Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tilogaards baggrunde og historie. Tegning af Gerard Muguet.

Tilogaard
Meditationskole

Klik her for at åbne indholdslisten

Vaibhashika
anskuelsen

af Shamar Mipham Tj√łdji Lodr√ł Rinpotje
 

Klik her for udskrift i god kvalitet (PDF) Denne skole l√¶rer os, at alle de grovere former, som vi oplever, kun er virkelige i en relativ betydning, ved at deres ultimative virkelighed best√•r af uadskillelige partikler, atomer i ordets oprindelige betydning, som best√•r af de forskellige [grund-] elementer, som de er sammensat af,  nemlig jord [det faste], vand [det flydende], ild [det forvandlende], luft [de bev√¶gelige vinde] og rum [rummet omkring og indeni disse 4 andre grund-elementer]. Disse partikler eksisterer faktisk [i f√łlge  Vaibhashika], men er ikke opst√•et ved [en Guds aktive] skabelse.


 Ligesom den ultimative virkelighed ved de grovere former i den ydre verden er partiklen, s√•ledes er det indre sinds ultimative virkelighed  det mentale √łjeblik, som kan kaldes det mentale atom, et uadskilleligt √łjeblik af bevidsthed. Disse sindslige √łjeblikke er virkelige, men sindets forts√¶ttelse  [ud over det enkelte √łjeblik] er ikke virkeligt. Fortidens sind er borte, fremtidens sind er endnu ikke ankommet, s√• det eneste, som virkeligt kan siges at eksistere, er sindets nuv√¶rende √łjeblik. Hvad der forekommer os at v√¶re et fortsat sind [i bev√¶gelse gennem tid], er ganske enkelt summen af en serie af mentale √łjeblikke [sanskrit: santana]. S√•ledes er forekomsten af sindet, ligesom den ydre verdens grovere formers ultimative virkelighed er partiklen, kun forholdsvist virkelig  [ved at v√¶re af sammensat  natur, sanskrit:  samskritas].

Klik her for at komme √łverst p√• siden

 Alle buddhistiske skoler anerkender, at  lidelse  opst√•r p√• grund af misforst√•else af forholdet mellem sindet, som ved, og de genstande, som sindet opfatter. Sindet, som er forvirret om sig selv, h√¶nger fast i en id√© om sin egen adskilte identitet, som skiller det fra genstandene, som sindet opfatter og tilkender [uafh√¶ngig] virkelighed. Denne skelnen betyder, at n√•r en genstand opleves og bed√łmmes som smuk af sindet, bliver tilknytning f√łdt, og n√•r en genstand bliver anset for ubehagelig, opst√•r der en f√łlelse af afsky. N√•r sindet vender sig i retning af [den beg√¶rede -] eller vender sig bort fra [den afskyelige] genstand, f√łlger lige i h√¶lene p√• disse to slags reaktion det forvirrede sinds grebethed af f√łlelser, og [de efterf√łlgende] handlinger bliver genstand for loven om √•rsag og virkning [karma], og resultatet er lidelse.

 Genkendelse af hele denne proces er  [et] almindeligt [emne] i alle buddhistiske skoler. Forskellene viser sig ved m√•den, hvorp√• den n√łjagtige natur af forbindelsen mellem sind og genstande anskues. Vaibhasika skolen fastholder, at der er en direkte kontakt [sanskrit:  sparsa] mellem sanse-bevidsthederne og deres [sanse] genstande  [sanskrit: visayas] uden at nogen formidling finder sted.   Sautrantika skolen modbeviser dette.
 

 I f√łlge Sautrantika anskuelsen er enhver direkte kontakt mellem sind og den ydre verdens partikler umulig p√• grund af den radikale forskel p√• deres respektive naturer. Sindet er klart som glas og bevidst. Den materielle verden best√•r af d√łde ting, som er uden sind. Sindet kan kun kende til noget, som har samme natur som det selv. Derfor m√• viden om den ydre verden ske gennem en eller anden proces, snarere end ved et direkte m√łde mellem sind og stof.

Klik her for at komme √łverst p√• siden

 Sautrantika'erne p√•st√•r, [at der er] et mentalt tilg√¶ngeligt billede [af nogle kaldet repr√¶sentation] af den materielle genstand, som opst√•r som en naturlig virkning ved genstandens eksistens, som kan begribes og kendes af sindet, fordi [dette billede] er af samme natur som sindet. Genstanden selv er virkelig og eksisterer, men ville v√¶re skjult for sindet, var det ikke for den mentale virkning  [sanskrit:  rupa], som den afstedkommer, og som kan opfattes af sindet. Sindet opfatter dette mentale billede som virkeligt, hvilket s√• starter processen som ovenfor beskrevet, og som f√łrer til lidelse. Bem√¶rk at det ikke er genstandene i sig selv, som bevirker lidelse. Det er sindets klyngen til den virkelighed, som genstandene afgiver som mentale billeder.
 

 B√•de Vaibhasika og Sautantrika anskuelserne kan f√łre en l√¶rling til en  Arhats tilstand.
 

       [Arhat er ben√¶vnelsen p√• et menneske, som har opn√•et ‘ufuldst√¶ndig’ befrielse og oplysning.  Ufuldst√¶ndig betyder, at der mangler indsigt i  Pradj√Īaparamita. En Arhat har erkendt Selvets illusion, men ikke sunyata, tomhedsnaturen. Der er s√•ledes ikke tale om en fuldst√¶ndig (samyak) oplysning. Dette synspunkt om begrebet Arhat tilh√łrer naturligvis Mahayana]

  L√¶s ogs√•  i  ordforklaringen om Vaibhashika filosofien
 

Klik her for at komme √łverst p√• siden
        Disse ret korte paragraffer er fra bogen:  A Change of Expression & Working with the Emotions, side 65 og 66. Forlag: √Čditions Dzambala ISBN 2-9069-08-9. De firkantede paranteser indeholder Lama Olaf H√łyers uddybninger af Rinpotje’s tekst.
        De optr√¶der her som citater til uddybning af artiklen:
    Om Opfattelsen, hvor Vaibhasika nævnes ganske kort i kapitel 4.
        L√¶s ogs√• om:  Hvad er en oplevelse?
     
Klik her, så åbner den næste side...
14. Shamar Mipham Tj√łdji Lodr√ł Rinpotje.

14. Shamar Rinpotje

 

 Mangler titel-bj√¶lken foroven?  Klik her.

Real-

    isme

Buddha Gun Yin, 2008 i New York - Buddhahovedet er lavet af telefonb√łger fra New York.

Et Buddha hoved lavet af telefonb√łger, skulpt√łren hedder: Long Bin-Chen, New York 2008.
Klik her, så åbner den næste side...

Her går stregen og slutter siden ...
        Klik her for indholdsliste, sitemap    © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din f√¶rden p√• netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breveLama Tendar Olaf H√łyer CV
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               S√łger du bestemte emner, kan du indtaste dine s√łge ord i din brawsers s√łgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk