|
For en stakkels uoplyst landsby Lama er det ikke åbenbart, hvad der er befriende karma mudra og hvad der er seksuel udnyttelse og selv tilfredsstillelse. For flere kendte 'mestre' synes det også vanskeligt at kunne skelne. Den notorisk mest kendte er Nyingma Lama’en Sogyal Rinpotje, som ellers er kendt for sin bog: 'The Tibetan Book of Living and Dying.’ Sogyal Rinpotje har samlet en række anklager mod sig om seksuel udnyttelse af flere af sine elever. En 10 millioner $ retssag endte med et forlig, så vi fik ikke fortalt de saftige detaljer, ej heller erstatningens størrelse. Læs rapporten fra The Guardian. Nu er også Lama Norhla i USA blevet anklaget for at have udnyttet sine kvindelige elever i årtier. Det har fået hans organisation til at arrangere en konference om erotik og korrekt forhold mellem Dharma-lærere og elever: Lama Norlha blev født i Kham i 1935. Da han var 8 år gammel, gik han i kloster. Han flygtede fra Tibet i 1961. Lama Norlha var derpå 7 år i Kalu Rinpotje's kloster i Sonada, Indien. I 1976 rejste han til USA og blev leder af Dharma centeret Kagyu Thubten Choling. Han har også besøgt Danmark. Lama Norlha har angiveligt haft mange erotiske forhold, siden han kom til USA. Nu er han officielt afsat og pensioneret. Det er lidt besynderligt at høre om, men næppe overraskende for kendere af den tibetanske kultur. Disse historier om seksuelt potente tibetanske Lama'er med stor erotisk appetit, som tilsyneladende mangler evne til at give slip på tilknytning og identifikation med de lidenskabelige følelser (kleshas), dukker hele tiden op. Så det ligner et typisk problem, som lejlighedsvis opstår. Derfor er der god grund til at overveje problematikken og se sig for. Forholdene er ikke altid i god orden. Problemet i den slags sager er naturligvis, at vi som udenforstående ikke kan gennemskue, om der er tale om seksuel udnyttelse eller om perfekt Tantra erotik på den korrekte måde. Det er jo altid eleverne, som beklager sig og føler sig erotisk misbrugt. Nogle gange oplever eleverne fortrydelse lang tid efter, at begivenhederne fandt sted. Man kan derfor antage, at de ikke har lært noget, samt at det er dem, som ikke er i stand til at udføre Tantra korrekt, mens Lama’en muligvis har forsøgt at vise dem en særlig vej til befrielse og oplysning på en fagligt ordentlig måde. På den anden side er Lama’en måske misbruger af den hierarkiske magt situation til at stå i erotisk forhold til sin elev med hensigt om personlig fornøjelse og orgasme uden forståelse for elevens situation og uden at blande Bodhicitta ind i det. I så fald er der ikke samaya, og Tantra løfterne har ingen gyldighed, fordi der ikke var samaya til at begynde med, i følge den 8. Karmapa Mikyo Dordje, skriver Shamar Rinpotje i sin artikel om samaya. Det er jo ikke til at vide, hvad der er op og ned, men de klagende elever lider meget ondt, fordi de har været fanget i et spil, som de ikke kunne overskue, og som de ikke kunne undgå, dengang det foregik. Først senere går det op for dem, at de jo kunne sige fra. Alt i alt efterlades de med følelse af skam. Så selvom Lama’en i bedste fald har prøvet på at lære eleverne karma mudra, så er det åbenbart ikke lykkedes, og eleverne kan ikke undgå at opfatte sig selv som ofre og Lama’en som sofistikeret voldtager. Det Dharma fællesskab, som de indgår i, lider herefter typisk skade, og folk søger væk. Det er ikke åbenbart, hvad der er rigtigt eller sandt. Sådanne sager er derfor svære at udrede. Det er dog typisk, at de misbrugte elever føler sig krænket og udnyttet, og at Lama’en ikke siger noget, måske på grund af samaya - eller fordi det hele bare er for dumt. Det er derfor, at Tantra erotik både sjældent forekommer og er vanskeligt at udføre. Det er heller ikke den 'højeste' vej. Det er som bekendt Mahamudra, hvor der ikke anvendes en erotisk partner - hvor man ikke dyrker Tantra erotik. Den kloge Lama og Dharmalærer vil afholde sig fra erotiske forhold til sine elever. Det er som hovedregel uprofessionelt og kan kun finde anvendelse i ganske særlige tilfælde, for eksempel hvis Lama'en er gift med sin karma mudra, hvorved hierarkiet i nogen grad udlignes. I Oldtidens Indien var erotisk Tantra en tradition blandt Indiens hjemløse og omvandrende sadhu’er eller ’hellige mænd’ og yogi’er. I deres miljø fungerede traditionen godt, fordi der ikke var meget af privat ejendom, privatliv, familie ære eller varige forhold. Derimod har karma mudra aldrig fungeret godt indenfor organiseret religion generelt eller på klostrene specifikt. Den første Karmapa Dysum Khyenpa blev således bortvist fra sin Lama Gampopa’s kloster på grund af Tantra erotik indenfor kosterets mure for 900 år siden. Det var hverken første eller sidste gang, at sådanne bortvisninger har fundet sted. Hvad der er etisk korrekt i en Tantra sammenhæng, kan være yderst etisk ukorrekt i en mondæn samsara sammenhæng. Når man dyrker erotik, inviterer man nærmest automatisk også den stærke lidenskabelige følelse af misundelse og ikke blot begær. Lige i hælene følger naturligt stolthed og vrede. Der opstår også forvirring. Men der opstår ligeså nemt stor følsomhed og åbenhed, så Bodhicitta er bestemt en mulighed, hvis du virkelig er efter det. Selvom Tantra erotik er designet til at håndtere og overvinde erotikkens invitation til tilknytning og identifikation, så fører denne kunst ligeså nemt til mere af slagsen. Erotik er forførelse, så Tantra erotik kan også være fuldstændigt forførende og blive misbrugt. På Tilogaard undervises der ikke i Tantra erotik. Det er faktisk svært at finde en Dharma-lærer til emnet, hvis du er interesseret. Magasinet Tricycle i USA har bedrevet en artikel om Lama Norlha. Læs den her på dette link: https://tricycle.org/trikedaily/kagyu-thubten-choling-monastery-working-sex-impropriety . Der er mere: www.lionsroar.com/kagyu-thubten-choling-addresses-sangha-about-lama-norhla-rinpoches-sexual-misconduct-with-students/ Dzongsar Khyentse Rinpotje har også kommenteret Sogyal Rinpotje's skandale med en lidt lang artikel: Læs også artiklen: Samaya - forbindelse.
Nogle lærer det aldrigPå de forskellige organisationers netsteder, som er direkte forbundet med Lama Norlha og Sogyal Rinpotje, står der ikke noget om sex skandaler, selvom disse to Lama'er klart og tydeligt har tilkendegivet deres formelle tilbagetræden og sagt undskyld for deres opførsel. Det kan virke som om, at de slet ikke har trukket sig. Meget mærkeligt - som om de samtidigt vil benægte det... Den samme slags mærkelige holdning findes også hos den 'alternative' Jamgon Kongtrul Lhabrang. Når man besøger deres netsteder, er det som om, at Tulku'en slet ikke har forladt dem, selvom han faktisk forlod organisationen i april 2016, idet han udtalte, at han ikke følte sig som en inkarnation af Jamgon Kongtrul, og at han hellere ville leve sit liv uden denne organisation. Læs om det her. (Bemærk venligst, at den 'klassisk' inkarnerede Jamgon Kongtrul Rinpotje, Beru Khyentse Rinpotje's søn, både føles som sin forgænger, opfører sig som ham og ikke har noget problem med at være en sådan reinkarnation. Jeg kalder hans inkarnation 'klassisk' fordi han blev udnævnt af den 'klassiske' Karmapa Thrinle Taye Dordje. Den 17. Karmapa Thrinle Taye Dordje blev kaldt 'klassisk' af Shamar Rinpotje.)
Postscript: I juni 2018 udbrød der endnu en sex skandale i USA med Sakyong Mipham Rinpotje, lederen af Shambhala Trænings programmet. Det kan du læse om på næste side. Også den pære amerikanske ‘Punk’ Dharmalærer Noah Levine lavede en sex skandale i USA, september 2018. Læs nedenfor om den videre udvikling af Sogyal Rinpotje’s skandale, da den uafhængige advokat rapport om hans overgreb og misbrug blev offentliggjort i september 2018. Artiklen er en kopi af nyheds rapporten i Tilogaards nyheds sektion. Læs også om den ‘nye’ skandale med Lama Surya Das i klummen til højre. Surya Das’ skandale har også mange år på bagen, men først i 2020 blev hele historien kendt i offentligheden.
7. september - opdateret 12. september 2018. Rapport fra den uafhængige undersøgelse af
|
Første gang, vi hørte, at noget var råddent hos Rigpa, var allerede i halvfemserne. Der blev indledt en retssag mod Sogyal Rinpotje om voldtægt, så vidt vides. Men vi blev aldrig klogere, fordi parterne indgik forlig med en tavsheds klausul, så vi ved ikke en gang, hvor stor en erstatning, der blev udbetalt til klageren. Vi ved, at der blev rejst et million krav - det var jo i USA. Rapporten kommer lidt ind på det, men indeholder sådan set ikke noget nyt om den sag.
Der gik således rigtig lang tid, før den nuværende skandale brød ud. Alt andet lige, så tyder det jo på, at organisationen ‘Rigpa’ er pil rådden. Det er i hvert fald det indtryk, som vi udenforstående efterlades med. Der findes måske sunde og gode mennesker i ledelsen, men egentlig ville man jo forvente, at alle de kloge for længst har forladt Rigpa. I så fald var ledelsen jo overladt til de knapt så smarte, som også må formodes at have været indforstået med Sogyal Rinpotje i hans eskapader. Muligvis har de opfattet eskapaderne som såkaldt ‘usædvanlig visdom,’ men i så fald er de jo nærmest medskyldige i skaderne på ofrene. Dumhed er ingen undskyldning, skønt det kan være en forklaring.
Var der virkelig kun seks personer, som var medvidende om Sogyal Rinpotje’s eskapader? Var der slet ingen Sogyal ‘kloner’? Nogle elever, som syntes at de burde efterligne deres store Guru? Opstod der ikke en syg kultur ved de festlige lejligheder. Spredte det sig ikke til mange Rigpa centre over hele verden, når nogle havde været med til eskapaderne? Det kan da være, at det ikke skete, men folk med menneske kundskab vil faktisk forvente, at den syge kultur ville sprede sig. Så måske er sagen kun begyndt. Dette er ganske vist skinbarlig spekulation, men:
Sagen ligner jo skandalen hos Shambhala International, hvor udskejeslerne ikke var begrænset til Guru’en, men havde spredt sig til hele organisationens øverste lag og center ledere. Nå, vi andre kan i det mindste lære af alle disse skandaler. Der findes faktisk god erotisk moral eller etik, som ikke er viktoriansk eller snerpet på andre måder. Den handler ganske enkelt om, ikke at skade andre, men at udvise respekt og om muligt at gavne og gøre glad, give overskud af energi og inspiration til alle, om at gavne og beskytte alt det værdifulde, værdige, sunde og gode - både hos sig selv og alle andre.
Men læren er først og fremmest: slap af - og fald ikke for en svindler. Det er ikke godt for svindleren, og det er heller ikke godt for dig. Erotik er ikke farligt, men en kunst, som visse mennesker aldrig lærer. Samaya er også problematisk, fordi det er blevet et udvandet begreb i Tibet og er blevet brugt på måder, som det ikke var ment af Mahasiddha’erne i Indien.
