regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befirelse og oplysning

Forsiden

sitemap

Tendar

Klik her for artiklen som PDF fil for optimal udskrift på din printer. På PDF filerne er der blandt andet side tal. Teksten er den samme som her på siden, men med et lidt andet design med henblik på udskrift på papir i A4 størrelse.

Om udvikling

9 trin i shiné, vægmaleri fra Sakya klosteret i Lumbhini i Nepal. Foto Lama Olaf Høyer.

Vægmaleri af de 9 trin i shamatha.  Fra Sakya klosteret i Lumbhini, Nepal.
Foto Tendar Olaf Høyer.  Baggrunds billedet viser to iskrystal  stupaer  pÃ¥ himmel.

 

Udvikling af fred og indsigt i sindet sker gradvist gennem træning og refleksion og varer en rum tid. Afvikling af dÃ¥rlige vaner har sin egen karma tid. Den sande  befrielse sker derimod pludseligt. Den pludselige  indsigt gÃ¥r ud over  ethvert begreb og er sÃ¥ledes væsens-forskellig fra bÃ¥de anskuelser og træning. Udviklingen beskrives som en vej eller sti til  Bodhi  (lys pÃ¥ sanskrit), som man følger gennem livet. Begrebet ‘bodhi’ stÃ¥r bÃ¥de for frigørelsen fra  de 3 slør og oplysningen af hele sit eget væsen. Derfor har  Shamarpa kaldt undervisningen og lære-planen i sit netværk for  Bodhi Path  (sanskrit: bodhi-marga).

 

 Det er egentlig en meget privat, intim og personlig proces. Man vil undervejs møde sine egne skyggesider i sin karakter (læs: dÃ¥rlige vaner) og blive inviteret til at give slip pÃ¥ sin tilknytning til dem. Der vil ogsÃ¥ være pludselige glimt af indsigt  (hvilket ogsÃ¥ kaldes Bodhi), som forsvinder lige sÃ¥ pludseligt igen. EfterhÃ¥nden bliver det bÃ¥de nemmere at give slip pÃ¥ tilknytningerne til de negative og  skadelige  vaner og nemmere at træne. De besværlige buddhistiske begreber vil efterhÃ¥nden afklare lærlingenes misforstÃ¥elser, hvis blot de bevarer deres naturlige nysgerrighed. NÃ¥r man mestrer samadhi (den yogiske eller meditative fordybelse og trance), vil det virkeligt rykke.

 

  Samadhi viser os, at det faktisk er muligt ogsÃ¥ for lille mig at give slip pÃ¥  tilknytninger  og  identifikation. I den yogiske trance synes det at være nemt nok. Det er sÃ¥ op til os selv at mestre netop det, i resten af tiden bÃ¥de til hverdag og fest. Det bliver lettere at skelne mellem intuition og fantasi, og gradvis vil man opdage, hvor nemt det er at opdyrke de almindelige menneskelige værdier, som alle elsker.

 

  Samadhi gør de 5 lidenskabelige følelsers, sanskrit:  klesha’ernes, dominans overflødig pÃ¥ grund af sin henrykkelse. Men samadhi  kan ikke – pÃ¥ trods af alle sine kvaliteter – overvinde den grundlæggende uvidenhed eller ubevidsthed,  sanskrit: avidya.  Hertil kræves sindets iboende medfødte klarhedens vished,  sanskrit: pradjña, som gennemskuer  dualismen, afslører Selvets illusion, sanskrit: anatman, og skaffer direkte erkendelse,  sanskrit: pratyaksha, af sindets natur og virkemÃ¥de og herved erkendelse af de to slags  Bodhicitta  og  sunyata,  altings karakter af tomhed for substans og egentlig uafhængig egennatur.

 

 Denne proces kaldes for de  tre slags træning. Træning i disciplin og etik,  sanskrit: shila, hvorved  karma reguleres – træning i samadhi – og træning i pradjña eller det at skaffe sig erfaringer om klarhedens vished.

 
Klik her for at komme øverst på siden

 

 

 Man vil afholde sig fra vold og drab, tyveri og rov, løgn og bedrag, overdrevent brug af rusmidler og dÃ¥rlig erotik og sÃ¥ videre - kort sagt hensynsløshed og skadelige  handlinger. NÃ¥r vi opdager den omfattende elendighed, som ondsindethed og skadefryd pÃ¥drager alle - ogsÃ¥ os selv - mister negativiteten sin tiltrækning. NÃ¥r vi opdager, hvor fattigt og tungt et liv bliver pÃ¥ grund af fordomme og hjertesorg, vil vi se pÃ¥ vores vaner og begreber (samskaras) med fornyet interesse og bestræbe os pÃ¥ at udvikle  Bodhicitta. NÃ¥r man bliver træt af  karma  og verdslige sysler, vil der komme mere rummelighed, tolerance og medfølelse med de andre  sansende væsner pÃ¥ planeten. SÃ¥  ahimsa, ikke-vold eller ikke-skade, vil arbejde i forening med det Ã¥bne sind og hjerte, Bodhicitta, som er uden fordomme. Og som ser pÃ¥ verden med venskabelig velvilje og medfølelse  (maitri  og  karuna).

 

 Visdomsindet, sanskrit:  djñana, vil pludseligt vise sig til alles overraskelse. Til sidst bliver du til en  helgen  (sanskrit  Bodhisatva), hvilket du sikkert vil finde ganske problematisk. Det er det ogsÃ¥, men mest pÃ¥ grund af tidsÃ¥nden. Det er ikke nogen lille udfordring, men til gengæld kan alle fÃ¥  gavn af det, oven i købet to slags gavn. Der er bÃ¥de gavn for en selv, nÃ¥r frigørelsen indtræffer, og gavn for andre, hvis bodhisatva’en er gavmild.

 

 Den moderne tidsÃ¥nd er ikke vant til helgener, men forventer købmænd, politi eller banditter i det offentlige rum. Imidlertid er alle jo naboer i en eller anden forstand, og nÃ¥r mennesker mødes er det nemmeste faktisk, at være et godt menneske i situationen. Man sparer en masse tid og besvær. SÃ¥ mÃ¥ske er det ikke sÃ¥ svært trods alt.

 

 

 

Forståelse, følsomhed og gode forbindelser

 Da al udvikling er baseret bÃ¥de pÃ¥ forstÃ¥else, følsomhed og gode forbindelser, burde du kunne hÃ¥ndtere alle disse udfordringer, fordi du allerede besidder disse kvaliteter. Gode forbindelser (tibetansk: tendrel) - bÃ¥de til dit eget sinds kringelkroge og andre levende væsner - kræver naturligvis en indsats og lidt held, men med følsomhed, forstÃ¥else og meditations erfaring er det ikke sÃ¥ svært at bevirke.

 

 Man besidder større følsomhed og forstÃ¥elses evne, end man mÃ¥ske umiddelbart tror eller er vant til. Du mÃ¥ blot  bÃ¥de se at komme igang  og  dyrke stor tÃ¥lmodighed, sanskrit:  kshanti. Slap af, mens du gør det. Giv slip, nÃ¥r du har ro. Det er op til dig selv og din reaktion pÃ¥ din egen karma.

 

 Uden din egen bevidste bestræbelse bliver det hele blot til bryderier i lange baner om følelser og bange anelser. Det er naturligvis takket være andre, bÃ¥de at du har fÃ¥et hjælp - og er kommet i vanskeligheder, men det er din egen reaktion og indsats, som bevirker bÃ¥de tilbageskridt og fremgang i din udvikling.

 

 Uden meditation bliver det naturligvis meget besværligt og sÃ¥ tidskrævende, at livet næppe er langt nok. Ægte  bøn  er ogsÃ¥ godt. GÃ¥r det hele ad helvede til, bør man nok overveje at fokusere pÃ¥ et paradis. Dem er der heldigvis mange af, og nogle af dem er nemme at komme til.

 
Klik her for at komme øverst på siden

 

 

 Man kan meget vanskeligt selv vurdere om det gÃ¥r fremad eller tilbage pÃ¥ udviklingsvejen uden en Ã¥ndelige ven (sanskrit: kalyanamitra), som fungerer som spejl, coach og feed-back. Det vil være en  Lama  eller en akademisk Dharma-lærer, en sÃ¥kaldt ‘lopøn’ (sanskrit: Acharya), som i klassisk Dharma kan fungere sÃ¥ledes.

 

 Selvom der ikke er nogen Gud i Dharma'en, vil man alligevel før eller siden finde det  hellige -  i sit eget og alle andres sind. Det er ikke personen eller ego’et, som oplyses, men hele det menneskelige væsen. Tror man, at det er den begrænsede og misforstÃ¥ede almindelige identitet, som bliver til en Buddha, har man uhjælpeligt misforstÃ¥et det hele. Det er netop nÃ¥r den fejl-anbragte identitet gennemskues  og naturligt opgives, at der er en virkelig chance for indsigt.

 

 De indgroede vaner og begreber gør det rigtigt svært at nÃ¥ dertil, da de er  naturlige fordomme. Der er heller ikke nogen naturlig lyst (med tilhørende invitation til identifikation) til frigørelse i sindet.  Enhver lyst er baseret pÃ¥  dualisme, sÃ¥ hvis du oplever lyst til  befrielse, er det ikke den ‘virkelige’ frigørelse, som din lyst sigter pÃ¥.

 

 Min mester  Gendjyn Rinpotje sagde altid:  jo mere lidenskab -  jo mere visdomsind. For intuitiv vished gemmer sig i lidenskaben. Det er imidlertid svært at fÃ¥ øje pÃ¥, indtil man faktisk opdager det hengemte visdomsind i sine egne lidenskabelige følelser. Indtil da anvender man  i stedet sÃ¥kaldt modgift   for at holde pÃ¥ den mentale balance og søge at bevirke, at sindets Ã¥benhed bevares.  Lodjung træning   er et eksempel pÃ¥ anvendelse af sÃ¥dan modgift.

 

 Man skal dog være opmærksom pÃ¥ det moderne menneskes behov for psykoterapi, som er resultatet af formynderi og fremmedgørelse og som bestÃ¥r i en nødvendighed af at finde sig selv som et frit og ægte menneske. Det bør man gøre noget ved, da det trækker i en anden retning end Dharma'en. Buddha Dharma handler i høj grad om at  glemme sig selv, hvad man jo kun kan, hvis man  kender  sig selv. Den normale indkapsling i den almindelige fremmedgørelse udgør et særligt problem for oplysnings-arbejdet.

 

 Men du besidder et helt igennem naturligt mennskeligt væsen, som i grunden ikke er spor forskelligt fra den menneskelige natur pÃ¥  Buddha Sakyamuni’s tid. SÃ¥ giv ikke op  - giv slip, og giv dig selv god tid  -  og slap af, mens du gør det.  (Læs  mere om dette emne pÃ¥ siden:  Om terapi & subkultur.)

 

Klik her for at komme øverst på siden

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

 

Bodhi vejen

 

 Billedet til venstre viser de 9 trin i shiné eller shamatha træning. For neden forlader munken sit hjem (sine mentale vaner) og søger at fange elefanten og aben. Elefanten er sindets træghed, aben sindets legende natur. Da det op ad vejen lykkes ham at fÃ¥ sin krog i elefanten, begynder begge dyr at rette sig lidt efter ham og fÃ¥r en delvis hvid farve som tegn pÃ¥ fredeliggørelse. Der dukker ogsÃ¥ en hare op. Den er den Ã¥ndelige stolthed, som opstÃ¥r, nÃ¥r man begynder at kunne noget, som andre ikke kan. EfterhÃ¥nden bliver dyrene hvide, haren forsvinder, aben plukker roligt frugt pÃ¥ træerne og elefanten ligger for munkens fødder. Nu opnÃ¥r han resultater. Traditionelt vægmaleri fra det gamle Sakya kloster i Lumbhini, Nepal, hvor Buddha Sakyamuni blev født.

 

Statue af Saraswati fra Rumtek Kloster

   Statue af Saraswati, symbol for den vellykkede lære-proces. Buddhainden er fra Karmapas private samling i Rumtek klosteret i Sikkim. Foto: Nik Douglas ©, fra  bogen: Karmapa the Black Hat Lama of Tibet.

 

 

Gendjyn Rinpotje, 1986. Fotograf ukendt.

 

Min retreat mester, den forrige Gendjyn Rinpotje

 

 

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden pÃ¥ netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk