Hvordan bruger man en Lama, og hvad bruger man en Lama til

Du må nødvendigvis lære Dharma fra autoriserede Dharma lærere. De kan være autoriserede på flere måder. Find ud af hvem, som har givet dem licens til at undervise. Undersøg om licens giverne er autoriserede, værdige og anerkendte. Du er nødt til at forvisse dig selv om din egen og Lama'ens integritet, før der kan være tale om en integration mellem Lama og lærling.
Du har ikke brug for tro, men for tillid. Tillid kommer ikke af sig selv, før man har forvisset sig om integritet og integration. Buddhistisk meditation og indsigt er et åndeligt håndværk for de virkeligt interesserede.
Helt afgørende er, at både du selv og Lama'en får lejlighed til at bestemme, om der virkeligt er basis for en lære proces i dette forhold. Det er et fag, som skal læres, og det læres bedst fra en dygtig fagmand, som fortjener din tillid. Du må derfor selv undersøge Lama'ens ry og gode navn. Du må selv bedømme, hvor der er dårlig kemi i samspillet, eller om Lama'en besidder de nødvendige kvalifikationer. Der er kun dig til at undersøge og afgøre det hele, skønt Lama'en selvfølgelig vil tage stilling til, om lærlingen er tilstrækkelig lærevillig. Spørg hvor du kan, om Lama'ens navn og ry. Der kommer altid et godt svar om en god Lama. (Herunder et billede af min Lama Shamar Mipham Tjødji Lodrø Rinpotje.)
 |
Før du kan bedømme mesterlæren, må du bedømme Dharma'en (Buddhismen). Giver Dharma'en nogen mening for dig, eller går det hen over hovedet på dig? Er der noget, som du ikke rigtigt forstår, så spørg. Der er ikke svar på alt, men der er altid et godt svar på hvorfor. Hvis svaret ikke er godt, så spørg igen. Især med tibetanske Lama'er kan der gå kuk i oversættelsen, så der spørges i vest, men svares i øst. I så fald prøv at omformulere spørgsmålet. Der er altid et godt svar fra en god Lama.
Fornemmer du Buddha'ernes Visdom, og fornemmer du, at Buddhas Lære kunne være en hjælp og støtte i dit eget liv og din egen selvforståelse, og fornemmer du, at øvelse og træning i Dharma'ens metoder og hjælpemidler (sanskrit: upaya) kunne udvikle nye menneskelige og gavnlige evner i dit eget sind og hjerte? Så er du ved at være klar til træning.
Træningen må foregå med et åbent sind, derfor fjerner man først forhindringerne for et åbent sind. Tvivl er den største forhindring, men mistro går fint i samspil med nysgerrighed, som vi har afgørende brug for under træningen. Det lønner sig derfor at være nysgerrig overfor tvivl af enhver slags. Hertil er Lama'en som en åndelig ven (sanskrit: kalyanamitra) afgørende, da Lama'en skal besvare spørgsmålene, som der hersker tvivl om. Så spørg, spørg og spørg. Der gives altid et godt svar af en god Lama.
Vigtige principper for formidling af Dharma
Du bør også være opmærksom på visse almindelige principper for formidling af Dharma. Disse principper burde være standard, men jeg ved ikke, om alle følger dem. Jeg gør det i hvert fald selv. Når du modtager undervisning og træning hos en Dharma-lærer, er det denne instruktør, som i hovedsagen styrer formidlingen, mens undervisningen foregår. Når du kommer hjem til dig selv, er det dig, som styrer træningen og formelle studier.
Dharma-læreren vil ikke kontakte dig mellem formidlings sessioner - undtagen i meget specielle tilfælde, for eksempel hvis der er noget, som jeg har glemt at fortælle dig sidst, vi mødtes. Dharma-læreren vil heller ikke kontakte dig om, hvornår den næste formidlings session skal finde sted, med mindre ganske særlige forhold tilskynder instruktøren til at henvende sig.
Du må altså selv kontakte Dharma-læreren om mere undervisning, når du er klar til det. Al denne diskretion skyldes, at det er den lærevillige elevs eget ansvar at udføre træningen korrekt, når Dharma-læreren ikke er tilstede. Anvendelsen af Dharma anskuelsen i træningen derhjemme er tilsvarende elevens eget ansvar.
Hvis Dharma-læreren konstant blander sig, risikeres det, at eleven mister sin sans for sit eget ansvar - og sin integritet.
Buddha om Dharma-lærere
I Mahayana Sutra’en, som Matisagara bad om (sÃ¥dan er navnet pÃ¥ Sutra’en), bliver Buddha Sakyamuni spurgt: “Hvis sandhed og oplysning virkelig er ideer, som ikke kan udtrykkes [præcist], hvordan kan almindelige uvidende væsner som os selv sÃ¥ hÃ¥be pÃ¥ at blive elever pÃ¥ vejen til oplysningen?” Buddha svarede: “Ved at vise respekt for de, som lærer om denne udefinerbare vej. StÃ¥ op, nÃ¥r de stÃ¥r op. Ær dem og værdsæt dem ved høflig og hjertelig tiltale. Skaf dem beskyttelse. Efterlign dem. Tilbyd dem tøj og klæder, mad, et sted at sove, medicin og andre materielle goder. Eller ogsÃ¥ beundre ganske enkelt deres virksomhed, glæd dig over deres dyder og se bort fra deres begrænsninger. “ Citatet er fra Dzongsar Khyentse Rinpotje’s bog: ‘Not for Happiness’, Introduktion side 1.
Læs ogsÃ¥ Shamarpa’s artikler om Ægte Dharma-lærere.
|