Den 8 foldige vej
Resterne af den gigantiske stupa i Sarnath, stedet hvor Buddha Sakyamuni for første gang erklærede den 8 foldige vej. Det er kun stupaens kerne, som endnu består.
Udviklingen mod Bodhi beskrives som en vej, det vil sige en proces. Det er en tilvænnings-proces til Buddha Dharma'ens anskuelser og metoder. Det er også en afviklings proces af dårlige vaner og begreber samt tilknytning og identifikation. Der er 8 områder, hvor denne udvikling udfolder sig i, og som derfor har særlig interesse. Det er områderne, hvor man må gøre en indsats
Det hedder derfor rigtig eller fuldkommen det ene og det andet. Hvad er sÃ¥ rigtigt eller fuldkomment? Det rigtige resultat, naturligvis, altsÃ¥ frigørelsen. Heri ligger implicit, at det, som ikke er rigtigt, bør afvikles. Hvad er det sÃ¥, som afgjort ikke er rigtigt? Det er naturligvis alle forhindringerne for frigørelse og oplysning. Oversættelsen ‘rigtig’ er af sanskrit ordet samyak. Det betyder sÃ¥ledes ogsÃ¥ gennemført, færdiggjort eller udtømmmende. Den otte foldige vej hedder astâñgika-mârga pÃ¥ sanskrit.
1: Rigtig anskuelse (sanskrit: samyak drishti, ordret: syn) 2: rigtig analyse (samyak samkalpa, forståelse, beslutning og hensigt) 3: rigtigt sprog (eller sprogbrug: samyak vak) 4: rigtig handling (samyak karmanta) 5: rigtig livsførelse (samyak adjiva) 6: rigtig indsats (samyak vayama) 7: rigtigt vågent nærvær (samyak smriti) 8: rigtig samadhi (meditativ trance, fuldstændig optagethed eller fordybelse ved opmærksomt fokus).
Hvordan man kultiverer disse 8 områder, fremgår af Tilogaard netsteds andre sider. Men det begynder med afkald, sanskrit: naishkramya. At give slip på tilknytning og identifikation med alle oplevelser. Dette punkt svarer til det andet punkt i den 8 foldige vej. Alle 8 punkter udtrykker forskellige lære-processer, som det tager sin tid at tilegne sig og derpå gøre til sine egne vaner og begreber. Når alle disse 8 er helt rigtige eller fuldstændige, indtræffer befrielsen og indsigten dumper ned meget pludseligt eller overraskende, men det er ikke den ottefoldige vej som sådan, der er årsagen til det. Den 8 foldige vej fjerner forhindringerne for indsigt, befrielse og oplysning. Når de er borte, kommer det hele af sig selv. Der er ikke nogen, som befrier nogen. Sindet befrier sig selv af sig selv, når bevidstheden genkender sin egen natur.
 |
Det traditionelle billede på det, er slangen, som har slået knude på sin krop. Den behøver ikke nogen til at løse knuden op. Den gør det helt af sig selv, når den bliver opmærksom på tilstanden og ikke længere gider sidde fast i en knude.
|