Det store ‘Lerab Ling’ Rigpa center i frankrig er blevet suspenderet fra den franske buddhistiske union i august 2017. Unionen gad ikke mere. Nu får vi vel så se, om Rigpa’s medlemmer også står af. I diverse rapporter, som du finder links til nedenfor, beskrives Sogyal Rinpotje som en bedrager med en dårlig uddannelse generelt og specifikt en ganske ringe uddannelse i Buddhadharma. Han er ikke Tantra mester og besidder ingen indsigt.
Læs om det hos ‘Buddhist Door’ magazine (Hongkong)
Læs Rigpa’s presse meddelelser her.
Læs her om Sogyal Rinpotje's lidt blakkede rennome - et resume af Alex Wilding (UK).
Læs her Mary Finnigan’s online rapport.
(Mary Finnigan er jounalist og skriver for 'The Guardian* i Storbritanien. Hun har lavet en omfattende rapport om Sogyal Rinpotje kaldet: 'Behind the Thangkas.' Oprindeligt blev rapporten lavet i 2011, men er så løbende blevet opdateret, efterhånden som skandalen udfoldede sig.)
Her er links til to TV rapportager om Sogyal Rinpotje’s sex skandale.
(Den ene video er fra hollandsk TV - den anden canadisk TV)
David Loy kontemplerer dette emne i en artikel på Tricycle Magazine's sommer udgave 2019.
Stephan Delahunty skrev den 20. november 2020 i magasinet 'Third Sector' (UK),
at Rigpa Fellowship i Storbritanien ikke formåede at gennemføre en ordentlig undersøgelse af klager om misbrug af magt, sex og vold begået af Sogyal Rinpotje. Kritikken kommer fra den engelske overvågnings kommision af velgørende organisationer, som staten har godkendt. Kommisionen har efterfølgende udskiftet to personer i Rigpa Fellowship’s bestyrelse og gennemtvunget en omorganisaring.
POSTSKRIPT:
Sogyal Rinpotje døde den 28. august, 2019 af kræft.
Alex Berzin har skrevet et essay om magtmisbrug indenfor 'tibetansk Buddhisme.' Læs artiklen her.
Bøger:
'Tibetan Arts of Love' af Gendün Chöpel, oversat og kommenteret af professor Jeffrey Hopkins; udgivet af Snow Lion Publications, 1992. ISBN: 0-937938-97-1.
(Der findes en ny oversættelse af denne bog ved professor Lopez.)
'Lust for Enlightenment - Buddhism and Sex' af John Stevens; udgivet af Shambhala Publications, 1990. ISBN: 0-87773-416-X.
Video med Qinn Sullivan: "The Thrill Is Gone”
(Quinn Sullivan spilede på Morristown Jazz & Blues Festival Morristown, New Jersey August 17, 2013. Sangen er oprindeligt fra B. B. King, men Qinn Sullivan spiller den som var han Jimi Hendrix. Hvad har det så med sagen at gøre? Jo, sagen er nedtur, og vi må opgive disse falske Guru’er ligesom dårlige elskere og troløse venner. I musikken er der ærlighed, integritet og heling. Det er, hvad folk som har fået sådan en nedtur, har brug for. Derfor er den anbefalede musik et stykke klassisk rythm and blues.)
Læs i klummerne for neden og til højre om de andre sex skandaler, som har plaget de buddhistiske samfund, som har deres oprindelse fra de tibetanske skoler eller traditioner. Sex skandalen om Sakyong Rinpotje fra 'Shambhala International' har fået sin egen artikel, som du kan læse på den næste side her på netstedet.
Surya Das; foto Paige Gilbert >
Den amerikanske Lama Surya Das, født i 1950 som Jeffrey Miller, står nu ret selvforskyldt anklaget for blufærdigheds krænkelse og seksuelt misbrug i USA. Episoderne fandt angiveligt sted i 1990'erne og i 2008. En af anklagerne står frem med navns nævnelse, mens de andre forbliver anonyme på grund af skam eller frygt for konsekvenserne ved offentliggørelse. De skammer sig dog ikke over at fremsætte anklager anonymt, hvilket ikke er specielt hæderligt. Nyheden er altså ikke helt ny, men er fremkommet i mediet 'Religion News Com' som en nyhed, fordi flere af sagens sammenhænge ikke var kendt fra tidligere.
Surya Das har reageret noget usammenhængende, vil jeg mene. (Læs mere i artiklen fra Religion News, som der er et link til forneden.) Hvis han har dyrket 'karma mudra' med sine elever, er der ikke noget fordækt eller forkert ved det - som sådan. Med mindre hans partnere ikke var indforståede og har følt sig misbrugte med henblik på at give Lama'en erotisk nydelse, snarere end at blive ledt ind på et ganske særligt spor til befrielse og oplysning. Karma mudra et en særlig Tantra metode til at få overstået al tilknytning til erotik - ved brug af erotik. Men metoden kan naturligvis også misforstås og misbruges til at opdyrke endnu mere tilknytning, end man havde i forvejen.
Surya Das påstår, at han ikke havde samleje med disse elever eller prøvede på at få det. Men eleven skulle ligegodt sidde nøgen ovenpå ham, mens han selv sad i Vadjrastilling. Han påstår også, at han selv havde tøj på ved begivenhederne.
Der er ikke noget ved den beretning, som forekommer sandsynligt eller sand. Han kan åbenbart heller ikke huske, hvor mange elever, som han har tilbudt instuktion i denne type 'yoga.' Det vækker heller ikke tillid til ham. Tilsyneladende er der dog ikke sket noget kriminelt - men nogle har følt sig krænkede, og Surya Das har tilsyneladende været klar over, at hans handlinger kunne opfattes som krænkende. Hvorfor undlod han så ikke sådan handling? Det findes der ikke svar på.
Alt i alt fremstår han utroværdig og nu med et noget blakket ry ovenpå den historie. Han giver således hverken sit fag et godt omdømme, eller sin position. Han er blot endnu en Lama, som miskrediterer Buddha's ophøjede Lære, fordi han tilsyneladende ikke kan finde ud af ligefremhed og sandhed. Det skal jeg stærkt beklage både på fagets og Dharmalærenes vegne. Vi har ikke nogen tilsvarende historier her fra Europa, bortset fra sagen med Lama Yeshe fra Le Bost, som også blev afsløret i 2008.
Læs om det her (Religion News)
Og her (Buddhist Door, Hongkong)
Læs Surya Das' udtalelse her (Surya Das Org)
(Kan du ikke finde udtalelsen på adressen, kan du læse den her:
Statement from Lama Surya Das: A recent article makes many accusations, some true and some false or exaggerated, and almost all anonymous, concerning my behavior more than 10 years ago. I disagree with many of the characterizations and descriptions in the story; however, I take full responsibility for any of my actions which caused anyone any pain. I am a humble and humiliated student of Lord Buddha, and I am deeply sorry for anything I have done that has hurt another person.
[Desværre tager han her ikke stilling til om der er kød på påstandene om opfordring til erotik. Han fortæller ikke, hvilke historier, som er sande i hans øjne og hvilke, som ikke er det. Så selvom han undskylder, tager han ikke ansvar. Og han fortæller ikke sin egen alternative historie. Det bliver vi jo ikke spor klogere af. Det vinder han ikke respekt ved. Hans udtalelse fortsætter:]
I hope and pray that my heartfelt public apology can help heal any wounds. I made a vow in 2009 after a great deal of soul searching and regular counsel from my venerable teachers, not to repeat any mistakes I had made. I have publicly renewed it to ensure that I always strive to live the ethical and altruistic life of the compassionate bodhisattva.)
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||
Uddrag fra Ordforklaringen om Kalu Rinpotje. Sagen om den forrige Kalu Rinpotje
Min mester Kalu Rinpotje.
En af Kalu Rinpotje's oversættere ved navn June Campbell har skrevet en bog, hvori hun påstår, at han havde lokket hende til et hemmeligt erotisk Tantra forhold. (Karma mudra.) Det var gensidigt aftalt mellem myndige voksne, så dengang syntes hun at det var i orden. Hun skrev imidlertid sin bog efter Rinpotjes død, og han fik derfor ingen lejlighed til at tilbagevise eller bekræfte noget af det. Så selv om June Campbell kan forekomme overbevisende, kan hele historien lige så vel være fiktion. Set i forhold til efterfølgende og vel dokumenterede sex skandaler blandt tibetanske Lama’er, forekommer dette forhold at have været uskyldigt. Når to myndige personer er blevet enige om at dyrke erotik sammen, er der efter dansk standard ikke tale om misbrug. En meditationslærer bør selvfølgelig ikke som professionel person forføre sine elever og klienter, men det er jo en lidt anden historie, hvad angår erotisk Tantra. Derfor må tilfælde angående erotisk Tantra forstås ligesom erotiske forhold mellem ligeværdige myndige mennesker, som forhåbentlig er klar over, hvad de har gang i. Er de enige, er der heller ikke misbrug. I USA udvikler man begreber om etisk opførsel for ’clergy.’ Imidlertid har de jo svært ved at få passet erotisk Tantra ind i begreberne, når man vil fastholde, at personer, som nyder autoritet som præster eller Dharmalærere, ved deres position har et større ansvar end deres elever eller klienter. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||||||
10. marts, opdateret 9. januar 2022.
Rygter om seksuelle krænkelser i Dhagpo
Lama Puntso blev anklaget og forlod alle sine tillids poster
Så Lama Puntso historie er, at han har haft erotiske forbindelser med flere kvinder i en periode over de sidste 24 år, selvom det var et brud på hans løfter og hensigten med disse løfter. Han brød også løfter om indtagelse af alkohol, hvilket dog ikke anses for alvorligt i Vinaya. Han beklagede meget i sin meddelelse, og følte han ikke længere kunne bære ansvar for at skulle repræsentere en 'ren' opførsel, i og med han ikke formåede at leve sådan selv. Det er så Lama Puntso's udlægning af sagen.
Hvorfor rapportere om udokumenterede rygter?
Rygter - reaktioner og ny organisering
opdateret 9. januar 2022. Sidste nyt: intet nyt - men lange diskussioner![]() Lamarådet for Le Bost klostrene skulle have afholdt et møde for at tage formel stilling til sagen i slutningen af marts måned. Lama Puntso skulle angiveligt have deltaget. Lamarådet skulle også tage initiativ til foranstaltninger til støtte for ofrene for misbrug, bedrag og vildledning. Men vi har ikke hørt noget om, hvad der skete på det møde. I stedet startede en omfattende intern diskussion, som har stået på lige siden uden konklusion. Det er meget utilfredsstillende, men skyldes sikkert, at det er umuligt at fastslå, hvad der faktisk er foregået. Derfor er der åbenbart flere, som føler, at de er ude af stand til at tage stilling til sagen. Men den går naturligvis ikke i vore dage. Lamarådet må beslutte sig og offentligt komme med en udtalelse. Lama Puntso må udelukkes fra Klosteret og fratages sin autorisation til at undervise i Dhagpo Mandala'ens centre, uanset om han har begået noget kriminelt eller ej. For det er åbenbart, at han brød et rodløfte; derfor kan han ikke komme mere i Klosteret. Og det er åbenbart, at han har misbrugt sin rolle som Dharmalærer til at forføre sine elskere, hvorfor han ikke bør undervise mere. Men Lamarådet tøver af en eller anden grund. Forhåbentlig kommer der snart en afklaring. Jeg har selv presset på, for at der skal komme en sådan. Det er jo Dhagpo's gode ry og rygte, som er på spil. Nu er der gået et helt år, siden vi først fik noget at vide. Så det er ved at være pinligt, at intet er sket endnu. Læs artiklen om Lama Puntso på engelsk.
|