|
5 emner for meditation og 3 emner for studier
|
30. juni - opdateret 23. juli 2018.
Nu er ledelsen af Shambhala International, Kalapa Council, gÃ¥et i gang med at nedlægge sig selv, og Sakyong Mipham er fyret fra Naropa Universitetet og træder midlertidigt tilbage som øverste leder af Shambhala International. (Sakyong er en titel, som betyder fyrste. Sakyong Mipham er Trungpa Rinpotje’s søn.) Imens starter en advokat undersøgelse om sex krænkelser og magt misbrug i organisationen.
Et privat initiativ ‘Project Sunshine’ har afsløret Sakyong Mipham’s angivelige erotiske krænkelser og magt misbrug.
Sakyong Mipham har beklaget, at de forførte kvinder føler sig krænkede, men siger i øvrigt ikke sÃ¥ meget. De krænkede kvinder er anonyme for os, men er kendte af bÃ¥de ‘Project Sunshine’ og Sakyong Mipham. Mange medlemmer af Shambhala centrene er begyndt at kræve reform og ny ledelses struktur uden noget ‘kongeligt’ diktatur. Shambhala International har hverken demokratisk repræsentation af medlemmerne eller en meritokratisk struktur for lederne og Dharmalærerne.
Denne beretning startede den 30 juni og sidste nyt kom den 14. juli. Sagen er blevet rapporteret vidt og bredt, og der er mange dokumenter. De mange dokumenter synes at skjule de meget fÃ¥ fakta i sagen. MÃ¥ske skyldtes Sakyong Mipham’s krænkende forhold til disse kvinder hans forhold til alkohol, skønt fuldskab alene skaber jo ikke en krænker, udbytter eller en angiveligt kriminel. Sagen antyder svaghed i hans karakter og viser hans usunde karma. Derfor stiller folk nu spørgsmÃ¥lstegn ved hans egnethed som Dharmalærer. Sakyong Mipham synes dog ikke at tvivle pÃ¥ sig selv, hverken som medmenneske eller Lama.
Den fyrstelige Sakyong Mipham har hverken tilstÃ¥et noget eller helt afvist noget. Det har han brugt tre breve og to uger pÃ¥ at forklare. Nu vil han ikke sige mere, fordi en advokat undersøgelse er sat i gang. ForhÃ¥bentlig vil han fortælle lidt mere til advokaten. Det vides ikke, hvor lang tid advokaten skal bruge pÃ¥ at fÃ¥ ham til at sige noget. Egentlig venter vi blot pÃ¥ Sakyong Mipham’s beretning om begivenhederne for at kunne konkludere et eller andet.Med mindre han til slut vælger at benægte alle anklagerne og pÃ¥stÃ¥, at der ingen krænkelser fandt sted. SÃ¥ er det ord mod ord med alle os andre som dommere og jury. Men han slipper næppe for at indrømme noget af det.
MÃ¥ske falder han trods alt ikke ned fra sin trone, men han er allerede snublet over etikken og skaden er sket.
Shambhala International er siden Ã¥rets begyndelse blevet presset pÃ¥ finanserne, efter Project Sunshine phase 1 blev kendt. Læs ‘finans direktørens’ email her.
I Danmark er der kun en lille Shambhala gruppe i København. Shambhala trænings programmet er en slags buddhisme uden Buddha, skønt dette naturligvis er en noget forsimplet og grov beskrivelse. Shambhala International støtter den ‘alternative’ Karmapa Ogyen Dordje og vil ikke kendes ved Tilogaards protektor den ‘klassiske’ Karmapa Thrinle Thaye Dordje, sandsynligvis pÃ¥ grund af deres forbindelse med Thrangu Rinpotje og Surmang kloster komplekset i Amdo, Trungpa Rinpotje’s oprindelige hjemstavn, som i Ã¥rhundreder har været i forbund med Situ Rinpotje’s klostre.
Artiklen om skandalen i Shambhala International er blevet lang og omfattende, så den er flyttet til sin egen side. Der rapporteres i dybden, fordi Shambhala træningen har sin rod hos Trungpa Rinpotje og i Karma Kadjy traditionen. Og fordi de fleste Dharma organisationer mangler bevidsthed og en politik om seksuelle rovdyr i deres midte.
Klik her for at læse den lange artikel
![]() |
Desuden viser historien her et typisk problem hos religiøse samfund, som viser et behov for klage muligheder og procedurer for behandling af sådanne klager indenfor organisationerne. Historien viser også en utilbørlig tilbageholdenhed hos de religiøse samfund for at indbringe sagerne for politiet eller hjælpe ofrene med at føre civile søgsmål ved domstolene. Noget sådant er naturligvis ikke lige det første, som man tænker på, når man laver vedtægt for et religiøst samfund, så det er måske ikke så mærkeligt, at der mangler politik på området. Det skulle dog ikke forhindre de ansvarlige bestyrelser i Danmark. Det er nu, at der bør sættes gang i initiativer, fordi problematikken er blevet kendt, og skaden ved ikke at have en politik på plads er blevet demonstreret.
I de smÃ¥ buddhistiske grupper i Danmark er der næppe behov for at danne nævn og sÃ¥ videre, men grupperne kunne sagtens formulere hensigts erklæringer og etablere en politik pÃ¥ omrÃ¥det, som de kan vedhæfte deres vedtægt. Det kaldes ‘rettidig omhu.’ Hvis det undlades, kan det blive ødelæggende for bÃ¥de organisation og medlemmer.
Tilogaard Meditationskole er om muligt den mindste Dharma organisation i Danmark. Så at oprette nævn og så videre er ikke aktuelt. Der er procedurer på plads i vedtægten med henblik på afsættelse af den residerende Dharmalærer, nemlig §3. Eventulle krænkelser og magt misbrug tager det såkaldte Fællesmøde sig af. Vedtægten indeholder dog ikke bestemmelser direkte om misbrug som emne, men om medlemmernes utilfredshed med Dharmalæreren.
(Det gælder dog ikke for mig selv, fordi institutionen endnu ikke er blevet ejer af fast ejendom, og derfor har karakter af en privat virksomhed. Det vil sige, at for tiden er institutionen og jeg selv identiske og forholdet til eleverne er personligt og privat. Der er endnu ikke udpeget en ‘forvalter’ efter vedtægten, fordi det hverken er nødvendigt eller muligt. Der er ingen kandidater til posten. Desuden lever jeg som munk og underviser ikke i erotisk Tantra. Men der er altsÃ¥ tænkt pÃ¥ fremtiden, da vedtægten blev lavet.)
Klik her for at læse den lange artikel.
‘Crown Publishing Group’s Harmony imprint’ er navnet det bog forlag, som har udgivet Sakyong Mipham’s bøger. Det meddeles nu, at forlaget ikke længere vil udgive flere af hans bøger. Det betyder formodentlig, at de heller ikke vil genoptrykke de gamle titler. De har fÃ¥et nok og føler sig overbevist om, at Sakyong Mipham har misbrugt sin position som Lama og krænket flere kvinder. Hermed følger de i sporet pÃ¥ Naropa Universitetet i Boulder, Colorado, som fyrede Sakyong Mipham fra bestyrelsen af den samme grund for nogle uger siden. Sakyong Mipham er den berømte Lama Trungpa Rinpotje’s søn.
Sagen om Sakyong Mipham’s erotiske krænkelser og magt misbrug er dog endnu ikke afgjort eller opklaret. Der foregÃ¥r i øjeblikket en intern advokat undersøgelse indenfor hans organisation ‘Shambhala International.’ Sakyong Mipham har endnu ikke fortalt offentligheden om sin egen oplevelse af de angivelige erotiske krænkelser og overgreb. Man kan sÃ¥ hÃ¥be pÃ¥, at han trods alt vil fortælle noget til den undersøgende advokat. Lige nu kender vi kun til de klagende kvinders beretninger til ‘Project Sunshine’ (læs om sagens detaljer pÃ¥ link’et for neden).
Shambhala Publishing er navnet pÃ¥ et andet bog forlag, som ret pÃ¥faldende ikke har udgivet Sakyong Mipham’s bøger, selvom Shambhala Publishing faktisk blev oprettet af nogle af Trungpa Rinpotje’s elever for meget længe siden. Forlaget er med tiden blevet meget stort, blandt andet har man overtaget ‘Snow Lion Publications’ for nogle Ã¥r siden.
Billedet viser Shambhala Publishing’s logo, en brændende vadjra.
Direktøren for Shambhala Publishing Nikko Odiseos har udtrykt sin sympati med medlemmerne af Shambhala centrene. Flere af de ansatte er ogsÃ¥ medlemmer af diverse Shambhala centre. "Vi deler selvfølgelig et navn og noget historie," siger Odiseos til 'Publishers Weekly’ (USA).
Læs om det her (Publishers Weekly)
Læs om skandalen med Sakyong Mipham her.
2. august - opdateret den 5. august 2018.
Ogyen Dordje (se billedet) meddeler, at han ønsker at rejse tilbage til Indien. Han bor i øjeblikket i USA. Han nævner blandt andet et ønske om at deltage i en stor konference i Dharamsala med Dalai Lama til november som anledning.
Baggrunds info: Ogyen Dordje er den ‘alternative’ eller ‘kinesiske’ Karmapa i modsætning til den ‘klassiske’ 17. Karmapa Thrinle Thaye Dordje, som ikke begrænses i sine bevægelser, og som ikke besværes af kriminal sager om skattesnyd og sorte penge. SÃ¥ husk det nu: Karmapa Thaye Dordje har intet med Ogyen Dordje’s mange problemer og skandaler at gøre. Han har en helt anden historie og lever under helt andre forhold. Begge Karmapa’er har dog forbud mod at besøge eller tage ophold i Rumtek Klosteret i Sikkim pÃ¥ grund af den verserende retsag om ejerskab, som har stÃ¥et pÃ¥ siden 1997.
Læs mere her: hvorfor er der to Karmapa’er?
Man kunne jo tro, at Ogyen Dordje bare tog afsted, når tiden nærmer sig for konferencen i Indien, men det gør han ikke. Først vil han lave en aftale med den indiske regering. Angiveligt befinder Ogyen Dordje sig i USA på grund af sygdom, men det var tilsyneladende kun et påskud for at slå sig ned der. Selvom det har været nævnt, at han led af depression, foreligger der kun antydninger af det, ved hvad han selv har udtalt i februar, og hvad onde tunger har påstået uden dokumentation. Ogyen Dordje siger nu til TV kanalen RFA, at det har været godt at få slappet både krop og sind af ved opholdet i Amerika. Så kan man jo lægge det i det, som man ønsker.
Ogyen Dordje vil gerne tilbage til Indien, men han vil ikke returnere, medmindre han får bedre opholds betingelser, som han nu forhandler med den indiske regering om. Man kan undre sig over, at han omtaler det offentligt, for hans krav er ret delikate og udtrykker ikke helt det rette samfunds sind, kan man sige, for han kræver jo nærmest at få lov til at være hævet over loven som en konge. (Det tillader indisk lov naturligvis ikke, så kravet er måske slet ikke fremsat med en forventning om at blive imødekommet. Ogyen Dordje har ikke fremsat dette krav offentligt, men det fremgår af sammenhængen, at han har sådant et krav.)
Ogyen Dordje vil ikke møde for en domstol, hvor han er anklaget for skattesnyd og sorte penge. Det er dog temmelig tvivlsomt, om han kan undgå at skulle stå foran en dommer i en kriminalret, hvis han opholder sig i Indien. Der synes ikke at være nogen mulighed for at undgå det.
Desuden vil han have lov til at rejse frit og slå sig ned og bo, hvor han ønsker.
Måske er han bedst tjent med asyl i USA, hvor der ikke verserer retsager, og hvor han kan bo og rejse frit. Som sagen kendes i dag, er der intet, som tyder på, at han vil få sine krav opfyldt.
Så måske er hans offentlige meddelelse et forsøg på at retfærdiggøre hans permanente ophold i USA. For når hans tilhængere får at vide, at den indiske regering ikke vill imødekomme hans krav, kan de jo nok forstå, at han er nødt til at forblive i USA. I stedet for at skulle møde for retten som en kriminel, vil han i stedet fremstå som et offer og en forfulgt, er der jo nok nogle, som kunne tro. Rigtig mange mennesker tror jo, at han er en sand helgen, så det er ubegribeligt for dem, at han måtte skulle møde for en kriminalret. De mener ikke, at der kan være noget som helst galt med deres Lama, så det må jo være den Indiske regering, som er på afveje. Vi får se, hvad alt dette fører til senere.
Ogyen Dordje’s mange problemer og skandaler har givet anledning til en længere artikel, som fortsætter beretningerne fra februar i Ã¥r, hvor der var en endnu længere redegørelse.
Derfor er begge artikler flyttet til deres egen side:
Ogyen Dordje’s mange problemer (link til fortsættelsen pÃ¥ denne nyhed).
Nu vil et privat initiativ tvinge politikerne pÃ¥ Christiansborg til atter at behandle et borger forslag til lovgivning om formodet samtykke til organ donation. Et formodet samtykke betyder, at hvis man ikke har meldt fra pÃ¥ ‘Donor registeret’ og er blevet registreret som modstander, sÃ¥ vil myndighederne kunne gÃ¥ ud fra, at man ønsker at give sine indre organer bort, hvis man skulle være sÃ¥ uheldig af afgÃ¥ ved en utidig død, for eksempel ved en færdsels ulykke.
Det er en ikke informeret og meget dÃ¥rlig ide. Selve grundlaget for at give samtykke er, at man tror pÃ¥, at den afdøde - eller mere korrekt: hjernedøde - ikke oplever noget, nÃ¥r hjernen ikke længere fungerer, og det ikke længere er muligt at registrere nogen som helst virksomhed i hjernen. SÃ¥ enkelt er det desværre ikke. Der er flere historier om pludselige genoplivelser, selvom hjernen angiveligt var ophørt med at fungere efter alle lægelige forskrifter og lovens krav til hjernedøds kriteriet. Disse tilfælde af spontan genoplivning var altsÃ¥ ikke udtryk for et par svipsere. Der er noget helt galt med hjernedøds kriteriet. Det burde hedde ‘hjernedøs’ i stedet.
Det kræver mere heltemod, end de fleste besidder, at give sin krop bort, nÃ¥r den faktisk ikke er helt død endnu, og man faktisk ogsÃ¥ er vidne til at der skæres i kroppen og fjernes organer fra den. Det er ikke alle, som vil være bevidst tilstede ved en sÃ¥dan lejlighed, og det er ikke til at sige, under hvilke omstændigheder, man kan forvente at være bevidst tilstede. I sagens natur mangler der statistik om mulighederne. I en buddhistisk forstand er man først død, et pænt stykke tid efter hjertet er ophørt med at slÃ¥. Det kaldes, at ‘det indre Ã¥ndedræt’ endnu ikke er stoppet, selvom hjertet er stÃ¥et af. Ved den sÃ¥kaldte ‘hjernedød’ er der bÃ¥de det ydre og det indre Ã¥ndedræt i gang og livs-energien, sanskrit: prana, flyder uforhindret. Emnet er tidligere blevet indgÃ¥ende beskrevet i en artikel her pÃ¥ netstedet.
Læs den tidligere artikel om emnet her.
Det private initiativ har oprettet en forening og indsamlet 50.000 underskrifter for deres forslag. Derfor kræver loven, at Folketinget skal behandler forslaget som om, det var fremsat af et medlem. Et tilsvarende forslag fra sundhedsministeren blev forkastet tidligere. Der er ikke kommet et nyt flertal, sÃ¥ forslaget stÃ¥r til at blive forkastet, i øvrigt ligesom de fleste sÃ¥danne ‘borger forslag.’ Det vides ikke, hvornÃ¥r forslaget kommer til behandling pÃ¥ Folketingets dagsorden.
De fleste af Folketingets partier mener ikke, at tvang er den rette vej til at øge antallet af deltagere. Desværre er lovgiverne angiveligt ikke opmærksomme pÃ¥ problemet med hjernedøds kriteriet. Nemlig at hjernen ikke dør men indgÃ¥r i en særlig tilstand, som kan betegnes som ‘hjernedøs,’ nÃ¥r den medicinske videnskab kalder det for en slags død. En person i en sÃ¥dan tilstand er slet ikke død. Det vil sige, at en sÃ¥dan persons bevidsthed kan være aktiv og oplevende, selvom oplevelserne ikke fremkommer gennem aktivitet i hjernen. Personens bevidsthed er stadig forbundet med kroppen og er sÃ¥ledes ogsÃ¥ tilstede i situationen. En sÃ¥dan bevidsthed kan enten opleve, hvad der foregÃ¥r omkring kroppen, eller muligvis være langt borte i en slags drøm uden at opleve sin krop. Det er i reglen umuligt at afgøre, om det er det ene eller det andet, som er tilfældet.
Faktisk er dette ikke en form for tro, mens hjernedøds kriteriet faktisk er en form for overtro. Det er ikke nødvendigt at være buddhist for at forstå dette.
Organ donations registeret har fået 1 million deltagere (2017)
Sundhedsministeren beder om Etisk RÃ¥ds vurdering (2016)
Link til ‘Organdonation, ja tak’
|
|
![]() |
![]() |
Læs også: De gamle nyheder 2018, kapitel 1 (jan. - feb.) |
![]() |
![]() |
|
Politiet er bange for bedeflagene på Christiania
Politiet har vist mange problemer i øjeblikket med bedeflag og tibetanske flag i øvrigt. Tag en chill out og slap lidt af. Politiet er tilsyneladende lidt uopmærksom, når det handler om Grundlovs emner som for eksempel forsamlings frihed og religions frihed. (Læs artiklen om Tibetsagen i venstre klumme.) Politiet bør beskytte Grundloven - ikke udfordre den. Også politiet velsignes af bedeflagene. De må ligesom os andre vænne sig til at enevælden faktisk er afskaffet, og folk kan lide disse bedeflag... |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||
17. juni - opdateret 19. juni 2018. Paven kalder abort for et nyt holocaustI stedet for at fÃ¥ foretaget en abort bør familier ‘acceptere de børn, Gud giver dem,’ siger Pave Frans
“Jeg siger det med smerte,” sagde Pave Frans ved et møde for familier i Italien den 16. juni. “I det sidste Ã¥rhundrede blev hele verden skandaliseret af det, nazisterne gjorde for at forfølge racens renhed. I dag gør vi det samme - med hvide handsker pÃ¥.” Han er dog ogsÃ¥ tidligere kendt for at sige om emnet abort: “at ingen synd er sÃ¥ Billedet viser Pave Frans. SÃ¥ det kunne lyde som om, at den katolske Pave ikke sÃ¥ meget fordømmer den enkelte kvinde, som fÃ¥r abort udført, men diverse parlamenter i Vesten for at tillade det. Emnet er slet ikke sÃ¥ nemt, som denne historie kunne fÃ¥ det til at se ud. ‘Bare sig nej’ er slet ikke gangbar. Slet ikke, især ikke set fra et buddhistisk synspunkt. Det er kompliceret for den enkelte, som mÃ¥tte blive involveret i en abort, og det er kompliceret lov stof, nÃ¥r emnet udsættes for rets filosofi. Lama Jampa Taye skrev en bog engang om abort, hvor han nÃ¥r konklusionen, at set med buddhistiske øjne kan det ikke sanktioneres. Selvom det er en meget anerkendt Lama, som her udtaler sig, er ogsÃ¥ han blevet offer for simplificering af det komplekse emne. I øvrigt synes der ikke at være skrevet om emnet i de buddhistiske kredse, sÃ¥ man kunne fÃ¥ indtryk af, at der er en slags tabu. SÃ¥ lad os afklare emnet. Fra undfangelsen af er der et bevidst sansende væsen, et meget lille menneske barn, i en buddhistisk forstand. Abort tager livet af fosteret, sÃ¥ der er tale om en slags drab. Det er ogsÃ¥ et forsætligt drab, for det er hensigten, at fosteret skal dø. Derfor vil kvinden, som fÃ¥r foretaget en abort, ogsÃ¥ lide under den usunde karma, som er forbundet med et drab. Det vil det assisterende sundheds personale ogsÃ¥. I en vis forstand er det den opererende læge, som mÃ¥ udnævnes som drabs personen i en legal betydning, nemlig individdet som fører kniven, mens kvinden i en direkte forstand jo er passiv, skønt motivet til drabet kommer fra hende. SÃ¥, det er allerede indviklet og tvetydigt, hvad angÃ¥r karma. Husk ogsÃ¥ pÃ¥, at lægen jo normalt vil operere udfra de bedste motiver om at forhindre lidelse. Selvom et drab er et drab, er en abort i reglen et medlidenheds drab. PÃ¥ den baggrund bliver den resulterende karma en noget blandet affære. Det er helt absurd at sammenligne legal abort med drabet pÃ¥ 6 milioner jøder, som nazisterne foretog under anden Verdenskrig. Der var bestemt ikke tale om ‘medlidenheds drab.’ Det var heller ikke medlidenhedsdrab, da nazisterne dræbte homo’er, roma’er, sindssyge og mentalt handikappede mennesker. Nazisterne sÃ¥ stort pÃ¥ det enkelte individ og var kun søde overfor deres egne. Det er noget anderledes i dag. I reglen handler abort overhovedet ikke om noget, som bare ligner ‘race hygiegne.’ Det handler om meget syge børn, eller om børn som far og mor ikke er i stand til at tage vare pÃ¥ af mangfoldige grunde. SÃ¥, klap lige hesten, du overdrevne pave. I fremtiden vil man mÃ¥ske fremme bestemte gener og sÃ¥ videre, men det er jo endnu ikke emnet for den offentlige diskussion. Abort er ikke et simpelt drab, for man kan ikke adskille mor og foster. De udgør en enhed under graviditeten, sÃ¥ fosteret har ikke mere ret end mor. Derfor er de fleste buddhister tavse om emnet. Emnet er helt igennem tragisk. For alle. I Japan er der en Ã¥rsdag, hvor man mindes de dræbte børn ved abort i det forløbne Ã¥r, ved at tænde lys for dem i lamper, der som bÃ¥de udsættes pÃ¥ floderne, foto’et her er ved Kyoto. Lanterner pÃ¥ floden Miyazu ved Kyoto. Imidlertid kunne myndighederne godt gøre en større indsats for at fÃ¥ mødrene til at gennemføre graviditeten og bortadoptere barnet efter fødslen. Den mulighed bliver der ikke slÃ¥et pÃ¥ trommer for, sÃ¥ det kan høres. I øvrigt kan man ikke forbyde abort ved lov, uden at overlade det hele til kvaksalvere, nÃ¥r kvinderne sÃ¥ alligevel ønsker at abortere. Det var meget grimt, før abort blev tilladt, og det var de aborterende kvinders lidelser, som i det store hele motiverede lovgiverne til at legalisere. Fordi abort er kompliceret og tvetydigt, er ogsÃ¥ den usunde karma, som følger, kompliceret og tvetydig. Husk derfor at bruge beskyttelse. FÃ¥r du et uønsket barn alligevel, sÃ¥ overvej adoption... Lad kvinderne i fred, som ønsker abort. Det er deres eget ansvar, om de vil give liv til barnet, som de bærer pÃ¥. Læs om det her (DR). Læs ogsÃ¥ i Ordforklaringen om: abort |
||||||
Intet nyt i øjeblikket(så længe det nu varer)
Der er ikke rigtig sket noget, som bør rapporteres her. Der er selvfølgelig sket en hel del ting rundt omkring. Folk, som lider og slider sig selv op til ingen verdens nytte. Krig, fred og ulykker. Fylde, fryd og tilfredshed. Men lige nu er der intet nyt fra videnskab, forskning eller buddhismens lærde mennesker. Måske holder forskerne og filosofferne ferie. Måske sker der bare ikke noget her. Måske synes de lærde, at alt er blevet sagt. Hvis de siger mere, bliver det bare til gentagelser. Det kunne jo være, men hvad skal de så leve af? Vi hører sikkert mere, når pausen er overstået. Desuden skal alting jo gentages for de kommende generationer. Men, men, men... Tilsyneladende står den buddhistiske verden stille lige nu. Ingen åndelige gennembrud. Ingen nye foreninger. Ingen tegn på religiøs fanatisme i øjeblikket (den er der jo nok alligevel). Ingen manifestationer af fordom og partiskhed. Ingen modvilje og sekterisme er det muligt at få øje på i dag. Ingen har tilsyneladende lavet skandale eller foretaget overgreb. Ingen igangværende konflikter er stoppet. Ingen gode initiativer er startet og sat i gang. Det er i hvert fald endnu ikke rapporteret noget steds. Måske er buddhisterne faldet i søvn. Måske er en helgen ved at blive født. Måske tager jeg fejl. Måske har jeg ikke undersøgt nyheds strømmen tilstrækkeligt indgående. Det er da muligt, men man kunne jo næsten tro på det og glæde sig over, at det endelig går fremad, som det burde. At frihed ikke blot er en hallucination, men en virkelig mulighed. Og så videre. Jeg er sikkert blot romantisk og uopmærksom, men tænk alligevel, at ingen nyheder er en nyhed. Tænk alligevel, at alle hele tiden får en ny chance til noget godt og sundt. Venligst, redaktøren. |
||||||
Dø blot rigtigt én gang- og du behøver aldrig dø mere...
Sallie Tisdale har skrevet en bog om de mange aspekter ved det at dø, kroppen som efterladenskab, døds angst, græmmelse, forrÃ¥dnelse og de efterladte. Bogen hedder ‘Advice for Future Corpses - and those who love them.’ Hun dækker hele emnet, men ikke noget om bardo’erne eller teori om genfødsel. Hun gÃ¥r simpelthen tæt pÃ¥ det at dø. Sallie Tisdale er Zen lærer i USA. Læs magasinet Tricycle’s anmeldelse her. Læs ogsÃ¥ Tilogaards praktiske vejledning om død og ligfærd. |
||||||
Lyt til indsigtens teori
Podcast fra et kursus i erkendelses teori, skt.: pramana, ved Khenpo Tjødrag Rinpotje fra 1999 er nu tilgængeligt hos ‘Drivhuset.’ Khenpo Tjødrag gav disse instruktioner pÃ¥ et kursus i 'Drivhuset' i Himmerland, som nu kaldes for Karma Shedrup Choeling. (Jeg ved ikke hvorfor de ikke kan stave til Tjøling.) Instruktionerne blev oversat af Ulrich Kragh. Lyd kvaliteten er rigtig god, men du kan ikke fÃ¥ instruktionerne som tekst. SÃ¥ brug ørerne. Klik her: den 15. Karmapa's biografi
|
||||||
Smerte er en naturlig del af livet
"Fra tid til anden vil det ske, at vi gennemgår smerte, emotionelt virvar og krise. Ganske enkelt fordi alt dette er vores menneskelige tilværelses faste ledsagere. Vi må derfor forstå, at uanset hvor hårdt vi anstrenger os, kan vi faktisk ikke undgå sådanne oplevelser. Vi kan lige så godt acceptere dem og lære noget fra dem. Uanset hvor meget vi prøver på at undgå det uundgåelige, når vi [så alligevel] anerkender og forsøger at forstå smertefulde oplevelser, vil vi lære og gro." |
||||||
'Medfølelses træthed'eller om kunsten at sige 'nej' når det er umuligt
|
Et andet punkt blandt de 6 fuldstændige færdigheder er tålmod eller ksanti på sanskrit, som stort set handler om at lære at sige nej til ondskab og skade. Pointen er naturligvis at lære ordentligt af den slags udfordringer, hvor man mærker sin egen utilstrækkelighed og situationens umulighed. Ligesom indenfor Hinayana skal man lære at give slip - også på denne slags tilknytning. Til syvende og sidst handler det jo om at opretholde et åbent sind og hjerte. Det handler ikke om effektivitet i handlingen på det personlige plan, men om gavnlig relation til de sansende væsner i verden.
(Dette vil en social politiker sandsynligvis potestere imod, hvis et sådant princip skulle gælde indenfor social forvaltningen i Danmark, men du er på det personlige plan ikke et socialt bistands kontor med en målbar skala for effektivitet.)
Husk endelig på, at udvikling af Bodhicitta betyder at aktualisere forståelse for sunyata. Din ide om dig selv er en illusion. Din ide om de sansende væsner er en illusion. Din ide om situationen er også illusorisk. Hvad du end oplever, er det dybest set en bevægelse i dit eget sind. Denne begivenhed, sanskrit: dharma, har ingen substans eller virkelighed udover sin egen øjeblikkelighed, sanskrit: ksaneksana. Begivenheder efterlader spor i sindet, sanskrit: vasanas, men disse spor er også uden egen essens. Det er svært at få denne forståelse med, når du møder en andens lidelse, og hvor du tydeligt mærker, at det gør ondt. Bemærk venligst hvor helt præctist, at det gør ondt. Når du forholder dig til andres lidelse, oplever du denne lidelse i dit eget sind, og det er dig, som det gør ondt på. Giv venligst slip på det og omfavn den anden på en selvoverskrindende måde ved at huske på sunyata. Dette punkt er en form for vågent nærvær, sanskrit: smriti.
Artiklens forfatter Pilar Jennings er Dharmalærer, har en doktor phil grad og er psykoanalytiker med privat praksis. Hun er forfatter til flere bøger om terapi med et buddhistisk perspektiv.
Læs artiklen her.
Læs om Pilar Jennings her.
Det kinesiske kommunist partis avis 'Global Times' meddeler, at det er blevet forbudt for skolebørn i Tibet at deltage i religions undervisning i deres sommerferie. De ferierende skolebørn og studenter er blevet bedt om at underskrive en erklæring, hvori de lover ikke at deltage i 'religiøse aktiviteter' i deres ferie.
De kinesiske myndigheder synes bekymrede for, at skolebørnene måtte deltage i aktiviteter, som hylder Dalai Lama og fremmer deres selvstændigheds trang og uvilje mod Kinas besættelse af deres land.
I forlængelse af undertrykkelsen af Larung Gar institutet tidligere sidste år, er dette tiltag udtryk for de kinesiske myndigheders frygt for, at selvstændigheds bevægelser kan opstå i religiøse organisationer, som myndighederne ikke kontrollerer helt.
Den nye kinesiske ‘soft power’ tilgang til en sofistikeret beherskelse af alle de tibetanske buddhistiske traditioner indebærer dels, at kommunist partiets kadrer overtager den faktiske ledelse af de religiøse institutioner. Herunder ogsÃ¥ ved at bestemme, hvem der skal være fremtidige Tulku’er. Dels at man slÃ¥r ned pÃ¥ ethvert tiltag til selv-organisering eller tegn pÃ¥ ønsker om selvstændighed fra Kina. Sandsynligvis hører vi kun om nogle af disse tiltag i den brede offentlighed her i Vesten. Vi hører heller ikke længere sÃ¥ meget om folk, som brænder sig selv af i protest mod den kinesiske besættelse af Tibet. (Det er en uskik med selvafbrændinger, en skam for samfundet og yderst dÃ¥rlig karma for den afbrændte. Tilogaard rapporterer ikke om dem længere selvom de stadig forekommer.)
Kinas egen grundlov skulle sikre minoriteternes ret til deres eget sprog, kultur og religion, men alle disse er nu under stærkt pres. Og myndighederne respekterer ikke deres egen grundlov.
Billedet viser Kinas præsident Xi Jinping.
Det siger næsten sig selv, at retsvæsnet i hele Kina - ikke kun i Tibet - er en vittighed, når grundloven ikke respekteres, og domstolene ikke er uafhængige af den udøvende magt. Hvordan danske regeringer kan forvente normale forretninger med Kina under sådanne forhold er en gåde. De danske virksomheder i Kina kan ikke tro sig beskyttet af loven. De kan kun håbe på det. For en sikkerheds skyld bør danskere i det hele taget nok holde sig væk.
Kina og Tibet er ikke engang sikkert for kineserne. Den manglende tre deling af magten, som kendetegner et demokrati og en retstat, er et kæmpe problem overalt i det kinesiske imperium. Den praktiske følge af denne uorden og disharmoni er, at de lokale myndigheder og parti ledere har fået næsten absolut magt i lokal politikken og administrationen, hvilket som bekendt medfører næsten absolut korruption og magt misbrug. Det er ikke en friheds bevægelse og bestræbelse på udvikling af socialisme, som foregår i Kina. Frihed og socialisme er blevet til to forskellige ting i det kinesiske imperium, og begge ting er blevet til spøgelser. Samfundet fungerer ved hjælp af personlige forbindelser og venne tjenester.
Læs om det her (Washington Post).
Læs også kultur kamp om sproget tibetansk i Tibet.
Tilstanden for religions friheden i Tibet er ikke god.
Læs ogsÃ¥ om Kina’s ‘social merit’ system.
Læs ogsÃ¥ om Kinas ‘soft power’ politik overfor buddhisterne her.
Sakyong Mipham
Der er intet nyt om Sakyong Mipham, som er anklaget for seksuelle krænkelser og magt misbrug indenfor Shambhala International. Men det kommer der sikkert snart. Det virker som om, at krisen hos Shambhala centrene ikke er overstået. Men selv siger han ikke noget offentligt.
Baggrunds info: Shambhala International er fortsættelsen af Trungpa Rinpotje’s organisationer. De mange Shambhala centre over hele verden ledes nu af Trungpa Rinpotje’s søn Sakyong Mipham. PÃ¥ disse centre undervises der i den sÃ¥kaldte Shambhala træning, som kan betegnes som en buddhisme uden Buddha, skønt det ikke længere er en dækkende beskrivelse, fordi trænings programmet har optaget visse Bönpo elementer og nu kalder sig for ‘Shambhala Buddhisme.’
Da anklagerne mod Sakyong Mipham dukkede op sidst i juni i år forlod han midlertidigt sin leder rolle, mens anklagerne bliver efterforsket af en intern advokat undersøgelse. Tilsyneladende er han meget pinligt berørt.
Den daglige ledelse af Shambhala International foretages af ‘Kalapa Council’ - et rÃ¥d, hvis medlemmer er udpeget af Sakyong Mipham ved en tidligere lejlighed. Dette rÃ¥d har meddelt, at det er i gang med at udfase sig selv. I princippet vil alle medlemmerne gÃ¥ af pÃ¥ grund af denne krise, men det er endnu ikke sket, fordi der i sÃ¥ fald ikke længere ville være nogen ledelse overhovedet. RÃ¥det har vist problemer med at udpege en midlertidig ledelse til afløsning pÃ¥ grund af Shambhala Internationals vedtægter, hvor al magt er samlet hos Sakyong Mipham.
De nærmere detaljer omkring den interne jura, og hvad hvem tænker, og hvorledes alt dette faktisk udfolder sig internt i organisationen, ved vi ikke noget om. Alt er tys tys, indtil de mander sig op til at tage beslutninger. Tilsyneladende konsulterer RÃ¥det de lokale ledere hos Shambhala centrene, mens de ikke involverer medlemmerne direkte. Men det er spekulation og rygter. Vi ved først noget, nÃ¥r de kommer med udtalelser. Alle lederne er under pres fra ‘Sunshine Project’ - et privat initiativ, som har samlet medlemmernes anklager om erotiske krænkelser og magt misbrug ikke blot mod Sakyong Mipham, men ogsÃ¥ mange andre mindre betydningsfulde ledere i organisationen.
Denne problematik er blevet beskrevet i en tidligere dybtgående artikel
NÃ¥, hvis Sakyong Mipham sanktionerer en ny midlertidig ledelse, kan den jo tage fat, nÃ¥r det er sket. Det er tilsyneladende det, som er ved at blive til noget. Kalapa Council meddeler, at de forventer en ny midlertidig bestyrelse vil overtage ledelsen den 10. september. De meddeler ikke, hvem bestyrelsen skal bestÃ¥ af, men skriver, at de har henvendt sig til mange fra ‘det internationale miljø’ for at fÃ¥ dem til at blive medlemmer af den nye midlertidige bestyrelse. Denne bestyrelse skal sÃ¥ finde ud af en fremtidig organisations form for Shambhala International. Sakyong Mipham’s stilling er usikker. Sandsynligvis er han allerede fortid i Shambhala centrene, skønt der er mange, som ønsker at modarbejde en sÃ¥dan udvikling.
Det fortælles, at lederen af klosteret Gampo Abbey, Pema Chodron (se billedet) og Andrew Sacamano fra Halifax skal være bestyrelses medlemmer. Begge er prominente medlemmer af Shambhala centrene. Der skal sandsynligvis udpeges flere.
Et interessant punkt vil blive, om de får uddelegeret magt til at gennemføre vedtægts ændringer og demokratiske styrings reformer. Det skal Sakyong Mipham nemlig give dem, hvis vedtægten skal overholdes. Ingen ved tilsyneladende, hvad han tænker om disse emner. Det eneste, han har sagt, er, at han støtter initiativet med den midlertidige bestyrelse, mens hans holding til at afgive magt ikke kendes. Der er et stort pres fra medlemmerne for en gennemgribende styrings reform med en demokratisk repræsentation af medlemmerne.
Sakyong Mipham opfører sig ligesom Nixon under Watergate skandalen, hvor Nixon jo heller ikke bare gav op med det samme. I stedet for bare at gå af, afgiver Sakyong Mipham sin magt i små bidder, når presset bliver for stort, lader det til. Hvor om alting er, så er hans fremtid usikker og hans gode ry ødelagt.
Vi fÃ¥r nu ogsÃ¥ at vide, at der snart vil blive offentliggjort en ny tredje ‘Project Sunshine’ rapport. Det skulle angiveligt indeholde flere skandaler. Som tidligere nævnt forekommer ‘Project Sunshine’ at have form af en kampagne. Manager af ‘Project Sunshine’ Andrea M. Winn siger til CBC i Canada, at de nye informationer vil føre til Sakyong Mipham’s uundgÃ¥elige afgang.
Hvornår den nye rapport bliver offentliggjort forlyder der ikke noget om. Der er heller ikke noget nyt om, hvordan det går med den interne advokat undersøgelse.
Læs her den tidligere artikel med de mange detaljer og links om sagen.
Læs her en anden rapport fra ’The Coast’ i Canada.
Læs her om den midlertidige bestyrelse i en rapport fra CBC.
Læs her den tidligere omtale i nyhederne.
10. august - opdateret den 15. august 2018.
Billedet viser Ogyen Dordje. Hans glatte ansigt skyldes plastik kirurgi for at få ham til at ligne den 16. Karmapa lidt mere. Hans kinesiske sponsorer står bag.
Det forlyder i følge 'The Print' i Indien, at landets regering har haft et møde, hvor Ogyen Dordje's forhold blev diskuteret. Konklusionen var, at man intet har imod hans ophold i Indien. Han kan rejse frit, lader det til, og der er et rygte om, at han er blevet tilbudt jord i nærheden af New Delhi til at bygge et nyt kloster, hvis han ønsker det. Det er dog ikke en gave. Han får lov at betale for det, skønt til en nedsat pris efter forlydende. Jordstykket skulle efter sigende være af pæn størrelse og i nærheden af lufthavnen i New Delhi. Om Ogyen Dordje egentlig er interesseret i denne lokalitet, vides ikke.
Det vides endnu ikke, om dette tilbud er nok for Ogyen Dordje til at få ham til at returnere til Indien.
Læs videre om sagen på dette link..
Læs her alle de tre artikler om Ogyen Dordje’s vanskeligheder