regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tendar Olaf H√łyers CV

Forsiden

sitemap

Tendar

De gamle nyheder 2020
-  de gamle nyheder er her stadig  -

Læs på dette link om redaktionen af nyhederne

Indholds liste

Januar - februar:
   Ny lov om familie ret, b√łrns ret foresl√•s af Socialdemokratiet  - l√¶s artiklen til h√łjre>
   Dyr er sansende v√¶sner  - nu ogs√• i f√łlge loven
   Den kendte Lama nonne Pema Tj√łdr√łn opgiver Sakyong Mipham
   Karmapa kursus hos KIBI i New Delhi marts 2020
   Karmapa om coronavirus epidemien
   S√¶r skat for svenske buddhisters templer og centre
   KIBI aflyser marts kursus p√• grund af frygt for coronavirus
   Nyt m√¶rke for god sundheds information
   Global universel sundheds sikring inden 2030
   Losar 24. februar 2020, Mandige Jern Rottes √Ör

Marts - april:
   Karmapa’s meddelelse om coronavisrus 10. marts
   Alt om Avalokiteshvara, Karmapa streaming instruktion
   Ingen ved hvor l√¶nge corona epidemien vil vare
   Den popul√¶re streaming tjeneste Zoom l√¶kkede data til Facebook
   Zoom sags√łges i Californien for ulovlige data l√¶k
   Zoom out  - og brug Jitsi i stedet for
   Bamse jagt og ensomhed
   Prognose for corona virus epidemien
   Flytrafik i Europa april 2019 og april 2020
   Corona epidemien forts√¶tter - nu venter vi p√• den n√¶ste b√łlge, hvis den alts√• kommer

Maj - juni:
   Karmapa’s hilsen for Vesak 2020 (en kontemplation)
   Protest i Bodhgaya mod karant√¶ne tiltag
   USA v√¶rst ramt af corona epidemien
   Status for corona epidemien slut maj 2020: vi var uforberedte
   Dalai Lama kritiserer racisme og f√•r selv kritik
   Lama T√łnsang i Monchardon har f√•et leukemi
   Guru yoga for den 14. Shamarpa
   Lama T√łnsangs tilstand i bedring
   Racisme i baghaven og andre fordomme

Juli - August:



Ananda chakra, lykkens cirkel - som logo for Tilogaard.






Ananda chakra, lykkens cirkel - som logo for Tilogaard.





Klik her for toppen af siden

16. januar 2020.  

Dyr er endeligt blevet til sansende væsner
i f√łlge loven  - et v√¶rdigt skridt for dyrs rettigheder

 

Isbj√łrn p√• Svalbard med fotografi apperat; fra New Atlas com; foto Roie Galitz.

 

 

 

Den social-demokratiske regering er blevet enig med sine st√łtte partier og Dansk Folkeparti om, at dyr ikke blot er 'levende v√¶sner,' men s√• sandelig ogs√• er 'sansende v√¶sner.' For nogle mennesker kan disse beskrivelser synes overfladiske og m√•ske overfl√łdige. Men det er p√• ingen m√•de tilf√¶ldet.
 

  Sansende v√¶sner betyder v√¶sner besj√¶let med sansninger, f√łlelser, fortolkninger, mentale reaktioner og bevidsthed. Alts√• alle de fem  skandha'er. Med dette sprogbrug sidestilles dyr med mennesker, hvad ang√•r det faktum, at de har et  sind ligesom os andre. Deres sind er ogs√• et 'beholder' sind, skt.:  alaya,  og en sindets virksomhed  (de 5 skandha'er). Det giver ikke dyr menneskerettigheder, for de kan ikke v√¶re statsborgere. Men det giver dem deres egen v√¶rdighed tilbage som liges√• sansende, liges√• f√łlsomme, liges√• selvbevidste som os andre. De er ikke blot ‘produkter.’
 

 Det er en god begyndelse. K√¶ledyr har generelt et godt liv, men slagtedyr og vilde dyr lever i almindelighed ikke et v√¶rdigt liv i f√łlge deres egne √łnsker. Tamdyr er sikkert glade for alt det foder, som de f√•r af de rare mennekser, som fodrer dem. Men de ville n√¶ppe v√¶re s√• 4 killinger. Fotograf ukendt.glade, hvis de vidste, at de skal betale med deres liv lidt l√¶ngere fremme i 'produktionen.'
 De vilde dyr mangler natur at boltre sig i, fordi Danmark er helt d√¶kket med landbrug og kommerciel skovdrift.
 Det kunne jo v√¶re, at vi f√•r noget mere natur i forbindelse med tiltag for klima krisen. Det tales der i hvert fald om. Men indenfor landbruget g√•r udviklingen i retning af store k√łdfabrikker, hvor slagtedyrene aldrig f√•r solen at se eller lugte til frisk gr√¶s. Landbrugene med grise og h√łns er i det store og hele allerede store fabrikker med en industriel produktion. De √łkologiske landm√¶nd har ellers vist, at man sagtens kan have grise p√• friland.  Ogs√• de √łkologiske h√łns lever et bedre liv end burh√łnsene.

 Det er dog stadig uetisk at sl√• dyr ihjel. Og det medf√łrer en usund  karma. Men det er heller ikke godt at pl√łje jorden for at kunne s√• afgr√łder. Ved pl√łjningen g√•r utallige sansende v√¶sners liv tabt, sk√łnt det er meget sm√• sansende v√¶sner, som det g√•r ud over. S√• det er et meget stort etisk kompleks, som 5 kyllinger. Fotograf ukendt.mennesker st√•r overfor i vores behandling af dyr og milj√łet generelt.
 Dyrene skal behandles ordentligt. Den bedste l√łsning, som vi kunne s√¶tte i v√¶rk ret hurtigt, ville v√¶re at omstille hele Danmark til √łkologisk landbrug og gartneri. Riv fabrikkerne ned.

 Lovforslaget om en ny dyrevelf√¶rdslov skal anden behandles den 30. januar. Den omtalte s√¶tning i loven lyder s√•dan her: "Dyr er sansende v√¶sener og skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt m√©n og v√¶sentlig ulempe."
 

L√¶s om det her  (DR)     L√¶s ogs√• den tidligere artikel.
 

Klik her for toppen af siden

18. januar, opdateret den 21. januar 2020.  

Pema Tj√łdr√łn opgiver Sakyong Mipham
men forbliver i Shambhala organisationen

 

 Den kendte amerikanske  Dharmal√¶rer Pema Tj√łdr√łn  (Pema Ch√∂dr√∂n), en af  Trungpa Rinpotje's hovedelever og en slags arvtager, opgiver sit Pema Chodron; foto Robin Holland.virke i ‘Shambhala' organisationen. Hun  var en af grundl√¶ggerne af det buddhistiske kloster Gampo Abbey i Nova Scotia i Canada, hvor hun bor. Hun vil ikke l√¶ngere undervise hos Shambhala organisationens centre. Hun er stadig en  Lama, s√• vi m√• forvente, at hun vil undervise andre steder.

I et opsigtsvækkende brev til Shambhala's medlemmer skrev hun:
"Da jeg l√¶ste det nylige brev fra Sakyong  [Mipham], hvor han meddeler, at han √łnsker at genoptage sin l√¶rer gerning og vil g√łre det for alle, som m√•tte bede om det, blev jeg meget nedsl√•et. Jeg oplever denne nyhed som en udtalt adskillelse fra alt, som er sket i det sidste halvandet √•r. Det f√łles hensynsl√łst, ugavnligt og uklogt af Sakyong  [Mipham], n√•r han fremst√•r, som om intet var sket  [og]  uden at forholde sig til de, som var skadet, og uden at udf√łre noget 'dybt indre arbejde' hos sig selv."

Sakyong Mipham Rinpotje; Trungpas s√łn. Fotograf ukendt.[Pema Tj√łdr√łn hentyder til Sakyong Mipham’s meddelelse, da han tr√•dte midlertidigt tilbage som Shambhala’s hovedl√¶rer for halvandet √•r siden. Han skrev dengang, at han ville ‘udf√łre dybt indre arbejde’ p√• baggrund af anklagerne om kr√¶nkende adf√¶rd. Han har aldrig undskyldt for sine handlinger, men blot beklaget ‘opfattelsen’ af hans handlinger. Han fremst√•r derfor som om, at han m√•tte mene, at hans seksuelle kr√¶nkelser og magtmisbrug er tilladeligt for s√•dan en som ham. Det er et moment i hans bizarre skandale. Den er ikke udtryk for ‘crazy wisdom’ - den er blot ‘crazy.’]

                     Billedet viser Sakyong Mipham

 I en kommentar til Pema Tj√łdr√łns brev skrev et medlem af Shambhala Ben Biggs, at:
"Lad mig starte med at sige, at jeg helt igennem respekterer Pema Tj√łdr√łns svar  [p√• Sakyong Miphams meddelelse] og v√¶rds√¶tter henvendelsen. Jeg f√łler imidlertid ikke, at det rette svar m√•tte v√¶re at tr√¶de tilbage og oph√łre  [Dharmal√¶rer virksomheden]. Jeg ville have v√¶rdsat, hvis hun var tr√•dt frem og henvendt sig direkte til Sakyong  [Mipham] i hendes egenskab af Dharmal√¶rer.  [Hendes]  oph√łr vil ikke l√łse noget, andet end bidrage til organisationens sammenbrud."
 

 Men Pema Tj√łdr√łns oph√łr som Dharmal√¶rer i Shambhala er lidt mere indviklet. Hun forts√¶tter som medlem af organisationen, hvorved hun sikkert √łnsker at bekr√¶fte sin solidaritet med Shambhala's medlemmer, sk√łnt hun er dybt frustreret over Sakyong Mipham og hans mangel p√• ansvar og selverkendelse. S√• nedturen forts√¶tter for Shambhala. Organisationen k√łrer stadig med underskud, og medlemmerne flygter v√¶k.
 

 Sakyong Mipham er √•benbart st√¶dig og vil ikke indr√łmme upassende Advarsels skilt rundk√łrsel.og uetisk opf√łrsel, selvom s√•dan p√•klagelig opf√łrsel forekommer at v√¶re blevet fastsl√•et med mange vidner. Det tyder p√• en alvorlig brist p√• Sakyong Mipham’s karakter og et vist frav√¶r af et ordentligt og retvisende moralsk kompas. Sakyong Mipham forekommer forn√¶rmet, hvilket n√¶ppe er den rette reaktion p√• skandalen, som han selv har forvoldt. Sakyong Mipham har i det sidste halvandet √•r opholdt sig i Indien.

 Klosteret Gampo Abbey er en s√•kaldt 'lineage institution' af Shambhala og en s√•kaldt 'corporate division' af Shambhala Canada Society. S√• alle bygninger, hele ejendommen med jord og l√łs√łre tilh√łrer officielt Sakyong Mipham som en konkret del af hans fiktive 'kongerige.' Hvis Pema Tj√łdr√łn ikke l√¶ngere vil undervise i klosteret, rejser sp√łrgsm√•let sig, om hun kan blive boende.  S√• der sker sikkert mere i denne historie. Pema Tj√łdr√łn er kendt af flere mennesker her i Europa, end Sakyong Mipham er.
 

Læs brevet her.
L√¶s om det hos Triccyle   -  og hos:  Lions Roar Magazine.
Læs også om Shambhala skandalen på Chapman University.

Læs den lange artikel samling om Shambhala organisationen.
 

Klik her for toppen af siden

30. januar 2020.  

Karmapa om coronavirus epidemien

Avalokitesvara, tibetansk: Tjenresig; statue fra Vesttibet, 16 hundrede tallet. Fotograf ukendt.

 

 

 

Corona virus epidemien i Kina har f√•et  Karmapa til at skrive et √•bent brev. Heri anbefaler han, at folk udf√łrer  Avalokiteshvara  Pudja. Is√¶r  Nyungme  sadhana, som handler om den 1000 armede Avalokitesvara og udf√łres over en tre dages periode, er s√¶rlig velegnet.
 

 Karmapa Thaye Dordje anbefaler ogs√•, at folk praktiserer hjemme og undg√•r store forsamlinger. At dette sidste skulle v√¶re n√łdvendigt i Danmark, er ikke s√¶rligt sandsynligt p√• nuv√¶rende tidspunkt, hvor der ikke befinder sig smittede mennesker i landet. S√• Karmapa t√¶nker nok mest p√• de √ėstasiatiske lande og selve Kina.
 

Læs meddelelsen her.
 

Klik her for toppen af siden

9. februar 2020.  

Svenske buddhister i skattesag

Sveriges buddhistiska gemenskap. Logo.

 

 

 

I de senere år har de svenske skatte myndigheder været efter en række buddhistiske templer og centre med en ny slags særlige krav på skat.
 Disse p√•ligninger af skat svarer ikke til de virkelige forhold, siger den svenske buddhistiske union. Organisationen skriver ogs√•, at disse krav er forskels behandling fra for eksempel kristne klostre i landet.
 

 Den buddhistiske Union udtaler, at situationen udg√łr en trussel mod hele det buddhistiske samfund i Sverige.
 Da de svenske buddhister ikke blev im√łdekommet af skattev√¶snet i Sverige, har man anlagt sag mod staten. Den konkrete anledning er det Thai buddhistiske tempel Wat Pah Sokajai i √Ėstersund, som var blevet p√•lagt denne s√¶rskat.
 

 Den svenske buddhistiske union samler i den anledning penge ind fra alle interesserede, for at kunne betale sagsomkostningerne.
Der har ikke foregået noget tilsvarende i Danmark.
 

Læs om det her.

Klik her for toppen af siden

21. februar 2020.  

Global universel sundheds sikring inden 2030

 

Kvinde som udstråler sundhed; maleri i Jugend stil af Alfonse Mucha. Getty Images.

Kvinde som udstråler sundhed; maleri i Jugend stil af Alfonse Mucha
 

 Der er opst√•et en global bev√¶gelse for kollektiv sundheds sikring over hele Jorden blandt alle mennesker. I den anledning har WHO’s  (World Health Organisation, en FN organisation) Generaldirekt√łr Tedros Adhanom Ghebreyesus skrevet i en meddelelse kaldet ’ Global Governance Project publication:’
 ”N√łglen til at fremskaffe universel sundheds sikring  [for alle mennesker] er en politisk forpligtelse p√• h√łjeste niveau, med st√łtte fra parlamenterne til at overf√łre denne forpligtelse til lov.  [Denne politik]  m√• underst√łttes af alle regerings tiltag, som henvender sig til de kommercielle, √łkonomiske, milj√ł m√¶ssige og de sociale foruds√¶tninger for sundhed.”
 

Advarselsskilt udr√•bstegn med undertavle ulighedPointen for denne bev√¶gelse er naturligvis, at alle √łnsker og har interesse i en global universel sundheds sikring for alle mennesker overalt i hele verden. B√•de hospitals ophold, l√¶gebes√łg, medicinering, operationer, rekonvalesens og genoptr√¶ning koster kassen, hvis der ikke er skatte finansieret sundheds sikring, en sygekasse eller lignende til at betale regningen. Vi har en mere eller mindre rimelig ordning i Danmark og de fleste Europ√¶iske lande, men n√¶sten alle andre steder – bortset fra Cuba – ser det meget sl√łjt ud.

 Mange mennesker f√•r simpelthen ikke behandling for deres sygdomme, fordi de ikke har r√•d til behandlingen. Ligesom der stadig er mange mennesker, som kun har meget vanskelig adgang til ordentlig sundheds pleje, fordi hospitaler og l√¶ger befinder sig langt v√¶k fra s√•danne udsatte. Mange lande savner tilstr√¶kkeligt med sundheds fagligt ekspertise og faciliteter.
 

 Et v√¶sentligt problem for de fleste af s√•danne problematiske lande er, at de ikke har mulighed for at opkr√¶ve indkomst skat eller moms. Det er der i reglen mange grunde til, men det betyder jo ikke, at det ikke kan lade sig g√łre p√• l√¶ngere sigt. Det er bare et k√¶mpe proplem p√• linje med klima udfordringen.
 Den nye bev√¶gelse foresl√•r, at man b√łr g√• til problemerne som en investering – og ikke som en udgift. Samt at man b√łr angribe problemet p√• flere m√•der, alt efter hvad der kan lade sig g√łre lokalt.FN logo.

Denne bev√¶gelse er et meget modigt initiativ, som fortjener vores opm√¶rksomhed og st√łtte.
 

Læs om det her (The Guardian).
Læs også FN hjemmesiden.
L√¶s rappoten fra FN:   Health: A Political Choice: Delivering Universal Health Coverage 2030 (PDF fil).
 

Klik her for toppen af siden

10. marts 2020.  

Fat mod
mens epidemien spreder sig

 

17 Karmapa Thaye Dordje, 2020 Kalimpong. Fotograf ukendt.
                 Karmapa Thaye Dordje har sendt os en meddelelse

 

K√¶re respektable Lama’er, Tulku’er, Sangha medlemmer og l√¶gfolk fra Karma Kadjy arvef√łlgen.
 Coronavirus  (covid-19)  forts√¶tter med at spredes over hele verden. Vi b√łr derfor alle uden nerv√łsitet eller panik, anvende de n√łdvendige forholdsregler og forebyggende tiltag. N√•r det er sagt, er kerne sygdommen, s√• vidt jeg forst√•r, b√•de et sind fyldt med frygt for sygdom samt en tendens til forkert at forestille sig, at man aldrig [selv]  vil blive syg eller d√ł.
 

 For at undg√• s√•dan frygt og misforst√•else, er det vigtigt at  kontemplere konstant p√• de ’fire store segl.’ Jeg √łnsker at tilskynde jer alle sammen til at f√łlge dette r√•d. For min egen del, beder jeg hele tiden til de  Tre √Üdelsten  og  Dharma beskytterne og sender mine bedste  √łnsker for alle sansende v√¶sners gode helbred.”
 

Den 17. Karmapa Thaye Dordje.
 

 De fire store segl kendes som ‘Fire adelsm√¶rker p√• rigtig anskuelse:’
   1)                    al sammensat tilv√¶relse er  forg√¶ngelig ,
   2)               al  forvr√¶nget  opfattelse er lidelse,
   3)           alting er  sunya, tomt (for  stoflighed) og
             savner  egen-natur, skt.:  svabhava.
   4)  Nirvana er den sande fred.
 Disse fire forsegler  Buddhadharma; alts√• de fire adelsm√¶rker p√• rigtig anskuelse (det f√łrste punkt i  den 8 foldige vej)  kendetegner  Buddha’s L√¶re .

 

Klik her for toppen af siden

23. marts, opdateret 26. marts  2020. 
 

Ingen ved hvor længe corona virus epidemien vil vare
Isolation og alenehed kan blive sv√¶rt  - og nyt

Coronavirus SARS-CoV-2 glas skulptur af Luke Jerram.
Billedet viser en glas skulptur af corona virus.
Luke Jerram er kunstneren.

 

 Terapeuter frygter, at hjemme isolation kan medf√łre  angst og depression. Det vil dog n√¶ppe v√¶re tilf√¶ldet for hele familier, som har hinanden at underholde sig med. Men kunne v√¶re noget af en udfordring for enlige, som ikke er vant til mosten og pludseligt ufrivilligt er isolerede.
 

 L√¶s i √łvrigt  Wired Magazine’s artikel om emnet, n√•r du arbejder hjemmefra. For mennesker i pleje er der s√¶rlige problemer, som ikke h√•ndteres ordentligt i √łjeblikket, skriver  Kristeligt Dagblad.
 

 Angst og depression plejer ikke at plage  yogi'erne i deres retreat fra samfundet, selvom s√•danne retreats ofte varer hele og flere √•r ad gangen. Men de benytter sig af deres vante fordybelse i  meditation, sanskrit: samadhi, som n√¶rmest er det modsatte af angst og depression.  Imidlertid kan en begynder i kunsten at meditere ikke forvente en s√•dan hj√¶lp i deres ikke valgte ensomhed og isolation. Men har du l√¶rt kunsten, kan du jo pr√łve at meditere lidt l√¶ngere tid, end du plejer. M√•ske lykkes du nu med samadhi. M√•ske f√•r du fred.
 

 Flere Dharma centre holder lukket i disse dage, men tilbyder online f√¶lles meditation. Her p√• Tilogaard st√•r telefonerne √•bne, hvis nogen m√•tte √łnske at tale med mig.
 Hold i √łvrigt kontakt med familie og venner, s√• g√•r det nok alligevel. Og husk det nu: de syge og d√łde af denne sygdom har p√• ingen m√•de fortjent det.  Karma betyder noget andet.
 

 

St√łt dit Dharma center

 Alting lige nu tyder p√•, at epidemien har toppet i Danmark, n√•r vi kommer til maj m√•ned. Herefter skulle burde det g√• fremad. Men der vil stadig v√¶re smitte i oml√łb og udsatte, som endnu ikke er blevet syge. Derfor holder Tilogaard lukket ogs√• i maj.  Det er dog stadigv√¶k ukendt, hvordan netop denne sygdom vil udvikle sig.
 

 Men hvad planl√¶gning ang√•r, er anbefalingen herfra derfor, at du sandsynligvis med sindsro kan deltage i kursus fra og med juni.
For eksempel programmet i 'Drivhuset'  til juli.
   Situationen i udlandet er derimod meget mere usikker, indtil der foreligger flere data.
 

 Husk at st√łtte dit foretrukne Dharma center i denne tid, hvor deres √łkonomi bliver sv√¶r at f√• i balance. Ligesom mange andre nu er i vanskeligheder. Hj√¶lp ogs√• dem, hvis du kan og vil.
 

Klik her for toppen af siden

2. april 2020.  

Zoom out  - og brug Jitsi i stedet for

Jitsi logo; fra deres netsted.

 

Det australske 'Jitsi Meet' er en open source software, som er krypteret, annonym og privat. Det kan d√•rligt v√¶re enklere, hvis man skal streame Dharma instruktioner, f√¶lles meditation eller arbejde hjemmefra. Overv√•gnings kapitalismens bl√¶ksprutte er ikke med i baggrunden med denne type software.  Og det er gratis.   (Firmaets logo, som ses til venstre, er √•benbart Australiens svar p√• den lille havfrue udsat for toilet papir.)
Glem Zoom, som jeg allerede har skrevet  to artikler om.
 

 Organisationen Data Ethics anbefaler ikke Zoom Video konference software.  I stedet anbefaler de en hel r√¶kke andre muligheder, herunder Jitsi.   Whereby.com er en norsk krypteret software, som man normalt betaler for. Hvis din video konference kun har fire deltagere, er tjenesten gratis. Du kan bruge denne tjeneste i stedet for skype til video opkald ligesom en telefon med billede.  Du beh√łver ikke engang at installere en app - du kan kalde op direkte i din browsers vindue.

Læs om det her.

Klik her for toppen af siden

2. april, opdateret den 7. april 2020.  

Bamse jagt og ensomhed

R√łd panda; foto Rebecca Naden for Reuters.

 

Det er blevet popul√¶rt blandt voksne og b√łrn, som holder sig hjemme, at g√•
tur i nabolaget og opdage bamser. Her er Tilogaards bidrag med en r√łd panda.
Foto: Rebecca Naden for Reuters.

    Sallie Tisdale er en l√¶g Dharmal√¶rer hos Dharma Rain Zen Center,
    som ligge i Portland, Oregon. Hun skriver i Tricycle Magazine online:
    f√łdsel er den virkelige √•rsag til d√łd.  Og s√• skriver hun om det at v√¶re
    alene.  Og om at ensomhed betyder, at man har brug for andre, men ikke
    at man ikke kan v√¶re alene. Artiklen er skrevet med f√łlelse og indsigt.

Du kan læse den her.
 

Klik her for toppen af siden

2. april, opdateret den 10. april 2020.  

Sundheds styrelsens prognose for
corona virus epidemien

 

  Mandag Morgen har offentliggjort denne graf fra Sundheds styrelsen
  den anden april. Prognosen er naturligvis usikker.
  Man forventer udfra erfaringerne i Italien, at patienter i respirator vil
  stige frem til midten af april. Herefter forventes et fald, som grafen viser.
  Sundheds styrelsen understreger, at der er tale om en prognose, s√•
  tallene kan svinge b√•de op og ned og afvige fra de forventede datoer.
  Selvom epidemien m√•tte ebbe ud i juni, kan der komme en ny spredning.
  Man ved naturligvis ikke hvorn√•r, men der tales om til efter√•ret.
 

12 ugers epidemi i vente sundhedsstyrelsen; april 2020.

 Som det fremg√•r af prognosen, synes det √łnsket√¶nkning at lukke op for restriktionerne for bev√¶gelse og samv√¶r i samfundet efter p√•sken. Det er f√łrst forsvarligt, n√•r vi er kommet godt igang med maj m√•ned. Men alt med denne epidemi er jo uklart og ukendt. Det m√• derfor betegnes som et eksperiment, n√•r de mindste b√łrn igen skal i skole og daginstitution efter p√•sken. For man ved ganske enkelt ikke, om det vil for√•rsage en ny spredning af virus.

Den seneste statistik  (DR).
 

 P√• de sociale medier spredes megen misinformation og vildledning under
 epidemien.  L√¶s om de verserende vildledninger her  (hos Mandag Morgen).
 
Hold dig orienteret hos sundheds styrelsen,  som du kan bes√łge her.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------  10. april  ----


 Den 10. april rapporterede Reuters, at der var tilf√¶lde i Sydkorea, hvor folk igen blev smittede eller m√•ske havde tilbagefald, efter de tidligere var blevet konstateret inficerede med corona virus, men de havde overst√•et sygdommen og blevet erkl√¶ret raske. Der er delte meninger om dette f√¶nomen, som muligvis er en fejl fortolkning af data. Men det giver anledning til bekymring, fordi det kan betyde, at virus i disse 'raske' mennesker har muteret og geninficeret disse mennesker. Det er dog f√• tilf√¶lde af denne slags i Sydkorea, mens det generelle billede er, at epidemien synes under sv√¶kkelse i hele landet. I Sydkorea begyndte epidemien i byen Daegu, som nu rapporterer, at de ikke har nye smittede i byen.

Læs om det her (Reuters).
 

L√¶s ogs√• artiklen fra The Atlantic:  The Four Rules of Pandemic Economics
(Without a healthy population, there can be no healthy economy.)
 

Klik her for toppen af siden

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

L√¶s ogs√•:            De gamle nyheder 2019

3. januar; opdateret den 16. januar 2020.  

Barnets tarv
indenfor Grundloven, familieret og menneskeret

Mette Frederiksen holder sin nytårstale

 

 

 

Mette Frederiksens  (se billedet)  nyt√•rs tale drejede sig meget om b√łrns rettigheder. Hun gentog, at det tyder p√• en vis t√łven hos myndighederne, n√•r b√łrn typisk fjernes fra for√¶ldrene i 16 √•rs alderen. Hun mener, at det ofte burde v√¶re sket mange √•r f√łr. S√• Mette Frederiksen foresl√•r, at vi b√łr fjerne langt flere b√łrn b√•de tidligere og mere permanent fra for√¶ldre, som ikke er deres opgave voksen som formyndere for deres b√łrn.
 Om Mette Frederiksen har ret eller ej i sin analyse, m√• man jo n√¶sten v√¶re sagsbehandler eller ber√łrt for√¶lder for at vide noget om. Men der er flere problemer i emnet, ikke blot eksistentielt men ogs√• etisk, retsligt og praktisk.
 

 I dag er det typisk den lokale kommune, som er ansvarlig for at gribe ind, n√•r et barn mistrives eller lider under sine for√¶ldres mangel p√• omsorg. Det er ogs√• kommunen, som kan tr√¶ffe afg√łrelse om et barns anbringelse i pleje eller adoption. Med andre ord er kommunen b√•de ud√łvende og d√łmmende magt, uanset at kommunens beslutninger kan ankes.
 Det peger direkte p√• manglerne ved Grundloven, hvor vi i Danmark ikke ligesom mange andre lande form√•r at skelne mellem magtens tre grene.
 Der b√łr v√¶re klare gr√¶nser mellem den ud√łvende magt og den d√łmmende. N√•r borgernes retsstilling i samfundet √¶ndres, som for eksempel ved fjernelse af familiens b√łrn, er vi p√• den d√łmmende magts omr√•de. At flytte de pemanente kendelser fra den ud√łvende magt til den d√łmmende er ikke blot logisk, men vil bestemt ogs√• g√łre kommunens sags behandling enklere og nemmere. S√• lad b√łrnene f√• deres egen domstol. Vi m√• ensidigt tage b√łrnenes parti. Kommunenerne skal blot v√¶re sagsbehandlere.
 

 Vil Mette Frederiksen virkelig g√łre noget, skal loven laves om, s√• Pas p√•: det er b√łrn!enhver kommunal beslutning om fjernelse af b√łrn fra deres for√¶ldre,  straks indenfor 48 timer skal uds√¶ttes for en domstols pr√łvelse.  Kommunen m√• som den ud√łvende magt naturligvis kunne tvangsfjerne b√łrn √łjeblikkeligt, hvis og n√•r situationen kr√¶ver det. Men ligesom ved varet√¶gts f√¶ngsling b√łr afg√łrelsen indenfor 48 timer pr√łves ved en domstol. Selvom emnet er kompliceret, b√łr sagsbehandlingen v√¶re enkel og etisk uangribelig.

 En s√•dan ordning vil g√• imod den generelle udvikling indenfor retsplejen i Danmark, hvor flere og flere afg√łrelser l√¶gges i s√¶rlige n√¶vn. Vel at m√¶rke klagen√¶vn med lange behandlings tider. I stedet b√łr vi udvikle domstolene og eventuelt oprette s√¶rlige domstole p√• s√¶rlige omr√•der.
 Man kunne ogs√• give domstolene ret til at tage sager op p√• eget initiativ. Og man kunne finde nye m√•der at finansiere domstolene p√•, s√• almindelige mennesker ogs√• f√•r en chance for at benytte sig af det danske rets system. Fattige for√¶ldre og fors√łmte b√łrn b√łr i hvert fald ikke betale noget for at f√łre deres sag ved domstolene.
 

Folketingets segl.Folketinget kan lave s√•danne reformer uden at √¶ndre Grundloven. Men den skal snart √¶ndres. Den har stadig for meget af den gamle enev√¶lde i sig, og det nytter ikke blot at lave finurlige ’fortolkninger.’ En mere gennemf√łrt tredeling af magten udtrykt i Grundloven er tiltr√¶ngt.

 

Det er sv√¶rt at d√łmme

 En v√¶sentlig grund til at sagsbehandlere i kommunerne meget n√łdigt griber til tvangs fjernelse eller bortadoption af fors√łmte b√łrn og hellere giver for√¶ldre mange chancer, er meget enkel. De skal b√•de v√¶re b√łrnenes, for√¶ldrenes og samfundets advokater. N√•r de har udf√łrt den opgave, skal de derp√• v√¶re alles dommer i sagerne.
 Kort sagt: det er OK, at sagbehandlingen foreg√•r i kommunen, men lad en domstol tr√¶ffe afg√łrelsen. Det er en slags naturlig tredje part, som er uddannet til opgaven.
 

 Norge har lige tabt 5 ud af syv sager ved menneskeret domstolen om tvangs fjernelse af mindre√•rige. Flere sager venter p√• afklaring  (DR Orientering, den 3. januar). Norge har tabt nogle af disse sager, fordi de norske myndigheder har tilsidesat familiens ret til et familieliv. Kun ganske s√¶rlige svigt hos for√¶ldrene overfor deres egne b√łrn kan give en myndighed ret - og pligt - til at tvangsfjerne b√łrn fra deres familie.
 

nyt√•r 2020N√•r regeringen er s√• optaget af b√łrns rettigheder, kan de som det aller f√łrste  hente de danske b√łrn hjem, som uforskyldt befinder sig i Syrien, hvor deres for√¶ldre har v√¶ret p√• ’jihadi turisme’ eller deltaget i borgerkrigen, og hvor b√łrnene m√• antages at mistrives. Disse b√łrn kunne v√¶re de f√łrste til at nyde godt af tvangs fjernelse fra deres for√¶ldre. Med mindre naturligvis deres overlevede for√¶lder er kommet p√• bedre tanker om middelalderlige Kalifater, terror som v√•bensystem, fascisme, menneske rettigheder og s√• videre. Krig har det med at desillusionere folk.
 Vi m√• ensidigt tage b√łrnenes parti. Det kan ikke g√• hurtigt nok.

 

Ikke kun jura - kvalificeret social indsats er afg√łrende

 Nikolaj Nissen, som er souschef hos Center for Unge og Familier, har skrevet en kronik til Altinget den 14. januar 2020. Han afslutter artiklen med denne konklusion:
P√•fugl; juvel besat broche. P√•fuglen symboliserer forvandlingen af giftige forhold til sunde og smukke. “Som det er nu, bliver mange af de mest udsatte b√łrn og familier udsat for den mindst str√łmlinede og mindst vidensbaserede metode overhovedet.
Der findes b√łrn, hvor anbringelse er det eneste rigtige, men flere og tidligere anbringelser m√• aldrig blive et m√•l.”

 “Slet ikke, n√•r der findes bedre – og billigere – metoder, som alle er forankret i veldefineret teori og aktuelt bedste viden, som vi ved kan g√łre en langsigtet forskel for b√łrnene, de unge og deres familier p√• meget kort tid.”

Læs kronikken her.
 

 

Lidt af et svar på kritikken

 Social- og indenrigsminister Astrid Krag sagde s√• til Berlingske Tidende den 15. januar 2020:
Bedeflag ved Le Bost; foto Gunhild Jug."Vi skal s√¶tte barnet f√łrst ved at sl√• fast, at man altid skal v√¶lge det bedste for barnet og ikke som i dag det mindst indgribende over for for√¶ldrene. Hvis barnets udvikling  og sundhed er i fare, har f√¶llesskabet et ansvar for at gribe ind. For√¶ldres ret til deres barn er ikke ubetinget. Vi skal sl√• fast, at anbringelse ikke l√¶ngere skal ses som en sidste udvej, men at m√•let er at forebygge omsorgssvigt hos barnet.”
                                                      (L√¶s hele interviewet fra Berlingske her.)

 Magasinet ‘Altinget’ har spurgt tre forskere p√• omr√•det, hvad regeringen b√łr fokusere p√•,  hvis den vil g√łre livet bedre for de anbragte b√łrn.
 

 Der er hermed lagt op til en knap s√• kantet ‘barnets lov’ fra regeringens side. Men ingen taler om at inddrage domstolene. Eller om at hente de danske b√łrn hjem fra Syrien. Det er ellers oplagt...
 

Klik her for toppen af siden

  KURSUS er aflyst 
P√• grund af frygt for epedimi  -  L√¶s om det her

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

 24. januar 2020.  

Karmapa kursus i New Delhi, Indien
Den 17. Karmapa Thaye Dordje i Indonesien november 2019; foto Thule Jug.15. - 22. marts 2020

 

 

 

 

      -AFLYST-

Karmapa Thaye Dordje vil give indvielser og forts√¶tte sine instruktioner p√•  Shantideva's bog 'Hvordan en Bodhisatva's lever sit liv' (Bodhisatvacharyavatara). Bogen er en slags grundtekst om  Mahayana  og  Bodhicitta.
        -AFLYST-

Khenpo Tj√łdrag vil forts√¶tte sin pr√¶sentation af  Karmapa'ernes historie og Kadjy arvef√łlgen generelt.

      -AFLYST-

 Trinle Tulku vil forklare ‘ng√łndro' - den forberedende praksis til   Mahamudra. I √•r handler det om  Mandala ofring.

       -AFLYST-

 Selvom du ikke deltager i selve kursus p√•  KIBI, hvor det skal foreg√• til marts, s√• kan du  streame undervisningen p√• et link til din egen computer eller TV.
 

L√¶s om det her   -   Link til streaming her
 

Link til KIBI

Klik her for toppen af siden

12. februar, opdateret den 17. februar 2020. 

Kursus hos KIBI er aflyst
af frygt for epidemi blandt deltagerne

Karmapa International Buddhist Institute i New Delhi, Indien. Ukendt fotograf.

 

 

 Karmapa Thaye Dordje har netop aflyst sit planlagte kursus p√• KIBI instituttet i New Delhi, Indien, som var planlagt til at  forl√łbe i marts m√•ned. Aflysningen skyldes frygt for, at det kinesiske coronavirus  (covid-19)  m√•tte sprede sig blandt deltagerne. Det var KIBI's administratorer, som traf denne beslutning.
 Samtidigt lukker de instituttet for bes√łg indtil videre, ligesom de aflyser alle bookinger p√• instituttets v√¶relser. KIBI er lukket.

Læs om det her.
 

 Der er ikke s√¶rlige tegn p√• corona virus epidemi i New Delhi eller Indien i √łjeblikket. 406 indere, som var taget hjem til Indien fra Wuhan, blev anbragt i karant√¶ne i Delhi i begyndelsen af februar. De er nu  erkl√¶ret fri for virus og sendes hjem.  Det formodes, at der stadig er omkring 100 indere i Hubei provinsen, som forventes at blive hentet hjem snart. Tilsvarende er 312 fra Bangladesh kommet hjem og erkl√¶ret raske i Dhaka. Et par indere p√• et krydstogtskib i Japan er i karant√¶ne med sygdommen.
 175 nepalesere blev evakueret fra Wuhan og sat i karant√¶ne i Bhaktapur i Kathmandu dalen s√łndag. De fleste er studenter. 10 nepalesere er stadig i Wuhan af flere √•rsager. I √łvrigt er der ikke rapporteret tilf√¶lde i Nepal.
 

 Men i Kina har en ny metode til dianosticering √łget antallet af smittede til over 60.000 mennesker. I onsdags d√łde der over 240 af sygdommen i Kina,  i f√łlge Reuters.
 Man har holdt forl√¶nget ferie overalt i Kina i forbindelse med den traditionelle nyt√•rs fejring, men ferien er nu forbi, og folk returnerer til arbejde og s√• videre. M√•ske vil det f√łre til flere smittede.
 

 S√• det er ikke overst√•et endnu. Der er stadig fare for en egentlig pandemi over hele kloden, fordi blot en enkelt person kan smitte mange andre, uden selv at udvise symptomer p√• sygdommen. P√• den anden side er det kinesiske corona virus knap s√• d√łdeligt som SARS, der h√¶rgede  i Kina for nogle √•r siden. Det kinesiske corona virus ligner faktisk almindelig fork√łlelse, bortset fra at disse typer corona virus er ukendte for immun systemerne hos mennesker.  Forel√łbige tal tyder p√•, at to procent smittede vil d√ł af sygdommen. Is√¶r mennesker med nedsat immun forsvar er i farezonen.
 S√• kunne man tro, at sygdommen ikke er s√• farlig. Men sagen er, at alle tal og antallet af d√łdsfald er beh√¶ftet med stor usikkerhed. Sygdommen er stadig  uudforsket og der er endnu ikke en vaccine.

Karmapa om Corona virus epidemien.
 

 The Spectator i USA skriver, at der tilsyneladende er mange flere syge og d√łde i Kina. Argumentet er, at man ikke kan stole p√• et diktatur som sandheds vidne.

Læs om det her.

 

Lhasa by i Tibet lukker også ned

 Losar fejres af de fleste tibetanere i denne tid.  (I f√łlge Karma Kadjy traditionen ligger Losar i √•r p√• den 23. februar.)Potala i Lhasa by, udsnit. Ukendt fotograf.
Frygten for den kinesiske corona virus har fået myndighederne i Lhasa, Tibet til at aflyse alle offentlige begivenheder i forbindelse med Losar.
Det eneste kendte tibetanske offer for sygdommen er dog netop blevet erklæret rask og sund.

Læs om det her.
 

 Det samlede antal af smittede stiger dog i hele det tibetanske kultur omr√•de. Men de fleste tilsf√¶lde er naturligvis i Sichuan og Xinjiang provinserne blandt han-kinesere og uighurer. Der er bekymring for de godt en million uighurer, som sidder i koncentrations lejre i Uighurland  (Xinjiang provinsen). Disse store lejre kunne blive sande sprednings centre for den nye sygdom.
 S√•danne lejre findes ogs√• i Tibet og selve Kina, men de pr√¶cise detaljer om disse lejre kendes ikke.

Læs om det her.
 

Klik her for toppen af siden

16. februar 2020.  

Den mandige jern rottes år 2020

Mandige Jern Rottes √Ör

 

Det er Losar den 23. februar i √•r. Det nye ‘mandige jern rottes √•r’ begynder den 24.  M√• dette √•r bringe forst√•else og respekt for √¶gte medmenneskelige v√¶rdier og de to slags  gavn.

Klik her for toppen af siden

17. februar 2020. 

Nyt m√¶rke for  medier
om information og nyheder omkring sundhed og sygdom

Kodeks for god sundhedsformidling, logo

 

Online magasinet Mandag Morgen og Trygfonden har sl√•et sig sammen om at h√¶ve standard for sundheds rapporter. Samarbejdet kalder de for ‘Kodeks for god sundheds formidling.’
 Meningen er, at diverse medier kan tilslutte sig dette kodeks, hvorved de f√•r ret til at bruge initiativets logo. N√•r folk s√• orienterer sig hos medierne, kan forh√•bentlig rapporteringen blive bedre d√¶kkende, informerende og formidlet efter sunde journalistiske principper. Det kan folk s√• forvente, n√•r medier bruger logo’et. S√• f√•r vi se, om det vinder udbredelse. Det minder jo om logo for  dyrevelf√¶rd fra Dyrev√¶rnsforeningen.
 

 Mandag Morgen skriver: “for at komme utrygheden, forvirringen og frygten til livs, har T√¶nketanken Mandag Morgen med st√łtte fra TrygFonden lanceret et Kodeks for god sundhedsformidling. Kodekset har til form√•l at h√łjne kvaliteten af sundhedsformidlingen i samfundet. Det g√¶lder b√•de den som medierne leverer og den, der kommer fra fagpersoner p√• sundhedsomr√•det. Kodekset er blevet til i samarbejde med en stribe centrale akt√łrer, herunder medierne, de sundheds professionelle samt bloggere og influencere.”  (Kodekset som PDF fil.)
 

Klik her for toppen af siden

4. marts, opdateret 14. marts 2020.  

Alt om Avalokiteshvara
Karmapa streaming instruktion den 22. marts

 

 BEM√ÜRK NY DATO Avalokiteshvara, tangkha fra Tilogaard. Foto Lama'en.

 

 

 

 

 

S√łndag den 22. Marts, klokken 15 i New Delhi, alts√• indisk tid. New Delhi er fem timer foran os i Danmark. Det vil sige, at streaming finder sted formiddag klokken 10, dansk tid.
 

Den kinesiske corona virus trussel fik  KIBI i New Delhi, Indien til at  aflyse Karmapa's kursus her i marts p√• instituttet. I stedet tilbyder  Karmapa Thaye Dordje nu, at udsende instruktionerne via streaming den 22. marts. Instruktionerne drejer sig om  Avalokiteshvara meditation.
 

Link til streaming event


Klik her for toppen af siden

28. marts, opdateret 29. marts 2020.  

Zoom og privatliv

Zoom med indbygget Facebook; fotomontage af Lamaen.

 

 

 

Mange mennesker, som nu arbejder hjemmefra, bruger video konference software af m√¶rket  Zoom (Video), som under corona virus epidemien er blevet meget popul√¶rt. Programmet bruges ogs√• af flere Dharma centre til at video streame b√•de undervisning og f√¶lles praksis.
 

 Men der er en hage ved Zoom. I hvert fald hvis du benytter dig af app'en til Apple dingenoter. Facebook er med p√• en lytter. Facebook overv√•ger og kan udspionere video konferencen, ogs√• selvom du ikke har en Facebook konto, men logger dig p√• uden.

 Det g√łr m√•ske ikke s√• meget hvad ang√•r f√¶lles meditation, men det er m√•ske knap s√• heldigt, n√•r Facebook lytter og observerer, hvordan du arbejder hjemmefra. Og hvad dit firma laver. Der er tydeligvis nogen hos Zoom, som ikke har t√¶nkt sig godt om. Samtidigt viser det, at privat og u√łnsket overv√•gning er blevet s√• alt gennemtr√¶ngende, at det bare smutter med i udvikling af apps, uden at nogen bem√¶rker det eller g√łr vr√łvl. Undtagen de opm√¶rksomme folk hos magasinet ‘Motherboard.’LINE - Free Calls Messages. Logo fra Line's netsted.

Der findes skam ellers software, som g√łr en dyd ud af privatlivets fred og lader firmaer arbejde uden overv√•gning fra et reklame bureau, selvom det sker online.  For eksempel 'Line' fra Japan.
 

 For Dharma centrene er det vigtigt ud fra etiske principper, at de ikke drager folk ufrivilligt ind i overv√•gnings kapitalismens bl√¶ksprutte favn. Private firmaer burde ogs√• foretage den slags etiske overvejelser. Overv√•gnings kapitalismen burde i det hele taget v√¶re eksplicit forbudt. Facebook og de andre overv√•gere og data h√łstere b√łr tjene deres penge p√• anden vis. Folk har ret til privatliv.

L√¶s om Zoom historien her  (Computerworld).

 

------------------------------------------------------------------------------------------          29. marts 2020.
 

Sidste nyt:  Zoom retter programmet

 Problemet med Zoom og Facebook er blevet l√łst med en opdatering af Zoom software programmet, udtaler Zoom. De beklager meget.

L√¶s om det her  (Motherboard).
 

Læs også artiklen om internet og privatliv her.
 

Klik her for toppen af siden

31. marts 2020.  

Zoom ind igen  - nu bliver de sags√łgt

 

Zoom logo med overv√•gnings kapitalismens √łjne  ligesom '√łjet' fra supercomputeren fra filmen 2001, kaldet 'hall.' Fotomontage af Lama'en.

 

 

Video konference software firmaet Zoom er blevet sags√łgt i Californien. Zoom er blevet v√¶ldigt popul√¶rt til streaming af Dharma kursus, f√¶lles meditation og til hjemme arbejdspladsen under corona virus epidemien. Californien p√• USA's vestkyst har n√¶sten lige s√• skrappe data beskyttelses lovgivning som EU. S√• hvis Zoom indsamler private data eller lader tredje parter som for eksempel Facebook g√łre det, er det ulovligt i Californien  (og i EUuden brugernes udtrykkelige samtykke.
 

 Tilsyneladende var den √•bne kanal for Facebook til at indsamle private data en software fejl p√• Zoom's iphone app. Denne fejl har Zoom oplyst er nu rettet, s√• Facebook holdes udenfor din video konference, n√•r du benytter det i √łvrigt for private gratis program. Alligevel l√¶gges der nu sag an.
 Advokaten Robert Cullen, som repr√¶senterer sags√łgeren, mener at andre firmaer kan lytte med i Zoom konferencer. Hvad han baserer denne anklage p√•, fremg√•r ikke af artiklen fra Bloomberg. Men vi f√•r vel mere at vide hen ad vejen, og om anklagen overhovedet kan holde vand i byretten.
 

 Ved mit eget tjek fandt jeg den 31. marts f√łlgende net adresser, som optr√¶der p√• Zoom's netsted, som ikke er Zoom’s egne. Man kan ikke se, hvad alle de f√łlgende firmaer laver p√• Zoom's netsted. Men nogle af dem har m√•ske begr√¶nset adgang eller en passende privatlivs politik, som for eksempel 'Cloudflare,' der beskytter netsteder mod ddos angreb. (Cloudflare er ikke p√• listen.) M√•ske har Google ogs√• en legitim tilstedev√¶relse som s√łgemaskine, sk√łnt helt √¶rligt  - do no evil -  forekommer det ret tvivlsomt. Google er den st√łrste af alle overv√•gnings kapitalismens reklame bureauer. N√•, her er listen:
 company-target.com - api.company-target.com - d24cgw3uvb9a9h.cloudfront.net - fonts.googleapis.com - google-analytics.com - google.com - googletagmanager.com - gstatic.com - trustarc.com - truste-svc.net - zdassets.com - zendesk.com - zopim.com.
 Klik her for en forklaring om disse netsteder og hvad de laver.
 

 Desv√¶rre er det helt normalt hos alle mulige netsteder med s√• mange og forskellige deltagere, medlyttere og overv√•gere. N√•r de ikke tjener noget fornuftigt form√•l for brugerne, burde de ikke f√• adgang til folks video konferencer. Desv√¶rre er det heller ikke almindeligt at oplyse forbrugerne om, hvem som deltager eller overv√•ger og hvorfor. I reglen skal du grave lidt for at finde ud af det. Og bes√łge hver enkelt firmas netsted for at finde ud af deres privatlivs politik.  Alene p√• den baggrund er sikkerheden ikke i orden. Det er der jo ingen, som gider g√łre i hverdagen.
 

 Men hvis du driver et Dharma center, foretager fjern undervisning for folkeskolen eller lader dine medarbejdere arbejde der hjemme, er du ansvarlig for denne usikkerhed.
 

 Imidlertid er det staten eller Folketinget, som burde tage vare p√•, at disse ting kan foreg√• p√• en ordentlig m√•de, som underkaster sig Grundlovens bestemmelser og hensigter om privatlivets fred  (¬ß72)   - ogs√• fred for, alts√• frihed fra -  Google og Facebook. Og overv√•gnings kapitalismen i det hele taget.
 

 M√•ske er disse firmaers deltagelse legitim, men hvis de ikke er sikkerheds programmer, burde det ganske enkelt v√¶re forbudt at overv√•ge p√• denne m√•de. Men der er ogs√• tale om, at et netsted som Zoom uddelegerer visse af netstedets funktioner til andre akt√łrer. Til syvende og sidst betyder det, at Zoom’s privatlivs politik ikke er det eneste g√¶ldende, samtidigt med, at du ikke har direkte adgang til de andres privatlivs politik. Hvortil kommer, at ingen brugere af tjenesten jo gider gennemg√• det hele. Og at du aldrig kan vide, hvorn√•r nogle af disse akt√łrer √¶ndrer p√• deres politik eller g√•r konkurs, hvorved deres databaser kan ende hvor som helst uden nogen garantier for forbrugerne og deres data.
 

Læs historien her (Bloomberg).

 

 

Line

 I den  forrige artikel  blev firmaet 'Line' n√¶vnt som alternativ til Zoom. Men Line er naturligvis ogs√• i nogen grad inficeret, sk√łnt knapt s√• meget.
 

 Her er listen over deltagerne og medlytterne hos Line:
akamaiedge.net - som er firmaets 'cloud' server. Herp√• f√łlger: d1r9h2320m2w6r.cloudfront.net - som er Amazon Cloud servere, hvor man lejer plads til hurtig levering af for eksempel video indhold. Denne m√•de at g√łre tingene p√• er legitim, fordi det √łger hastigheden p√• internet forbindelsen, n√•r data hentes t√¶t p√• forbrugeren. Imidlertid er netop Amazon ogs√• en af de helt store private overv√•gnings firmaer, s√• man kan nemt forestille sig, at de samtidigt lytter med. Ligesom deres ‘smarte’ h√łjtalere g√łr med alexa softwaren. Det har jeg dog ingen direkte information om. Men det er g√•et galt flere gange med alexa - in the wild.LINE; det japanske video konference software firma.

Herp√•: static.line-scdn.net - som er Line’s app udviklings platform til brug for videokonference filoverf√łrsel og lignende.

Herp√• f√łlger: fonts.googleapis.com - som altid har undret mig, at nogen vil anvende. Netstedet kunne i stedet oploade sine egne fonte fra sit eget netsted. Nu er Google indover, sandsynligvis ogs√• som indsamler af statistik. Herp√• f√łlger: google-analytics.com - som er Google's overv√•gnings program nummer et. Det indsamler statistik til gavn for netstedet, s√• 'Line' kan f√łlge med i, hvordan deres tjenester bruges, men programmet indsamler ogs√• al mulig slags data til brug for Google's annonc√łrer.
 

 Desuden skal Google jo slet ikke v√¶re med til private video samtaler og forretnings m√łder. Man m√• kunne forvente fortrolighed og diskretion. Vi kan ogs√• tale om tavsheds pligt for alle de firmaer, som formidler video konferencer.
 

 N√•, herp√• f√łlger s√•: google.com, og: gstatic.com - som er Google’s overv√•gnings v√¶rkt√łjer og ryggrad i deres funktion som reklame bureau. Herp√• f√łlger:  line-apps-beta.com - igen Line's egen udviklings platform - line-scdn.net - Line's database netsted - og: naver.jp - som er en koreansk s√łgemaskine. Det kan man naturligvis undre sig over, hvad de laver her, men ‘Naver’ er faktisk ejer af Line. Det er dog ikke √•benbart, hvad naver.jp laver ved en privat video konference.
 

 At alle disse er med p√• en lytter er ikke n√łdvendigvis helt forkert. De kan have begr√¶nset adgang til data udvekslingen; det kan v√¶re, at de slet ikke opbevarer s√•danne data, som optages og indsamles, men blot behandler dem med henblik p√• Line's sikkerhed og overholdelse af diverse slags lovgivning. Og s√• videre. Problemet er selvf√łlgelig, at vi ikke ved, hvad de laver. Og vi har heller ikke tid til at unders√łge det, n√•r vi benytter os af s√•danne tjenester. Det er statens opgave. Men det er som om, at staten endnu ikke har opdaget sin forpligtelse. Eller Folketinget.
 

 Det bliver interessant at f√łlge retsagen i Californien. Forh√•bentlig kommer der endnu skrappere regler fra EU i fremtiden om overv√•gnings kapitalismen. Den burde forbydes helt og aldeles, ligesom politiet jo kun kan v√¶re med p√• en telefon aflytning efter en dommer kendelse.  (N√•r der ikke er tale om terror overv√•gning.)    Firmaerne kan vel l√¶re at tjene deres penge p√• noget andet end overv√•gning. For eksempel ved abonnement betalinger. Heldigvis kan du g√łre noget selv. L√¶s nedenfor.
 

    PS.:   Informationerne om hvem, som er med p√• en aflytning,
               er indsamlet ved hj√¶lp af  programmet uBlock Origin, som du kan installere som et 'add-on' til din browser, i hvert fald Firefox og Chrome browserne. Med denne app kan du s√• selv bestemme, hvem som skal have lov til at overv√•ge din f√¶rden p√• internettet. Men du kan alts√• ogs√• se, hvem som pr√łver p√• at overv√•ge og lytte med. Der findes ogs√• andre apps med noget af den samme funktionalitet.
     Informationerne om de enkelte firmaer er fundet ved almindelig s√łgning p√• internettet  (DuckDuckGo s√łgemaskinen -  ikke Google).

     

L√¶s ogs√• den forrige artikel   -   og den nyere om ‘Jitsi.’
 

L√¶s ogs√• artiklen i Wired Magazine:  The Zoom Privacy Backlash Is Only Getting Started
 

L√¶s ogs√• den tidligere artikel:  Privatliv, internet, ‘Big Data’ & Facebook skandalen.
 

Klik her for toppen af siden

22. april 2020.  

Flytrafik i Europa april 2019 og april 2020

Luft trafik i Europa april 2019 og 2020. Fra the Guardian UK.

 

Epidemien gnaver overalt, men luften bliver renere og renere. Pludselig kan vi se, hvad radikale indgreb kan mef√łre af gavn for milj√ł og klima.

I Indien rapporteres, at man for f√łrste gang i en menneskealder kan se Himalaya bjergene fra Delhi.

Her på Lolland er fraværet af fly i luften det mest bemærkelses værdige.
 

Klik her for toppen af siden

25. april 2020.  

Corona epidemien fortsætter
Nu venter vi p√• den n√¶ste b√łlge, hvis den alts√• kommer...

Coronavirus SARS-CoV-2 glas skulptur af Luke Jerram.

 

Coronavirus SARS-CoV-2 - glas skulptur af Luke Jerram.

 

Folk, som er kommet sig efter en covid-19 infektion, er ikke n√łdvendigvis immune overfor en ny corona virus smitte. S√•dan advarer WHO den 25. april. Nye unders√łgelser viser samtidigt, at ikke blot antistoffer i blodet synes at have nedk√¶mpet virus infektionen. Tilsyneladende spiller ogs√• de hvide blodlegemer en afg√łrende rolle. Dette antydes ved, at mange raske efter en infektion, ikke har s√¶rlig mange antistoffer i blodet.
 

 Den nye fare for geninfektion skyldes corona virus evne til mutation, som der ikke vides s√¶rlig meget om. Tilsyneladende foreg√•r det dog lidt langsomt. Science Magazine har rapporteret, at der synes at forekomme en mutation om m√•neden i √łjeblikket.
 

 Man er ikke blot hos WHO nerv√łse for nye mutationer, som m√•tte g√łre antistoffer virkningsl√łse. Medicinske forskere overalt t√¶nker tilbage til den spanske syge ved slutningen af f√łrste verdenskrig, som kom i tre b√łlger. Heraf var den sidste den v√¶rste. Der var millioner af d√łde. Den gode nyhed er p√• en m√•de, at vi ikke ved forf√¶rdeligt meget om corona virusset. S√• vi kan v√¶re heldige og undg√• det samme forl√łb som den spanske syge.
 Det h√łrer med til billedet af den spanske syge, at den begyndte blandt amerikanske soldater i USA, f√łr de blev sendt afsted til fronten i Vesteuropa, hvor de skulle bek√¶mpe tyskerne sammen med franskm√¶nd og engl√¶ndere. Amerikanerne kom ikke meget i kamp, men de form√•ede at smitte hele Europa med den medbragte sygdom. Da det var krigstid, blev alle informationer om den spanske syge holdt v√¶k fra offentligheden. Det er derfor epidemien kaldes 'spansk,' fordi det f√łrste officielle sygdoms tilf√¶lde var fra Spanien, som ikke deltog i krigen.
 

 Hvad det ang√•r, er vi bedre stillet i dag, sk√łnt det lader til, at den kinesiske regering ikke har ladet alle informationer om epidemien i Kina komme os andre til gode. Det er den almindelige erfaring om Kina i disse √•r, at vi ikke kan stole p√• dette imperiale diktatur. Dette burde f√• de kloge erhvervs folk til at forlade Kina og investere i andre lande, for eksempel Indien, som trods alt er et demokrati og en retsstat.
 

 I forhold til den spanske syge er der endnu ikke s√¶rligt mange d√łdsfald som f√łlge af coronavirus epidemien. Men vi skal stadig passe meget p√•. Lige nu ligner det en uafgjort stilling i Danmark. Der er ikke mange d√łde, men epidemien er ikke sl√•et ned.
 

L√¶s om det her  (Reuters).
 

Klik her for toppen af siden

29. maj, opdateret 30. maj 2020.  

Status for corona krisen

Mette Frederiksen ved nytårstale 2020

 

 

 

Nu da covid-19 epidemien klinger af,  m√• vi danskere tage ved l√¶re. Det er nu tydeligt, at Danmark var uforberedt p√• en epidemi ved begyndelsen af marts 2020. For eksempel manglede der i den grad beskyttelses masker, at vi som nogle af de eneste i Europa ikke p√•b√łd folk at b√¶re masker. Der var simpelthen ikke tilstr√¶kkeligt p√• lager. Afstand p√• to meter er naturligvis en god anbefaling, men ofte m√• folk n√łdvendigvis komme t√¶ttere p√• hinanden. Her ville masker have v√¶ret et naturligt tiltag til at beskytte b√•de en selv fra smitte samt alle andre fra at blive smittet af maske b√¶reren. Det kan der vist ikke v√¶re tvivl om. Der manglede ogs√• respiratorer. Kort sagt, siden totalforsvaret blev afskaffet, har vi v√¶ret ubeskyttede mod flere ting og forhold, blandt andet formodentlig fordi man i Folketinget √łnskede at spare penge, og der ikke syntes at v√¶re fare fra vores omgivelser.
 

 I denne sammenh√¶ng kan man undre sig lidt over, at statsminister Mette Frederiksen  (se billedet for oven)  er blevet meget popul√¶r. Det skyldes m√•ske, at Danmark slet ikke blev s√• h√•rdt ramt, da det kom til stykket. Men det skyldes ogs√•, at Mette Frederiksen synes at have handlet klogt og forsigtigt indenfor de nu engang givne rammer med alle mulige mangler i beredskabet. Hun har udvist godt lederskab, for eksempel i mods√¶tning til pr√¶sident Tumpe i USA. Men hun m√• ogs√• tage ansvar for de manglende forberedelser. Det synes jeg ikke, at jeg har h√łrt hende sige, at hun g√łr. Skal en kommision unders√łge forl√łbet af krisen, b√łr den starte med de forrige regeringer, som var mindst lige s√• uforberedte, hvis epidemien var indtruffet dengang.
Coronavirus SARS-CoV-2 glas skulptur af Luke Jerram.

 Samtidigt har ministrene i den nuv√¶rende regering v√¶ret uvillige til at offentligg√łre alle deres informationer og hele sammenh√¶ngen for deres beslutninger og forslag til Folketinget, som vi andre ikke kendte til. Det er ikke et nyt problem, men har kendetegnet hele regerings perioden p√• n√¶sten alle omr√•der. Da vi samtidigt har f√•et indskr√¶nket retten til indsigt i embedsv√¶rkets dokumenter og informationer, kan vi ikke blot bede om akt indsigt. D√łren er kun p√• klem. De vigtigste informationer er ikke tilg√¶ngelige, og borgerne har ikke krav p√• akt indsigt i den vigtigste trafik af info mellem myndighederne. Det g√¶lder ikke blot for journalister, mediefolk eller private, men ogs√• for de politikere, som ikke deltager i regeringen.
 

 S√• det er vist p√• tide med at oph√¶ve disse begr√¶nsninger for akt indsigt, som blev indf√łrt ved lovens sidste revision under den forrige regering. Det er vigtigt med udviddet akt indsigt i forvaltningen af Danmark som stat, region og kommune. Det er ogs√• i vore dage nemt, da dokumentationen kan fremsendes elektronisk i form af PDF filer. Det burde derfor heller ikke blive alt for dyrt at udf√łre den slags tjenester for borgerne.
Coronavirus SARS-CoV-2 glas skulptur af Luke Jerram.

 Folkeviddet har redet med p√• Mette Frederiksens ledelse af vores land. Der er en √•benbar tilslutning til den s√¶rlige danske socialisme, som socialdemokratiet har f√•et lov til at definere siden Stauning blev statsminister i 1921. Men de fik aldrig flertal i rigsdag og folketing. Derfor har de altid m√•ttet g√• p√• liberalt kompromis med de radikale is√¶r. 
 Derfor er den danske ’model,’ som det hedder, ikke kun socialistisk – den er ogs√• liberal med plads til b√•de kapitalisme og privat ejendom samt menneskeret. Ingen helst√łbt ideologi har vundet magten i Danmark siden enev√¶lden  (diktaturet). Det er s√• vidt jeg ved, ogs√• grunden til den danske succes med b√•de erhvervsliv og organiseret velf√¶rd. Staten er blevet vores gensidige forsikrings selskab. En smuk politisk tanke. Dansk liberal socialisme.
 

 De fleste af os kan godt lide denne form for stats dannelse, men ofte glemmer vi, at den er skabt ved konstant politisk kamp. Deltagerne i denne kamp har egentlig ikke √łnsket denne blanding af ideologier i stats dannelsen. Men blandingen er resultatet  – ligesom det s√•kaldte ’samarbejdende’ folkestyre. Alts√• en ganske s√¶rlig dansk historie dannelse, som foruds√¶tning for vores nuv√¶rende stats dannelse.
 Vi kunne m√•ske videref√łre denne ganske s√¶rlige danske historie fra nyere tid i en tilsvarende stats styring. For eksempel  ved at indf√łre magistrats styring ligesom i Schweiz. Men det er en anden historie.
 

 Nu er det p√• tide at bede om en bedre forsikrings d√¶kning. Hospitalerne skal udbygges, s√• de kan h√•ndtere epidemier. Der m√• aldrig igen mangle masker. M√•ske ville det v√¶re en god ide med at genoprette landets ’total forsvar,’ s√• der findes nogen, som t√¶nker i helheder om epidemier og lignende landeplager og krigs trusler. Vi er lige blevet l√łbet over ende af nogle mikroskopisk sm√• vira.
 

Læs også Knud Vilbys artikel på Altinget.

Klik her for toppen af siden

4. juni 2020.  

Lama T√łnsang Rinpotje er meget syg igen

Lama T√łnsang Rinpotje 18 maj 2020. Foto fra Monchardons netsted.

Lama T√łnsang Rinpotje i Monchardon i Frankrig er blevet diagnosticeret med leukemi. Hans helbred er ikke godt, dels p√• grund af leukemien, men ogs√• p√• grund af virkningerne af sidste √•rs medicinske behandlinger. S√• lige nu er han p√• hospitalet, men forventes tilbage i det store center ved Grenoble i l√łbet af et par dage.
 Han f√•r kemoterapi for leukemien. Men behandlingen best√•r kun i symptom behandling. L√¶gerne mener, at han i sin h√łje alder ikke kan t√•le alternative behandlinger, som m√•ske ellers kan helbrede. Behandlingen virker godt. Men det er et sp√łrgsm√•l, hvor l√¶nge han kan leve.
 Monchardon er lukket for bes√łgende b√•de p√• grund af pandemien og Rinpotje's udsatte situation. Derfor forventes det, at stedet forbliver lukket helt til august. Og m√•ske l√¶ngere.
 

 Hvis Rinpotje igen kan undervise og lede retreats, som han plejer, er det m√•ske sidste chance for at m√łde ham. Han er ikke blot mester i  Tj√łd, men en meget anerkendt  Mahamudra mester.

L√¶s om det her (Monchardon).    L√¶s ogs√• den forrige artikel.

Klik her for toppen af siden

16. juni 2020.  

Lama T√łnsangs tilstand i bedring

Lama T√łnsang Rinpotje 18 maj 2020. Foto fra Monchardon.

 

 

Lama T√łnsang er i bedring. Hans lever fungerer igen normalt. P√• grund af hans kemo terapi, kan kr√¶ft cellerne ikke l√¶ngere m√•les. Det betyder ingenlunde, at han er rask eller, at han har overvundet sin leukemi. Det betyder, at den behandling, som han f√•r, virker som tilsigtet. Men han f√łler sig tung og tr√¶t. P√• grund af den del af hans behandling, som omhandler cortisol, er hans immun forsvar nedsat. Derfor forbliver han fortsat issoleret og modtager ikke personlige bes√łg, ligesom Monchardon centeret er lukket, forel√łbigt indtil august.

L√¶s om det her.       (Link til Monchardon, engelsk tekst  f√łlger efter den franske p√• netstedet. S√• rul ned, hvis du ikke kan fransk.)

Læs også den forrige artikel.

Klik her for toppen af siden

Klik her for artiklen som PDF fil23. juni 2020. 

 

Race og kultur fordom
All you need is love

af Lama Tendar Olaf H√łyer

Politi betjent omfavner niqab klædt kvinde; fotograf ukendt.

 

 

I USA foreg√•r der i denne tid en kampagne for 'Black Lives Matter.' En protest bev√¶gelse mod den indgroede  racisme i flertallets amerikanske kultur. Men det er ikke kun afrikanske immigranters afkom som amerikanske statsborgere, der aldrig rigtig er blevet fuldgyldige medlemmer af flertals kulturen. Der er ogs√• immigranter fra Afrika, som aldrig var slaver til at begynde med. Der er m√łrkl√łdede mennesker fra b√•de Indien og Australien. Og flere halvm√łrke af blandet oprindelse, som nogle gange betegnes som 'brune.' Men alle race forskelle er traditionelt vildt overdrevne. Hudfarve som mark√łr for kulturelle fortrin eller mangler er helt misvisende, hvad ang√•r medmenneskelige v√¶rdier og dyder. At nogle mennesker er f√łdt med iboende solbr√¶ndt hud, fort√¶ller aldrig noget om deres kultur. At mange medf√łdt solbr√¶ndte har og dyrker s√¶rlige menneskelige kulturer, kan ikke undre. S√•dan g√łr alle mennesker. Men hudfarven er ikke grunden til deres kultur. √Örsagen er som s√¶dvanlig  karma eller rettere et s√¶rligt mix af manges karma, som i reglen har f√•et lov at udvikle sig over tusinder af √•r p√• s√¶rlige steder, f√łr menneskeheden blev mobil og udvandrede til alle verdensdele af flere grunde og under mange forskellige omst√¶ndigheder, for eksempel slave handel.


 Blandt de buddhistiske samfund i USA er der s√•ledes ogs√• kulturelle skel. Og indgroede fordomme om 'de andre.' Det har bevirket helt s√¶rlige problem stillinger i de lokale foreninger. Samt til en organisering af disse samfund udfra medlemmernes s√¶dvanlige kultur. Med andre ord f√łlger udviklingen for de buddhistiske samfund i USA de samme m√łnstre som resten af USA med adskillelse af racer og minoriteter. Det udg√łr selvf√łlgelig et k√¶mpe problem for den rette anvendelse af  Buddhadharma. Fordi Buddhadharma er fordomsfri. Og det er et problem, n√•r buddhisterne ikke er det. 

    (Bem√¶rk venligst, at denne problem stilling ikke er blevet radikaliseret i USA. I stedet pr√łver man at forholde sig til det p√• forskellig vis, sk√łnt tilsyneladende uden at rigtig lykkes med det. Derimod er der sket en radikalisering af mange buddhister i Burma og p√• Sri Lanka, som b√•de er racistisk og i modstrid med alt, som Buddha Sakyamuni l√¶rte os om.)

 

 I Danmark kan vi genkende tegnene p√• en lignende udvikling. Vietnameserne holder sig for sig selv, og Thail√¶nderne ogs√•. De tibetanske traditioners centre har ganske vist flest etniske danskere som medlemmer, men med den pudsige bivirkning, at tibetanere som regel anses for mere √¶gte buddhister end danskerne. Det er en tibetansk fordom gentaget af etnisk danskere. Dette skyldes ikke mindst selve  Tulku traditionen, som de tibetanske traditioner baserer sig p√•.
 

 Alle de danske buddhistiske grupper holder sig meget for sig selv, s√• alle tiltag til at danne en dansk buddhistisk union er fejlet hidtil. S√• ikke kun USA, men ogs√• lille Danmark har et problem med integration, som man typisk s√łger at undg√• at forholde sig til. I Danmark er det dog mere ligesom de gamle skille linjer for hundrede √•r siden mellem Grundtviganere og Indre Mission i Jylland. Men i USA kan du blive dr√¶bt p√• grund af kulturel fordom. Det er derfor, at modstanden mod ’Black Lives Matter’ i USA virker b√•de uhyggelig, truende og uretf√¶rdig. Samtidig ser vi tegn p√• en omvendt racisme hos nogle af de undertrykte i USA.
 

 Vi har kun f√• egentlige racister i Danmark, simpelthen fordi danskerne p√• mange m√•der er meget homogene, samtidigt med at mindretallene er f√•. I hvert fald sammenlignet med USA. Vi har ogs√• en tradition her i Danmark for immigration, som har st√•et p√• i hundreder af √•r. Men den er ledsaget af en naturlig integration af indvandrerne, ikke mindst fordi de i reglen kom fra nabo lande med meget lignende kulturer. S√• det burde v√¶re meget nemmere for Danmark at f√• succes med integration. Men det er endnu ikke lykkedes for alle immigranter. Blandt etniske danskere er der stadig mange fordomme mod indvandrerne. Blandt is√¶r muslimske rodl√łse mennesker dyrkes der ofte en modstand mod danskhed og vestlig livsf√łrelse, som naturligvis ogs√• er en fordom. Og en forhindring for integration af disse mennesker i det almindelige danske samfund af almindelige mennesker, som almindelighed opfattes af danskerne.
 For de danske buddhister udg√łr disse problem stillinger ogs√• en udfordring. Vi er udfordret b√•de p√• vores fordomme om dansk kultur og Buddha’s L√¶re, men vi har n√¶rmest ingen problemer set i lyset af USA’s traditionelle undertrykkelse af minoriteter.
 

 I denne tid, hvor en bevidstg√łrelse finder sted i USA om disse indgroede fordomme, mens der demonstreres, b√łr vi som danskere se p√•, hvordan amerikanerne n√•ede til dette punkt, og hvad det betyder for buddhisterne i USA. Disse forhold er faktisk blevet unders√łgt p√• et akademisk niveau.
 Studiet hedder: Inclusion and Exclusion in the White Space: An Investigation of the Experiences of People of Color in a Primarily White American Meditation Community. Forfattet af: Craig N. Hase, James C. Meadows og Stephanie L. Budge; alle fra: University of Wisconsin-Madison.
 

L√¶s om det her.    Eller:   l√¶s artiklen som PDF fil her.

L√¶s ogs√• artiklen:  Buddha og Islam.
 

Klik her for toppen af siden

6. maj, redigeret den 7. maj 2020.  

Karmapa’s hilsen for Vesak 2020

Den 17. Karmapa Thaye Dordje, 2020. Ukendt fotograf.

 

 

 

 

Den 17. Karmapa Thaye Dordje   (se billedet) deler den f√łlgende kontemplation med os p√• t√¶rsklen til Vesak 2020.
Vesak falder I √•r p√• den 7. maj, fuldm√•ne dagen for Buddha Sakyamuni’s f√łdsel, Nirvana og bortgang.
 


        ŗŶŗĺ®ŗĹľŗĹďŗľčŗĹ£ŗĹėŗľć (smon lam) –  M√ėNLAM, √łnskeb√łn –
    [ordret: vejen eller metoden ved at √łnske. Mening: vejen ved √łnske og hensigt om  Bodhi, b√•de i betydningen af den fuldst√¶ndige oplysning,  sanskrit: samyak-sam-bodhi, det absolutte  Bodhicitta. Samt som relativt Bodhicitta: det lyse sind og √•bne hjerte med sin fordomsfrie holdning, som udfolder venskabets k√¶rlighed til alle og en hudl√łs medf√łlelse med en  dyb forst√•else for tomheds naturen   – alts√•:  maitri,  karuna  og  sunyata. Det  lyder jo som om, at det m√• v√¶re meget sv√¶rt at opn√• s√•dan Bodhi, men alting begynder med en hensigt. Et lille fr√ł kan give stor v√¶kst over tid. Det er ikke spor omsonst. Det er faktisk vigtigt, hvad du √łnsker i livet, for din hensigt, sanskrit:  cetana, bevirker b√•de holdning og handling.]


 N√•r det drejer sig om at blive en  Buddha  – n√•r det drejer sig om at springe ud som en Buddha-blomst –  er √łnsket  [om det]  en smuk m√•de at plante et fr√ł, som kan vokse sig til  Buddha tilstanden.

 At blive til en Buddha betyder at v√•gne op  [eller:  oplysning, Bodhi].
 

 For at pr√¶cisere, kan vi dele denne metode eller dette  hensigts fart√łj i to. De to dele kan forst√•s som:

 Den f√łrste halvdel er  ŗŶŗĺ®ŗĹľŗĹďŗľčŗĹ£ŗĹėŗľć (smon lam). ‘M√łnlam’ er en tibetansk betegnelse for det at √łnske  [noget godt og gavnligt], sanskrit:  pranidhana.
 Den anden del er  ŗĹĖŗŶŗĺĒŗĹľŗľčŗĹĖŗľć (bsngo ba). ‘Ngowa’ er den tibetanske betegnelse for tilegnelse,  parinama  p√• sanskrit.

    M√łnlam er ligesom ind√•nding, og ngowa er som ud√•nding.
    Blot som at tr√¶kke vejret – det er helt naturligt.
 

 Denne  [udviklings-]  vej kendes som tilblivelse af en Bodhisatva, et barn af Den Oplyste  [Buddha]. Det skal selvf√łlgelig ikke tages bogstaveligt.
 

L√¶s videre her (PDF fileller her p√• engelsk  (PDF fil) .
 

Klik her for toppen af siden

20. maj 2020.  

Protest i Bodhgaya

Gaya Internationale lufthavns terminal. Fotograf ukendt.

 

 Sammenslutningen af buddhistiske klostre og templer i Bodhgaya protesterer mod regerings indgreb.  Bodhgaya er stedet for  Buddha Sakyamuni's  Nirvana. Her befinder sig mange Templer og klostre samt hoteller og g√¶stgiverier. Regeringen i den indiske delstat Bihar, hvor Bodhgaya befinder sig, har besluttet at bruge hotellerne og g√¶stgiverierne samt klostrenes g√¶ste faciliteter til karant√¶ne for indere, som returnerer til Bihar fra udlandet i forbindelse med corona krisen. I f√łrste omgang m√• hotellerne sl√• d√łrene op for disse hjemvendte, som skal v√¶re 14 dage i karant√¶ne, hvad enten de er syge eller ej.
 

 Det er hotellerne sikkert glade for, da turisterne op pilgrimme er v√¶k og borte for tiden. Men klostrene og templerne er meget utilfredse med at skulle stille deres g√¶ste boliger til r√•dighed for andre end pilgrimme. Man har derfor protesteret skriftligt til regeringen, samtidigt med at man truer med demonstrationer mod foranstaltningerne ved selve  Mahabodhitemplet.
 

 Den buddhistiske sammenslutning mener, at folk i karant√¶ne vil forurene tempel omr√•derne, fordi de jo ikke n√łdvendigvis er buddhister og derfor vil opholde sig p√• et helligt sted med forkert motivation. Denne antagelse vil i de fleste tilf√¶lde v√¶re forkert, da de fleste indere er religi√łse og ogs√• respekterer Buddha. Ikke desto mindre. Det kunne jo synes at en mindelig l√łsning ligger lige for ved at friholde klostrene og templerne for karant√¶ne folk i deres g√¶steboliger. Disse g√¶stev√¶relser er for de flestes vedkommende heller ikke velegnede til karant√¶ne, fordi de er uden badev√¶relser og rindende vand.
 At anvende de mange hoteller og g√¶stgiverier i byen giver god mening, ikke mindst fordi Gaya lufthavn ligger lige i n√¶rheden, og fordi pilgrimme og turister er frav√¶rende, s√• alt er tomt.
 

L√¶s om det her  (Times of India).
 

Klik her for toppen af siden

27. maj 2020.  

USA værst ramt

 

Amerikanske flag på halv ved Capitol i Wasington. Fotograf ukendt.. Bemærk hvor splittet landet er. Selv vinden blæser i forskellige retninger.

 

 Indtil videre er 350.000 mennesker over hele kloden d√łde af covid-19. Officielt er 5,5 millioner mennesker diagnosticeret med sygdommen, sk√łnt det reelle tal sandsynligvis er mindst ti gange h√łjere. Det kan stadig n√• at g√• grueligt galt i Afrika og Sydamerika, hvor epidemien stadig spredes. Men indtil videre er USA v√¶rst ramt af alle. N√¶r 100.000 mennesker er d√łde i unionen. Det er jo ganske r√¶dsomt. M√• epidemien f√• en ende nu. M√• alle ofre finde fred, afklaring og nye gode forbindelser med andre p√• trods af ulykkerne.

            (Kilde:  ABC News, USA.)
 

Klik her for toppen af siden

1. juni 2020  

Dalai Lama er imod racismen
som udtrykte sig med drabet på George Floyd i Minnesota
 

Dalai udf√łrer streaming indvielse foto OHHDL for Phayul-com_450px

 

 Dalai Lama laver for tiden en online  Avalokiteshvara indvielse. Som optakt sagde han, at den vedvarende racisme i USA kun kan im√łdeg√•s med f√łlelse (karuna). Og Avalokiteshvara  sadhana er netop metoden til at udvikle s√•dant  Bodhicitta, pr√¶get af venskabets k√¶rlighed og medf√łlelse overfor alle  sansende v√¶sner.
"Blandt alle 7 milliarder mennesker er der ingen, som s√łger lidelse. Vi s√łger alle lykken," sagde han den 30. maj.
 

 Samtidigt er Dalai Lama blevet kritiseret for at give en indvielse ved at stream’me begivenheden p√• internettet. Det er den kendte  Sakyapa Lama Tulku Orgyen Tobgyal fra Bir  (L√¶s om det her), som fremkom med denne kritik.
 Hvis Dalai Lama havde givet  abhisheka  via internettet til en  Yidam, m√• kritikken anses for gyldig og relevant. Men en indvielse til Avalokiteshvara gives normalt for at  velsigne deltagerne i ceremonien. Denne type indvielse anses for at h√łre hjemme i  Sutra klassen, s√• der f√łlger ikke de s√¶dvanlige  Tantra  l√łfter med  (samaya). Simpelthen fordi det ikke anses for rigtig Tantra.
 

 I min egen opfattelse slipper Dalai Lama s√•ledes helt for enhver bebrejdelse. I de eksil tibetanske kredse i Indien har kritikken dog vakt en del postyr, men Dalai Lama gennemf√łrte indsvielsen alligevel. Nu har Orgyen Tobgyal s√• undskyldt for sin kritik  (L√¶s om det her).
 Eksil tibetanernes reaktion p√• Orgyen Tobgyal virker overdrevet p√• en dansker som mig. Sakyapa hierarkiets reaktion med at lukke munden p√• Orgyen Tobgyal h√łrer ingen steder hjemme. Eksil tibetanerne har alt for travlt med at udvise enighed og f√¶lles kurs. S√• de ringeagter afvigerne. Det duer ikke i et demokrati. Det duer heller ikke for et fremtidigt uafh√¶ngigt Tibet. Flertallet m√• have lov til at bestemme, men mindretallet m√• samtidigt respekteres. Hvorfor er det s√• sv√¶rt at l√¶re. Dalai Lama har lige talt om k√¶rlighed og medf√łlelse, og s√• kommer dette udbrud af intolerance. Tankev√¶kkende og en advarsel.
 

Læs om det her (Buddhist Door, Hongkong).
 

Klik her for toppen af siden

7. juni 2020.  

Guru yoga for Shamarpa

Guruyoga for den 14. Shamarpa; titelblad. Fra Karmapa's netsted.

 

 Karmapa Thaye Dordje har skrevet en  Guruyoga, en  sadhana omkring den  14. Shamarpa. Du b√łr jo nok f√• en indvielse, alts√•  abhisheka, til denne praksis, f√łr du kaster dig ud i det. I √łjeblikket er det vist kun Karmapa, som kan give en s√•dan.

Du kan l√¶se sadhana teksten her  (PDF fil)

Se hvad Karmapa skrev på sit netsted.

Klik her for toppen af siden

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din f√¶rden p√• netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               S√łger du bestemte emner, kan du indtaste dine s√łge ord i din brawsers s√łgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk