regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tendar Olaf H√łyers CV

Forsiden

sitemap

Tendar

De gamle nyheder 2018,

Kapitel 7  -  august - september
Læs på dette link om redaktionen af nyhederne

Indhold

   Sex skandalen i Shambhala centrene fortsat  (til h√łjre)

   Digteren Benny Andersen er d√łd - Queen of Soul er ogs√• d√łd

   Dharmal√¶rer Noah Levine anklages af flere kvinder

   Den tibetansk sprog aktivist Tashi Wangchuk taber appel i Kina

   Patriotisk str√¶kmarch og flag hejsning hos Shaolin Kloster Kina

   Hvor meditation ikke hj√¶lper...

   Karmapa  Thaye Dordje og hustru Rintjen Yangzom har f√•et en s√łn

   Firefox browseren vil forhindre al ‘tracking’ p√• internettet fremover

   En hyldest til at g√łre ingenting  - stop r√¶set mod bunden

   Rapporten om Sogyal Lakar’s sex skandale sidste √•r offentliggjort

   Statsborger h√•ndtrykket - sikke noget pjat - eller er det blot st√łj?

   Find dig selv

   Namkhai Norbu f√•r italiensk fortjeneste medalje

   Psykedelisk Dharma igen igen

 

17. august 2018.  

Digteren Benny Andersen er d√łd

 

Benny Andersen. Fotograf ukendt.

    “Mit land, hvor der j√¶vnligt
     er rift om sko
     der er for sm√•
     mit land med skrumpehorisont
     forvekslet med verdens navle”

 Benny Andersen,
 7. november 1929 - 16. august 2018.

             DR’s nekrolog

Her er sangen Rosalina  (Benny Andersen, Povl Dissing & The Brazz Brothers)

 

 

 

Queen of soul er ogs√• d√łd

Aretha Franklin 76 √•r gammel er d√łd 16 august 2018. Foto: Reuters.

               Reuters’ nekrolog
      “En dybere k√¶rlighed”   
- ‘it ain’t easy’ synger hun, men hun fik det til at se ganske nemt ud.
 

Klik her for toppen af siden

26. august - opdateret den 5. september 2018.  

Dharmalærer Noah Levine anklages af flere kvinder

for uetisk erotik og upassende opf√łrsel. Han ben√¶gter det...

Noah Levine med skæg, foto 'Against the Stream.'

 

 

 

Den buddhistiske organisation i USA 'Against The Stream' meddeler, at de nedl√¶gger deres hoved centre. Organisationen blev i sin tid grundlagt af Noah Levine  (se billedet), som nogle har betegnet som en 'punk'  Dharmal√¶rer. Han blev i marts m√•ned anklaget for seksuel udnyttelse og magt misbrug af nogle kvindelige elever. Han har ben√¶gtet alle anklagerne.

 Noah Levine p√•st√•r, at forholdene var med samtykke, sk√łnt han vedst√•r, at han muligvis i situationen ikke var indf√łlende nok. Han skriver, at han ikke var opm√¶rksom p√•, at holde sin status som Dharmal√¶rer adskilt fra sit privatliv. S√• ingen har √•benbart fortalt ham, at man ikke som terapeut og Dharmal√¶rer kan st√• i erotisk forhold til sine klienter eller elever, uden at der bliver problemer med hierarki, magt og udnyttelse af sin position. Det er derfor, at professionelle ikke g√łr s√•dan noget som en naturlig f√łlge af deres professionelle etik. Han t√¶nkte √•benbart heller ikke af sig selv p√• det. Du kan l√¶se hans udl√¶gning af historierne og hans undskyldning i en PDF fil, som der er et link til for neden. Denne PDF fil indeholder ogs√• ATS’ ledelses brev til medlemmerne om fyringen af Noah Levine.

 F√łrst s√• det ud som om, at der blot var en enkelt sag p√• et tyndt grundlag, men efter offentligg√łrelsen af anklagerne meldte flere andre kvinder sig til klage koret. Der er ogs√• en politi unders√łgelse i gang i Los Angeles, men detaljerne i denne sag er ukendte, bortset fra at en politi sag betyder, at politiet unders√łger eventuelle kriminelle forhold.

 Noah Levine blev frataget sit lederskab i organisationen ‘Against the Stream’ og hans Dharmal√¶rer virksomhed sat p√• pause, da sagen begyndte. Nu har ledelsen s√• besluttet, at Noah Levine simpelthen er for meget. De f√łler sig overbevist om, at hans forhold til sine kvindelige elever var af skadelig karakter, sk√łnt det m√•ske ikke var kriminelt. De siger, at han har forbrudt sig p√• en Dharmal√¶rers l√łfte om god seksuel moral ang√•ende ikke at skade nogen i forbindelse med erotik. Dette l√łfte er et af  l√¶gmands l√łfterne, som organisationen har taget til sig som en retnings linje for sine Dharmal√¶reres virksomhed.  (Dette l√¶gmands l√łfte handler ikke om √¶gteskab og utroskab, men om  ikke  at skade, eller ikke-vold, skt.:  ahimsa.)

 Samtidigt har sposorerne svigtet, og organisationen har mistet diverse fonds midler, som de hidtil har nydt godt af til at finansiere virksomheden. Ledelsen synes derfor ikke, at der er finansiel basis for Stenskredat opretholde centrene i Melrose, Santa Monica og San Franciso i Californien. De bliver derfor nedlagt. Nogle andre af organisationens tilknyttede centre forts√¶tter som selvst√¶ndige enheder. De mener tydeligvis, at deres netv√¶rk har v√¶rdi, som de kan bygge videre p√•. Det forekommer rimeligt, n√•r de er sluppet af med skade forvolderen. Noah Levine er dog kun fyret fra ‘Against The Stream’  (ATS).

 Noah Levine forts√¶tter sin private virksomhed som Dharmal√¶rer og sidder fortsat i ledelsen for 'Refuge Recovery' - et firma i Los Angeles, som hj√¶lper folk af med deres afh√¶ngighed af indtagelse af diverse stoffer. Centeret i Boston lukker ogs√•, men i stedet vil et nyt uafh√¶ngigt center √•bne med en ny ledelse. Ogs√• centeret i Nashville har forladt ATS og f√•et et nyt navn. 'Refuge Recovery Network' har endnu ikke besluttet sig om Noah Levine's deltagelse i bev√¶gelsen, forlyder det nu. Men der er lidt forvirring her, fordi der faktisk er to organisationer med n√¶sten samme navn.

 Noah Levine driver en 'rehap' virksomhed i Los Angeles under navnet 'Refuge Recovery.' Virksomheden er et aktieselskab, hvor Noah Levine personligt kontrollerer hovedparten af aktierne. I juni begyndte han igen at undervise i denne organisation. 'RefugeRecovery.org' er en anden non-profit bev√¶gelse med mange sm√• afdelinger over hele USA, hvor stofmisbrugere j√¶vnligt m√łdes ligesom indenfor ‘Alcoholics Anonymous.’ Det er bestyrelsen for denne bev√¶gelse, som nu har sat Noah Levine p√• pause. 

Klik her for toppen af siden

 Noah Levine er s√łn af Stephen Levine, en Dharmal√¶rer og forfatter fra  Theravada traditionen, som d√łde i 2016. Noah Levine fik autorisation til at undervise i  Buddhadharma fra Jack Kornfield, som er medstifter af 'the Spirit Rock Meditation Center.' Dette Theravada center har suspenderet Noah Levine som Dharmal√¶rer hos dem, mens han bliver efterforsket for brud p√• den erotiske etik hos ATS.

 Noah Levine har en fortid som kriminel, stofmisbruger og b√łlle. Da det gik op for ham, at hans livsf√łrelse ikke f√łrte til noget godt og gavnligt, pr√łvede han om buddhistisk meditation kunne hj√¶lpe ham til at l√¶gge kursen i hans liv om. Det lykkedes, og han blev senere s√• ogs√• Dharmal√¶rer. Derfor har mange set et lys i ham, fordi hans eget liv var en bev√¶gelse fra lidelse til fred og ikke-vold. Han b√¶rer p√• mange tatoveringer fra sin punk tid. Det vides ikke, hvor god en meditations l√¶rer han egentlig er. Men han har v√¶ret karismatisk, en god taler og netv√¶rks bygger. Han er ogs√• forfatter til flere b√łger og plejer ogs√• at undervise i andre Dharma organisationers centre. Tilsyneladende har han ikke t√¶nkt sig at indstille sine aktiviteter. Selv mener han, at hans etik er helt i orden, lader det til.

 I denne #metoo tid m√• man tro, at han har lidt stor skade p√• sit omd√łmme. Om han s√• blot er en hjerteknuser og har uheld i k√¶rlighed, eller om han lider under en karakter svaghed og mangel p√• disciplin, er ikke tilg√¶ngelig viden. Det vides heller ikke, om politiet i Los Angeles vil sigte ham for noget. Vi har heller ikke h√łrt noget direkte fra hans angivelige ofre, sk√łnt ATS’ ledelse kender dem.

 Atter en gang b√łr vi tage disse informationer med et vist forbehold, fordi sagerne ikke har v√¶ret for en domstol, og ofrenes navne kendes Advarselsskilt r√¶v, Foxy Dharma.ikke. Det er s√•ledes  heller ikke bevist, at Noah Levine har opf√łrt sig uetisk og i strid med l√¶gmands l√łfterne. M√•ske findes der bevis for det, men offentligheden er ikke blevet pr√¶senteret for det endnu. Denne tilstand er jo noget utilfredsstillende, men det er ogs√• forst√•eligt, at alle f√łler sig pinligt ber√łrt. Den slags sager b√łr alligevel kendes i offentligheden for at forebygge tilsvarende sager i at opst√•, men indtil videre er Noah Levine’s navn ikke √łdelagt, men under angreb. L√¶g venligt m√¶rke til det og vent med en dom over ham til sagerne er helt oplyst. Hvis de nogen sinde bliver det...

 Til forskel fra  sagerne hos Shambhala centrene har ledelsen hos ‘Against The Stream’ handlet relativt hurtigt, fornuftigt og konsekvent. Man m√• derfor tro, at de ogs√• kommer sig relativt hurtigt, selvom de nu m√• nedl√¶gge centre. Det er ogs√• muligt, at de vil forlade navnet og lave en helt ny organisation. Men f√¶llesskabet er tilsyneladende intakt. Noah Levine overlever tilsyneladende ogs√• og forts√¶tter sin virksomhed, i hvert fald indtil videre.

 Endnu en lidt besynderlig detalje er, at de ber√łrte organisationers Advarselsskilt r√¶v, Foxy Dharma.netsteder ikke omtaler disse begivenheder. Det har de andre skandale ramte Dharma organisationer i USA heller ikke gjort. S√• det kan virke som om, at de ikke vil st√• ved, at de er skandale ramte. Og det kan virke som om, at de som organisationer fremst√•r med ben√¶gtelse af skandalerne, n√•r de ikke vil omtale dem p√• deres respektive netsteder. De vedst√•r sig kun deres egne skandaler i andre medier end deres egne.  Man kan derfor tro, at de slet ikke skammer sig. Eller at de har glemt, hvordan man skammer sig.

Det ligner en misforst√•et ‘del og hersk’ medie politik. Det er selvf√łlgelig ikke god reklame, hvis man p√• forsiden meddeler, at organisationen for tiden er ramt af en skandale, men for gennemskuelighedens skyld burde de jo fort√¶lle om det p√• deres nyheds side - eller et tilsvarende sted. For h√¶derlighedens skyld. Og for √•benhedens og gennemskuelighedens skyld.
 Ellers ligner det en ben√¶gtelse, som man ikke b√łr dyrke, n√•r man anser sig selv for at v√¶re en organisation med den h√łjeste etik, hvilket jo ellers kendetegner de virkelige og √¶gte Dharma organisationer. Netop historien om ATS viser, at denne ‘del og hersk’ medie politik ikke har virket. Organisationen er ramt p√• pengepungen  og er i praksis konkurs. Ogs√• Shambhala International er for √łvrigt ramt p√• pengepungen, men tilsyneladende ikke n√¶rt s√• slemt som ATS.

 Dette f√¶nomen ligner jo en selvmodsigelse. Eller en ansvars forflygtelse. Eller ogs√• er det bare mig, som har et helt andet normalitets begreb. Det skal n√¶vnes her, f√łr du kommer til at opfatte al buddhisme som helt korrupt, at ingen af disse omtalte organisationer har noget som helst at g√łre med Karmapa  Thrinle Thaye Dordje, som er Tilogaards ‘beskytter’ og ud√łver af en up√•klagelig etik, hvor holdning og handling f√łlges ad. Karmapa Thaye Dordje er netop et godt eksempel p√•, at al denne skade og d√•rlig etik er helt un√łdvendig, n√•r man organiserer en religion i religi√łse samfund. Det er faktisk i det store hele nemt at undg√•.  Bare f√łlg Buddha’s anvisninger.

 S√• vidt vides, er ATS en udvikling fra Theravada traditionen. Det vides ikke, hvor traditionstro ATS faktisk er eller var.  Men ude i Asien har Theravada ogs√• store problemer med munkenes renhed, korruption og personlig berigelse blandt flere h√łjtst√•ende munke i Thailand. P√• Sri Lanka og i Burma  (Myanmar) er der opst√•et deciderede fascistiske og racistiske politiske organisationer, som ledes af rabiate munke, som har en temmelig ‘fri’ fortolkning af deres l√łfter og hensigten med  Buddhadharma. Alle disse problemer har det til f√¶lles, at den almindelige humanisme er under angreb og fors√łges tolket v√¶k, s√• facismen kan blive til holdning og handling i stedet, sk√łnt man skulle mene, at  Bodhicitta taler for sig selv og d√•rligt kan bortfortolkes. Det meste fra Theravada er dog stadig godt og sundt.

 Generelt er det vist p√• plads her at sige: religion er ikke n√łdvendigvis ‘opium for folket.’ De religi√łse ledere er ikke n√łdvendigvis korrupte og hensynsl√łse. De seksuelle rovdyr stortrives ikke n√łdvendigvis i de religi√łse samfund. Disse problemer opst√•r i alle slags samfund. Det afh√¶nger altid af,  i hvor h√łj grad den h√łje etik og medmenneskelighed, som religionen p√•st√•r at dyrke og opretholde, virkelig dyrkes og opretholdes. Det kan man ikke finde ud af, med mindre organisationen er gennemsigtig og √•ben. Det kan man kun stole p√•, at den er, hvis den har en demokratisk repr√¶sentation af medlemmerne i de styrende organer. Men det er ikke nok. Dharmal√¶rerne m√• v√¶re organiseret i en kollegial ‘peer control’ struktur, hvor rovdyrene ikke kan gemme sig.

 Husk p√•, at religi√łse samfund er ikke en forening af guder og helgener. De er foreninger af mennesker, og mennesker vil opf√łre sig menneskeligt, inklusive de ber√łmte menneskelige fejl eller udyder og d√•rlige karaktertr√¶k, som mange mennesker ikke form√•r at give slip p√•. Ofte er det derfor, at de blev medlemmer af et religi√łst samfund til at begynde med.

 S√• de senere √•rs sex skandaler blandt Dharma organisationer is√¶r i USA p√•peger et alvorligt problem hos de fleste religi√łse organisationer. De er i reglen for top styrede uden demokratisk kontrol eller indflydelse. Det er ikke holdbart i l√¶ngden.  Reformer eller g√• ned!  Det er den dystre advarsel. Og g√łr det nu, f√łr den n√¶ste skandale indtr√¶ffer.

                   L√¶s om det her (Lions Roar)  -  og her (Tricycle)
         L√¶s den uddybende artikel fra Jezebel Magazine
L√¶s her brevet fra ledelsen og Noah Levine’s svar som et √•bent brev

    Opdatering 31. oktober 2018:   Noa Levine skandalen fortsat. Den interne rapport blev sendt anonymt til magasinet Jezebel i USA.
          L√¶s om det her.

                        ’Against The Stream’s netsted.
                   ‘Refuge Recovery’s netsted   (firmaet i Los Angeles).
            ‘Refuge Recovery’ network   (non-profit organisationen).

      L√¶s ogs√• den tidligere artikel om sagen fra marts i √•r.

Klik her for toppen af siden

3. september 2018.  

17. Karmapa Thrinle Thaye Dordje, 2018. Foto fra hans netsted.Karmapa  Thaye Dordje og Rintjen Yangzom meddeler, at de har f√•et en s√łn

 

 

 

    P√• nym√•ne dagen den 11. august f√łdte  Rintjen Yangzom et dejligt drengebarn. F√łdslen var uden problemer, og mor og barn har det godt. F√łdslen fandt sted i Frankrig. Det er deres f√łrste barn. Den 17.  Karmapa Thrinle Thaye Dordje skriver i den anledning:

Sangyumla [Karmapa’s kone, Rintjen Yangzom]  og jeg selv er overv√¶ldede af gl√¶de ved at fort√¶lle om vores f√łrste barns f√łdsel. Vi √łnsker at udtrykke vores dybtf√łlte taknemmelighed til vores for√¶ldre, vores familie og til jer vores Dharma venner. Tak for jeres venskabelige k√¶rlighed,  b√łn og gode √łnsker.”

Jeg taler ofte om en mors ubetingede k√¶rlighed som et af de bedste eksempler p√• mod og medf√łlelse. Jeg var dybt be√¶ret ved at bevidne v√¶rdigheden, modet og den √•ndelige styrke hos Sangyumla, da jeg var til stede ved f√łdslen af vores f√łrste barn. Disse kvaliteter er til stede hos alle m√łdre over hele verden. M√• der derfor ikke v√¶re gr√¶nser for vores k√¶rlighed til vores m√łdre, ligesom en mors k√¶rlighed til sine b√łrn ikke kender begr√¶nsninger.”

 ”Nu da jeg er blevet far, vil jeg fors√łge at f√łlge min egen far Mipham Rinpotje’s store eksempel, samt mine forg√¶ngere den 10. Karmapa Tj√łying Dordje og den 15. Karmapa Khakyab Dordje, som ogs√• var for√¶ldre. Den 15. Karmapa blev far til tre s√łnner, blandt hvilke to blev genkendt som den 2. Jamgon Kongtrul Rinpotje og den 12. Shamarpa.”

Klik her for toppen af siden

 ”Efter et barns f√łdsel er der en privat periode for den n√¶re familie if√łlge traditionen. Nogle gange varer det 3 m√•neder, f√łr f√łdslen bliver bekendtgjort. Det gl√¶der os at dele denne nyhed med jer alle nu.”

Rinchen Yangzom i Bodhgaya M√łnlam 2017. Fotograf ukendt.Oplevelsen ved at blive far har yderligere styrket min inspiration og  [gode] hensigter som Karmapa. P√• en m√•de har jeg altid haft en for√¶ldre rolle som overhoved for  Karma Kadjy familien. Den spirituelle rolle og titel som Karmapa med tilh√łrende ansvar fremst√•r nu tydeligere end nogensinde f√łr. Jeg vil fortsat af hele mit hjerte pr√łve at bevare vores v√¶rdifulde arvef√łlge linje, som best√•r af [aktualiseret]  visdom og medf√łlelse.”

   Billedet viser Rintjen Yangzom. Foto fra
   Kadjy M√łnlam i Bodhgaya 2017.

Det gl√¶der mig, at f√łdslen fandt sted i Frankrig, hvor min europ√¶iske residens befinder sig. Det medicinske team i Frankrig udviste stor omsorg for -  og god behandling af -  Sangyumla ved f√łdslen, og vi √łnsker at udtrykke vores dybt f√łlte taknemmelighed overfor dem.”

 ”Jeg ser frem til at lede b√łnnerne ved Kadjy  M√łnlam i Bodh Gaya i Indien senere i √•r, samt det √•bne meditations seminar til december  [KIBI institutet  i New Delhi]  og mine andre engagementer. Og naturligvis ser jeg ogs√• frem til at introducere jer til vores s√łn, n√•r tiden er moden.”

 ”Sangyumla og jeg √łnsker atter en gang at takke jer for jeres b√łnner. Som s√¶dvanlig beder jeg om, at I forts√¶tter med at praktisere  [Bodhicitta  og  meditation].”

 ”Lad os alle deltage i denne glade nyhed, og m√• den frembringe enorm  gavn til os alle og hver enkelt.”

”Med en b√łn, Karmapa Thaye Dordje.”

                     Varmt tillykke til den lille familie og m√• de l√¶nge leve.

            L√¶s meddelelsen p√• Karmapa’s hjemmeside her;
      eller hent Karmapa’s meddelelse her som PDF fil.
  L√¶s ogs√• den forrige artikel.

Klik her for toppen af siden

7. september - opdateret 12. september 2018.  

Rapport fra den uafh√¶ngige unders√łgelse af
 Sogyal Rinpotje's sex skandaler offentliggjort

Livshjulet, som k√łrer rundt og rundt p√• grund af folks bes√¶ttelse af deres fordomme, lidenskaber og misfors√•ede identiteter.

 

 

Billedet viser  livshjulet, som bare drejer rundt og rundt, liv efter liv, og ingen steder f√łrer til, eller rettere f√łrer til alle steder. Man skulle tro, at Sogyal Rinpotje pr√łvede at h√¶ve sig over disse getagelser, men nej...

 

 

Sogyal Rinpotje blev sidste √•r anklaget for skadelig erotik med nogle af sine kvindelige elever samt magt misbrug og personlig berigelse. Efterf√łlgende forlod han lederskabet af sit netv√¶rk af centre kaldet 'Rigpa' og stoppede sin virksomhed som    Dharmal√¶rer hos Rigpa. Rigpa's ledelse satte en uafh√¶ngig advokat unders√łgelse igang ved firmaet Lewis Silkin for at afd√¶kke forholdene og omfanget af dem.

 Rapporten er nu f√¶rdig. Den anbefaler, at organisationen 'Rigpa' adskiller sig s√• meget som overhovedet muligt fra Sogyal Rinpotje.
 Desuden anbefales det, at Sogyal Rinpotje aldrig i fremtiden kommer til at undervise eller deltage i Rigpa's arrangementer. Desuden b√łr han heller ikke kontakte Rigpa's medlemmer. Det er s√• sp√łrgsm√•let, om Rigpa kan leve op til alle disse anbefalinger. Eller om de er i stand til at opfatte deres Guru som en svindler og et seksuelt rovdyr, ligesom rapportens efterforsker tydeligvis har konkluderet.

 I rapportens konklusion skriver Lewis Silkin’s efterforsker:  ”ikke alle anklager mod Sogyal Rinpotje kan opretholdes...men udfra det tilg√¶ngelige bevis materiale vejet mod det sandsynlige  [dette er retskravet i USA for bevis ved civile s√łgsm√•l], tror jeg selv p√•:
 A.) nogle af Sogyal Lakar's elever...er blevet udsat for alvorlig fysisk, seksuel og emotionelt misbrug af ham   [Sogyal Rinpotje].
 B.)
desuden var der visse individder  [som havde v√¶ret elever af Sogyal Rinpotje i lang tid og som derfor havde en vis indflydelse i organisationen]  som havde kendskab til i hvert fald nogle af disse begivenheder og som undlod at g√łre noget ved det, hvorved andre blev bragt i fare.”

          Du kan l√¶se rapportens konklusion her hos Rigpa.

 I √łvrigt skriver rapportens efterforsker ogs√•:  “Nogle af anklagerne, som rettes mod Sogyal Lakar, ville udg√łre strafbare forhold, hvis det kan bevises...jeg har opfordret de personer, som mener at de er ofre for kriminel opf√łrsel  [det vil sige voldt√¶gt], at de s√¶tter sig i forbindelse med politiet, hvis de f√łler sig i stand til det.”
 
Det er i det hele taget et noget voldsomt billede, som tegner sig af Sogyal Rinpotje i de mange vidne beskrivelser af hans opf√łrsel. I f√łlge anklagerne og vidnerne var han ikke blot et seksuelt rovdyr og ikke blot en hidsig mand, men ogs√• temmelig voldelig Lama, som ogs√• gerne kr√¶vede penge af sine ofre. At hans opf√łrsel havde noget med  Tantra at g√łre, skal man vist v√¶re ret uvidende for at tro p√•.

 Desv√¶rre var der ikke veludviklede begreber om ‘samaya’ - Tantra l√łfterne - i Rigpa organisationen. Det var jo Sogyal Rinpotje, som skulle burde have forklaret begreberne og sammenh√¶ngen. Det gjorde han √•benbart ikke. I stedet kr√¶vede han lydighed og tavshed som om, at folk havde samaya med ham. Som det fremg√•r af link’et nedenfor, kan det ikke have v√¶ret tilf√¶ldet. Sogyal Rinpotje var ikke en mester, s√• han var ude af stand til at formidle et samaya til at begynde med.

            L√¶s her om √¶gte ‘samaya’  - samt om misforst√•elserne om  det.

 Rigpa's ledelse skriver p√• baggrund af rapporten:  "Rigpa forpligter sig til at handle p√• baggrund af denne rapports anbefalinger. Vi vil g√łre fremskridt i samr√•d med  [Rigpa]  f√¶llesskabet."

 Seks 'senior' medlemmer af ledelsen g√•r af i forbindelse med, at Lewis Silkin's rapport offentligg√łres. Hvorfor siges der ikke noget om, s√• vi ledes til at formode, at det skyldes inforst√•et viden om Sogyal Rinpotje's eskapader, som rapporten beretter om. Dette leder os til ligeledes at antage, at resten af ledelsen s√• vel sagtens ikke havde kendskab og delagtighed i overgrebene, men det er jo ikke det, som meddelelsen siger.  Det er faktisk sv√¶rt at forestille sig, at der var nogen i ledelsen, som ikke  vidste noget om det. S√• hvorfor er det kun 6 personer, som g√•r af? Det her antyder un√¶gtelig, at historien kun er begyndt og skandalen ikke f√¶rdig med sin udvikling.

 Det vides ikke, hvor stor skade Rigpa organisationen har taget af denne ret store skandale, som har foreg√•et i en periode p√• 30 √•r. Men Advarsel: ulykke.man m√• jo n√¶sten antage, at der er tale om ret mange mennesker, som har lidt s√•r og trauma i Sogyal Rinpotje’s selskab. Den unders√łgende advokat skriver, at efter hun begyndte p√• sin efterforskning, har mange flere meldt sig som ofre. P√• et tidspunkt m√•tte hun simpelthen lukke for tilgangen af interviews af ofre, fordi budget og tidsrammen blev overskredet. Disse ofre er ikke kun blevet traumatiserede. De har ogs√• f√•et √łget deres forvirring om sandhed og godhed og m√•ske mistet muligheden for en √¶gte religi√łsitet. S√• i stedet for skandale burde vi m√•ske tale om en katastrofe, hvor hverken f√łrstehj√¶lp eller anden akut hj√¶lp blev foranstaltet. Hvor ingen stoppede katastrofen, sk√łnt de m√•ske havde kunnet.

 S√• ikke blot dyrkede Rigpa overtro om samaya. De kunne heller ikke  manifestere  Bodhicitta, n√•r det gjaldt Sogyal Rinpotje’s ofre. Det antyder jo, at der m√• have v√¶ret en slags eksistentiel lammelse af hele organisationen, hvor almindelig medmenneskelighed ikke kunne finde sted p√• grund af et tabu. P√• denne baggrund bliver det nok ret sv√¶rt at reparere noget som helst. Alle har v√¶ret alt for dumme og handlet i strid med deres egen samvittighed.

 Vi f√•r vel sidenhen se, om ledelsens tiltag til reformation er tilstr√¶kkeligt til at f√• organisationen til at overleve og genfinde sig selv. I hvert fald er der st√¶rke kr√¶fter, som pr√łver at f√• tingene p√• plads, men m√•ske er der flere skeletter i skabene. Hele ledelsen b√łr velsagtens g√• af og give plads til nye og friske syn og kr√¶fter, hvis en reform skal lykkes. Chancerne for reform er ikke gode for en pilr√•dden organisation.

Klik her for toppen af siden

 F√łrste gang, vi h√łrte, at noget var r√•ddent hos Rigpa, var allerede i halvfemserne. Der blev indledt en retssag mod Sogyal Rinpotje om voldt√¶gt, s√• vidt vides. Men vi blev aldrig klogere, fordi parterne indgik forlig med en tavsheds klausul, s√• vi ved ikke en gang, hvor stor en erstatning, der blev udbetalt til klageren. Vi ved, at der blev rejst et million krav  - det var jo i USA. Rapporten kommer lidt ind p√• det, men indeholder s√•dan set ikke noget nyt om den sag.

 Der gik s√•ledes rigtig lang tid, f√łr den nuv√¶rende skandale br√łd ud. Alt andet lige, s√• tyder det jo p√•, at organisationen ‘Rigpa’ er pil r√•dden. Det er i hvert fald det indtryk, som vi udenforst√•ende efterlades med. Der findes m√•ske sunde og gode mennesker i ledelsen, men egentlig ville man jo forvente, at alle de kloge for l√¶ngst har forladt Rigpa. I s√• fald var ledelsen jo overladt til de knapt s√• smarte, som ogs√• m√• formodes at have v√¶ret indforst√•et med Sogyal Rinpotje i hans eskapader. Muligvis har de opfattet eskapaderne som s√•kaldt ‘us√¶dvanlig visdom,’ men i s√• fald er de jo n√¶rmest medskyldige i skaderne p√• ofrene.  Dumhed er ingen undskyldning, sk√łnt det kan v√¶re en forklaring.

 Var der virkelig kun seks personer, som var medvidende om Sogyal Rinpotje’s eskapader? Var der slet ingen Sogyal ‘kloner’? Nogle elever, som syntes at de burde efterligne deres store Guru? Opstod der ikke en syg kultur ved de festlige lejligheder. Spredte det sig ikke til mange Rigpa centre over hele verden, n√•r nogle havde v√¶ret med til eskapaderne? Det kan da v√¶re, at det ikke skete, men folk med menneske kundskab vil faktisk forvente, at den syge kultur ville sprede sig. S√• m√•ske er sagen kun begyndt.  Dette er ganske vist skinbarlig spekulation, men:

 Sagen ligner jo  skandalen hos Shambhala International, hvor udskejeslerne ikke var begr√¶nset til Guru’en, men havde spredt sig til Advarselsskilt: r√¶v, Foxy Dharma.hele organisationens √łverste lag og center ledere. N√•, vi andre kan i det mindste l√¶re af alle disse skandaler. Der findes faktisk god erotisk moral eller etik, som ikke er viktoriansk eller snerpet p√• andre m√•der. Den handler ganske enkelt om, ikke at skade andre, men at udvise respekt og om muligt at gavne og g√łre glad, give overskud af energi og inspiration til alle, om at gavne og beskytte alt det v√¶rdifulde, v√¶rdige, sunde og gode  - b√•de hos sig selv og alle andre.
 Men l√¶ren er f√łrst og fremmest:  slap af - og fald ikke for en svindler. Det er ikke godt for svindleren, og det er heller ikke godt for dig. Erotik er ikke farligt, men en kunst, som visse mennesker aldrig l√¶rer.  Samaya er ogs√• problematisk, fordi det er blevet et udvandet begreb i Tibet og er blevet brugt p√• m√•der, som det ikke var ment af  Mahasiddha’erne  i Indien.

 Det store ‘Lerab Ling’ Rigpa center i frankrig er blevet suspenderet fra den franske buddhistiske union i august 2017. Unionen gad ikke mere. Nu f√•r vi vel s√• se, om Rigpa’s medlemmer ogs√• st√•r af.  I diverse rapporter, som du finder links til nedenfor, beskrives Sogyal Rinpotje som en bedrager med en d√•rlig uddannelse generelt og specifikt en ganske ringe uddannelse i Buddhadharma. Han er ikke Tantra mester og besidder ingen indsigt.

            L√¶s om det hos ‘Buddhist Door’ magazine (Hongkong)

      L√¶s Rigpa’s presse meddelelser her.

Læs her Lewis Silkin's uafhængige rapport om Sogyal Rinpotje's sex skandale og magt misbrug i sin helhed som PDF fil.

      L√¶s her om Sogyal Rinpotje's lidt blakkede rennome - et resume af Alex Wilding (UK).

      L√¶s her Mary Finnigan’s online rapport(Mary Finnigan er jounalist og skriver for 'The Guardian* i Storbritanien. Hun har lavet en omfattende rapport om Sogyal Rinpotje kaldet: 'Behind the Thangkas.' Oprindeligt blev rapporten lavet i 2011, men er s√• l√łbende blevet opdateret, efterh√•nden som skandalen udfoldede sig.)

      Her er links til to TV rapportager om Sogyal Rinpotje’s sex skandale(Den ene video er fra hollandsk TV - den anden canadisk TV)

              L√¶s ogs√• den tidligere artikel.

Klik her for toppen af siden

10. september 2018.  

Statsborger håndtrykket
- sikke noget pjat -

 

Håndtryk skilt.

I gamle dage skulle de danske konger give og anerkende en h√•ndf√¶stning for at kunne blive valgt til konge. I dag skal indvandrere give h√•ndtryk, hvis de vil v√¶re statsborgere i Kongeriget, √łnsker regeringen at foresl√•  - m√•ske. Rent bortset fra at forslaget g√łr regeringen til grin og g√łr Danmark skam, s√• er det vist ikke helt gennemt√¶nkt. Forslags stillerne fremst√•r jo som mennesker, der mangler empati.

 Nu kan empati naturligvis godt v√¶re en forhindring for at blive en benh√•rd politiker, men politikere generelt og den til enhver tid siddende regering specielt - beh√łver p√• ingen m√•de at v√¶re benh√•rde. I reglen bliver politikken noget v√¶rre makv√¶rk, hver gang nogle benh√•rde f√•r deres ting gennemf√łrt. Problemerne, som de siger, at deres forslag skal l√łse, bliver ikke l√łst. I stedet opst√•r der flere nye og helt un√łdvendige problemer.  Det var for eksempel tilf√¶ldet tidligere ved regeringens ghetto lovgivning.

 N√•r indvandrere f√•r tilkendt statsborgerskab ved en lille ceremoni p√• r√•dhuset, eller hvor det nu ellers kommer til at finde sted, s√• er det vel naturligt at vise respekt for Kongeriget. I Danmark viser vi traditionelt respekt for hinanden ved aftaler og lignende ved h√•ndtryk. At give h√•nd betyder: ‘det er en aftale.’ Imidlertid er mange danskere blevet vant til, at der ogs√• er andre m√•der at vise respekt. For eksempel som indere og thail√¶ndere ved at folde h√¶nderne ved hjertet og bukke lidt.

 At der er muslimske m√¶nd, som ikke vil give h√•nd til kvinder. Og muslimske kvinder, som ikke vil r√łre ved m√¶nd. Ja, s√• har de et problem. Og de f√•r det ikke nemt i Danmark. Men det har ikke noget med kvalifikation til statsborgerskab at g√łre. √ėnsker folk dansk statsborgerskab, og er de i √łvrigt kvalificerede til det ved for eksempel at love at holde landets love og respektere myndighederne, hvor s√•dant er p√•kr√¶vet, s√• b√łr man lade symbolske h√•ndtryk v√¶re udenfor ceremonien.  Ellers er det for dumt, og det vil g√łre danskerne til grin i udlandet. Der er mange mennesker, som jeg selv ikke √łnsker at give h√•nden af alle mulige andre grunde end noget med statsborgerskab.

 Men er det dansk ikke at r√łre hinanden? Ja det er, for vi kan godt forst√•, at det er sv√¶rt at give h√•nd, hvis man plejer noget andet og selv har en f√łlelse af, at det er snavset at r√łre andres h√¶nder. Hvor har borgmesterens h√•nd lige v√¶ret henne, f√łr ceremonien finder sted? Var han for eksempel p√• lokum? Har han lige sm√¶sket sig med fl√¶skesv√¶r? Hvorfor vil danske politikere dog uds√¶tte indvandrere for den slags tvang, n√•r nogle af dem virkelig ikke kan lide det, selvom de godt kan lide Danmark og ser frem til et godt liv her for sig selv og deres familie? Tror regeringen virkelig, at folk ikke vil bidrage med noget af v√¶rdi til samfundet, n√•r de ikke kan lide at give h√•ndslag?

 Men det hele er m√•ske bare en √łvelse i st√łj?

Satire fra 'embedsvaerftet' haandtryks tvang er et lorteforslag.

Her er et bud fra ‘embedsv√¶rftet’ p√•  Altinget.dk.
Se hele billed serien her.

Klik her for toppen af siden

12. september 2018.  

Namkhai Norbu får italiensk fortjeneste medalje
Namkhai Norbu; juli 2013. Foto fra 'International Dzogchen Community.'

 

 

 

Professor Namkhai Norbu er en   Dzogtjen mester fra  Tibet. For mange √•r siden indledte den italienske professor Tucci et samarbejde med Namkhai Norbu, hvilket bragte ham til Italien. Her har han opholdt sig siden. Namkhai Norbu er leder af 'International Dzogchen Community,' grundl√¶gger af 'Merigar West Buddhist Center' og Museet for Asisatisk Kunst og Kultur. Centeret og museet ligger i Arcidosso i Italien.

 Italiens pr√¶sident Sergio Mattarella har tilkendt professor Norbu den prestige fyldte orden 'Kommand√łr ved Fortjeneste Ordenen.' Denne orden gives for samfundsgavnlig virksomhed i den italienske republik. Namkhai Norbu fik medaljen overrakt ved en ceremoni den 10. september i Arcidosso.
                  L√¶s om det her.

Klik her for toppen af siden

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

L√¶s ogs√•:            De gamle nyheder 2018,  kapitel 1 (jan. - feb.)
                        De gamle nyheder 2018,  kapitel 2  (februar.)
                  De gamle nyheder 2018,  kapitel 3  (feb. - marts.)
            De gamle nyheder 2018, kapitel 4  (marts - april)
                De gamle nyheder 2018,  kapitel 5  (maj - juni)
                    De gamle nyheder 2018,  kapitel 6  ( juni - august)

25. august 2018. 

Sex skandalen i Shambhala centrene fortsat
Buddhist Project Sunshine, phase 3

Sakyong Mipham Rinpotje, Trungpa Rinpotjes s√łn og leder af Shambhala centrene og organisationen Shambhala International.

 

Billedet viser Sakyong Mipham  

N√•, s√• blev den tredje rapport 'Buddhist Project Sunshine, phase 3' offentliggjort. Den nye rapport best√•r ligesom de tidligere af utroligt mange ord og side bem√¶rkninger. Jeg √łnsker dog ikke at kritisere pr√¶sentationen i lyset af emnets alvor. Men fremstillings formen er tr√¶ttende l√¶sning.

 Den nye rapport indeholder flere nye historier om erotisk udnyttelse og magt misbrug. Som i mange lignende tilf√¶lde, rapporteres der ogs√• her om misbrug af begrebet:  samaya. Selvom de seksuelle ofre p√• ingen m√•de er underlagt noget samaya i en traditionel forstand, f√•r de alligevel at vide af flere Shambhala Tr√¶nings ledere, s√•vel som af Sakyong Mipham selv, at de har en samaya forpligtelse til at adlyde ham. Det g√łr ondt at h√łre p√• disse manipulationer og l√¶se om ofrenes lidelser og pr√łvelser. De f√•r angiveligt ofte ogs√• lov til at betale for gildet med deres egne penge ved flere lejligheder.

 Det er meget s√łrgeligt alt sammen, og man m√• n√¶sten tro, at Sakyong Mipham ikke undg√•r at opgive ledelsen af Shambhala centrene.
 Der er dog en hage ved det hele. Ogs√• de nye anklagere fremst√•r uden navns n√¶vnelse. Den assisterende advokat kommer s√• til slut med sine bem√¶rkninger om, at det og det element i historierne kunne hun efterforske og bekr√¶fte, mens dit og dat ikke kunne verificeres, fordi kun Sakyong Mipham eller nogle af Shambhala Tr√¶nings lederne var i en position til at g√łre noget s√•dant. Advokaten fort√¶ller os derp√•, at hun selv finder de anklagende og deres anklager trov√¶rdige. Det er da godt, men det hj√¶lper jo ikke os andre til en kvalificeret bed√łmmelse af begivenhederne.  Vi mangler jo stadig information.

Glat-vej Det ville jo v√¶re mere trov√¶rdigt, hvis de anklagende ville fremst√• med deres navne. N√•r det mod mangler, sk√łnt de gerne anklager, efterlades vi andre med et v√¶sentligt forbehold. Og en omfattende tvivl. Vi kan ikke bed√łmme sandf√¶rdigheden hos de ber√łrte og b√łr heller ikke fors√łge under disse omst√¶ndigheder. Den slags historier h√łrer faktisk hjemme i en retssal under en dommers strenge √•syn. Hvorfor er der ingen, som f√łrer sagerne for en domstol? Det kan jo skyldes, at de anklagende ikke tror, at de mentalt kan t√•le at blive kendte. Men det er ligesom mere n√¶rliggende, at sagerne ikke holder i retten. Og hvorfor st√• frem, n√•r det er ord mod ord?

 Hele sagen er uoplyst, indtil Sakyong Mipham fort√¶ller sin egen udl√¶gning af historien. Det har han jo af en eller anden grund ikke gjort endnu. Men uanset om han vil fort√¶lle os alle om hans egen oplevelse af sine forhold til hans angivelige ofre for erotisk udnyttelse og magt misbrug, s√• er der en hel r√¶kke af hans assistenter og diverse ledere og medlemmer af 'Kalapa Council' - Sakyong Mipham's 'minister r√•d' - som angiveligt har v√¶ret vidner til nogle af de rapporterede begivenheder i alle de 3 'Buddhist Project Sunshine' rapporter. S√• de kunne jo ogs√• begynde at fort√¶lle deres syn p√• historierne. Det er meget sparsomt, hvad de hidtil har berettet.

 Det var sv√¶rt for Shambhala centrene at overleve regenten Thomas Rich's seksuelle eskapader efter Trungpa Rinpotje's d√łd for over 30 √•r siden. Det er meget tvivlsomt, om Shambhala centrene kan overleve denne krise. Det ser ikke s√•dan ud.
Teoretisk set er det naturligvis muligt at reformere enhver organisation. Men det lader jo ikke til, at Sakyong Mipham går frivilligt...

            L√¶s om det her       eller hent filen her   (Tilogaard)
 (Buddhist Project Sunshine Phase 3, August 23, 2018, af Andrea M. Winn - PDF fil)
Klik her for toppen af siden

 

Shambhala Inc. ben√¶gter og den interne unders√łgelse skal ikke v√¶re offentlig

 Shambhala organisationen og Sakyong Mipham's advokat ford√łmmer de nye anklager og bedyrer fuldst√¶ndig uskyld. Is√¶r anklagerne om sex med b√łrn afvises p√• det st√¶rkeste. De pointerer ligesom Tilogaard, at den slags straks skal rapporteres til politiet. Det er dog f√łrste gang, at vi h√łrer Shambhala organisationen tale om politi. Ikke desto mindre: det er nu ord mod ord. M√•ske nedsmelter sagen her, uden at vi bliver klogere.

 Der er ingen forlydender om, at Sakyong Mipham eller Shambhala International har til hensigt at rejse injurie sag mod 'Buddhist Project Sunshine.' Man skulle jo mene, at deres udtalelse tyder p√•, at de f√łler sig som ofre for en sm√¶dekampagne og er udsat for bagvaskelse til Valgfri passageskade for Sakyong Mipham og organisationen. Men de er √•benbart liges√• utilb√łjelige som ofrene til at f√łre sag for domstolene. Man skulle ellers tro, at en domstol m√•tte v√¶re det rette sted for den slags. Vi, som st√•r undrende udenfor denne m√¶rkelige organisation med uniformeret personale og en slags ‘konge’ som leder, kan ikke f√• at vide, hvad der er op eller ned. Tilsyneladende forbl√łder organisationen, mens alle venter p√•, at der skal ske et eller andet. En ting er, at organisationen er besynderlig og altid har v√¶ret det. Et andet karakter tr√¶k er, at organisationen er helt tillukket.

 Det forlyder nu  i f√łlge ’Global News,’ at den interne advokat unders√łgelse modtager klager om erotisk udnyttelse og magt misbrug frem til den f√łrste oktober 2018. De vil behandle klagerne og ofrene individuelt. Resultaterne af den interne unders√łgelse vil advokat firmaet overdrage til en komite hos Shambhala organisationen, som skal evaluere og anbefale fremtidige tiltag for organisationen i den anledning. Det er alts√• ikke meningen, at offentligheden skal f√• kendskab til rapporten. I hvert fald ikke f√łr den er blevet evalueret. Til geng√¶ld loves det, at de lokale Shambhala centre vil f√• besked.
 L√¶s her  Shambhala organisationens egen beskrielse.

 P√• denne baggrund er det naturligvis et sp√łrgsm√•l, om de klagende ofre for erotisk udnyttelse og magt misbrug vil fort√¶lle noget til de unders√łgende advokater. N√•r advokat firmaet kun rapporterer tilbage til Shambhala organisationen, som styres af de mennesker, som st√•r uj√¶vn vejanklaget, s√• er det ikke s√¶rligt sandsynligt, at klagerne vil tale med advokaterne. Der kommer ganske vist en midlertidig bestyrelse til september, men for indev√¶rende vides det ikke, hvem denne styrings gruppe vil best√• af. Dette arrangement synes ikke at kunne skaffe ofrene tryghed og rimelighed. Man har tydeligvis ikke forst√•et n√łdvendigheden for gennemsigtighed endnu.
 Alle opf√łrer sig som om, at de har noget at skamme sig over. Det m√• vi andre s√• tro, at de faktisk har, selvom vi m√•ske aldrig finder ud af omfanget af skammelige begivenheder.

 L√¶s om sagen her hos Lions Roar    -    Og her hos magasinet Tricycle.

 Alle Andrea Winn’s artikler     F√łlg eventuelt diskussionen p√• Reddit
             L√¶s ogs√• den forrige artikel       Og l√¶s den lange rapport.

Læs også: Intet nyt fra Vestfronten - 26. september

 Og lyt s√• til Bruce Springsteen!  (Treat her right).

Klik her for toppen af siden

28.august 2018.  

Tibetansk sprog aktivist taber appel i Kina

 

Tashi Wangchuk; plakat for hans frigivelse

 

 

 

Den tibetanske aktivist, som blev d√łmt i maj m√•ned til f√¶ngsel for et offentligt krav om, at der skal undervises p√• tibetansk i skolerne i det tibetanske kultur omr√•de, hvor der bor tibetanere, har tabt en appel sag. Tashi Wangchuk blev id√łmt 5 √•rs f√¶ngsel for at ophidse til 'seperatisme.' Det er p√• ingen m√•de klart, hvordan hans krav kan opfattes som en trusel mod den kinesiske stats enhed og sikkerhed, men det mente appelretten √•benbart.

 Atter en grim p√•mindelse om rets tilstanden i det kinesiske imperium. Man skulle jo synes, at Tashi Wangchuk m√• have ret i sin p√•stand, nemlig at det tibetanske sprog er beskyttet af Kina’s grundlov, s√• heraf m√• logisk nok f√łlge, at der skal undervises i tibetansk i de tibetanske skoler i omr√•derne, hvor tibetanerne findes i stort tal. Rent legalt m√• Ensrettet f√¶rdsel...det betyde i de tibetanske selvstyre omr√•der. Dem er der flere af. Dels hele omr√•det for ‘Den Selvstyrende Republik Tibet.’ Dels  Amdo   og  Kham. Dels nogle sm√• distrikter i Kansu og Yunnan. N√•r Kina’s grundlov i   (ogs√•)  dette tilf√¶lde ikke respekteres  - heller ikke af domstolene -  m√• det skyldes et direktiv direkte fra pr√¶sidenten eller politbureauet, som ingen i Kina t√łr mods√¶tte sig. S√• der er en ny politik til kn√¶gtelse af nationale minoriteter, som imperier i gennem alle tider har benyttet sig af: stj√¶l folks sprog og kultur fra dem for at opn√• ensretning og assimilering.

 Set her fra Danmark forekommer denne imperie politik noget en√łjet og utidsvarende. I Kina er det √•benbart business as usual.

           L√¶s om sagen her  (International Tibet Network).
      L√¶s den tidligere omtale her.

 L√¶s ogs√• om indf√łrelsen af en  ‘social merit’ skala i hele Kina.

Klik her for toppen af siden

2. september 2018.  

Shaolin hejser flaget og påkalder sig kritik

 

Kinas flag gif.

Det buddhistiske kloster og tempel kompleks i Kina, Shaolin, ber√łmt for kungfu og sin romantiske beliggenhed, har b√łjet sig for politisk pres. Shaolin betyder p√• kinesisk 'templet i den t√¶tte skov p√• Shaoshi bjerget.' Shaoshi bjerget ligger ikke s√• langt fra den tidligere hovedstad i Kina, som hedder Luoyang. Kinas nationale r√łde flag blev hejst for f√łrste gang nogen sinde i Klosterets 1500 √•r gamle historie af en gruppe munke, som opf√łrte sig n√¶rmest som soldater p√• parade. Det sker som led i det kinesiske kommunist partis kampagne for patriotisme hos de religi√łse samfund i Kina.

 Begivenheden har tiltrukket kritik fra mange sider - ikke mindst fra kinesere, som sk√łnt de elsker deres f√¶dreland, opfatter denne kampagne som en invasion af den religi√łse fred og frihed i klostrene. Kritikerne mener ikke, at religion og politik skal blandes sammen. Klosterlivet er jo designet af  Buddha Sakyamuni som et slags ‘parallel samfund’ i supplement til samfundet i almindelighed.
 

Shaolin Templet i Kina hejser Kinas r√łde flag i nationalistisk gestus


 Billedet viser de eksercerende munke i str√¶kmarch med det r√łde flag over skulderen p√• vej til flagstangen. Det f√•r mange til at gr√¶mme sig, fordi det er yderst upassende opf√łrsel for munke.
 Det er naturligvis ogs√• et sp√łrgsm√•l, hvor meget der er tilbage af den buddhistiske kultur og tr√¶ning hos Shaolin Kloster, fordi kungfu's popularitet har gjort Klosteret til en tr√¶ningslejr for h√•befulde kampsports ud√łvere, snarere end et traditionelt buddhistisk kloster. Klosteret selv mener ikke, at dette er tilf√¶ldet. De siger, at de samme stramme munke regler og tr√¶nings programmer, som blev brugt i fortiden, stadig g√łr sig g√¶ldende.

            L√¶s omtalen hos ‘South China Post’ her.
      L√¶s ogs√• om ‘social merit’ systemets indf√łrelse overalt i Kina.

Klik her for toppen af siden

1. september 2018.  

Hvor meditation ikke hjælper

 

Debra Flics, psykoterapeut og Dharmalærer i New York, USA. Fotograf ukendt.

 

 

 

Debra Flics, psykoterapeut og Dharmalærer
i New  York, USA. F√łlgende paragraffer
 er citater fra hendes artikel hos 
’Lions Roar’ magasinet i USA.

N√•r nogen ikke er i stand til at f√• adgang til de dybere m√łnstre i deres sind, vil en psykoterapeut ikke opfatte problemet som manglende koncentration  [hvilket en  Dharmal√¶rer typisk ville mene], men som psykologisk selvforsvar. “
 S√•dan skriver Debra Flics i sin artikel hos det buddhistiske magasin ‘Lions Roar.’ Hun henviser til, at  en Dharmal√¶rer kan opfatte problemer med koncentration hos eleven som en af de klassiske     forhindringer  for tr√¶ning. Det er det ogs√• hos mennesker uden s√•r p√• sj√¶len. Men er du blevet traumatiseret, er det en helt anden historie. Uden kendskab til psykoterapi kan Dharmal√¶reren    anbefale alt muligt, som ikke vil hj√¶lpe, n√•r eleven tr√¶nger til terapi. Buddha’s L√¶re er ikke ligefrem et sundheds syste, selvom  Buddhadharma generelt er sundt. Det er l√¶rerigt, at den samme situation kan forst√•s p√• to ret forskellige m√•der. Imidlertid skal problemer forst√•s korrekt i deres rette sammenh√¶ng. Det er sj√¶ldent, at Dharmal√¶reren ogs√• er psykoterapeut. Det er Debra Flics imidlertid. Hun forts√¶tter:

 “S√•dant selvforsvar er pr√¶cist, hvad det lyder som: det beskytter 'selvet' fra oplevelse af smertefulde og ofte overv√¶ldende f√łlelser og minder. [Med udtrykket ‘selvet’ peger Debra Flics ikke p√• begrebet atman,’ men p√• at der ikke er oplevelser uden en  oplever som subjekt i forholdet.] Psykologisk selvforsvar er i princippet ubevidste st√łrrelser. Det opst√•r n√¶rmest automatisk og uden vores billigelse. Vi kan s√•ledes opleve sure miner, f√łlelser af  [negativ]  tomhed  [’der mangler noget’], besv√¶rlige handlings m√łnstre, en mangel p√• klarhed,  angst, nedtrykthed, fobier og lignende. Alt sammen uden at genkende erfaringerne, formodningerne og f√łlelserne, som ligger til grund for disse mentale tilstande. Hvis s√•dant selvforsvar bryder sammen, kan vi modsat erfare sindet oversv√łmmet med smertefulde f√łlelser, og nogle gange finde os selv ude af stand til at fungere i situationen. “

 “I stedet for at opfatte s√•danne sinds tilstande som forhindringer for en dybere koncentration [samadhi], ville en psykoterapeut opfatte dem som erfaringer, som r√•ber p√• at blive behandlet og helet. Oplukkelig bro - broen er oppe.Psykoterapeutens tilgang ville derfor v√¶re at udforske disse erfaringer indenfor den trygge og fortrolige ramme af et  [professionelt]  forhold mellem terapeut og klient. Det psykologiske selvforsvar opfattes som et udgangs punkt i forholdet. I den f√¶lles udforskning vil terapeuten udpege og fortolke det psykologiske selvforsvar, s√• det gradvist mister sit tag i klienten. Efterh√•nden som tillid opbygges i forholdet, kan de oplevelser, som m√•tte ligge bag selvforsvaret, fremst√• i erindringen hos klienten og blive behandlet  [og helet].”

 “Under optimale omst√¶ndigheder vil de besv√¶rlige og hidtil ubevidste f√łlelser og erfaringer langsomt vise sig, og i det sikre og tillidsfulde milj√ł mellem terapeut og klient, vil klienten blive i stand til at integrere dem i sin selvopfattelse og historie uden at blive overv√¶ldet og miste grebet. Mens disse mentale m√łnstre afsl√łres og udfolder sig, vil psykoterapeuten ikke kun give emotionel st√łtte og tilskynde erkendelse, men ogs√• tjene klienten som et nyt eksempel p√•, hvordan man kan tilg√• besv√¶r i livet og sindet.”
 [Disse paragraffer er blot et uddrag af artiklen. L√¶s videre p√• link’et nedenfor.]

Klik her for toppen af siden

    Tr√¶ning i  Buddhadharma og psykoterapi kan virke ret modsat, fordi den, som tr√¶nger til psykoterapi, i reglen lider under forringet selv-v√¶rd, som det kaldes.  I reglen ligger der psyko-traumatiske begivenheder i fortiden til grund for den slags. fletningVedkommende har derfor brug for terapi, som Debra Flics beskriver i hendes artikel, for at styrke sin selvopfattelse og kunne overvinde s√•danne psyko-traumer fra fortiden. I f√łrste omgang har en s√•dan h√•befuld elev i Buddhadharma derfor ikke brug for instruktioner i  Selvets illusion, sanskrit:  anatman, men b√łr ops√łge en psykoterapeut. N√•r terapien er tilendebragt med succes, kan man derp√• begynde p√• det buddhistiske projekt:   oplysnings arbejdet.

 L√¶s artiklen om meditation og terapi i 'Lions Roar' magasinet (USA).

 Artiklen er skrevet af Debra Flics, msw. (Master of  Social Work)  og  lcsw.  (Licensed Clinical Social Worker). Debra Flics  er psykoterapeut med privat praksis i New York, USA. Hun er ogs√• Dharmal√¶rer og sad tiligere i New York Insight Meditation Center's l√¶rer r√•d.

                  L√¶s ogs√• artiklen:   Terapi og subkultur.
            Samt artiklen:   Angst for tomhed.

Klik her for toppen af siden

3. september 2018.  

En hyldest til at g√łre ingenting

 

 

H√¶ngek√łje mellem palmer ved stranden foto Getty Images

 

   "Lediggang er kun fatalt for de midelm√•dige,” skrev Albert Camus.
  Sociologi professor Simon Gottschalk fra University of Nevada i Las Vegas
  har skrevet en artikel om mysteriet ved r√¶set mod bunden.  Artiklen er en
  opfordring til at slappe helt af. Vores kultur er grebet af en konstant
  for√łgelse af hastighed, hvilket p√• ingen m√•de er godt for nogen. S√•, ogs√•
  herfra skal det lyde:  slap af. Du kommer ikke til et godt sted med
  for h√łj fart hele tiden. V√¶r ikke bange for at g√• glip af noget, for du  g√•r
  glip af meget, n√•r det g√•r for st√¶rkt. Det er ikke nok med en ferie en gang imellem. Tempoet skal ned for sundhedens skyld overalt i samfundet.

                          L√¶s artiklen her  (The Daily Beast - foto gif fra artiklen)
 

Klik her for toppen af siden

3. september 2018.  

Firefox browseren vil yde mere privat beskyttelse

 

Firefox, mozilla. Logo

 

 

De kommende nye udgaver af Firefox browseren  (nr. 63 - 65)  vil indeholde nye tiltag for at forbedre private informationer forbliver private. De tidligere omtale 'trackere' vil i fremtidige opdateringer af Firefox blive blokeret som standard. Det vil ikke alene forbedre privatlivs beskyttelsen, men ogs√• formindske download tiden for data fra diverse netsteder, fordi de almindelige 'trackere' bruger en del b√•ndbredde.  (som du oven i k√łbet skal betale for).

 Hvis du ikke allerede har installeret anti-tracking software, slipper du alts√• snart for at blive kigget over skuldrene. Det vil sige lige bortset fra de s√•kaldte 'fingerprints.' Du efterlader 'fingeraftryk' p√• diverse netsteder, ved ubem√¶rket at give info til disse hjemmesider om din PC eller Mac eller hvad, fordi din maskine har individuelle kendetegn ved konfigurering af computeren, styresystem, hardware og ofte ogs√• et specifikt maskine nummer, som din computer som standard vil oplyse om til andre maskiner, som sp√łrger om det. Form√•let med disse internet protokoller fra skaberne af internettet er, at netstedet bedre kan sende din computer s√•danne data, som din maskine er konfigureret til anvende, n√•r din browser viser internet sider.

 Det er naturligvis meget godt, men bagsiden er, at du efterlader et bestemt elektronisk m√łnster p√• netstedet, som kan genkendes. Du fremviser jo det samme m√łnster til alle de netsteder, som du bes√łger, og hermed ogs√• til alle de ‘tjenester’  (l√¶s: spioner), som m√•tte v√¶re forbundet med de netsteder. S√• p√• grund af m√•den, hvorp√• computere og servere kommunikerer, offentligg√łr du n√¶rmest selv et fingeraftryk, uden at du bem√¶rker det. Der er s√• nogle firmaer, som har gjort det til en kunst at indsamle og lagre s√•danne fingeraftryk. De kan nemlig bruges til m√•lrettede reklamer, hvilket vil sige, at firmaet kan tjene penge p√• at s√¶lge ‘fingeraftryk’ til reklamebureauer. Og til andre, som m√•tte interessere sig for at vide noget om folk. B√•de myndigheder og private.

Klik her for toppen af siden

 Det er meget sv√¶rt at undg√•, at der dannes s√•danne fingeraftryk fra din internet trafik.  Det eneste program, som jeg kender til, der vil udf√łre arbejdet ved at udsende skiftende ‘fingeraftryk’ p√• nettet med passende mellemrum, er programmet  ‘TrackOFF.’  (Dette program √¶ndrer hele tiden p√• dit elektroniske spor, hvorved overv√•gningen saboteres. Dette er ikke en reklame eller ‘product placement,’ men jeg kender ikke til andre programmer eller applikationer, som g√łr noget tilsvarende.)

 Alle disse informationer kan samles hos netstedet, som du bes√łger, eller hos en tjeneste, som k√łrer p√• et s√•dant netsted. Det vil sige, at Advarsels skilt: DATA H√ėST.reklamebureauer, datah√łstere og efterretningsv√¶sner kan samle og lagre s√•danne fingeraftryk - uden at lagre en cookie eller en tracker p√• din computer. Det er derfor, at det kaldes ‘fingeraftryk.’
 De indsamlede informationer samles og lagres i din personlige 'profil' hos den indsamlende 'datah√łster' - som var det stasi eller andre n√¶venyttige udenforst√•ende, som ikke vil dig noget godt, men blot gavne sig selv - i reglen ved reklame virksomhed.
  Firefox √łnsker ogs√• at blokere for fingeraftryk, men det vides ikke hvordan, de har t√¶nkt sig at g√łre det. Eller i hvor h√łj udstr√¶kning.

 N√•, men de indsamlede data kan alts√• bruges til meget andet end reklamer, n√•r f√łrst datah√łsterne har lavet en profil af dig og dine personlige valg. Desuden er en s√•dan ‘profil’ ikke n√łdvendigvis retvisende. Den vil jo blot vise en fortolkning af de indsamlede data. M√•ske er det oven i k√łbet en ‘kunstig intelligens’ fortolkning. Hvis personer, firmaer, organisationer, stater, kommuner og for eksempel forsikrings selskaber f√•r fingre i s√•danne ikke retvisende data om dig, har du ikke en chance for at rette p√• informationerne. Som hoved regel vil du ikke engang vide, at der er nogen, som agerer p√• baggrund af s√•danne ‘profiler.’ De private data indsamlere anser deres datah√łst for deres private ejendom og vil helst ikke tilkende internettets brugere og dig som data leverand√łr ejendomsret til egne data. S√• det er ikke s√• No logs. Registrering forbudt, tak.godt. Den nye EU lovgivning p√• omr√•det giver dig ganske vist ejendomsret til s√•danne indsamlede data, men du skal selv henvende dig for at f√• slettet noget.

 At indsamle og lagre personlige informationer p√• denne m√•de burde simpelthen ikke v√¶re lovligt. Det er godt, at i hvert fald nogle browsere fors√łger at tage h√łjde for denne uheldige udvikling, som er g√•et hen og blevet til en hel industri, som faktisk oms√¶tter mange penge hver eneste dag i handel og vandel med alle vores private data. Det kaldes for ‘overv√•gnings kapitalisme.’  Artiklen:   Privatliv, internet, ‘Big Data’ og Facebook skandalen  - beskriver emnet indg√•ende, fordi der er problemer med etikken, b√•de hos private firmaer og myndighederne. Som artiklen kommer ind p√•, er det ogs√• en trussel mod demokratiet i vores del af verden.

 De nye funktioner forventes f√łrst implementeret senere p√• efter√•ret, f√łrste gang til oktober. Her i september m√•ned vil de k√łre en r√¶kke tests af program udviddelsen. Nogle spekulerer, om Mocrosoft, Opera og Apple vil g√łre noget tilsvarende? Derimod forventes Google ikke at lave s√•dan noget med deres ‘Chrome’ browser, fordi Google er et reklamebureau. S√• hold din browser opdateret. Og hvis du bruger andre browsere end Firefox, s√• hold √łje med disse programmers privatlivs politik og datah√łst.

                       L√¶s om det her hos Firefox.
                                   L√¶s ogs√• den tidligere artikel.

Klik her for toppen af siden

13. september 2018.  

Psykedelisk Dharma

 

The Economist 1843 Magazine picture LSD microdose aug sept 2017

 

 

I den seneste tid er der dukket flere artikler op i forskellige medier om Buddhisme og psykedeliske stoffer. Nogle af disse artikler p√•st√•r, at visse psykedeliske stoffer kan s√¶tte gang i og underst√łtte en √¶gte buddhistisk praksis. Det bliver der reageret p√• fra flere sider. Hele debatten er blevet opsumeret i en ny artikel hos 'Buddhist Door' i Hongkong.  (Link til artiklen for neden.)

 Artiklen er skrevet af Justin Whitaker, en amerikaner fra Monatana, som betegner sig som 'sekul√¶r buddhist' - en lidt selvmodsigende titel, men en betegnelse, som Stephen Batchelor har gjort 'mainstream.' Nu har jeg jo selv som gammel hippie indg√•ende erfaring med psykedeliske stoffer fra min ungdom, is√¶r LSD men ogs√• psilocybin svampe. Det er ganske vist l√¶nge siden, men jeg glemmer det aldrig. Det var bestemt en berigelse af mit eget liv, men LSD er ogs√• farligt at indtage for √¶ngstelige sj√¶le og folk med psykologiske traumer. Og m√•ske ogs√• for helt andre menneske typer. Sagen er jo, at disse stoffer ikke er blevet s√¶rlig meget unders√łgt videnskabeligt, s√• faktisk ved vi meget lidt om Advarselsskilt fly i luften over vejen.deres virkning p√• mennesker generelt og specifikt p√• de s√¶rlige menneske typer og m√•ske s√¶rlige biokemi i de enkelte menneskers kroppe.

S√• psykedeliske stoffer er ikke bare noget, som kan anbefales uden meget st√¶rke forbehold og advarsler. LSD for eksempel kan givetvis fremprovokere en psykose hos visse mennesker. Vi ved ikke hvilke. Psilocybin forekommer meget mere blidt, men jeg er ikke bekendt med, hvad der kan g√• galt med disse 'magiske svampe.' Utvivlsomt kan det ogs√• g√• galt, selvom svampene virker noget anderledes end LSD. Tilsvarende for meskalin kaktus. Du f√•r en flyvetur, men hvordan du vil reagere p√• det vides ikke  - eller hvor du lander igen.

 De fleste mennesker i vore dage, som eksperimenterer med psykedeliske stoffer bruger ayahuaska, som er et amfetamin lignende stof, som indianerne i Peru har brugt i √•rtusinder for at komme i kontakt med √•ndeverdenen. Moderne mennesker bruger sessioner med indtagelse af ayahuaska under traditionel vejledning hos peruvianske √•ndemanere. Det er dog ikke altid, at s√•danne 'shamaner' er traditionelle √•ndemanere, fordi det er blevet til en 'healing' business i Peru og Centralamerika - samt for deres vestlige arrang√łrer.

 Jeg selv har ingen erfaringer med ayahuaska. Det har jeg aldrig indtaget. Folk, som har deltaget i s√•danne seancer i Peru og andre Advarselsskilt: sidevind.steder, beretter om at finde sig selv, overvinde depression og barndoms traumer og lignende. Det forekommer at v√¶re √¶gte og sandf√¶rdige beretninger. Det lader til, at de s√•kaldte ‘indre vinde,’ sanskrit:  vayu, stimuleres og √łges.
 Problemet i en buddhistisk sammenh√¶ng er, n√•r psykedeliske stoffer p√•st√•s at fremme buddhistisk praksis. En s√•dan p√•stand er at foreg√łgle folk en hel masse om meditation og anskuelse, som der ikke er bel√¶g for, og det kan  afspore deres praksis, sk.:  sadhana.

 

Buddha er tavs

 Buddha Sakyamuni har aldrig omtalt psykedeliske stoffer. Hverken at de eventuelt kunne hj√¶lpe folk med meditativ tr√¶ning,  samadhi,  eller midlertidigt at anbringe folk i en  paradis tilstand. I stedet har han ikke sagt et eneste ord om emnet. Det eneste Buddha Sakyamuni har sagt, er at folk b√łr afholde sig fra at drikke sig fulde i √łl eller anden alkohol, og at munke og nonner overhovedet ikke m√• drikke alkohol.

Klik her for toppen af siden

 Det er p√•faldende, at Buddha Sakyamuni var s√• tavs, fordi den indiske kultur, som han var en del af, priste det sammensatte stof  'soma' som gudernes drik og n√¶ring. Soma er angiveligt en blanding af efedrin, opium og cannabis, som imidlertid ikke l√¶ngere blev brugt i Buddha's samtid, fordi det ikke var muligt at f√• efedrin komponenten i Indien. De indoeurop√¶iske folk, som var kommet til Indien m√•ske 1000 √•r forinden, og som Buddha’s eget folk  Sakya’erne  nedstammede fra, havde brugt soma, da de endnu boede i Centralasien hinsides Hindukush bjergene nord for Indien, hvor der gror en s√¶rlig busk med h√łjt indhold af efedrin. Soma indgik i vediske ritualer i en forhistorisk tid i Centralasien.

 Men legenderne om dette stof levede i bedste velg√•ende og Indien var fuld af b√•de opium og cannabis p√• Buddha's tid. I Pantanjali's 'Yoga DyrevildtSutras' - en samtidig hindu manual om de tre typer  yoga  - priser s√•ledes soma h√łjlydt. Men Buddha r√łg ikke joints eller spiste hashkager. Og opium fremmer ikke meditation. Det var tilsyneladende ikke noget, som de omvandredende √•ndeligt anlagte tiggere gjorde dengang, selvom is√¶r Shiva dyrkere i vore dage n√¶sten altid ryger cannabis i Indien som en integreret del af deres praksis som hjeml√łse omvandrende  yogi'er.

 Sandsynligvis blev b√•de cannabis og opium betragtet som medicin for 2600 √•r siden. I hvert fald har Buddha Sakyamuni ikke omtalt psykedeliske stoffer og heller ikke anbefalet brugen af dem. M√•ske fordi emnet ligesom mange andre ikke f√łrer til  Nirvana. S√• det er dumt at bruge tid p√•.

 Men i vore dage, hvor alting g√łres kompliceret, er vi n√łdt til at behandle emnet, ikke mindst fordi, der er s√• stor uklarhed om det, og fordi der er buddhister, som anbefaler brugen af psykedeliske stoffer til en √¶gte Dharma praksis. Det er forkert at ford√łmme psykedeliske stoffer. Men det er ogs√• forkert at p√•st√•, at de g√•r h√•nd i h√•nd med  Buddhadharma. Som f√łlge af buddhistisk meditation, kan du opn√• en bevidst styret meditativ trance tilstand, kaldet samadhi. Det kan du ikke med stoffer. De giver dig et ‘trip,’ som du ikke kan kontrollere.

 S√• sammenfattende er psykedeliske stoffer p√• ingen m√•de en del af √¶gte buddhistisk praksis. Heller ikke cannabis sativa indica, som inderne kalder 'chares.' Ikke for noget, men psykedeliske stoffer ligger simpelthen udenfor buddhistisk praksis, ligesom i princippet alkohol ogs√• g√łr, selvom alkohol er en karakteristisk del af  ganachakra ritualer indenfor  Tantra.  Det er der dog s√¶rlige grunde til.

Klik her for toppen af siden

 Det betyder i sagens natur ikke, at folk  ikke  kan f√• gavn af for eksempel ayahuaska anvendt terapeutisk, eller for den sags skyld LSD og psilocybin. For eksempel er der folk i Californien,  som er begyndt at bruge LSD i meget sm√• doser, som ikke vil bevirke den slags 'trip,' som jeg selv kender til fra min ungdom. Det kunne jo antyde, at det s√• m√•ske heller ikke er s√• farligt for psykisk f√łlsomme mennesker, for eksempel folk med depression. Nogle har antydet, at LSD p√• denne m√•de faktisk kunne v√¶re en kur for netop depression, men vi ved ikke noget med sikkerhed  - heller ikke om mikro doser LSD. Eller langtids virkninger.

 Videnskaben forsker ikke i disse former for brug af psykedeliske stoffer, s√• vi ved ikke alverden om det, bortset fra de beretninger, folk kommer med, n√•r de har brugt det.  (Det skyldes sandsynligvis, at der ikke Glat vej.er penge i s√•dan forskning for medicin industrien.)  Der er en hage ved s√•danne beretninger. Hvis folk har haft et rigtig d√•rligt 'trip,' er det ikke s√• sandsynligt, at de √łnsker at prale med det. Hvis de har f√•et en psykotisk episode ved det, er det deres psykiatere, som fort√¶ller os om det i deres egne faglige tidsskrifter, som der ikke er mange som l√¶ser udenfor de l√¶gelige og sundhedsfaglige kredse.

 

Terapi og Dharma

 S√•  Buddhadharma er en ganske s√¶rlig ting. Terapi, is√¶r psykoterapi, er noget ganske andet. N√•r folk har traumer p√• sj√¶len og s√•r i hjertet, kan forskellige terapi former hj√¶lpe dem til at finde sig selv og styrke deres psyke og inkarnation i deres krop. Buddhadharma tr√¶kker i en anden retning. For det f√łrste er Buddha's L√¶re ikke formuleret for folk med s√•r p√• sj√¶len, som har sv√¶rt ved at forholde sig til deres sinds tilstand. Buddha henvendte sig til folk, som var tr√¶tte af  samsara’s  fortsatte kredsl√łb og som s√łgte en l√łsning p√• g√•den med  lidelse  og  lykke.

 Derfor kan buddhistisk tr√¶ning og terapi tr√¶kke i to forskellige retninger. De kloge folk med s√•r p√• sj√¶len, vil derfor f√łrst s√łge psykoterapeutisk hj√¶lp for deres s√•r og traumer, for dern√¶st senere at starte en √¶gte buddhistisk tr√¶ning, n√•r de har bev√¶get sig hinsides deres psykologiske problematikker og ikke l√¶ngere besv√¶res af dem.
 Det er naturligvis paradoksalt, at man b√łr have en st√¶rk selv-f√łlelse for at kunne gennemskue Selvets illusion, Justin Whitaker. Foto fra hans netsted.sanskrit:  anatman. Men trods alt er det et naturligt paradoks, som ingen har frembragt kunstigt.

 N√•, emnet er b√•de interessant og relevant. Og der er flere nuancer.

     S√• l√¶s Justin Whitaker's artikel her.

 Justin Whitaker har f√•et en doktor grad i buddhistisk etik. Han har en tid undervist p√• 'University of Montana.'
  L√¶s her om Justin Whitaker.

Læs også de tidligere artikler om emnet:

       L√¶s her om, at cannabis kan gavne gamle mennesker  (2017).

              L√¶s ogs√• om mikro dosering af LSD p√• arbejdspladsen  (2017).

                     L√¶s her artiklen: Om terapi og subkultur  (en artikel om
                     behovet for at finde sig selv, virkeligg√łre sine sociale f√łlelser,
                     overkomme  personlige problemer og s√łge befrielse og oplysning.
                     Artiklen handler ikke om psykedeliske substanser)

Klik her for toppen af siden

13. september 2018.  

Find dig selv

Texts That Are Way Funnier Than Anything You've Ever Been Sent september 2018

Fundet på Buzz Feed...

Klik her for toppen af siden

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din f√¶rden p√• netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               S√łger du bestemte emner, kan du indtaste dine s√łge ord i din brawsers s√łgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk