1. juli 2014.
Shamar Rinpotje er død
Shamar Mipham Tjødji Lodrø Rinpotje afgik ved døden pÃ¥ grund af et hjerte anfald i Renchen-Ulm, Tyskland klokken halv otte om morgenen, onsdag den 11. juni 2014. Han havde et svagt og forbigÃ¥ende, tilsyneladende hedeslag søndag den 8. juni, men det var hurtigt overstÃ¥et, sÃ¥ ingen mistænkte et muligt hjerte problem. Jeg var selv tilstede. Den fjortende Shamar Rinpotje blev kun 62 Ã¥r gammel. Hans klare, dybe og skarpe forklaringer og anvisninger om Dharma’en vil blive savnet meget. Rinpotje var den tydelige manifestation af bÃ¥de absolut og relativ Bodhicitta samt sandhed og Ã¥benhed.
Shamar Rinpotje’s liv var turbulent pÃ¥ mange mÃ¥der. Dels fordi han trods stor modstand mÃ¥tte genindtræde i rollen som den officielle Shamarpa institution, efter at Tibets regeringer siden 1789 havde forbudt anerkendelse af hans inkarnationer (!). Det var den daværende Geluk regering, som pÃ¥ grund af misundelse og magtfuldkommenhed gennemførte forbuddet. Først da Tibets exilregering i tresserne havde mistet al autoritet i Tibet, kunne han bestige sin trone pÃ¥ Rumtek Kloster i Sikkim, Indien som den 14. Shamarpa inkarnation. Dels var livet ogsÃ¥ turbulent for Rinpotje, fordi han som sÃ¥ mange andre Lama’er mÃ¥tte flygte fra Tibet i 1959 fra den kinesiske besættelse for at redde liv, helbred og Karma Kadjy transmissionen. Han slog sig ned i Rumtek Kloster i Sikkim sammen med sin onkel, den sekstende Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje, som forestod hans uddannelse og træning. Endelig var livet turbulent for ham, fordi Situ Rinpotje’s organisation gennemførte et kup mod ham i Rumtek, for ene at kunne bestemme den nye 17. Karmapa’s identitet og overtage Klosteret. Shamar Rinpotje stod i den situation temmelig alene i bestræbelsen pÃ¥ at finde og indsætte den “klassiske” (som Rinpotje selv kaldte sin udnævnelse) syttende Karmapa Thinle Taye Dordje.
(Situ Rinpotje er indtil videre lykkedes med at overtage Rumtek Kloster, men snart mÃ¥ han opgive Klosteret til Karmapa Thinle Taye Dordje som den retmæssige ejer og administrator. Blandt andet takket være Shamar Rinpotje’s utrættelige bestræbelser for at redde Klosteret og de kostbare relikvier, som opbevares der).

PÃ¥ trods af den svære modgang er det lykkedes for Shamar Rinpotje at redde en hel del af Karma Kadjy traditionen fra forurening og manipulation, samt at konsolidere Karmapa’s omfattende netværk af klostre, shedra’er, retræte faciliteter og sÃ¥ videre over hele verden. Han kunne selvfølgelig ikke redde det hele, men en stor del af den 16. Karmapa’s netværk har han sikret for Karmapa Thinle Taye Dordje. Han forestod opbygningen af KIBI instituttet i New Delhi, Indien og senere faciliteterne i Kalimpong. OgsÃ¥ for opbygningen af Dhagpo Mandala’en i Frankrig kom Shamar Rinpotje til at spille en afgørende rolle. Han har ogsÃ¥ spillet en stor rolle i retsagen om Rumtek Kloster, som nu er i sin afgørende fase ved Højesteretten i Vest-bengalen, Indien. Rumtek Kloster vil tilfalde Karmapa Thinle Taye Dordje. Sagen er næsten afgjort. Det er blot et spørgsmÃ¥l om tid.
Efter denne relative succes startede Rinpotje opbygningen af Bodhi Path Netværket, da han ikke selv havde nogen organisation indtil da. OgsÃ¥ munkene pÃ¥ hans gamle kloster Yangpachen i det centrale Tibet besluttede at udnævne ham til deres nye overhoved, efter rigtig mange Ã¥rs Gelukpa “besættelse” og administration. Det kunne lade sig gøre, fordi Gelukpa’erne ikke længere har magten i Tibet, og fordi munkene i Yangpachen altid havde følt sig som Shamarpa’s folk. Rinpotje har herpÃ¥ forestÃ¥et genopbygningen af Yangpachen Kloster og lavet en ny shedra (institut for højere Dharma studier) pÃ¥ stedet. Klosteret pÃ¥ Swayambhu i Kathmandu, Nepal samt hans kloster-retreat projekt Sha Min Nub i nærheden, har ogsÃ¥ Rinpotje som overhoved.

Rinpotje havde netop gennemført et kursus i Renchen-Ulm Bodhi Path Center om lodjung efter en kort tekst af den 5. Shamarpa Køntjok Jenlak, som er en mere sammenfattet tekst end Rinpotje’s egen bog “The Path to Awakening”. Han var meget træt og den stærke varme i pinsen plagede ham. Søndag den 9. juni var det op til 37 grader i Renchen-Ulm. Om det har bidraget til hans utidige død, kan man dog ikke sige noget om. Rinpotje var ellers i glimrende humør under hele kursus.
Karmapa, Jigme Rinpotje, Tulku’er og Lama’er fra bÃ¥de Asien og Europa deltog i de traditionelle ritualer, som udføres ved en stor Lama’s død. De var i Renchen-Ulm frem til fredag den 20. juni, hvor Shamar Rinpotje’s efterladte krop, den sÃ¥kaldte “kudung”, blev fløjet til KIBI instituttet i New Delhi, Indien. Den 1. juli kom kudung’en til Kalimpong. Den har ogsÃ¥ været i Paro i Bhutan, før den blev fløjet til Kathmandu. Her er den ført til Shar Minub Kloster ved Kathmandu i Nepal, hvor kremeringen fandt sted den 31. juli. Kudung’en var længe i Kalimpong fordi Nepals regering pludselig trak sin tilladelse til begivenheden tilbage. Imidlertid udstedte Nepals regering til sidst en ny godkendelse (læs klummen til venstre). I følge traditionen mÃ¥tte kremeringen finde sted den 31. juli, fordi det er 49 dage efter hans død.
Shamar Rinpotje var min Rodlama siden 1982 og var helt afgørende for min udvikling, udannelse og træning. Det er nærmest ufatteligt for mig, at han er gået bort. Nu er alle mine mestre døde.

Læs Shamar Rinpotje’s biografi her
Læs den tidligere meddelelse fra Karmapa her
Læs Karmapa’s brev om Shamarpa her
Karmapa’s bøn for Shamar Rinpotje’s hurtige genfødsel
Download denne nekrolog som PDF fil her
|