|
Billedet viser: ’Windows inside outside’ – foto montage af Frank Kunert. Enhver tro kan dog sagtens have noget med virkeligheden af gøre, men sådant befinder sig i fortolkningernes verden (den tredje skandha). Og her er det på plads at hæfte sig ved, at all fortolkninger ultimativt er forvrængende. Så selv gode fortolkninger er i bedste fald vejledende. Det betyder rent praktisk, at selv overtroiske mennesker indenfor både religion og videnskab kan nå Nirvana i dette liv, finde paradis, når de dør, og evne at manifestere Bodhicitta. Hvis de er nysgerrige nok. Hvis et overtroisk menneske når Nirvana, vil det dog netop ved den lejlighed også opnå indsigt, så enhver forvrængning falder bort og er overstået.
Det er tilsvarende åbenbart, at sindet ikke har skabt hjernen. Oprindeligt må der være sket en spontan vekselvirkning, hvorved et sind inkarnerede i en eller anden slags krop og begyndte at opleve sansninger. Det er sidenhen blevet vældigt populært. Det tiltrækkende var åbenbart selve følelsen ved at inkarnere, fordi den kan være både fortryllende og ekstatisk. Men som bekendt følger jo også de fire kendetegn på samsara. Så det er som en forførelse, forelskelse og med stor grebethed, at inkarnation finder sted. Sindet benytter sig af muligheden, og det er en gammel vane med utallige dødsfald og genfødsler bag sig.
Hjernens oversættelser og vekselvirkning med sindet En sådan ’oversættelse’ og vekselvirkning må betyde noget for både hjernen og sindet. Biologer spekulerer i, at brugen og udviklingen af sprog har fået hjernen til at blive større. I udviklings historien er menneskers evne til sproglig abstraktion og begrebs dannelse blevet meget usædvanlig for sansende væsner. Sprog involverer ikke blot begreb, men også brug af stemmelæber, åndedræt og altså lyd. Derfor må vi formode, at hjernen ikke kun forårsager lyde, men også gror og forbinder hjerneceller for at kunne sætte lyd og begreb sammen. Det er på den baggrund, man kunne tro, at den første skandha befinder sig i selve sanse organet, men det er næppe tilfældet, fordi både sansning og sprog først må ’oversættes’ til noget psykisk, som sindet kan opfatte og bearbejde. Hverken sansning eller sprog bliver virkeligt for sindet, før det er oplevet – altså en aktivitet i sindet selv, mens hjerne funktionerne må formodes ikke at blive opfattet direkte. Den ’moderne videnskabelige’ forståelse af hjernen er således både lidt primitiv og ganske utilstrækkelig. Den har også medført den katastrofale brug af ’hjerne døds kriteriet.’ Det vides ikke, hvor mange rædsler for de ’hjernedøde’ dette har medført. (Læs artiklen: Organ donor.) Det må være noget ganske andet, når hjernen dør, og sindet mister både ’oversættelse’ og vekselvirkning med sanse organerne. Når kroppen dør, bliver sindet således noget dummere, fordi vi ikke længere kan bruge hjernen til vores sædvanlige abstraktion, sprog og begreb. Denne mangel må nødvendigvis påvirke, hvorledes vi oplever mellem tilstandene, tib.: bardo’erne. Vi vil stadig kunne tænke over, hvad vi oplever, men også mærke, at der mangler noget. Vores evne til at orientere os vil føles nedsat. Det er derfor en god ide, at sætte sig ind i teorierne om bardo’erne, så der er noget viden på lager om, hvad der typisk vil ske i sådanne tilstande. Så måske er det vigtigste, at vi ikke bliver bange for begivenheden på forhånd. Det burde hjælpe at kontemplere, hvordan det mon måtte føles. Ikke selve døden, men hvordan det vil være uden hjerne, altså: uden sanseorganer men med sanse bevidsthederne, skt.: vidjñanas, virksomme. At sanse uden sanseorganer virker måske selvmodsigende, men virkeligheden er desværre lidt indviklet på dette punkt. Vi kan godt sanse uden sanseorganer, men i mellemtilstandene vil sådan sansning ofte blive blandet sammen med hallucinationer, så det bliver særdeles svært at skelne mellem, hvad der er fantasi og hvad, som er sansning af omgivelserne. Det er også på den måde, at vi bliver lidt dummere i situationen. Det bliver svært at forstå, hvad der er virkeligt og hvor, man befinder sig. Derfor er der et moment af forvirring. Hertil kommer, at døden virker skræmmende. Så vi har også brug for at forholde os i levende live til døds angsten. Det er en instinktiv angst (klesha, altså en samskara), så man kan ikke ville den væk (cetana). Frygtløshed betyder at kunne tåle angstens nærvær og alligevel kunne handle. Så det at håndtere angst er i sig selv en stor kunst. (Læs artiklen: Angst for tomhed.)
Desuden er det tydeligt, at hjernen har alt muligt med sprog at gøre. Sprog er tillært. Sprog er både håndgribelige lyd symboler, altså sansning, og ordene indeholder uhåndgribelig abstraktion og begreb, altså en afgjort virksomhed i sindet. Derfor må vi formode, at der både Vi ved dog stadigvæk ikke, hvad hjernen er for noget. Vi ved heller ikke helt, hvad sindet er for en størrelse. Måske fordi det slet ikke er en størrelse, men noget større. Det er naturligvis nærliggende så at betegne sindet som metafysisk, som man gjorde i Oldtiden. Fordi metafysisk betyder noget andet end noget fysisk. Men med den videnskabelige tankegang in mente, og i respekt for den buddhistiske tradition, er det mere på plads at betegne sindet som en særlig dimension eller samling af dimensioner, som skønt disse ikke er af fysisk natur, så dog hører med også i dagligdagens sysler og alle hverdags oplevelser. Det er Aristoteles, som taler om metafysik. Buddha Sakyamuni taler om sindet, som vi alle kender til det (eller måtte lære det at kende), nemlig som vores oplevelser, de 5 skandha'er og sindets rummelighed og iboende klarhed. Sindet er ikke hinsides verden. Verden er sindet. Fordi verden er en oplevelse, en begivenhed bestående af mental opfattelse. Lad os derfor tale om flere dimensioner i livet end blot længde, højde, bredde og tid. Især de biologiske videnskaber vil meget gerne forstå sindet som et resultat af hjernens virksomhed. Det er naturligvis blot en teori, som man håber på en dag at kunne bekræfte. Det skyldes først og fremmest, at videnskabs teori netop udelukker metafysiske størrelser, som Aristoteles forstod det, og begrænser sig til at observere, hvad der kan måles og vejes og gentages med de samme målings resultater, hver gang man måler og vejer de samme ting under de samme omstændigheder. Det kaldes videnskabelig metode. Men med til denne metode hører, at der observeres. Det kræver en observatør. Men hvad er en observatør egentlig? Når vi følger den sædvanlige buddhistiske analyse, finder vi til slut, at en såkaldt ’objektiv’ observatør er identisk med en oplever af sine oplevelser.
I Buddhadharma siger vi, at oplevelser er, hvad de nu end er, men bevidsthed er betingelsen for oplevelser og således også observationer, hvad enten de er videnskabelige eller ej. Indenfor kvantemekanikken er man kommet nærmere en værdsættelse af bevidsthedens rolle i observationerne end biologerne, men har naturligvis heller ikke en forklaring på, hvad bevidsthed egentlig er. Eller hvordan bevidsthed måtte kunne kvantificeres. Der, hvor buddhismen gør en forskel, er ved meditation. Meditation er et slags eksperiment, hvor både krop og sind anbringes under ret skrappe betingelser og bestemte omstændigheder, for at tilvejebringe en situation, hvor sindet kan observeres med større og større klarhed, efterhånden som denne kunst mestres. Derfor kan Buddhadharma komme med en meget præcis beskrivelse af sindet, bevidstheden og skandha’erne, selvom der ikke er tale om Billedet viser Buddha Amitayus i meditativ fordybelse. Det skyldes, at yogi’en må have opnået mesterskab, skt.: dhyana, i meditativ trance eller fordybelse, skt.: samadhi, for overhovedet at kunne sætte sig ind i, hvad direkte erfaring handler om. For eksempel i modsætning til forvrænget opfattelse. Har du ingen ide om, at der sker forvrængning i dit sind helt naturligt og selvfølgeligt i kraft af de 5 skandha’ers virksomhed, kan du heller ikke fatte pratyaksha. Men heldigvis bevirker samadhi, at alle dine tilknytninger og identifikationer ikke kan dominere sindet. Herved kan du få øje på forvrængningerne. Den gode nyhed er selvfølgelig, at alle kan opnå mesterskab i samadhi. Og med sådan erfaring går det straks noget nemmere med at forstå muligheden for direkte erfaring. Desuden kan vi jo også bemærke, at når det gælder Nirvana, har vi ikke brug for at beskæftige os med de eksakte videnskabers begrænsninger og metoder, selvom de er meget interessante. Hvorvidt der overhovedet er en hjerne eller ej er sådan set lige meget. Derimod er resten af kroppen meget vigtigt for at mestre meditation. Du bør faktisk sidde med en meget mere lige ryg, end du plejer. Og være opmærksom på Vairocana’s syv punkt stilling. Den videnskabelige metode med sit ’hårde problem med bevidsthed’ har været og er en velsignelse på mange måder for menneskeheden, ved at forbedre sundhed, maskiner og meget andet. Men den begrænsede tankegang angående, hvad der kan erkendes ved videnskabelige metoder, har medført en åndelig forarmelse af de såkaldte ’moderne’ mennesker. Når alt skal være så fysisk – selv bevidsthed – så udvikler disse ’moderne’ mennesker en nihilisme, hvor livet blot handler om at få så meget ud af den ene chance, som du får for et lykkeligt liv. Og når du dør, bliver du opløst i ingenting og eksisterer ikke længere. Og genfødsel kan ikke finde sted, fordi man tror det er prop umuligt. Altså, hvis sindet er såkaldt software i noget hardware i dit hoved. Det er denne effekt på tidsånden, som er overtro – netop fordi der er dette ’hårde’ problem med bevidsthed, som er anerkendt af videnskaben. men ignoreres af sådanne moderne nihilister. Det gør ’moderne’ mennesker uforberedte på, at lidelserne og forvirring kan fortsætte i en uendelig fremtid over mange genfødsler. Det er svært at forstå, hvorledes genfødsel kan finde sted, uden at forstå sindets natur og virksomhed. Det er også svært at fatte for reformerede ’moderne’ mennesker, som godt nok forestiller sig, at de skal genfødes. For det er næsten ubegribeligt at forestille sig et sind, uden at det er forankret og fast fæstnet til en krop. Det er jo sådan, at vi er vant til at opleve sind og krop. Når diverse buddhistiske mestre forklarer mellem tilstandene, tib.: bardo’erne, spørger de fleste sig om, mon dette er noget, som de skal tro på som buddhister. Og nej, kære venner – det er ikke et emne for tro, skt.: sraddha. Det er og bliver teori, for når du dør og gennemgår disse mellem tilstande, vil det føles og opleves helt anderledes, end du kan gøre dig håb om at kunne forestille dig. Ligesom et kort over København er meget anderledes end at gå rundt i byen. Selvom kortet selvfølgelig vil lette orienteringen. Så lær teorien, men forbered dig på noget helt uventet.
Mange dimensionerDet burde være indlysende, at bevidsthed, sind og de faktiske oplevelser hverken er hjerneceller eller kemiske og elektriske signaler i nervetråde. De er ikke det, som vi oplever, når vi oplever noget. Vi oplever sansninger, tanker og følelse samt fantasi og abstraktion. Samtidigt sker der noget i hjernen, men det er næppe noget, som vi kan opleve. Hjernen oversætter lys, lyd, smag, duft og så videre til mentalt lys, lyd, smag, duft og så videre, som sindet kan opfatte. Og det er jo kun dette sidste arbejde, som vi bevidst kender som sansninger, tanker, følelser og så videre. Alligevel hænger hjerne og sind sammen. At der er en sammenhæng, en korrelation, burde også være åbenbar. En sammenhæng er dog ikke et årsags forhold. For eksempel kunne det ske, at en eller anden åbnede sin paraply. Derpå begynder det at regne. Men det begynder jo ikke at regne, fordi paraplyen åbnes. Det er heller ikke regnen, som åbner paraplyen. Der er en korrelation, men ikke noget årsags forhold. Så velkommen til en ny dimension i vores forståelse af verden og os selv. Nogle filosoffer kalder denne dimension ‘et hav af bevidsthed.’ Vi andre kalder dimensionen for de 5 skandha’er. Så måske skulle vi tale om 5 dimensioner ekstra til højde, længde og bredde plus tid. Men oveni må vi tælle sindets rum og denne rummeligheds iboende klarhed med. Når vi siger, at sindets klarheds natur er de 5 skandha’er, kan vi dog nøjes med to ekstra dimensioner: sindets rum og processer for opfattelse og erkendelse. Altså ekstra i forbindelse med klassisk europæisk tankegang om dimensioner. Den klassiske Dharma taler om dimensionalitet på en anden måde. Man tager nemlig ikke udgangs punkt i fysik, men i oplevelser: dharma’er, og oplevelsernes områder: dhatus. På denne måde er der 18 dhatus eller dimensioner ud over de sædvanlige fire. Hertil kommer helheden i oplevelserne, dharmadhatu, som jo indeholder alle dharma’er, dhatus og bevidsthed. Disse mange dimensioner i klassisk Dharma beskriver ikke nogen objektiv virkelighed, men dimensionerne i livet, og det vil altid sige den subjektive virkelighed. Selv i din egen personlige opfattelse af alt og alle og hele verden, uanset hvor subjektiv den måtte være, gælder der dog faste naturlove. De er kort sagt de 5 skandha’er, som du ikke kan lave om på subjektivt. De er, som de manifesterer sig, også i din subjektive verden, for ellers oplever du den ikke. Så enhver subjektiv opfattelse begrænses og påvirkes af, hvordan de 5 skandha’er arbejder eller virker. Også i din subjektive verden har du altid valget mellem emotionel tilknytning, altså klistersind eller kleshacitta, og det åbne sind, altså det uforbeholdne hjerte eller fordomsfrie Bodhicitta, det lyse sind, fordi de er naturligt tilstede som mulige tilstande i sindet.
Donald Hoffman giver en virkelig god videnskabelig behandling af emnet bevidsthed, men han er naturligvis ikke den eneste moderne videnskabs mand, som tænker dybt og omfattende om sind og det at være bevidst. På dette link til 'tættere på sandheden' kan du se og høre følgende kloge mennesker tale om emnet: Kosmos er en oplevelse, og oplevelse finder ikke sted uden bevidsthed. Så skønt bevidsthed ikke synes at være noget materielt, forkommer begivenheden bevidsthed i kosmos. Men vi ved ikke, om bevidsthed kan finde sted uden kosmos. Vi ved heller ikke, om bevidsthed simpelthen er en særlig dimension, selvom bevidsthed nemmest beskrives, når vi antager at det er der, bevidsthed befinder sig. Dog kan du være bevidst om bevidsthed uden at opleve noget. Kort sagt er oplevelse og det at opleve, både to forskellige ting og en helhed. Og vi ved meget om oplevelser, men vi ved stadigvæk ikke, hvad bevidsthed er, selvom vi ikke kan vide noget uden bevidsthed. Læs også om: skandha; - og om: bevidsthedens øjeblik.
|
|