Finansiering
Forretnings principperne er lidt usĂŠdvanlige
Lama-virksomheden er ogsÄ en forretning, men den fÞlger traditionen og ikke de moderne markeds-principper for Ändsvidenskabelig aktivitet. Mange buddhistiske centre har indfÞrt en prispolitik, som svarer til det moderne samfunds almindelige form for finansiering med banklÄn, kreditter og mere eller mindre faste priser pÄ kursus og konsultation til fÞlge. Det ser jeg som gammel hippie ingen grund til. Man kan lige sÄ godt vÊnne sig til den traditionelle mÄde, fordi den bringer penge vÊk fra den direkte interaktion og i stedet fokuserer pÄ frembringelse af den gode karma i samspillet. SÄdan har man finansieret Buddha Dharma i umindelige tider, selvom det giver enhver bogholder grÄ hÄr i hovedet.
ForelÞbig er hverken Meditationskolen eller jeg selv pÄ nogen mÄde blevet forgyldt ved denne model, men jeg tror pÄ forretnings princippets mange fortrin. Som arving til yogiernes ligegyldighed overfor penge, indretter jeg mig efter forholdene men vil ikke Êndre den oldgamle tradition.
Dharma koster ikke noget, men det gÞr husholdningen og konsolideringen af institutionen Tilogaard Meditationskole. StÞt derfor min generelle Lama virksomhed, hvis du synes, at den er god, sÄ den kan finansieres og udbygges. Du fÄr medejerskab, opsamler godhed og fÄr hÞstet fortjeneste (sanskrit: punya) ved din deltagelse, bÄde som elev, sponsor eller klient.
SÄ reflekter venligst over pÄ hvilken mÄde, som du Þnsker at deltage, nÄr du vil vÊre med. Hvis du er lÊrevillig, kan du blive elev. Hvis du vil stÞtte, kan du blive sponsor. Hvis du har brug for tjenester, er du klient, som det forklares nedenfor. Hvis du blot er en ven, gÞr du mig glad.

De enkle principper for Dharma og penge
1) Eleverne betaler ikke for instruktion og undervisning, fordi de er Buddha Dharma'ens fremtid. De mÄ ikke afholdes fra at sÞge rÄd og vejledning af Þkonomiske Ärsager, hvis de fÄr problemer eller brug for vejledning. Traditionelt er det sponsorer, som finansierer en Lamas virksomhed. Du er derfor velkommen til at yde bidrag, men ikke som betaling for privat undervisning. En elev kan sÄledes godt vÊre sponsor, men er det ikke som elev.
2) Sponsorer opfordres til at stĂžtte den generelle Lama virksomhed, fordi at give er godt, virksomheden er vĂŠrdifuld, og gaven giver alle god karma og bibringer de 2 slags gavn (gavn for bĂ„de dig selv og andre). Som sponsor opnĂ„r du samling af ‘punya’ - fortjeneste eller dyder - ved at stĂžtte noget godt, og du fĂ„r andel i ejerskabet til Dharma virksomheden ved din deltagelse. Ved din forbindelse med aktiviteten fĂ„r du del i den gode karma, som opstĂ„r ved at formidle Dharma, uanset hvilken karma du i Ăžvrigt samler pĂ„. Ganske vist er der i grunden hverken en giver, en overdragelse, en modtager eller en gave. Det er netop i sĂ„dan Ă„nd af Bodhicitta, at gaven giver sĂ„ meget mere godt. En sponsor kan ogsĂ„ vĂŠre klient.
3) Klienter, som fÄr tjenester udfÞrt, bÞr yde noget til gengÊld, men de bestemmer selv hvad, som de vil bidrage med. Man bÞr yde efter omstÊndighederne. Som kineserne siger: en skÄl ris er nok. OgsÄ dette princip er der for den gode karmas skyld.
4) Institutionelle klienter, som Ăžnsker foredrag eller lignende, bliver nĂždt til at betale efter tarif, da de ellers ikke ved, hvordan de skal gĂžre det rigtigt. Institutioner er jo ikke mennesker, selvom de reprĂŠsenterer dem. Ring eller send en e-mail [
E-mail
] og bed om info. (’institutionelle klienter’ er offentlige og private institutioner, som i hovedsagen er finansieret ved offentlige midler).
Tilogaards regnskab
Klik her for regnskabet 2014 Klik her for at se regnskabet 2013 - 2014 Klik her for at se regnskabet 2012 - 2013
|