|
Billedet viser guden Brahma på en frise fra Aihole Tempel. Men de bor også i verden og er i reglen af en vis moralsk standard, som værdsætter menneskers dyder og gode medmenneskelige kvaliteter, sanskrit: punyas. Det gælder i hvert fald for deva'erne, som på mange måder svarer til de oldnordiske guder. I reglen ser man således sådanne deva’er som for eksempel Brahma sammen med en stor forsamling af Bodhisatva'er, Arhats, siddha'er, munke, nonner og lægfolk, når Buddha Sakyamuni holdt en af sine taler.
Ellers er det mest i Mahayana Sutra'erne, at vi ser mange guder i forsamlingerne. I Tantra spiller guden Agni, som er ildens gud – altså en element gud – en særlig rolle. Når vi tænder ilden ved Yidam ildpudja, giver vi først en gave til Agni, som repræsentant for elementet ild. Når ilden så flammer og er blevet god og stor, danner vi Yidam'mens Mandala inde i flammerne, og det egentlige ritual folder sig ud. Der ofres til Buddha’erne og Bodhisatva’erne – men ikke til guderne. De får en gave eller et trøste bolsje.
Men den generelle holdning indenfor Buddhadharma's mange traditioner er, at Nirvana kun kan opnås som menneske, fordi vi mennesker oplever en blanding af lykke og lidelse, som ikke er så ekstrem, at vi ikke kan bære det. Denne blanding motiverer mennesker til at søge Nirvana. Mens de andre sansende væsner har det for godt, eller lider for meget, eller evner ikke at forstå Buddhadharma, for eksempel dyr, som orienterer sig fuldstændigt efter deres lidenskabelige følelser, sanskrit: kleshas. Deres forstand er ikke tilstrækkelig til at forstå (sanskrit: buddhi) og opnå indsigt.
|
Billedet viser ligbrændingspladsen kaldet Gongkar Tjødé på tibetansk.
En af de klassiske 8 ligbrændings pladser fra Oldtidens Indien.
Samtidigt er Tantra udøvernes foretrukne praksis sted de klassiske otte ligbrændings pladser i Indien. Dels fordi der kom mange mennesker med deres ligfærd til sådanne steder, som i den situation var stemt til at give almisser til hellige mænd og kvinder. Dels var der ellers fred og ro på pladsen, fordi folk skyede sådanne steder, når der ikke var ligfærd, fordi de troede, at der var spøgelser. Og fordi disse ligbrændings pladser var ret skrækindjagende også ved dagslys. Lig i Oldtiden blev brændt. Man begravede ikke nogen i jorden, før Islam kom til Indien. Men brænde var dyrt. De fattige havde ikke råd til de store mængder brænde, så ligene blev kun halvbrændte og efterladt på pladsen. Andre var så fattige, at de blot smed liget et godt sted uden at brænde det af. Sjakaler og gribbe tog sig af resten. Desuden skete der også henrettelser på disse steder, hvor liget efterfølgende blev spyddet på en stage. Så disse steder virkede ikke spor ’rene.’ Der er i Tantra denne dialektik mellem verden som en uhyggelig gravplads, fuld af død og lig rester, og som noget helt rent og vidunderligt.
Det er også derfor, at brug af kapalas og lårbens trompeter var almindeligt, simpelthen, fordi der var mange sådanne overalt på disse pladser. Ligbrændings pladserne blev således i Tantra traditionerne til symbolet for samsara, stedet for konstant undergang, forvandling og genfødsel. Samtidigt med at disse yogi'er opfattede alt og alle som 'rene.' Således praktiserede de, at opfatte Nirvana i samsara og dermed at kunne indse, at samsara og Nirvana forgår det helt samme sted. Nemlig i dit eget sind i det bevidste øjeblik. (Læs også om: santana.)
Nogle af disse hellige mænd og kvinder var buddhister, andre for det meste Shiva dyrkere. Buddhisterne praktiserede således Chakrasamvara (tibetansk: Khorlo Demtjok), hvor Shiva dyrkerne havde Shiva. I Gandhara og især Kashmir synes der at have været en omfattende udveksling om disse praksis systemer, som lignede hinanden meget, men hvor der i det ene tilfælde ville være en Yidam i Mandala'en, ville der for hindu'er være Shiva. Hindu Tantra skolerne findes endnu i Indien. Det var meget uorganiseret, men man fastholdt altid mesterlæren i forbindelse med Tantra. Da Buddhadharma så kom til Tibet, fulgte alle Indiens guder med.
Tibetanerne tilføjede så nogle af deres egne. For eksempel Nechung oraklet, som den lokale gud Pehar taler igennem, når oraklet går i trance. Nechung oraklet er det officielle tibetanske stats orakel, selvom oprindelsen synes shamansk. Men Guru Rinpotje undertvang Pehar og fik ham til at love at beskytte Buddhadharma i Tibet, siges det. Oraklet er i reglen en mand.
Sådanne lokal guder har vi ikke rigtig brug for i Danmark. Vi har vores egne. Så i forbindelse med Yidam praksis bør du tænke på, at der bor lokale guder og djævle i området, hvor du praktiserer. Giv dem en gave af alle sanseglæder i en torma, så de ikke forstyrrer, men værdsætter dit tilstedevær. Hvordan skal din retreat Lama nok forklare, når du når dertil.
Så kort fortalt, kan det virke ret indviklet, når man ikke kender til indiske religioner. Imidlertid kendte Buddha Sakyamuni’s samtidige jo til alle disse guder og djævle. Også blandt hindu'er tænkte man avancerede filosofier og anskuelser. Så guden Brahma er på en gang den højeste gud i hinduismen, men han er også et kosmisk princip, især i samkhya og vedanta filosofierne, som på mange måder svarer til vores kristne opfattelse af Gud med stort G. Bortset fra, at Brahma ikke giver nogen mening med livet eller forlanger dydig opførsel og tilbedelse. Derfor har mennesker heller ikke nogen arvesynd i forhold til Brahma. Men ligesom den kristne Gud kan opfattes som livet selv (Kristus sagde: 'jeg er sandheden, vejen og livet’), er Brahma et kosmisk livsprincip – uden krav og – uden ansvar. Det er på mange måder disse indiske opfattelser af det guddommelige, som er besværligt for os i Vesten. Vi er lige sluppet af med 'øjet i det høje' og kirkeligt formynderi. Og så kommer der en invasion af indiske guder. Men det er altså det miljø, som vi arbejder med og i. Så selvom det er lidt indviklet, er det ikke egentligt svært stof. Guderne spiller en birolle i Dharma'en.
Så er der oveni et oversættelses problem. Yidam hedder Devatha (eller: Istha-devatha) på sanskrit. Deva betyder jo en gud, og endelsen: -tha, svarer til dansk noget med endelsen: -hed. Den ordrette oversættelse burde derfor være: guddommelighed, men mange oversættere vælger den almindelige oversættelse til engelsk: deity, en guddom. Men en Yidam er ikke en gud. Yidam’men ledsages blot af følelser af hellighed og herlighed, altså guddommelige følelser, fordi Bodhicitta manifesteres sammen med Yidam’men. Disse følelser skyldes den integration, som samtidigt foregår i sindet på grund af sadhana og samadhi. Sindet tæmmes og karma sættes midlertidigt ud af kraft. Og man åbner sig for Buddha’ernes og Bodhisatva’ernes velsignelse. Derfor hedder det ved et særligt trin i Tantra sadhana, at ’herligheden sænker sig’ over hele situationen.
Jeg oversætter følgelig ordet: Yidam med Buddha-aspekt eller Buddha-form. Det var oprindeligt Hannah Nydahl, som kom med den formulering i 1970’erne. Netop for at forebygge en fordom om guder i Dharma’en.
Husk også på, at Buddhanaturen er ikke en guddommelig følelse, hvilket er en oplevelse, men sindets rummelighed og klarhed, hvori der er oplevelser, for eksempel af følelser.
Hvad angår buddhistisk anskuelse bør du generelt derfor holde dig til Mahamudra systemet, både som anskuelse og meditation: livet er en oplevelse. Oplevelser foregår i sindet. Sindet er både en beholder (alaya) for oplevelser og en virksomhed, de 5 skandha’er. Selv oplevelser af diverse guder og djævle er netop oplevelser, som ikke er spor forskellige fra skandha'erne. Så oplever du en gud, oplever du slet ikke en gud. I stedet oplever du altid dit sind på arbejde. Du oplever skandha’ernes virksomhed. Det er det hele. Det er dialektikken. Så hvil i sindet som en beholder for dine oplevelser og hold fast i det rummelige, mens du giver slip på oplevelserne.
Billedets forræderi, maleri af René Magritte. Teksten på fransk lyder: Dette er ikke en pibe.
Herved bliver du kun fattigere på tilknytninger og identifikationer. Men ikke fattig på følsomhed og klarhed. Den forøges enormt, når tilknytning og fordom forsvinder. Du bliver fri for dominans af nogen eller noget. Og fri for misforstået identitet. Altså, når du udfører Tantra korrekt og uden afvigelse fra den givne transmission.
Husk også på, at det er meget problematisk for en umoden person at skifte sin identifikation ud fra noget såkaldt normalt til en Yidam. Søger en sådan umoden person slet ikke Nirvana, kan denne leg med identitet blive ganske katastrofal og vanvittig. Derfor foregår træning i Tantra altid indenfor mesterlæren. Gør som mester siger, for en sikkerheds skyld. Prøv ikke på, at opfinde den dybe tallerken selv.
Indenfor Sutra træning er det en helt anden situation, fordi der ikke er disse fare momenter. Der er ikke Yidam sadhana på Årsagfartøjet. Der er heller ikke de hemmelige yoga’er. (Læs om dem under: Naropa’s 6 doktriner.)
Det siges, at deva’erne beundrer sådanne mennesker, som formår at give helt slip på tilknytning og identifikation. Men guderne i verden har ikke noget med Buddhadharma at gøre, bortset fra som tilskuere og støtter. Normalt er guder usynlige og befinder sig i en anden dimension, forekommer det, skønt i den samme verden som os. Vi hører om guder i buddhismen på grund af Buddha Sakyamuni, Bodhisatva’er, Mahasiddha’er, Arhats, mesterlige yogi’er, orakler og siddha’er, som tilsyneladende er i stand til at opfatte dem og kommunikere med dem. Derfor er der mange beretninger om de indiske guder.
Gudernes eksistens kan forstås på flere måder, for eksempel som mulige sinds tilstande. Hele beskrivelsen af Chakravala universet fra helvede til de formløse verdener ligner en beskrivelse af sinds tilstandene ved en gradvist dybere samadhi. Altså ikke så meget en kosmologi som en psykologi om sinds tilstande.
(Læs om begrebet Gud i Jødedom, Kristendom og Islam i Ordforklaringen. Her forklares også flere guds opfattelser og deres relation til Buddhadharma.)
|
Billedet viser Chakravala universet med bjerget Meru i midten med guden Indra's slot på toppen, og de fire kontinenter i kompas retningerne, omgivet af et stort frådende verdenshav. Billedet er vævet af silke med et nærmest fiskeøje perspektiv, så du ser både Meru's top forvrænget og bjergets fod. Meru er omgivet af syv oceaner, adskilt af syv ringformede bjergkæder. Hele systemet er omgivet af jernbjerge på kanten. En symbolsk repræsentation af de levendes verden. Hvad billedet ikke viser, er de mange himle, som hæver sig over Meru’s top. |
||||
Avalokitesvara som Shiva; statue lavet af den 10. Karmapa, |
bliver gemt. Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager. Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt, efterfulgt af: site:tilogaard.dk- f. eks.: karma site:tilogaard.dk |