|

Karma phalam
betyder handlingers frugt - og det er der en grund til...
 |
1 Karma betyder ordret handling, men det begynder som en tanke, hensigt eller vilje (sanskrit: cetana). Det enkle ord indeholder en stor kompleksitet selvom det er enkelt, hvad angår vores foretagsomhed. Det er det at gøre noget eller lade være og den vane og lovmæssighed, der ligger i det. Enhver handling opstår i en eller anden sammenhæng, hvorfra den har både årsag og hensigt. Det er det vane betingede og lovmæssigheden. Enhver handling har forudsætninger og påvirker fremtiden. Det har undladelse af handling også. Ligesådan har selv de simpleste tilfældigheder et hav af årsager og påvirker fremtiden. Vores handlinger er afhængige af vores vaner, erfaringer, talenter, begreber og vilje, og er i høj grad reaktive eller bestemte af både ydre og indre omstændigheder. Når du ser tilbage på dit liv ligner det en perlekæde af begivenheder, hvor dine handlinger er den røde tråd gennem dem alle. Det har vi et andet ord for på dansk, nemlig historie. Historien fungerer på flere måder.
Vores identitet er dels vores egen lille historie, som vi hele tiden fortæller til os selv, men som dog ikke er den virkelige karma, og den er til dels ogsÃ¥ de større historier, som vi involveres i ved vores deltagelse i samfundet og livet i verden, hvilket heller ikke er vores virkelige karma. Den virkelige karma er de faktiske begivenheder med deres indtryk (sanskrit: vasanas) pÃ¥ sindet, samt vores reaktion pÃ¥ dem, og den erfaring og de spor eller frø (sanskrit: bidja), som efterlades i sindet, nÃ¥r begivenhederne er overstÃ¥et. De indbildte historier, som fortælles, indvirker selvfølgelig ogsÃ¥ pÃ¥ karma, fordi de trækker spor i sindet med naturlig frøsætning. Karma er altsÃ¥ en kædereaktion gennem følelses-skandha’en over opfattelses-skandha’en til reaktions-skandha’en (samskaras) og umiddelbar handling. Bag hver handling er der en vilje eller hensigt (sanskrit: cetana, den vigtigste samskara, som organiserer de øvrige), som sÃ¥ledes er den udløsende faktor for handlingen, skønt forskellig fra den egentlige begivenhed og karma som sÃ¥dan. (I den forbindelse kan man kun tale om en fri vilje, nÃ¥r den ‘frie vilje’ er blevet til en vane, men hvor fri er den sÃ¥?)
Buddha Sakyamuni fik ved sit Nirvana den visionære evne til bÃ¥de at huske sine egne tidligere liv og kunne genkalde sig alle andres. Han kunne sÃ¥ledes se sporene i sindet fra begivenheder i de tidligere inkarnationer, og hvorledes de forÃ¥rsager sammenfald af hændelser i nutiden og fremtiden. Din karma er pÃ¥ en gang din virkelige livshistorie, dine evner og tilbøjeligheder, for sÃ¥ vidt du bruger dem eller domineres af dem, nÃ¥r du udfører handlinger. Dine evner og tilbøjeligheder er dine samskaras, det vil sige: din vilje, dine vane-mønstre, begrebs-mønstre, klesha’er (lidenskaber) og mønstre for handling.
Din livshistorie, som du fortæller den til dig selv, er ikke karma. Det er den historie, som dit liv selv viser dig, som er karma. Karma er ikke fortolkningen, men selve de ustyrlige begivenheder, som følger sine egne samspils mønstre. Det er viljen (cetana), som både starter karma op og indirekte kan styre karma ved at anvende etik og disciplin (sanskrit: shila). Man skal vænne sig til god karma. Det, som vi vil, er i reglen bestemt af, hvad vi plejer at ville ville i en lignende situation. Viljen er faktisk meget sjældent en helt ny beslutning, fordi enhver beslutning afhænger af vores allerede etablerede samskaras. Karma er forskellig fra samskaras ved at betegne selve mødet med verden, hvorved indtrykkene af verden påvirker samskaras, eller sætter spor i sindet. Så selvom samskaras er, hvad de nu end er blevet til, og reaktionerne på indtrykkene derfor er forudsigelige i nogen grad, så sker der altid noget helt nyt i hvert eneste øjeblik.
Hvert eneste åndedrag er enestående. Alligevel trækker du vejret på en bestemt måde.
Om din livshistorie siger Buddha Sakyamuni, at hvis du vil vide, hvorfor du er, som du nu er, så se på, hvad du gjorde i din fortid. Hvis du vil kende din fremtid, så se på, hvad du foretager dig nu. Det er dine handlinger, som gør indtryk på - og sætter spor i - sindet og giver dit liv retning og værdi. Dit liv er en levende historie, som du er indfanget i og fanget af. Hvert skridt, du tager er karma. Hvert åndedrag en ufrivillig vane. Alt, hvad du gør, påvirker alt andet. Læg derfor vægt på, at dine handlinger får værdi. Undgå i det mindste at skade andre. Se til din bevidsthed, som er det eneste helt frie i sindet, for at ophæve karmas tilsløring af sindets Buddhanatur. Karma er interessant, fordi karma tilslører alles egentlige og uforanderlige natur. Udover karmas slør er der også uvidenhedens- og libenskabens slør (sanskrit: avarana, tilsløring).
Vores samskaras eller vaner er ikke blot vores tilbøjelighed, talent eller evne, men ogsÃ¥ vores begrænsning. Vi skal hele tiden vænne os til nye udviklinger. Det er denne fuldstændige afhængighed af vaner, som begrænser os og gør os forudsigelige. At blive født som menneske kræver ogsÃ¥ en særlig fortid i tidligere liv, som danner grundlag blandt samskaras for en menneskelig krop, som ogsÃ¥ er bÃ¥de en evne eller mulighed og en begrænsning. Broen mellem samskaras (vores vilje, vaner, begreber, medfødte evner, tilbøjeligheder, klesha’er og udviklede talenter) og karma er kroppen. Din krop er bÃ¥de din begrænsning og mulighed for handling. Kroppen er ikke blot en grænseflade mellem samskaras og karma, men ogsÃ¥ mellem ’Selv og verden’. Det er i denne grænseflade, at du finder samsara, den subjektive relation til alt og alle. Kroppen er udgangspunktet, nÃ¥r der trænes med meditation og yoga, som laver dybe gode spor i sindet.

2 Karma betyder loven om årsag og virkning.
Det vil sige, at en historisk udvikling fremgÃ¥r af Ã¥rsager og betingelser, som herved bevirker nye Ã¥rsager til fremtidige begivenheder. Hvis man ikke betaler sin gæld for eksempel, kan man ende i fogedretten. Det er et historisk forløb, og historien vil forløbe forudsigeligt, hvis man ikke forholder sig til sin gæld og fÃ¥r den betalt. Man kan sammenligne virkningen af karma, for nu at bruge et billede, med at have en konto i Karma-banken, som altid fører ens konto ajour og hvor kontoen er uopsigelig. Det er en kvalitets-konto, som man har i Karma-banken. Ens gavnlige handlinger giver plus pÃ¥ kontoen og ens skadelige handlinger giver minus. Alle ens handlinger bliver vurderet, men der er sÃ¥dan set ikke nogen, som foretager vurderingen. Det hele sker af sig selv som logisk følge af identifikation og tilknytning med oplevelserne i livet. Hvordan karma fungerer generelt, forklares med gensidig og samtidigt opstÃ¥et afhængighed, ogsÃ¥ kaldet for Ã¥rsagskædens 12 led. (For yderligere uddybning af karma begrebet læs Vasubandhu’s værk: Karmasiddhi Prakarana)
Intet er glemt
Det er en egenskab ved rumme-sindet, at alt, som sker i sindets rum, huskes, skønt denne særlige hukommelse ikke fylder noget eller består af andet end rummeligheden selv. Man kan kalde din livshistorie for levende på denne måde. Der er hverken tale om korttids- eller langtids-hukommelse, som vi normalt forstår det. Det er nærmest som en konstant optagelse af alle øjeblikke i alle ens inkarnationer, ligesom på en film. Der er bare ingen film. Sindets rum eksisterer både udenfor tid og sted, og indenfor. Alt, hvad der nogensinde er sket, eksisterer på en måde stadigvæk i en mental dimension. Derfor kan processerne i Karma-banken foregå af sig selv, og alle begivenheder i alle livsforløb kan i princippet genkaldes i hukommelsen. Det er dog kun ganske få, som kan huske tidligere liv.
Karma-bankens eksistens, som er ‘de samvirkende samskaras' selskab’, bevirker gunstige og ugunstige omstændigheder i folks liv (tendrel pÃ¥ tibetansk). Dette arrangement er dog ikke værre end en vejrudsigt, blot er karma det pyskiske vejr, men det er helt virkeligt alligevel for det enkelte individ, som oplever det. Den psykiske atmosfære søger omstændigheder af samme kvalitet som sig selv og evner at tiltrække dem ved, at alle sind, som mødes, spejler sig i hinanden. Karma er altid konkrete begivenheder, men intet er sÃ¥dan set forudbestemt ved karma bortset fra visse af omstændighederne eller rettere nogle bestemte sammenfald af begivenheder. Ved hjælp af ahimsa, ikke-vold mod bÃ¥de sig selv og alle andre, kan man sætte sig ud over karma og nogle gange forhindre dÃ¥rlige ondsindede handlinger. Historie er altid et samspil af omstændigheder. Det fratager os sÃ¥dan set ikke et frit valg, men vil nogle gange begrænse valget til mellem skidt eller snavs. Verden som et storslÃ¥et magisk spejl-galleri i mange dimensioner, som udfolder sig i sindet, er bÃ¥de et fornemt og psykologisk realistisk bidrag til den menneskelige tænkning fra Dharma'en. (Læs mere om dette tema i artiklerne: Hvad er en oplevelse? & Sunya - nulpunktet.)
Læren er derfor enkel: udgå at skade andre, selv de mindste sansende væsner, som kan føle smerte. Prøv at gøre lidt gavn, når du nu alligevel er her. Spild ikke tiden. Du begyndte allerede på din død, da du fik liv. Ganske snart skal du begynde forfra. Tænk på dig selv som turist her på Jorden. Alle prøver at glemme alt om tilstanden mellem deres sidste død og genfødsel, lige så snart de har fået liv igen. (Læs om denne mellem tilstand under: bardo i ordforklaringen.) Det var sikkert ikke sjovt. Kun Buddha'er, visse børn og synske kan huske noget. Vi har levet siden begyndelsesløs tid og inkarneret på enhver tænkelig måde. Det vil vi blive ved med i en uendelig fremtid, hvis ikke karmas herredømme og besættelse stoppes.
Det er meget svært at lave om på historiens gang, men vi mennesker har en enestående chance for det, fordi vi er udstyret med bevidsthed (sanskrit: vidjñana), vågent nærvær (sanskrit: smriti), god fatte-evne og forstand (sanskrit: buddhi). Buddha fjernede karmas dominans i sin strøm af sind (sanskrit: santana), hvilket er en væsentlig værdi ved hans oplysning, måske den vigtigste. Uden karma er der ingen grund til genfødsel.
(Strøm af sind, sanskrit: santana, tibetansk: semdjy, hentyder til oplevelsernes udvikling fra det ene øjeblik til det næste i en tids-strøm af sindet. Santana er sindets bevægelse og dynamiske tilstand. Sindet som en bølge i tiden gennem hvert øjeblik. Læs mere her)

 |
3 Karma betyder emotionel tiltrækning og frastødning. På grund af tidligere erfaringer, vil man tiltrækkes af visse omstændigheder og frastødes af andre. Det kan vores handlinger ikke undgå at bære præg af. Vores karma præger os og kan både øge og mindske vores vitalitet, styrke og helbred. Generelt er der dog ingen, som fortjener deres karma. Alle er i princippet samspils-ramte. Du er i din nuværende inkarnation en anderledes person end i de tidligere liv, hvor din nuværende karma til dels stammer fra. Så du skal ikke tage ansvar for din karma. Du kan jo umuligt lave om på noget nu. Du burde nok i stedet opdage karma i din egen strøm af bevidsthed (sanskrit: santana), for at kunne undgå karmas dominans, udsætte den dårlige og fremme den gode. Husk på, at du bærer på mange slags hvilende karma-frø (sanskrit: bidjas). Karma har en vis inerti, hvorfor man taler om karma-vinde i kroppen. (Vinde betyder sansninger af hurtige energi-strømme i kroppen, sanskrit: vayu. Det er oplevelsen af sin egen kraft og sine egne følelser i sin egen krop.)
Tiltrækkes man af et paradis, nÃ¥r man dør, springer man hele tilstanden mellem død og genfødsel over (denne tilstand kaldes: bardo). I stedet genfødes man øjeblikkeligt i paradiset med en fantastisk krop, og man forlader kun paradis, nÃ¥r man selv har lyst eller finder anledning til det. Paradis muligheden kræver en særlig karma og gode forbindelser til Bodhisatva’en, som styrer stedet. Paradiser eller Buddha-lande, sanskrit: Buddhakshetra, som for eksempel Sukhavati (tibetansk: Dewachen) er dimensioner, hvori ophold virkeliggøres ved en Bodhisatvas ønske og ens egne bestræbelser og hjertefølte bøn. Paradis er der sÃ¥ledes flere af. Disse dimensioner er mystiske, for selvom man kunne opfatte dem som rent mentale, er det muligvis mere misvisende end retningsgivende. Der er simpelthen mange dimensioner i bÃ¥de livet, sindet og universet, og vi ved ikke, hvad det egentlig betyder eksistentielt. Det er Ã¥benbart, at virkelighederne er mere end blotte og bare sansninger, som kan mÃ¥les og vejes. Der er lige nu for eksempel ogsÃ¥ i en relativ forstand en oplever eller observatør til stede, som hverken kan mÃ¥les eller vejes, og det er dig selv. Eller rettere din ide om, hvad du er i forhold til det, som du oplever. SÃ¥ hvis vores nuværende illusoriske eksistens form ikke forekommer os sÃ¥ mystisk, sÃ¥ skulle en paradis eksistens heller ikke forekomme os mere mystisk. Selvets illusion, sanskrit: anatman, foregÃ¥r ogsÃ¥ i Sukhavati.
Karma dominerer således det meste af vores liv og er bestemmende for de fleste af de begivenheder, som vi udsættes for. Den store kunst er derfor både at forstå samspillenes dynamik, og hvor tilknyttet man er til samspillene i livet og verden. Alle levende væsner kommer uundgåeligt til at identificere sig med deres karma, og alle oprøres over at blive ramt af tilfældighedernes spil og diverse uretfærdige tildragelser i verden og livet. I reglen vil vi give de andre skylden for det, og vi tager lige så meget fejl, når vi selv påtager os ansvaret. Dén karma, som rammer os nu, er oftest forårsaget af tildragelser i tidligere liv, hvor vi var nogle helt andre personer. Det er for meget forlangt, hvis vi skal bære ansvaret for, hvad der føles som en helt anden persons handlinger i et tidligere liv. Vores identitet er virkelig meget mere tidsbegrænset, og det er heller ikke karmas væsen, at vi skal fastholdes i ubrydelige kredsløb, eller tage ansvar for forhold, som vi ikke kender til. På den anden side må vi acceptere, at vi er ansvarlige for de handlinger, som vi udfører i dette liv, og at de kan have konsekvenser langt udover vores fremtidige død.
Som man kan forstå af ovenstående, er vi ikke nødvendigvis direkte ansvarlige for vores egne fordomme, for dem kan vi have arvet på mange forskellige måder, men vi er ansvarlige for, hvad vi gør ved dem, og hvordan vi anvender dem. Vi bør give slip på alle fordomme, men vi er måske ikke bevidste om vores egne idiosynkrasier. Det er svært at erkende sin skygge. Man ser aldrig sin ryg, men der er altid noget bagved. Du har dog en chance for at opdage det, når du får fred i sindet som resultat af shamatha meditation. Og samadhi, den meditative trance eller fordybelse.

Karma er faktisk meget mere ondt end som sÃ¥. Alle er ofre for karma. Den gode karma fÃ¥r dig til at slappe for meget af. Den dÃ¥rlige gør dig alt for ulykkelig til at gøre noget ved det hele. Vi er alle samspilsramte. Vi har alle forÃ¥rsaget disse samspil for ofte alt for længe siden, og det vil blot fortsætte i en uendelighed, hvis ikke vi stopper det nu, hvor vi har fÃ¥et en vis viden om Ã¥rsagskæden. Ultimativt holder karma op, nÃ¥r der ikke længere er nogen, som identificerer sig med Ã¥rsagskæden (Læs pÃ¥ dette link om Selvets illusion). Indtil da kan vi udøve en vis karma regulering ved at stoppe dÃ¥rlig eller usund, sanskrit: akushala, karma ved at dyrke ahimsa, altsÃ¥ ikke-vold eller ikke-skade ved at undlade skadelige handlingsmønstre. Desuden kan vi fremme den gode eller sunde, sanskrit: kushala, karma bÃ¥de hos os selv og andre ved at være gode mennesker og ved at være gode mod dyr og miljøerne. En sÃ¥dan træning af sin holdning starter med at gøre tÃ¥lmod, sanskrit: kshanti, til sit udgangspunkt. Den overordnede betydning af tÃ¥lmod er at modsætte sig ondskab pÃ¥ enhver mÃ¥de, bÃ¥de ondsindethed, som stammer fra dine ophobede erfaringer, og verdens, sanskrit: samsara’s, ondskab. Det er en hÃ¥rd træning, som tager sin egen tid, men den fører til erkendelse og virkeliggørelse af Bodhicitta, det lyse sind og hjerte.
Stop op, hold ud og giv slip
Vi bør ikke være vrede på nogen, misunde nogen noget og så videre. Vi bør i stedet være utilfredse og utilpas ved karma. Vi skal ikke finde os i det. Ganske vist er vi alle ofre for diverse samspil som ovenfor beskrevet, men vi har også indtil videre overlevet dem alle. Det burde inspirere os til at gennemskue karmas dominans i vore liv og få den dårlige eller skadelige karma stoppet eller udsat. Og fremelske den sunde, sanskrit: kushala karma.
Vores verden kaldes for ‘udholdenhedens sted’ (sanskrit: Saha) i ‘De Utallige Verdeners Verdens-system’ i følge Jamgon Kongtrul Lodro Taye’s bog: Myriad Worlds.
Karma-styring opnÃ¥s ved at følge Den 8 foldige Vej og opdyrke De 6 Fuldstændige Færdigheder. Begynd med at opgive tilknytning til de 8 verdslige dharma’er. Lær dit eget sind at kende. Dyrk meditation.
4 Karma kan føre til genfødsel rigtig mange forskellige steder. Alle dør jo i en eller anden sindstilstand, som er omklamret af både en række følelser, primære og reaktive (sanskrit: vedanas - og - kleshas) samt mange indgroede fordomsfulde begreber om virkeligheden, sanskrit: caitasikas, som stammer fra ens fortidige erfaringer. Sindstilstanden i dødsøjeblikket er afgørende for, hvor man genfødes. Og der er mange muligheder. Det mest almindelige vil være gentagelse af det man plejer; det vil sige, at de fleste mennesker vil genfødes som sådanne.
Men er sindstilstanden ekstrem på en eller anden måde, kan det føre til reinkarnation i en af de andre verdener i 'De 3 Slags Steder, skt.: Triloka. Triloka er et meget stort emne; Ordforklaringen har en længere artikel om det. Så hvordan kan du beslutte eller foranstalte en gunstig sindstilstand, når du dør? Det er slet ikke noget man bare beslutter sig for - og det er slet ikke enkelt. Hvis man ligesom langt de fleste ikke rigtig beskæftiger sig med emnet, mens man endnu kan gøre en forskel, er det karma, som vil afgøre sindstilstanden. Du må gøre noget for at få et frit valg, selvom dit valg altid vil være begrænset af udbuddet af valg muligheder. Og det er naturligvis også et udtryk for karma. Udvalget er begrænset. Dog er der ting, som du kan gøre for at forbedre situationen - og muligvis gøre døden til en stor og fremragende begivenhed.
Du kan gøre en hel del forinden, som vil afhjælpe dine muligheder, når din egen død nærmer sig (og den kommer altid nærmere). For det første: bliv dygtig til at meditere; det vil sige til et punkts koncentration, sanskrit: shamatha. Ved at mestre shamatha opnår du en meditativ trance, skt.: samadhi. I den tilstand er det nemt at give slip, sanskrit: naishkramya, på alt og alle - lige så længe trancen varer. Når du kommer ud af trancen, vil din sindstilstand være som den plejer at være; men du har nu oveni en hukommelse om, at du ikke behøver hænge fast - at det er muligt også for lille dig at give slip, selvom det i almindelighed er temmelig svært. Det vil relativisere dine forhold til andre, ejendom, magt og ære. Du vil opdage, at selvom du ikke tilknytter dig, kan du nu bedre værdsætte og indleve dig i de andre og alt det andet. Og det vil være en stor hjælp, når du dør. Du skal så blot gentage, hvad du allerede har gjort i levende live.
Faren er dog ikke overstået med det, selvom du dør i en tilstand af samadhi. (En afdød i samadhi kaldes for thugdam på tibetansk.) Fordi samadhi tilstanden svarer til de 18 forskellige sindstilstande i Rupaloka, risikere du at blive genfødt i en af disse verdener. Har du også opnået 'de 4 erkendelser' - risikerer du at blive genfødt i Arupaloka, som svarer til disse sindstilstande. Så selv når det er godt, kan projektet blive afsporet.
Det er derfor som det andet punkt en god ide at udvikle Bodhicitta, mens du endnu kan i levende live - og før døden truer for alvor. Har du i en tilstand af samadhi udviklet Bodhicitta på baggrund af det nemme ved at give slip på alt og alle, mens du befinder dig i samadhi, vil Rupaloka og Arupaloka ikke interessere dig, når du faktisk dør - selvom du dør i en tilstand af samadhi. Vil du være på den sikre side, bør du også ønske dig genfødsel i for eksempel Sukhavati, Buddha Amitabha's paradis, sanskrit: Buddhakshetra. Vel anbragt der, kan du frit vælge din genfødsel senere. Men skulle du ikke blive genfødt i et paradis af en eller anden grund, vil du alligevel blive genfødt under gunstige omstændigheder, hvor du både kan møde Buddhadharma som menneske og få mulighed for at gavne andre - når din motivation er Bodhicitta.
Endelig er angst et stort problem. Dør du domineret fuldstændigt af en altopslugende angst, bliver du muligvis - og næsten helt sikkert - genfødt under ugunstige omstændigheder. Og det er usikkert i hvilken verden, det måtte ske. Angst som en åndelig udfordring er et særligt emne. Læs om det i artiklen: Angst for tomhed. Men angst kan også skyldes eksistentielle trauma'er ved knust hjerte, sår på sjælen, vold i familien, dysfunktionelt familieliv, voldsomme krigshandlinger, granatchok og anden dybt sårende magtesløshed. Ganske vist kan en ægte samadhi i princippet overstå noget sådant, men samadhi har sin egen problematik; er du et neurotisk anlagt menneske, kan samadhi forhindres af en oppisket og ophidset sindstilstand. Derfor vil det for langt de fleste være det eneste rigtige at søge ægte terapi, det vil sige psykoterapi af en eller anden slags - for at lære at magte sin angst. (Husk, at angst er en form for vrede og irriteret utilfredshed eller utilpashed - vredens anden form er trusler, ødelæggelse, aggression, overfald, vold, tvang og at tage magten fra andre.) Lykkes du med det, kan du også lykkes med samadhi - og så er du tilbage på sporet.
Gør du ingenting for at imødegå problemerne ved din egen død og genfødsel, vil det være karma, som styrer. Sådan behøver det ikke at være, men det er svært at undgå. Bøn er også godt.
Læs også om: Karma og bevidsthedens øjeblik, en artikel af Thanissaro Bhikku hos Tricycle Magazine i New York. Han er munk fra Theravada traditionen og er i dag kloster leder hos Metta Forrest Monastery ved San Diego i Californien.
Læs videre om karma i Ordforklaringen.
|