed, som almindeligvis betegnes som sindets klarhedsnatur. Pradjña er en egenskab eller kvalitet ved sindets klarheds-natur, som i reglen opdages under træningen.  Pradjña betegnes ogsÃ¥ som 'urfrisk evne til viden.'

Pradjñaparamita, personificeringen af klarhedens vished. Statue fra Java. Hun er nok den vigtigste Buddhainde og kaldes ogsÃ¥ alle Buddha’ers mor.

De fleste tror ikke, at de har evnen og er blandt andet derfor ubevidste om sindets medfødte, iboende, afklarede, skelnende og følsomme vished ved sin egen klarhed. De  3 slør  forhindrer den umiddelbare oplevelse af Pradjña. De 3 slør fjernes af de 6 fuldstændige færdigheder. Klarhedens Vished viser alt, som et menneske kan vide, vel at mærke ikke leksikon viden, men  den direkte erfaring, sanskrit:  pratyaksha, som man opnÃ¥r, nÃ¥r intet længere forhindrer  sindets iboende  strÃ¥lende  klarhed.  PÃ¥ siden  Om Buddha 1  forklares dette  ved de forskellige faser i oplysnings processen, som for Buddha Sakyamuni  varede i 12 timer.

 
 Pradjña oversættes normalt med udtryk som klarhedens visdom, relativ visdom og medfødt visdom. Men pradjña er ikke visdom, men bevidstgørelse. Derfor bruger jeg udtrykket vished, gammelt dansk for bevidsthed. Visdom vil forhÃ¥bentlig komme efterhÃ¥nden som du udvikler forstÃ¥else for andre mennesker, dyr, miljø og situationer. Men det er meget svært for egentlig visdom, hvis du ikke er bevidst om dit eget sinds formÃ¥en og begrænsning. (Læs mere i artiklen: Om opfattelsen 2, sindets virksomhed.) Men der er altsÃ¥ opstÃ¥et en tradition blandt oversættere, hvor man betegner pradjña som visdom. Der findes et andet begreb for vished, nemlig  visdomsindet (sanskrit: djñana - tibetansk: yeshe), som betegner lidenskabernes  - eller de lidenskabelige følelsers -  forvandling til visdomsind. Dette visdomsind er af intuitiv og emotionel karakter.

 
 Pradjña, klarhedens vished, kan ogsÃ¥ betegnes som skelne-evnens vished, fordi klarhedens vished erkender forskelle og det forskelsløse. Sindets  klarhedsnatur er simpelthen denne vished og omvendt.
  SÃ¥ pradjña betyder bÃ¥de noget medfødt og iboende i sindet - samt en opdagelse, som forandrer den enkeltes opfattelse af virkeligheden, nÃ¥r erkendelsen virkeligt sætter sig igennem. PÃ¥ denne mÃ¥de er klarhedens vished et potetiale for de fleste, som de normalt ikke tænker noget særligt om - og en bevidstheds funktion for erkendte yogi'er.

 
 NÃ¥r man ikke længere er tilknyttet sine oplevelser, slipper man for en masse arbejde i sindet med al den sædvanlige tilknytning ved at kunne lide, ikke lide eller være ligeglad, Ved at skulle vende og dreje fortolkningerne og reaktionerne. I stedet afklarer sindet sig selv og viser sine intuitive evner og stor præcision i opfattelsen. Denne mulighed kan du komme til at opleve i glimt. Det er erfaring om sÃ¥danne glimt, som man kan samle pÃ¥ i forbindelse med de  to samlinger. Den anden samling bestÃ¥r af dyder (punya).

Click here to get to the top

 

 

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

6 Paramitas

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden pÃ¥ netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk